Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Indlægaf ajnaM » 7. nov 2017, 19:10

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:Ja altså det skal bare ikke have offentlig støtte uden offentlig indflydelse.
Sådan er spillereglerne alle andre steder der modtager støtte, så naturligvis skal der ikke gøres forskel her.



Måske 'det offentlige' skulle blande sig udenom og lade de mennesker, der er tæt på børnene og forældrene, bestemme, hvad der giver mening.

Det har jeg fuld tillid til, at de er bedre til, end kommunens embedsmænd.


Jeg har aldrig før hørt de ansatte i den kommunale børnepasning omtalt som embedsmænd.

Hvordan vil du sikre at dit barn får det nødvendige indtag af Histidin, Tryptofan, Omega3, vitamin D, B12, Zink osv. hvis du bliver nedstemt af de andre forældre?


'Offentlig indflydelse' går jeg ud fra er kommunale medarbejdere i forvaltningen?

Vi stemmer om madordning eller ej, men de facto er der ingen diskussion. Institutionen har eget køkken med eget køkkenpersonale, der sammensætter menuerne.


Så er det lige præcis som det skal være, kommunen har vel en diætist eller noget som har med det fagpersonale at gøre.


Det er jo det, jeg siger er åndssvagt - hvorfor detailstyre institutioner, der bedst selv vurderer, hvordan de anvender ressourcerne?

Jeg ser ingen grund til 'offentlig indflydelse' andet end den fra forældrebestyrelsen og fagpersonalet.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Indlægaf ajnaM » 7. nov 2017, 19:12

abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:Måske kan politikerne sige at de ikke "tvinger" børnehaverne til at servere svinekød men at de "fravælger forbud mod frikadeller", og så synes pædagogerne at de er da helt OK, fordi hvis man siger fravalg er det godt.


Børnehaverne er et temmelig dårligt sted at føre religionskrig. Den krig skal føres i folketingssalen og ved grænserne. Børnehaverne og deres personale skal have så frie rammer som muligt til at sikre så gode forhold i dagligdagen for børnene som muligt. De skal allerede dokumentere alt for meget, og jeg garanterer at der ikke er ret mange 4-5-årige der går op i om de får frikadeller i børnehaven. Hver gang børnehaverne skal bruge tid på at dokumentere at de har gjort dit og dat, så er det tid der går fra at gøre børnenes dagligdag bedre. Garanteret svinekød gør ikke børnenes dagligdag bedre overhovedet, det er et for børnene komplet ligegyldig krav der kun handler om at nogle voksne synes de har ret til at føre religionskrig i børnehaven. Jeg synes det er usmageligt og utidigt, og Dansk Folkeparti og deres følgere må tage deres Islam-krig et sted hen hvor det ikke påvirker vores andres børn.


Hep!

Jeg kan blive så irriteret, når jeg ser, der hænger 'læreplaner' i min 1-åriges vuggestue. Hold k*ft hvor er det åndssvagt, at hans pædagoger skal bruge tid på det, når man samtidig alt for ofte oplever dem stå Palle alene med 14 småbørn.

Det ville de jo også helst selv lade være med, både fordi de bruger tid på det, og fordi de ikke går ind for, at helt små børn skal fokusere på at 'lære' - men de skal. :rulle:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Indlægaf Slettet bruger » 7. nov 2017, 20:28

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:
Hvordan vil du sikre at dit barn får det nødvendige indtag af Histidin, Tryptofan, Omega3, vitamin D, B12, Zink osv. hvis du bliver nedstemt af de andre forældre?





Synes stadig jeg mangler et bud på det spørgsmål.


Hvad gør du f.eks. personligt?

Når man sidder med madplanen fra børnehaven, laver man så kompenserende mad derhjemme hvis der synes at mangle noget i barnets kost?
Er det almindeligt? Ser man på helheden?


Prøver du at argumentere for at en kost uden svinekød er meget mangelfuld ernæringsmæssigt? Jeg tvivler på at børnenes sundhedsniveau daler ved at der ikke er svinekød i børnehaven. De fleste forældre forholder sig selvfølgelig ikke til Histidin og Tryptofan, og det ved du nok også godt, de forsøger at give deres børn almindelig fornuftig kost.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Indlægaf Slettet bruger » 7. nov 2017, 20:35

Falstria skrev:Det ved jeg ikke om de gør, det er derfor jeg spørger.


Selvfølgelig ved du det, du er jo ikke idiot, du spiller bare.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Indlægaf ajnaM » 7. nov 2017, 21:10

Falstria skrev:

Synes stadig jeg mangler et bud på det spørgsmål.


Hvad gør du f.eks. personligt?

Når man sidder med madplanen fra børnehaven, laver man så kompenserende mad derhjemme hvis der synes at mangle noget i barnets kost?
Er det almindeligt? Ser man på helheden?


Jeg følger den sunde fornuft og tilbyder varieret kost. Jeg er sikker på, kokken i børnehaven har et fint blik for, at børnene får sund og varieret mad deroppe også - hvis altså, han har ressourcerne og friheden.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Politikere vil tvinge daginstitutioner til at servere skinke og frikadeller

Indlægaf Delfin » 7. nov 2017, 21:11

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:
Hvordan vil du sikre at dit barn får det nødvendige indtag af Histidin, Tryptofan, Omega3, vitamin D, B12, Zink osv. hvis du bliver nedstemt af de andre forældre?





Synes stadig jeg mangler et bud på det spørgsmål.


Hvad gør du f.eks. personligt?

Når man sidder med madplanen fra børnehaven, laver man så kompenserende mad derhjemme hvis der synes at mangle noget i barnets kost?
Er det almindeligt? Ser man på helheden?


For mig var det nok nærmere den anden vej rundt. Jeg kunne godt finde på at se på vuggestuens madplan og så tænke, at hun var fint dækket ind for den dag, og at jeg derfor godt kunne tillade mig at spise ungen af med en rugbrødsmad, særligt de dage, hvor jeg selv havde lukket i børnehaven i den anden ende af byen.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"