Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Stars » 20. okt 2017, 11:04

ajnaM skrev:
Angelina skrev:
ajnaM skrev:
Angelina skrev:At begge forældre går på arbejde betyder selvfølgelig noget, men jeg har ikke simpelthen ikke forstået at alle de familier der synes det er et problem ikke vælger at en af dem skal gå hjemme. I Danmark, en af de lande med den højeste gennemsnitsindtægter i Europa, kunne det godt lade sig gøre. Og ja, så kunne det da godt være man måtte spare lidt i hverdagene, droppe nogle ferier og noget af hverdagens luksus, men det handler jo om at gøre op med sig selv hvad man ønsker ud af livet. Vi er bare så forkælede at vi ikke kunne forestille os at leve af en indtægt.

Et andet issue er jo naturligvis den der skønne lighed vi har her i landet - som gør at f.eks rengøringshjælp, havehjælp, børnepasning etc. får det samme i timen som de fleste andre mennesker - så for at få gjort rent, skal man arbejde en time ekstra - og så kunne man ligeså godt gøre det selv jo. Og på den ene side er jeg glad for at folk der f.eks gør rent også får en god løn og et fornuftigt liv - og på den anden side synes jeg det er pissetræls at det nærmest bliver 1:1 ...


Igen vendes den mod den enkelte. Det er dit eget ansvar, du kunne jo bare.

Og nej, det kan du ikke bare, men det fjerner fokus fra min pointe at forklare det. :D Lad mig bare sige, at samfundet er indrettet sådan, at de fleste er afhængige af to indkomster for at bo og leve.


De fleste af os kan sagtens leve af en indtægt, problemet er at de fleste af os ikke ØNSKER at leve af en indtægt, fordi vi har nogle luksusting vi vurderer vigtigere end mere fritid.


Jeg er helt uenig.

Hvis vi alle sammen var relativt mobile og havde en nogenlunde jobsikkerhed, var det muligvis rigtigt - for de grupper, der har en nogenlunde indkomst. Men det er vi ikke, og det har vi ikke.
Du kunne muligvis - jeg kunne ikke, for selvom jeg bor nogenlunde billigt til leje, er jeg afhængig af at bo i København, og selvom både min kæreste og jeg tjener okay, kan vi ikke få det til at hænge sammen med 2 børn i København på én indtægt. Bare for at tage udgangspunkt i mig selv og min egen situation - og mange danskere har det økonomisk tungere end mig.

MEN IGEN... :D

Det kommer til at handle om, at den enkelte skal forsvare, hvorfor vedkommende 'ikke bare' tager ansvar for sig selv og sin stress. Og så ser man bort fra de strukturer, der gør stress til et problem for samfundet og ikke bare for individet.



Altså - selvfølgelig kunne I det, hvis det var jeres højeste ønske:

I flytter ud på landet et sted på Sjælland, hvor husene koster ingenting. 1 af jer siger job op og passer hus og børn, mens den anden pendler 2-3 timer hver vej for at tjene pengene. Spørgsmålet er så, om man vil det SÅ meget, at man vil være forælder til det barn i klassen, der ikke har en smartphone, ikke har en iPad, ikke kommer på ferie ud over hjemme hos mormor/ i farfars sommerhus osv.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2017, 11:15

Angelina skrev:
ajnaM skrev:MEN IGEN... :D

Det kommer til at handle om, at den enkelte skal forsvare, hvorfor vedkommende 'ikke bare' tager ansvar for sig selv og sin stress. Og så ser man bort fra de strukturer, der gør stress til et problem for samfundet og ikke bare for individet.


Og det er også der jeg er - individets eget ansvar, vi kan altså ikke lægge ALT over på stat / kommune / samfundet og så blot fralægge os et hvert ansvar.

Det er vores liv - og hey, jeg forstår sagtens hvorfor man knokler røven ud af bukserne for at få del i de mange forbrugsgoder vi nu engang har adgang til ... absolut - jeg elsker forbrugsgoder og luksus. Det er (blandt andet) derfor jeg arbejder røven ud af bukserne ... det jeg ikke forstår, er når man siger det går ud over ens livskvalitet - og helbred ... at man så vælger at fortsætte ud af samme sti.


Virkeligheden er bare også at samfundets strukturer har meget stor indvirkning på folks valg og livskvalitet. Det synes jeg man skal være opmærksom på og ikke bare lægge det over på "individets frie valg".
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf ajnaM » 20. okt 2017, 11:17

Angelina skrev:
ajnaM skrev:MEN IGEN... :D

Det kommer til at handle om, at den enkelte skal forsvare, hvorfor vedkommende 'ikke bare' tager ansvar for sig selv og sin stress. Og så ser man bort fra de strukturer, der gør stress til et problem for samfundet og ikke bare for individet.


Og det er også der jeg er - individets eget ansvar, vi kan altså ikke lægge ALT over på stat / kommune / samfundet og så blot fralægge os et hvert ansvar.

Det er vores liv - og hey, jeg forstår sagtens hvorfor man knokler røven ud af bukserne for at få del i de mange forbrugsgoder vi nu engang har adgang til ... absolut - jeg elsker forbrugsgoder og luksus. Det er (blandt andet) derfor jeg arbejder røven ud af bukserne ... det jeg ikke forstår, er når man siger det går ud over ens livskvalitet - og helbred ... at man så vælger at fortsætte ud af samme sti.


Men vi er jo i denne situation ikke der, hvor vi lægger ALT over på staten. Vi er i den anden grøft, hvor vi lægger alt over på os selv. Og det fungerer ikke særligt godt, hverken for os selv eller for staten, at fortælle folk, at de skal gøre MERE af det samme. Det er jo derfor, vi har debatten, går jeg ud fra.

Og igen - for rigtig mange mennesker handler det her ikke om forbrugsgoder, men om at leve et helt almindeligt liv. At gøre det til et spørgsmål om rengøringshjælp og lamborghinier er lige så åndssvagt som at få tiden med børnene til at handle om, at mor 'bare kan' droppe speltbollerne eller yogaen. Men det kan selvfølgelig være, du også er med på den vogn.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf annella » 20. okt 2017, 12:42

Stars skrev:
annella skrev:
Stars skrev:Fra artiklen:
Lange og ufleksible arbejdstider er en af årsagerne til, at mange japanske kvinder vælger at opgive karrieren, når de får børn.


Så i mange børnefamilier vil der kun være manden på arbejde. Og ja - han vil have lange arbejdstider, men han vil ikke som den danske mand være stresset over, at han ikke kan nå og hente Olga i børnehaven inden lukketid, for mens han arbejder, har kvinden ansvaret for at sørge for hus og børn. Ligesom i gamle dage herhjemme.


Som i Danmark, hvor også kun manden arbejder, mens mange kvinder går hjemme.


Du kender mange hjemmegående mødre?

Det gør jeg ikke - umiddelbart kan jeg kun komme i tanker om én hjemmegående mor ud af de forældre jeg har kendt fra mine 3 børns skoleklasser.


Om jeg kender mange hjemmegående mødre? det er vel relativt, hvad du eller jeg forstår under mange - men jeg kender dog en del mødre, der ikke gik på arbejde.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Aragorn » 20. okt 2017, 14:40

Vlad Kalashnikov skrev:Det er naturligvis ekstremt stressfuldt at have sådan et højt skattetryk, der bevirker at at man skal arbejde 2-3 gang så meget for det samme, og at f.eks. børnefamilier ikke kan hænge sammen uden der er to fuldtidsansatte forældre, og at kun de allerhøjestlønnede har råd til hjælp til f.eks. rengøring.

Derudover kan jeg ikke se hvorfor kulturen eller strukturer skal have skylden for hvad individer tager af individuelle valg.

Jeg arbejder en del i en position med stort ansvar, og jeg har ikke stress. Men på den anden side betaler jeg så heller ikke skat, spiser for det meste ude og har rengøring 3-4 gange om ugen.


Det er ikke skattetrykket der nødvendiggør to fuldtidsstillinger, for at tjene nok til at opretholde en familie.

Problemet opstod, da kvinderne kom på arbejdsmarkedet. Det giver sig selv, at hvis man fordobler arbejdsudbuddet - hvilket var, hvad der skete, da kvinderne kom på arbejdsmarkedet - så halverer man lønnen.

Man kunne så til gengæld justere skatterne for at kompensere for dette, men hvis man halverede skatterne så ville man have et ret stor strukturelt problem, så dette komme naturligvis ikke til at ske.

Du er ikke nødvendigvis stresset, fordi du ikke betaler skat - og det er klart, at det mindsker stress at man nedbringer mængden af arbejde man skal lave, hvilket du gør, ved at spise ude, og ved at have betalt rengøring i dit hjem. Til gengæld gætter jeg på, du arbejder mange timer om ugen.

Det er ikke alle mennesker der kan dét. Mange mennesker har den intellektuelle kapacitet til at bestride et job som vil kræve at man lægger mange timer om ugen, og måske kan blive ringet op midt om natten fordi situationen kræver, at man arbejder nu. Men IQ er ikke nok. Man skal også samtidigt være pligtopfyldende og ansvarsbevidst, og man skal have en høj tolerance over for stress. Hvis man har alle de ting i orden, så er man en sjælden person.

Jeg kender dig ikke, men du kunne jo være 1 ud af tusind i forhold til hvor godt du håndterer stress. Du kunne være 1 ud af 10.000 - hvilket betyder, at alle de andre, der forsøger at påtage sig mere end de kan bære, ikke er klar over hvad deres tolerance i forhold til stress er, og ikke indretter sig efter det. Problemet ligger i kulturen, men i at folk tror de kan det samme, som dem der kan rigtigt meget - og så bare giver den fuld gas, indtil de går i knæ, fordi det var for meget.

Mit forsvar for skatterne her, er ikke fordi jeg bare elsker den danske formynderstat i alle aspekter - det gør jeg ikke.

Jeg ved ikke, om skatterne er for høje i DK, jeg har meget lidt indsigt i det. Men jeg synes helt bestemt den danske stat er formynderisk og med sit bureaukrati forhindrer borgerne i at gøre noget godt for samfundet, af sig selv. Der vil altid være en regel der stopper det. Eksempelvis en pensionist i Svendborg, der gik rundt og pudsede og malede slidte vejskilte op. Altså de små skilte, 40 x 8 centimer, der fortæller at denne villavej hedder Ligustervænget, eller sådan noget. Han blev fortalt at han skulle opsætte et advarselsskilt 100 meter væk, på hver side af, hvor han arbejdede, han skulle have papirer med sig, der fortalte om indholdet i malingen han brugte, og han skulle have et kursus i - hold fast - at gå på vejen. Manden var i 60'erne, man skulle tro han kunne finde ud af det.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf ajnaM » 20. okt 2017, 17:48

Dikus skrev:
Det går da i mod den forskning, der er, på området? Eller har det ændret sig de seneste år?

Det, jeg har set, viser noget helt andet... når altså man tillader sig at kalde ikke-lønnet husligt arbejde for arbejde også. Og ikke bare kalder en hjemmegående husmor for "dejlig afslappet uden arbejde", men lader frivilligt arbejde, husligt arbejde og erhvervsarbejde tælle som arbejdstimer, der skal dækkes i et samfund.

Det er godt nok noget tid siden, jeg har kigget på forskning og statistikker på området.

Anyhow... Så arbejder jeg f.eks. lige nu i et land med lavere skattetryk. Til gengæld får jeg ingen børnepenge, skal betale for skolegang og have en sundhedsforsikring, hvis jeg vil være sikker på acceptabel lægehjælp ved sygdom. Samlet set, er det en dårlig forretning for mig. Og jeg har endda kun et barn.
[/quote]

Jeg tror bestemt ikke, man tæller den hjemmegåendes 'arbejdstid' med i statistikker over erhvervsfrekvens. Selvfølgelig gør man ikke det, har jeg lyst til at sige. Det huslige arbejde skal jo også udføres i familier med to gange fuldtid, kan man sige, og mange på arbejdsmarkedet arbejder frivilligt ved siden af.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. okt 2017, 01:31

Dikus skrev:Det går da i mod den forskning, der er, på området? Eller har det ændret sig de seneste år?

Det, jeg har set, viser noget helt andet... når altså man tillader sig at kalde ikke-lønnet husligt arbejde for arbejde også. Og ikke bare kalder en hjemmegående husmor for "dejlig afslappet uden arbejde", men lader frivilligt arbejde, husligt arbejde og erhvervsarbejde tælle som arbejdstimer, der skal dækkes i et samfund.
Det huslige arbejde skal lave uanset om man er udearbejdende eller hjemmegående husmor. Forskellen er at i samfund med lavere skattetryk kan selv alm. middelklassefamilier have råd til f.eks. rengørningshjælp.

Dikus skrev:Det er godt nok noget tid siden, jeg har kigget på forskning og statistikker på området.

Anyhow... Så arbejder jeg f.eks. lige nu i et land med lavere skattetryk. Til gengæld får jeg ingen børnepenge, skal betale for skolegang og have en sundhedsforsikring, hvis jeg vil være sikker på acceptabel lægehjælp ved sygdom. Samlet set, er det en dårlig forretning for mig. Og jeg har endda kun et barn.
Den offentlige omfordelingsmaskine (hovedsageligt fra middelklassen til middelklassen) er ikke en vældfærdgenerator. Tværtimod koster al den administration (og korruption) store summer. Kan være du er så heldig at ramme et sweet spot hvor det er fordelagtigt for dig (rent-seeking winner), men overordnet set bliver danskere fattigere og skal arbejde flere timer for det samme.

En anden ting der meget vel kan være stressende er boligpriserne. De er styret af udbud og efterspørgelse. Udbuddet har ikke kunnet følge efterspørgelse i de store byer, og det kommer igen tilbage på skat - der gør det urentabelt at bygge nyt. Og på lokalpolitikkere der sætter begrænsninger på f.eks. hvor højt der må bygges i KBH.

Hvis man vil gøre noget ved kultur og samfundstrukturer, skal man gøre noget ved skat skat skat og skat.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf billiebean » 21. okt 2017, 06:03

Men det er langt fra alle familiære/huslige opgaver der kan løses ved at købe sig fra dem. Der er stadig planlægning, omsorg for børnene og en masse småopgaver som ikke kan udliciteres. Med mindre man har en hushovmester og kører Downton Abbey-stilen. Så tror ikke at et mindre skattetryk ville frigive så mange ressourcer igen.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Conway » 21. okt 2017, 08:34

Stress er blot et tegn på at egen uformåen er eskaleret derhen hvor den rationelle del af hjernen mister overblikket og bliver forvirret.
Der er kort sagt blevet samlet til bunke og da hukommelsen desværre ikke kan lukkes ned bliver den rationelle hjerne hele tiden mindet om egen uformåen.
Symptomerne er forskellige fra person til person, men overordnet set rammes hele kroppen da nerveimpulser fra en forvirret hjerne trækker i alle tråde så at sige.
Stress tærsklen er vidt forskellig fra person til person da både alder og opvækst spiller ind, men vi stilles alle overfor krav og konsekvenser når vi bliver voksne.
En opvækst med en aldersmæssigt afbalanceret præstationsforventning, hvor alle beslutninger medfører konsekvenser af både positiv og negativ art, vil senere i livet være bedre til at håndtere stress end en opvækst med få krav og konsekvenser.
Kort sagt er det stigende antal stressramte til dels et resultat af en opvækst uden krav og konsekvenser.
Om det er samfundets skyld kan vel diskuteres, men vi er jo alle med til at forme samfundet og set fra mit vindue er samfundet præcis lige så stresset som befolkningen...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Seladon » 21. okt 2017, 10:56

Så længe vi har en top-down styring i hele samfundet, og ikke ret meget reel bottom-up, vil jeg ikke give ansvaret for stress til den enkelte person på gulvet.

Jeg tænker på den enorme mængde informationer, som vi er bombarderet i dag, og vi skal bearbejde og håndtere , både på arbejde og i privatlivet (Fx er bankerne for længst holdt op med at sende info per brev, vi bliver opfordret til at tjekke deres hjemmesider for rente, lånevilkår o.a.)
På den anden sige er procedure- og IT programskift noget der sker hvert år eller endnu oftere. Man har lige sat sig ind i et nyt IT - program , og så skal man lære et nyt ! Mange gange viser det sig at de nye programmer har nogen fordele, men også en del svage punkter, og det er langtfra sikkert at de er mere effektive. Før I tiden blev man sendt på ugekurser for at tilegne sig nyt stof, nu får man en nødtørftig præsentation på 1-2 time, og der forventes at man bruger sin fritid på at holde sig fagligt opdateret.

Jeg kan ikke se hvordan man kan sige nej til det, og hvilket arbejde man kan få, hvis man siger op og fx. flytter til vandkantsdanmark , fordi uanset hvor man søger, møder man de samme krav.
Fordi topfolk der tager beslutninger er enige om ændringer, og alle siger ensstemmig :" Sådan er det bare" for at citere en klassiker.
Ja, jeg vil sige at kulturen trænger til en reform, og hele Establishmentet trænger til at komme ud af elfenbenstårnet ! For det viser sig at folk der ikke har noget erfaring fra virkelighedens verden træffer de vigtigste beslutninger som påvirker hundrede tusinde lønmodtagere.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Seladon » 21. okt 2017, 11:27

Interessant at ingen debattør nævner de massive nedskæringer og millirardbesparelser i det offentlige.
Det må være fordi de ikke har noget med stress at gøre .....eller hvad? :)
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. okt 2017, 11:48

Dikus skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Dikus skrev:Det går da i mod den forskning, der er, på området? Eller har det ændret sig de seneste år?

Det, jeg har set, viser noget helt andet... når altså man tillader sig at kalde ikke-lønnet husligt arbejde for arbejde også. Og ikke bare kalder en hjemmegående husmor for "dejlig afslappet uden arbejde", men lader frivilligt arbejde, husligt arbejde og erhvervsarbejde tælle som arbejdstimer, der skal dækkes i et samfund.
Det huslige arbejde skal lave uanset om man er udearbejdende eller hjemmegående husmor. Forskellen er at i samfund med lavere skattetryk kan selv alm. middelklassefamilier have råd til f.eks. rengørningshjælp.

Dikus skrev:Det er godt nok noget tid siden, jeg har kigget på forskning og statistikker på området.

Anyhow... Så arbejder jeg f.eks. lige nu i et land med lavere skattetryk. Til gengæld får jeg ingen børnepenge, skal betale for skolegang og have en sundhedsforsikring, hvis jeg vil være sikker på acceptabel lægehjælp ved sygdom. Samlet set, er det en dårlig forretning for mig. Og jeg har endda kun et barn.
Den offentlige omfordelingsmaskine (hovedsageligt fra middelklassen til middelklassen) er ikke en vældfærdgenerator. Tværtimod koster al den administration (og korruption) store summer. Kan være du er så heldig at ramme et sweet spot hvor det er fordelagtigt for dig (rent-seeking winner), men overordnet set bliver danskere fattigere og skal arbejde flere timer for det samme.

En anden ting der meget vel kan være stressende er boligpriserne. De er styret af udbud og efterspørgelse. Udbuddet har ikke kunnet følge efterspørgelse i de store byer, og det kommer igen tilbage på skat - der gør det urentabelt at bygge nyt. Og på lokalpolitikkere der sætter begrænsninger på f.eks. hvor højt der må bygges i KBH.

Hvis man vil gøre noget ved kultur og samfundstrukturer, skal man gøre noget ved skat skat skat og skat.


Men hvornår er det vendt? Det er ikke SÅ mange år siden, jeg kiggede på statistik, der viste, at det var en myte, danskere arbejdede så meget?
Den enkelte person arbejder ikke specielt mange timer, men der er en meget høj arbejdsfrekvens og meget lille brug af hushjælp og andet hjælp udefra. Således at den samlede arbejdsmænge i familien er høj.

En anden ting er at der har været en kontinuerlig og påtagende erodering af demokratiet. Noget som Hannah Arendt allerede for mange år siden påpegede ville medfører øget frustration - og vold.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. okt 2017, 11:53

Seladon skrev:Interessant at ingen debattør nævner de massive nedskæringer og millirardbesparelser i det offentlige.
Det må være fordi de ikke har noget med stress at gøre .....eller hvad? :)
Det er fordi der ikke har været massive nedskæringer og millirardbesparelser i det offentlige. Det offentlige forbrug er højere end nogensiden.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. okt 2017, 11:58

Dikus skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Dikus skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Dikus skrev:Det går da i mod den forskning, der er, på området? Eller har det ændret sig de seneste år?

Det, jeg har set, viser noget helt andet... når altså man tillader sig at kalde ikke-lønnet husligt arbejde for arbejde også. Og ikke bare kalder en hjemmegående husmor for "dejlig afslappet uden arbejde", men lader frivilligt arbejde, husligt arbejde og erhvervsarbejde tælle som arbejdstimer, der skal dækkes i et samfund.
Det huslige arbejde skal lave uanset om man er udearbejdende eller hjemmegående husmor. Forskellen er at i samfund med lavere skattetryk kan selv alm. middelklassefamilier have råd til f.eks. rengørningshjælp.

Dikus skrev:Det er godt nok noget tid siden, jeg har kigget på forskning og statistikker på området.

Anyhow... Så arbejder jeg f.eks. lige nu i et land med lavere skattetryk. Til gengæld får jeg ingen børnepenge, skal betale for skolegang og have en sundhedsforsikring, hvis jeg vil være sikker på acceptabel lægehjælp ved sygdom. Samlet set, er det en dårlig forretning for mig. Og jeg har endda kun et barn.
Den offentlige omfordelingsmaskine (hovedsageligt fra middelklassen til middelklassen) er ikke en vældfærdgenerator. Tværtimod koster al den administration (og korruption) store summer. Kan være du er så heldig at ramme et sweet spot hvor det er fordelagtigt for dig (rent-seeking winner), men overordnet set bliver danskere fattigere og skal arbejde flere timer for det samme.

En anden ting der meget vel kan være stressende er boligpriserne. De er styret af udbud og efterspørgelse. Udbuddet har ikke kunnet følge efterspørgelse i de store byer, og det kommer igen tilbage på skat - der gør det urentabelt at bygge nyt. Og på lokalpolitikkere der sætter begrænsninger på f.eks. hvor højt der må bygges i KBH.

Hvis man vil gøre noget ved kultur og samfundstrukturer, skal man gøre noget ved skat skat skat og skat.


Men hvornår er det vendt? Det er ikke SÅ mange år siden, jeg kiggede på statistik, der viste, at det var en myte, danskere arbejdede så meget?
Den enkelte person arbejder ikke specielt mange timer, men der er en meget høj arbejdsfrekvens og meget lille brug af hushjælp og andet hjælp udefra. Således at den samlede arbejdsmænge i familien er høj.

En anden ting er at der har været en kontinuerlig og påtagende erodering af demokratiet. Noget som Hannah Arendt allerede for mange år siden påpegede ville medfører øget frustration - og vold.


Men hvornår har det ændret sig? Sidst jeg kiggede havde det ikke den effekt på arbejdsmængden.
Det har ikke ændret sig. Så må du vise hvor du har dine tal fra. Jeg tror hvad du har set er at den enkelte borger der er i arbejde gennemsnitteligt set ikke lægger et specielt højt timetal på arbejdede. Det er måske korrekt, men tilgengæld er der rigtig mange i arbejde. Så der i de fleste familie er to udearbejdende, mens der i andre lande er flere familier hvor den ene vælger ikke at være udearbejdende. Så den samlede arbejdsmængde alligevel er højere i DK.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. okt 2017, 12:03

Dikus skrev:Nej. Det var jo præcis det modsatte. Det er år siden, jeg så forskning på området. Hvor har du dine tal fra? Myter?
Bedre end at have taget dem ud af røven som dig.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"