Skilsmisser med børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 20:51

Vi diskuterer to ting:Om der ydes for store tilskud til skilte forældre (standard forhøjet børneydelse samt skattefradrag for børnebidrag) samt om man bør fordele pengene på en anden måde så alle tilskud og bidrag ikke ender hos bopælsforældren.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 20:54

Jeg synes det var en spændende diskussion men jeg vidste også godt at den var meget følelsesladet og dermed sandsynligvis ville falde til jorden.
Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf Sophies-mor » 22. okt 2017, 20:59

TomKah skrev:Jeg synes det var en spændende diskussion men jeg vidste også godt at den var meget følelsesladet og dermed sandsynligvis ville falde til jorden.
Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.

De fleste, jeg kender - der er gået fra hinanden - deles fint om udgifterne til barnet/ børnene.
Måske ikke via de officielle kanaler, som halvt tilskud til far og halvt tilskud til mor, men de sætter sig jævnligt og taler om "hvad skal der købes, hvem køber / betaler hvad" så på den måde, så går det op alligevel.
Nu skal alt ikke være så bureaukratisk, når det kan gøres meget mere enkelt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 22. okt 2017, 21:02

Sophies-mor skrev:
TomKah skrev:Jeg synes det var en spændende diskussion men jeg vidste også godt at den var meget følelsesladet og dermed sandsynligvis ville falde til jorden.
Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.

De fleste, jeg kender - der er gået fra hinanden - deles fint om udgifterne til barnet/ børnene.
Måske ikke via de officielle kanaler, som halvt tilskud til far og halvt tilskud til mor, men de sætter sig jævnligt og taler om "hvad skal der købes, hvem køber / betaler hvad" så på den måde, så går det op alligevel.
Nu skal alt ikke være så bureaukratisk, når det kan gøres meget mere enkelt.


men man deles jo ikke om de store udgifter når regningen for institution sendes til den forældre der var bopælen og at udgiften til institution beregnes alene på baggrund af indkomsten hos bopælsforældren.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf Sophies-mor » 22. okt 2017, 21:11

TomKah skrev:
Sophies-mor skrev:
TomKah skrev:Jeg synes det var en spændende diskussion men jeg vidste også godt at den var meget følelsesladet og dermed sandsynligvis ville falde til jorden.
Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.

De fleste, jeg kender - der er gået fra hinanden - deles fint om udgifterne til barnet/ børnene.
Måske ikke via de officielle kanaler, som halvt tilskud til far og halvt tilskud til mor, men de sætter sig jævnligt og taler om "hvad skal der købes, hvem køber / betaler hvad" så på den måde, så går det op alligevel.
Nu skal alt ikke være så bureaukratisk, når det kan gøres meget mere enkelt.


men man deles jo ikke om de store udgifter når regningen for institution sendes til den forældre der var bopælen og at udgiften til institution beregnes alene på baggrund af indkomsten hos bopælsforældren.

SKAL man deles om alt, som forældre - selv skilte??
Taget i betragtning, at et barn gennem 18 år koster pænt mange penge, så vil jeg sige, at det nok udligner sig senere, når barnet ikke er i institution længere. Så betaler den anden måske en dyr fritidsinteresse?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf Zoxa » 23. okt 2017, 03:45

TomKah skrev:Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.


Det synttes jeg ikke, hvis den ene forælder modtager samtlige økonomiske privilegier for forælderen har barnets adresse er det vel også kun rimeligt at det er den forælder som betaler til skole/fritids ordninger, briller mm.

Og det er jo ikke fordi at den anden forælder går fri. Der ksla stadig betales børne bidrag, der kan være noget transport/tøj og andet underhold til barnet. Hvilket selvfølgelig er helt og aldeles rimeligt.

Men med børne chek, eget børne bidrag, forhøjet person fradrag, evt. tilskud til institutioner og fritids ordning samt måske bolig tilskud summer det sig op til et ret pænt månedligt tilskud pr barn. Til den ene forælder vel og mærke....

Og så kan der ske det at der går konflikt i fks samværs ordningen fordi barn og den forælder som ikke har adressen ikke kan få lov til at se hinanden mere, tiltrods for at begge ønsker det, men den forælder som har tilskuddende modsætter sig, da hun/han pludselig risikerer at miste fks børnepenge på grund af det udvidede samvær.....
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 23. okt 2017, 05:34

Altså et skattefradrag er lige så høj grad et tilskud fra staten som en direkte overførselsindkomst. Bare lige for at få det på det rene.
3
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf girl_beat » 23. okt 2017, 07:43

TomKah skrev:Vi diskuterer to ting:Om der ydes for store tilskud til skilte forældre (standard forhøjet børneydelse samt skattefradrag for børnebidrag) samt om man bør fordele pengene på en anden måde så alle tilskud og bidrag ikke ender hos bopælsforældren.

Jeg mener JA til begge dele.

Har selv oplevet for mange gange at den nuværende model skævvrider interesserne, og at der bliver ansøgt om forhøjede bidrag som ren chikane.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf JoyNips » 23. okt 2017, 12:46

TomKah skrev:Jeg synes det var en spændende diskussion men jeg vidste også godt at den var meget følelsesladet og dermed sandsynligvis ville falde til jorden.
Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.


Jeg tror ikke er fordi den er følelsesladet at den falder lidt til jorden. Oplægget er bare ikke specielt skarpt, så jeg tror ikke, folk er klar over, hvad du ønsker af tråden. Jeg troede jo fx at vi skulle diskutere, hvorvidt tilskud medførte flere skilsmisser fordi man ikke var tvunget til at blive sammen pga økonomi.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skilsmisser med børn

Indlægaf TomKah » 23. okt 2017, 20:02

JoyNips skrev:
TomKah skrev:Jeg synes det var en spændende diskussion men jeg vidste også godt at den var meget følelsesladet og dermed sandsynligvis ville falde til jorden.
Det rammer mange og det er hårdt, det underkender jeg slet ikke, men jeg synes personligt det er mega underligt at man ikke deles om udgifter til barnet når man er skilt.


Jeg tror ikke er fordi den er følelsesladet at den falder lidt til jorden. Oplægget er bare ikke specielt skarpt, så jeg tror ikke, folk er klar over, hvad du ønsker af tråden. Jeg troede jo fx at vi skulle diskutere, hvorvidt tilskud medførte flere skilsmisser fordi man ikke var tvunget til at blive sammen pga økonomi.


Det var det til dels osse - for mig var den et oplæg til diskussion af hvordan det fungerer i dag og hvordan man kan forbedre det. Det kan godt være det ikke var vildt skarpt formuleret, for jeg har ikke særlig skarpe holdninger til det, selvom jeg gerne vil blive klogere.
Det er vildt komplekst, men jeg synes det virker som om vi har et system i Danmark som håndterer skilsmisser efter laveste fællesnævner - ingen penge, få ressourcer samt intet samarbejde.
I min verden skulle man hellere belønne de forældrepar som rent faktisk kan samarbejde - altså give folk et økonomisk incitament til at samarbejde, hvis det overhovedet er muligt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"