Minister vil lade gymnasier gennemsøge elevers private computere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Minister vil lade gymnasier gennemsøge elevers private computere

Indlægaf Bimmerdyret » 30. okt 2017, 14:40

Aragorn skrev:
Bimmerdyret skrev:
Aragorn skrev:
Selvfølgelig har de en god næse for, hvilket niveau en elev ligger på....


Bob-bob..jeg ved sgu ærlig talt ikke hvor meget lærerne egentlig har næse for noget...
Min søn, der går i 2. g har nu haft 2 forskellige dansklærere og har afleveret 5 skriftlige afleveringer.
De 2 første - under 1 lærer var med karakteren 12 - hvilket så var karakteren
Den næste - med ny lærer gav 10, hvilket så blev den næste karakter
Den 4. karakter var 7. hvilket gav 7 som karakter og den sidste har han lige fået 10 for, så der "forventes" ;) på baggrund af historikken at den næste karakter bliver 10.

Han har skrevet dem alle sammen selv, men han KUNNE også have fået andre til det...det har lærerne jo ingen anelse om på baggrund af så få afleveringer.


Det er klart at der i bedømmelsen også indgår lærerens bevidste eller ubevidste sympati eller mangel på samme for den enkelte elev.


Men sympati - bevidst eller ej, så er det argument jo netop ikke et udtryk for at lærerne har "næse" for hvilket niveau eleven ligger på :)

I grundskolen er det nu sådan at der kun er eksterne censorer (ja nogle skal rettet 750 danske stile), og elevernes egen lærer ser aldrig den pågældende aflevering.
Det er idemæssigt ok, fordi den der "næse" - i form af "læreren kan lide/ikke lide eleven" forsvinder, men det er ikke smart i forhold til manglende energi og koncentration hos censor.

I gymnasiet kunne man (ved med ressourcer, timetal, forberedelse, rettereduktion at det er umuligt) faktisk komme med en mere faglig/saglig vurdering, hvis der var flere skriftlige afleveringer end der er de fleste steder.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Minister vil lade gymnasier gennemsøge elevers private computere

Indlægaf Bimmerdyret » 30. okt 2017, 14:43

Aragorn skrev:
fisken80 skrev:
Aragorn skrev:
Bimmerdyret skrev:
Aragorn skrev:
Selvfølgelig har de en god næse for, hvilket niveau en elev ligger på....


Bob-bob..jeg ved sgu ærlig talt ikke hvor meget lærerne egentlig har næse for noget...
Min søn, der går i 2. g har nu haft 2 forskellige dansklærere og har afleveret 5 skriftlige afleveringer.
De 2 første - under 1 lærer var med karakteren 12 - hvilket så var karakteren
Den næste - med ny lærer gav 10, hvilket så blev den næste karakter
Den 4. karakter var 7. hvilket gav 7 som karakter og den sidste har han lige fået 10 for, så der "forventes" ;) på baggrund af historikken at den næste karakter bliver 10.

Han har skrevet dem alle sammen selv, men han KUNNE også have fået andre til det...det har lærerne jo ingen anelse om på baggrund af så få afleveringer.


Det er klart at der i bedømmelsen også indgår lærerens bevidste eller ubevidste sympati eller mangel på samme for den enkelte elev.


Siger hvem? Når jeg bedømmer danske stile så bedømmer jeg stilen, ikke personen. Og hvis jeg er i tvivl om hvorvidt min bedømmelse er den rigtige, så får jeg en kollega, der ikke kender afsenderen til at læse den og give sin bedømmelse. Der i øvrigt i 9 ud af 10 tilfælde er på linje med min egen bedømmelse.


Siger samtlige psykologiske studier nogensinde. Naturligvis er du ikke objektiv, det er mennesker ikke. Men de tror de er det.


Men den pågældende lærer kunne også bare vælge - som i min søns tilfælde bare at give årskarakter for den ene opgave = ingen psykologi der....
Hvor meget mener du at en lærer kender en elevs faglighed eller for den sags skyld skriftlighed efter 4 timer???
For ja, det var 4 timer... der afgjorde karakteren.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"