Skilsmisser med børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 21. okt 2017, 21:07

Jeg hørte Radio 24syv i dag (Forældreintra) - det handlede om delebørn og økonomi.
En påstand som jeg synes var interessant var man giver så mange tilskud til børn ved skilsmisse at man fjerner incitamentet til at forsøge at kæmpe sammen (mens man samtidig anerkender at det er en balance således at man selvfølgelig ikke skal blive i et komplet dysfunktionelt forhold med vold eller lign). Påstanden var at vores skilsmisserate er højere end lande vi sammenligner os med (primært Sverige).

En anden ting der blev diskuteret var økonomien, hvor man f.eks. i Sverige sender halvdelen af regningen for institution til moderen og halvdelen til faderen, samtidig med at børnechecken også dele op. Uden at man så vidt jeg forstod skeler til hvem der har en hvor stod del af bopælen. Dette skulle eftersigende gøre det nemmere at se på barnets behov frem for at kæmpe for bopælen for at få alle de rettigheder(tilskud), der følger med denne i Danmark.

Jeg synes det er en spændende diskussion, men jeg ved godt at det også er følsomt.
Hvad synes i om den danske model, hvor alle skilsmissebørn får statstilskud (fradrag for børnepenge og ekstra børnepenge til enlige forsøgere). Bør udgifterne deles mere lige? Eller er det for farligt at børn i endnu højere grad ender med at skulle plage hos mor og far, fordi der ikke er en klar aftale om hvem der skal betale gildet?

I den svenske model tvinger man i høj grad forældrene til at blive i samme geografiske område. I Danmark har jeg fornemmelsen af at bopælsforældren i høj grad alene kan beslutte hvor vedkommende ved bo, hvilket jeg i hvert fald mener er skidt for barnet. Jeg ved godt at det betyder man for så vidt er stavnsbundet, men sådan må det være når man har fået et barn.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf JoyNips » 22. okt 2017, 04:48

Jeg synes det er SÅ fint at vi har de her tilskud, så man ikke er tvunget til at blive sammen for pengene i et kærlighedsløst forhold.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf cola » 22. okt 2017, 06:06

Med alle de sager hvor moderen bare fiser afsted med barnet og faderen så står tilbage med en lang næse og en tom pengepung fordi hun vil have alle goderne, så syntes jeg kun det er fint at der blir delt op så faderen ikke længere skal betale til moderen, men skal betale for sit eget gilde til børnene, hvis han så vælger at sige "nej tak" til sine børn, så kan staten gå ind og tage pengene fra ham og give til moderen, men jeg syntes det sker ALT for tit at moderen bare bruger børnenes "penge" på alt muligt andet og stadig forventer at far betaler for alt.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 07:52

Dikus skrev:Økonomi har absolut ikke haft indflydelse på vores beslutning om at gå fra hinanden. Jeg synes, det lyder hæsligt, at være nødt til at kæmpe mere for forholdet pga økonomi... I det ligger jo et afsavn/problem, når det fejler?


Hvad mener du med afsavn/problem når det fejler? Jeg tror ikke jeg forstår den sætning?
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 07:54

JoyNips skrev:Jeg synes det er SÅ fint at vi har de her tilskud, så man ikke er tvunget til at blive sammen for pengene i et kærlighedsløst forhold.


Jamen, det var heller ikke diskussionen, tror jeg. Der er ingen der er uenige i at det skal være muligt at gå fra hinanden og man ikke skal være bundet sammen pga økonomi, sådan som det i høj grad var tidligere. Derfor kan man jo godt diskutere om man er gået for meget i den anden grøft.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf FruitFly » 22. okt 2017, 08:25

TomKah skrev:Jamen, det var heller ikke diskussionen, tror jeg. Der er ingen der er uenige i at det skal være muligt at gå fra hinanden og man ikke skal være bundet sammen pga økonomi, sådan som det i høj grad var tidligere. Derfor kan man jo godt diskutere om man er gået for meget i den anden grøft.

Jeg synes principielt at det er forventeligt og acceptabelt at man er økonomisk bundet sammen når man har et barn sammen - uanset om forældrene bor sammen eller ej. Uden at kende ret meget til lovgivningen om tilskud (gudskelov), så synes jeg umiddelbart ikke at staten har en opgave i at lette det økonomiske forpligtelsesforhold man indgik da man valgte at få et barn sammen.
0
#Klimatosse
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 08:28

FruitFly skrev:
TomKah skrev:Jamen, det var heller ikke diskussionen, tror jeg. Der er ingen der er uenige i at det skal være muligt at gå fra hinanden og man ikke skal være bundet sammen pga økonomi, sådan som det i høj grad var tidligere. Derfor kan man jo godt diskutere om man er gået for meget i den anden grøft.

Jeg synes principielt at det er forventeligt og acceptabelt at man er økonomisk bundet sammen når man har et barn sammen - uanset om forældrene bor sammen eller ej. Uden at kende ret meget til lovgivningen om tilskud (gudskelov), så synes jeg umiddelbart ikke at staten har en opgave i at lette det økonomiske forpligtelsesforhold man indgik da man valgte at få et barn sammen.


Det var heller ikke det jeg mente. Jeg mente at man udelukkende var bundet sammen i et parforhold uden mulighed for at bo hver for sig. Jeg er enig i at man er bundet sammen økonomisk. Jeg synes også det er fint hvis man fandt en anden ordning end børnepenge direkte fra den ene til den anden, hvis det kunne forhindre forældre i at kæmpe om bopælen. Tror egentlig pointen i diskussionen var at vi har et system i Danmark som fordrer at forældrene hver især kæmper for deres ret - mens barnets bedste kommer til at træde i baggrunden af økonomiske hensyn.
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf Zoxa » 22. okt 2017, 09:43

Det er da en frygtelig tanke at man (igen) vil til at stavnsbinde folk - og i særdeleshed kvinder - i et ulykkeligt ægteskab.

Enten ved foreslags stilleren intet om hvor nedbrydende et sådan ægteskab er, ikke bare for ægte fællerne, men så sandelig også for børnene - eller også er han/hun dum som en dør.

Er en skilsmisse godt for eventuelle børn? Som udgangs punkt så nej, Men en "lykkelig" skilsmisse kan absolut være at foretrække fremfor et ulykkeligt ægteskab - og også for børnene...
Men det er rigtigt at børnepengenes fordeling som det er i dag kan være årsag til rigtig mange af konflikterne, så der giver det god mening med en mere Svensk model.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf JoyNips » 22. okt 2017, 10:02

Jeg har i øvrigt lige så sent som idag læst en artikel i Berlingske om de økonomiske omkostninger ved skilsmisse. Uanset tilskud og bidrag til den der får børnene, så er det altså ikke noget, man bliver velhavende af.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 11:20

Dikus skrev:
TomKah skrev:
Dikus skrev:Økonomi har absolut ikke haft indflydelse på vores beslutning om at gå fra hinanden. Jeg synes, det lyder hæsligt, at være nødt til at kæmpe mere for forholdet pga økonomi... I det ligger jo et afsavn/problem, når det fejler?


Hvad mener du med afsavn/problem når det fejler? Jeg tror ikke jeg forstår den sætning?


Dem, der ikke formår at blive sammen, ender med så dårlige kår, så det er bedre at blive i et dårligt ægteskab. Det må betyde, de nå leve med afsavn og økonomiske problemer...


Jeg aner ikke om det er sandt at det bliver sådan. Jeg ved heller ikke om det er årsagen til at skilsmissesagen er højere i Danmark end i Tyskland.

Jeg synes bare at det lyder som en god ting hvis man kunne lave en model som i højere grad holdt begge forældre ansvarlige.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf Zoxa » 22. okt 2017, 11:52

Mistermor skrev:Jeg er nemlig nysgerrig efter, hvad den egentlig indeholder, for det er vel logisk, at man ikke bliver velhavende af at blive skilt, men taber man penge på det? Det gør man jo ikke,- man får bare flere udgifter, fordi der er to husholdninger.


Det kommer da an på om parret fks sidder i en ejerbolig som de kan blive nødsaget til at sælge med tab. Det samme kan gøre sig gældende for en bil.
der ud over vil der ofte være udgifter til advokater, ejendoms mæglere, selve flytningen er heller ikke gratis og måske skal der købes eller lejes ny bolig og der er også en udgift.

Måske skal der købes nye møbler og husgeråd, eller rettere, det skal der som regel altid...
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf JoyNips » 22. okt 2017, 14:16

Mistermor skrev:
JoyNips skrev:Jeg har i øvrigt lige så sent som idag læst en artikel i Berlingske om de økonomiske omkostninger ved skilsmisse. Uanset tilskud og bidrag til den der får børnene, så er det altså ikke noget, man bliver velhavende af.


Kunne du evt. kopiere den artikel herind?

Jeg er nemlig nysgerrig efter, hvad den egentlig indeholder, for det er vel logisk, at man ikke bliver velhavende af at blive skilt, men taber man penge på det? Det gør man jo ikke,- man får bare flere udgifter, fordi der er to husholdninger.


Det kommer an på hvad du mener med at tabe penge. Man får jo ikke mindre i løn, men ens rådighedsbeløb falder oftest.

https://www.business.dk/privatoekonomi/ ... standarden
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf FruitFly » 22. okt 2017, 18:44

?

Det kan vel ikke undre nogen, at der er dyrere at have to husholdninger end én? Altså at ens rådighedsbeløb (alt andet lige) falder efter en skilsmisse?

Jeg er ikke helt med på hvad vi diskuerer nu - vel ikke at det er "synd" og staten skal ind og kompensere?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf FruitFly » 22. okt 2017, 20:18

Dikus skrev:
FruitFly skrev:?

Det kan vel ikke undre nogen, at der er dyrere at have to husholdninger end én? Altså at ens rådighedsbeløb (alt andet lige) falder efter en skilsmisse?

Jeg er ikke helt med på hvad vi diskuerer nu - vel ikke at det er "synd" og staten skal ind og kompensere?


Men det gør staten jo i stor stil?

Ja, som jeg skrev, så ved jeg ikke meget om det, men det lyder altså ... betænkeligt.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf FruitFly » 22. okt 2017, 20:48

Angelina skrev:... men i det mindste sørger vi for at folk efterfølgende ikke kastes ud i fattigdom, midt i krisen.

Hm, det føler jeg mig egentlig ikke forpligtet til, men nu er jeg ikke helt sikker på hvilket form for økonomisk tilskud vi taler om, så tøver med at tage stilling.
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"