Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf paint » 31. okt 2017, 09:14

Jeg tror at det vil få 'små sko konsekvenser' på arbejdspladsen (som en anden nævner), og derved nedsætte produktionen. Talrige undersøgelser, har vist at trivsel og produktion, hænger nøje sammen.
Selvfølgelig skal det ikke misbruges, som i at forlade arbejdspladsen efter frokost, og først komme igen dagen efter. Men vi har løn under sygdom og et lægebesøg, mener jeg, falder ind under dette.

Jeg er overbevist om, at det vil mindske folks lyst til at give den en 'ekstra skalle' eller yde lidt ekstra, når der er behov for det. Fordi hvorfor skulle man dog det, når arbejdsgiveren selv er påholdende.

I det samlede regnskab, kan det derfor nemt blive dyrere for arbejdspladsen at indføre dén slags restriktioner.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2017, 09:31

paint skrev:Jeg tror at det vil få 'små sko konsekvenser' på arbejdspladsen (som en anden nævner), og derved nedsætte produktionen. Talrige undersøgelser, har vist at trivsel og produktion, hænger nøje sammen.
Selvfølgelig skal det ikke misbruges, som i at forlade arbejdspladsen efter frokost, og først komme igen dagen efter. Men vi har løn under sygdom og et lægebesøg, mener jeg, falder ind under dette.

Jeg er overbevist om, at det vil mindske folks lyst til at give den en 'ekstra skalle' eller yde lidt ekstra, når der er behov for det. Fordi hvorfor skulle man dog det, når arbejdsgiveren selv er påholdende.

I det samlede regnskab, kan det derfor nemt blive dyrere for arbejdspladsen at indføre dén slags restriktioner.


Det kan sagtens være. Men det kan lige så vel være, at det er en fleksibilitet, arbejdspladsen har udvist, men som medarbejderene har udnyttet. Medarbejdere er jo ikke nødvendigvis uskyldige små lam, men kan også udvikle en kultur, hvor man lige strækker den lidt vel rigeligt.

Det ville så være mere hensigtsmæssigt at tage det op med medarbejderne, eller slå ned på de arbejdspladser, hvor man kan se, at der er voldsomt mange og lange læebesøg i arbejdstiden, men man kan også bare vælge at gøre det til reglen, at det er for egen regning.

Selvsagt med mulighed for at gå i arbejdstiden i erkendelse af, at den fleksibilitet er nødvendig, fordi ydertider er svære at få.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2017, 09:33

ajnaM skrev:Og jeg synes i øvrigt, det er helt åndssvagt.

Hvis alle gjorde det der, ville lægesystemet skulle indrettes helt anderledes. Vi har i forvejen svært ved at skaffe privatpraktiserende læger nok mange steder i landet. Selvfølgelig giver det mening, at folk flexer ud og går til lægen, tandlægen og alt det andet i løbet af en arbejdsdag.

Det giver mening, fordi mange servicefunktioner kun har åbent inden for normal kontortid - men bestemt også fordi, det efterhånden er mere reglen end undtagelsen, at man kan flexe på jobbet. Der er selvfølgelig nogle funktioner, der ikke kan, men så snart, det er muligt, giver de fleste arbejdspladser fleksible vilkår. Det har en lang række fordele for både medarbejdere og arbejdsplads (og samfund, blandt andet fordi man kan indrette systemet på den måde, at man ikke skal betale 117.000 læger overarbejdsbetaling for at arbejde om aftenen).


Jeg synes bestemt, man skal have mulighed for at gå i arbejdstiden. Det er man jo simpelthen nødt til af de grunde du beskriver.

Men jeg synes det er helt rimeligt, at man ikke får løn imens.
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf paint » 31. okt 2017, 09:43

Nye retningslinjer fra ministeriet, hvor Venstre-manden Lars Chr. Lilleholt er minister, fastslår, at det er slut med tjenestefri med løn ved rutinemæssige læge- og tandlægebesøg.

Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, mener, at de nye retningslinjer er udtryk for, at ministeriet går i meget små sko.


I øvrigt går Lilleholt ikke selv i små sko, når det drejer sig om hans egen familie. Hans kone, Jane Lilleholt, blev ansat i en nyoprettet topstilling i energivirksomheden EWII i Odense. En virksomhed, som har været involveret i diverse skandaler omkring meget høje lønninger og lukrative fratrædelsesordninger.
Hendes arbejdsområde, er at nedsætte virksomhedens Co2 udledning. Hun kommer fra et job i Post Nord (som jo er meget relevant) i denne sammenhæng)
Co2 udledning, er bl.a hendes mands Ministerområde. Hendes mands valgkreds er i øvrigt Odense.

Og minsandten om ikke deres søn, er formand for en Venstreforening i Odense, samt valg ind i Odense Byråd.

https://www.odense.dk/politik/odense-by ... asieelev-v

Gad vide om nogen af dem, bliver trukket i løn, når de går til lægen?
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Rapfisk » 31. okt 2017, 09:56

paint skrev:
Nye retningslinjer fra ministeriet, hvor Venstre-manden Lars Chr. Lilleholt er minister, fastslår, at det er slut med tjenestefri med løn ved rutinemæssige læge- og tandlægebesøg.

Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, mener, at de nye retningslinjer er udtryk for, at ministeriet går i meget små sko.


I øvrigt går Lilleholt ikke selv i små sko, når det drejer sig om hans egen familie. Hans kone, Jane Lilleholt, blev ansat i en nyoprettet topstilling i energivirksomheden EWII i Odense. En virksomhed, som har været involveret i diverse skandaler omkring meget høje lønninger og lukrative fratrædelsesordninger.
Hendes arbejdsområde, er at nedsætte virksomhedens Co2 udledning. Hun kommer fra et job i Post Nord (som jo er meget relevant) i denne sammenhæng)
Co2 udledning, er bl.a hendes mands Ministerområde. Hendes mands valgkreds er i øvrigt Odense.

Og minsandten om ikke deres søn, er formand for en Venstreforening i Odense, samt valg ind i Odense Byråd.

https://www.odense.dk/politik/odense-by ... asieelev-v

Gad vide om nogen af dem, bliver trukket i løn, når de går til lægen?

Jeg kan helt ærligt ikke se sammenhængen til denne her tråd?
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf paint » 31. okt 2017, 10:13

Rapfisk skrev:
paint skrev:
Nye retningslinjer fra ministeriet, hvor Venstre-manden Lars Chr. Lilleholt er minister, fastslår, at det er slut med tjenestefri med løn ved rutinemæssige læge- og tandlægebesøg.

Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, mener, at de nye retningslinjer er udtryk for, at ministeriet går i meget små sko.


I øvrigt går Lilleholt ikke selv i små sko, når det drejer sig om hans egen familie. Hans kone, Jane Lilleholt, blev ansat i en nyoprettet topstilling i energivirksomheden EWII i Odense. En virksomhed, som har været involveret i diverse skandaler omkring meget høje lønninger og lukrative fratrædelsesordninger.
Hendes arbejdsområde, er at nedsætte virksomhedens Co2 udledning. Hun kommer fra et job i Post Nord (som jo er meget relevant) i denne sammenhæng)
Co2 udledning, er bl.a hendes mands Ministerområde. Hendes mands valgkreds er i øvrigt Odense.

Og minsandten om ikke deres søn, er formand for en Venstreforening i Odense, samt valg ind i Odense Byråd.

https://www.odense.dk/politik/odense-by ... asieelev-v

Gad vide om nogen af dem, bliver trukket i løn, når de går til lægen?

Jeg kan helt ærligt ikke se sammenhængen til denne her tråd?


Det kan jeg til gengæld. Vi taler om at gå i små sko, og fratage andre deres små friheder, som f.eks at gå til lægen. Men Ministerens eget liv, ikke bærer præg af den samme sparsommelighed, når det handler om privilegier. Heller ikke hans lille lokale familiedynasti i Odense.
Jeg skal ikke kunne sige, om hans kone kan nedsætte virksomhedens co2 udledning. Men jeg tror ikke at den slags (som ovennævnte) ligefrem nedsætter politikerleden.

I programmet 'Deadline' i går, sad man og diskuterede begreberne 'jeg-politiker' og 'vi-politiker', forstået således, at jeg-politikeren, er en person som er i politik, ikke for fællesskabets skyld, men for at mele sin egen kage (og karriere). Lilleholt, er da et klassisk eksempel på en politiker, som bestemt ikke glimrer ved sit eget eksempel, når det handler om hans eget (og familiens) privatliv.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf ajnaM » 31. okt 2017, 10:29

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Og jeg synes i øvrigt, det er helt åndssvagt.

Hvis alle gjorde det der, ville lægesystemet skulle indrettes helt anderledes. Vi har i forvejen svært ved at skaffe privatpraktiserende læger nok mange steder i landet. Selvfølgelig giver det mening, at folk flexer ud og går til lægen, tandlægen og alt det andet i løbet af en arbejdsdag.

Det giver mening, fordi mange servicefunktioner kun har åbent inden for normal kontortid - men bestemt også fordi, det efterhånden er mere reglen end undtagelsen, at man kan flexe på jobbet. Der er selvfølgelig nogle funktioner, der ikke kan, men så snart, det er muligt, giver de fleste arbejdspladser fleksible vilkår. Det har en lang række fordele for både medarbejdere og arbejdsplads (og samfund, blandt andet fordi man kan indrette systemet på den måde, at man ikke skal betale 117.000 læger overarbejdsbetaling for at arbejde om aftenen).


Jeg synes bestemt, man skal have mulighed for at gå i arbejdstiden. Det er man jo simpelthen nødt til af de grunde du beskriver.

Men jeg synes det er helt rimeligt, at man ikke får løn imens.


Jeg tror, jeg er vant til, at man får sin løn for at udføre sit arbejde. Hvornår og hvordan, man gør det, er underordnet, så længe man når sine mål på en god måde. Altså være til møder, overholde deadlines osv.

Jeg ser ingen grund til, at statsansatte ikke har samme vilkår.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Tux » 31. okt 2017, 10:40

Tamara skrev:
Tux skrev:Det er jo ikke et spørgsmål om det er ok eller ej, de har (åbenbart) ret til at fjerne det privilegie, hvis det er det de har lyst til.

Men det er jo bare endnu en ting i rækken, som offentlige ansatte får frataget for at spare. Hvis jeg var offentlig ansat, ville jeg godt nok være utilfreds over forringelserne - der var jo altså nogle andre vilkår jeg søgte jobbet på baggrund af.

Jeg kan godt forstå, hvis motivationen hos de ramte falder, med dertil faldende villighed til fleksibilitet fra deres side - hvilket jeg ikke tror staten er interesseret i..



Masser offentlige ansatte nok flertallet har aldrig haft den ret/mulighed.
Slet ikke de der får den laveste offentlige løn uden mulighed for flextid - og det er nok ikke tilfældet her. Jeg synes, at det er helt ok. Snup en tudekiks.

Jeg er ikke offentlig ansat, det lader til at du i din vildfarelse har den opfattelse.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2017, 10:42

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Og jeg synes i øvrigt, det er helt åndssvagt.

Hvis alle gjorde det der, ville lægesystemet skulle indrettes helt anderledes. Vi har i forvejen svært ved at skaffe privatpraktiserende læger nok mange steder i landet. Selvfølgelig giver det mening, at folk flexer ud og går til lægen, tandlægen og alt det andet i løbet af en arbejdsdag.

Det giver mening, fordi mange servicefunktioner kun har åbent inden for normal kontortid - men bestemt også fordi, det efterhånden er mere reglen end undtagelsen, at man kan flexe på jobbet. Der er selvfølgelig nogle funktioner, der ikke kan, men så snart, det er muligt, giver de fleste arbejdspladser fleksible vilkår. Det har en lang række fordele for både medarbejdere og arbejdsplads (og samfund, blandt andet fordi man kan indrette systemet på den måde, at man ikke skal betale 117.000 læger overarbejdsbetaling for at arbejde om aftenen).


Jeg synes bestemt, man skal have mulighed for at gå i arbejdstiden. Det er man jo simpelthen nødt til af de grunde du beskriver.

Men jeg synes det er helt rimeligt, at man ikke får løn imens.


Jeg tror, jeg er vant til, at man får sin løn for at udføre sit arbejde. Hvornår og hvordan, man gør det, er underordnet, så længe man når sine mål på en god måde. Altså være til møder, overholde deadlines osv.

Jeg ser ingen grund til, at statsansatte ikke har samme vilkår.


Men hvis man har flextid med mulighed for at afspadsere, så er man jo nødt til at holde øje med timerne.

Er man på jobløn er jeg helt enig med dig.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf HerErJeg » 31. okt 2017, 11:47

Altså, hvis det er noget som arbejdsgivere begynder at se som en skidegod ide, så ender det med at der ingen tid er at få ved lægerne sidst på dagen, med mindre de også begynder at arbejde aftenhold.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Aquadorable » 31. okt 2017, 11:51

Kan høre, at vi er meget priviligerede på min arbejdsplads ... Vi må gå til tandlæge og læge i arbejdstiden. Ja, det er en frynsegode, men jeg synes, det er en ret dejlig én af slagsen.

Jeg arbejder i NGO.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Delfin » 31. okt 2017, 13:25

Øh jeg troede sådan set, at det var normal praksis de fleste steder, at rutinebesøg/kontroller så vidt muligt lægges udenfor arbejdstid. Hos os er undtaget første gangs speciallægebesøg, som jo ofte kan have alenlange ventelister, men ellers hedder det afspadsering eller ferietimer.
Offentlig ansat.

Jeg hører på hospitalet, hvor jeg går til behandling hver 8. uge, at nogle af de andre patienter har §56 aftale, som de bruger på det.
0
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf ajnaM » 31. okt 2017, 13:40

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Og jeg synes i øvrigt, det er helt åndssvagt.

Hvis alle gjorde det der, ville lægesystemet skulle indrettes helt anderledes. Vi har i forvejen svært ved at skaffe privatpraktiserende læger nok mange steder i landet. Selvfølgelig giver det mening, at folk flexer ud og går til lægen, tandlægen og alt det andet i løbet af en arbejdsdag.

Det giver mening, fordi mange servicefunktioner kun har åbent inden for normal kontortid - men bestemt også fordi, det efterhånden er mere reglen end undtagelsen, at man kan flexe på jobbet. Der er selvfølgelig nogle funktioner, der ikke kan, men så snart, det er muligt, giver de fleste arbejdspladser fleksible vilkår. Det har en lang række fordele for både medarbejdere og arbejdsplads (og samfund, blandt andet fordi man kan indrette systemet på den måde, at man ikke skal betale 117.000 læger overarbejdsbetaling for at arbejde om aftenen).


Jeg synes bestemt, man skal have mulighed for at gå i arbejdstiden. Det er man jo simpelthen nødt til af de grunde du beskriver.

Men jeg synes det er helt rimeligt, at man ikke får løn imens.


Jeg tror, jeg er vant til, at man får sin løn for at udføre sit arbejde. Hvornår og hvordan, man gør det, er underordnet, så længe man når sine mål på en god måde. Altså være til møder, overholde deadlines osv.

Jeg ser ingen grund til, at statsansatte ikke har samme vilkår.


Men hvis man har flextid med mulighed for at afspadsere, så er man jo nødt til at holde øje med timerne.

Er man på jobløn er jeg helt enig med dig.


Jeg har ingen anelse om, hvad det hedder. Jeg er ansat i det private. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2017, 13:46

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
Men hvis man har flextid med mulighed for at afspadsere, så er man jo nødt til at holde øje med timerne.

Er man på jobløn er jeg helt enig med dig.


Jeg har ingen anelse om, hvad det hedder. Jeg er ansat i det private. :D


Så er du nok på jobløn :-D
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Ministerium strammer: Slut med at gå til læge i arbejdstiden

Indlægaf IrmaPigen » 31. okt 2017, 13:49

Kommer vel an på om det er lovlig forfald iht funktionærloven.

Retten til løn under sygdom omfatter ikke kun akut sygdom, men kan også omfatte undersøgelser der således ikke er "akut" - men man skal jo i videst muligt omfang placere den slags så det ikke er i arbejdstiden (men det er jo ofte svært)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"