Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Seladon » 21. okt 2017, 12:31

Vlad Kalashnikov skrev:
Seladon skrev:Interessant at ingen debattør nævner de massive nedskæringer og millirardbesparelser i det offentlige.
Det må være fordi de ikke har noget med stress at gøre .....eller hvad? :)
Det er fordi der ikke har været massive nedskæringer og millirardbesparelser i det offentlige. Det offentlige forbrug er højere end nogensiden.


Jeg vil opfordre dig at holde dig opdateret. :lol: :lol: Mit spørgsmål var udelukkende retorisk, og en smule ironisk.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2017, 15:38

Petrix skrev:Det er fordi stress slet ikke eksisterer under andre himmelstrøg.
Har haft en kæreste i Hong Kong, og selvom byen har været under væsentlig indflydelse af vesten, så er stress, depression og andre psykiske sygdomme ikke rigtigt noget man kender til eller ihvertfald vil være ved.
Arbejdspresset er ekstremt højt og det med pasning af børn, er noget man selv må finde ud af.
På nogle områder er Danmark ved at blive et tude-samfund, hvor vi måske kæmper lidt for lidt og bare accepterer en eller anden diagnose, for det er jo normalen.


Jeg har nu læst om at i Japan, der er det sådan noget med at folk arbejder så meget, de bogstaveligt talt kan falde døde sammen på kontorstolene på jobbet.

Det er jo ikke Singapore, men det var hvad jeg lige havde.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2017, 15:41

ajnaM skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er interessant at løsningen på stress er ret simpel: Træk på skuldrene og lad være at bekymre dig så meget. Hvorfor kan folk ikke det? Det må være noget frygt for ikke at slå til eller være god nok. En følelse af at ens værdi afhænger af at kunne leve op til nogle krav som omverdenen stiller. Men når jeg ser folk gå ned med stress, er det sjældent fordi de er inkompetente og ikke evner deres arbejde. Omverdenen har ikke stået og tænkt at de ikke gjorde det godt nok. Nærmere tvært imod.

Jeg ved ikke hvor det kommer fra, og jeg skal selv være bevidst om at kunne trække på skuldrene. Med mine børn er det en af de ting jeg har størst fokus på: At kunne trække på skuldrene når der er noget der ikke lykkes, de skal aldrig føle at der er nogle krav de ikke formår at leve op til. Men om det er nok, eller "systemet" på en eller anden måde fucker dem op alligevel, ved jeg ikke.



Systemet fucker dem op alligevel. :D


Jeg var ude på en skole forleden og oplevede læringsmålstyring, når det er værst. Børnene har hver en iPad, hvor de inden en time kan gå ind og tjekke, hvad de helt konkret skal have ud af den specifikke time, de skal i gang med. Efterfølgende kan de krydse af, om de forbedrede sig på de specifikke parametre, de selv har været med til at sætte op for deres udvikling. Deres lærere og forældre kan følge med, og der bliver løbende fulgt op med bedømmelser i form af test/karakterer/samtaler.


:panik:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2017, 16:03

HerErJeg skrev:Stress er vel en slags måde, hvorpå man kan føle sig slidt i bund? Og alligevel ikke være det rent fysisk?
Nu siger jeg lige noget... Kan de mange hyppige tilfælde af stress ikke skyldes, at vi slet og ret ikke er så slidstærke som før i tiden?
Hvis arbejdstiden blev sænket til 20 uger om ugen fordi vi skal passe på hinanden og vores familier, ville det ikke bare betyde at endnu flere ville gå ned med flaget?
Nu kan jeg sidde her på debatten, jeg skal tjekke Facebook, og så har jeg købt nogle sager på nettet jeg også lige skal holde styr på. Samt at der blev købt 2 ting på Ebay med mit kreditkort, som jeg også skal forbande langt væk. Hvis jeg kigger ud af vinduet, så pisregner der, bladene vælter ned fra træerne og skal samles op, fyret går snart ud fordi der ikke fyldt træpiller på.... pis også... nu skal jeg til at træffe valg imellem hvad jeg gerne vil, og hvad jeg overhovedet ikke har lyst til. Det kan også give en følelse af stress, men det handler for mig om at hanke op i mig selv og prioritere benhårdt, for intet løser sig ved at sidde stille og frustreres.


Nok både det med at vi er mindre slidstærke, men jeg tror også at det er fordi opgaverne i dag er mere sådan npget forvirret uklart shit, hvor man ikke har klare regler for hvad der tæller for at den er fixet godt nok. Så det er sjældere i dag at man kan sige "Nå nu fik jeg løst DET, det er simpelthen fixet og ingen kan sætte en finger på min løsning, videre i programmet". Det er mere sådan at man vælger et niveau for en løsning, og så håber man på at tingen ikke vender tilbage og skal gøres mere ved.

Sådan er det jo i mange jobs.
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf ajnaM » 21. okt 2017, 18:03

Dikus skrev:Nej. Det var jo præcis det modsatte. Det er år siden, jeg så forskning på området. Hvor har du dine tal fra? Myter?



Jeg har aldrig set statistik, der har sagt andet. :gruble:

Debatten har, så vidt jeg er orienteret, gået på, at danskerne enkeltvis ikke arbejder så meget - vores 37-timers arbejdsuge er mindre end hvad man har de fleste andre steder. Men den samlede erhvervsfrekvens har jo været langt højere end i andre lande i årtier, så jeg har svært ved at se, hvad der skulle have ændret sig.

Det er nogle år siden, jeg for første gang blev opmærksom på de forskellige måder at opgøre tallene på. Altså, at det er meget nemt at fremstille danskerne som nogle dovne s*taner, der bare skal lukke en vis legemsdel og komme i arbejdstøjet, hvis man ser på den enkeltes arbejdsbyrde - men at billedet ser helt anderledes ud, hvis man vender statistikken og ser på familiernes samlede arbejdstid.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2017, 18:08

ajnaM skrev:
Dikus skrev:Nej. Det var jo præcis det modsatte. Det er år siden, jeg så forskning på området. Hvor har du dine tal fra? Myter?



Jeg har aldrig set statistik, der har sagt andet. :gruble:

Debatten har, så vidt jeg er orienteret, gået på, at danskerne enkeltvis ikke arbejder så meget - vores 37-timers arbejdsuge er mindre end hvad man har de fleste andre steder. Men den samlede erhvervsfrekvens har jo været langt højere end i andre lande i årtier, så jeg har svært ved at se, hvad der skulle have ændret sig.

Det er nogle år siden, jeg for første gang blev opmærksom på de forskellige måder at opgøre tallene på. Altså, at det er meget nemt at fremstille danskerne som nogle dovne s*taner, der bare skal lukke en vis legemsdel og komme i arbejdstøjet, hvis man ser på den enkeltes arbejdsbyrde - men at billedet ser helt anderledes ud, hvis man vender statistikken og ser på familiernes samlede arbejdstid.


I nogen lande har det det også med at de nogen gange laver virkeligt ingenting på arbejdet, har hørt historier om kvinde der bruger 4-5 timer på jobbet på at lakere negle :) Og det kan være normalt at have lange hyggesnakke med folk der kommer forbi. Fordi kulturen i de lande er anderledes på det, og det er OK i nogen jobs det er sådan. Men det blir bare talt som rigtig arbejdstid i statistikken.

Jeg tænker der er ret lidt af den slags i DK.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Den stressramte er ikke syg - det er vores kultur

Indlægaf Akehurst2 » 21. okt 2017, 18:22

eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:
Dikus skrev:Nej. Det var jo præcis det modsatte. Det er år siden, jeg så forskning på området. Hvor har du dine tal fra? Myter?



Jeg har aldrig set statistik, der har sagt andet. :gruble:

Debatten har, så vidt jeg er orienteret, gået på, at danskerne enkeltvis ikke arbejder så meget - vores 37-timers arbejdsuge er mindre end hvad man har de fleste andre steder. Men den samlede erhvervsfrekvens har jo været langt højere end i andre lande i årtier, så jeg har svært ved at se, hvad der skulle have ændret sig.

Det er nogle år siden, jeg for første gang blev opmærksom på de forskellige måder at opgøre tallene på. Altså, at det er meget nemt at fremstille danskerne som nogle dovne s*taner, der bare skal lukke en vis legemsdel og komme i arbejdstøjet, hvis man ser på den enkeltes arbejdsbyrde - men at billedet ser helt anderledes ud, hvis man vender statistikken og ser på familiernes samlede arbejdstid.


I nogen lande har det det også med at de nogen gange laver virkeligt ingenting på arbejdet, har hørt historier om kvinde der bruger 4-5 timer på jobbet på at lakere negle :) Og det kan være normalt at have lange hyggesnakke med folk der kommer forbi. Fordi kulturen i de lande er anderledes på det, og det er OK i nogen jobs det er sådan. Men det blir bare talt som rigtig arbejdstid i statistikken.

Jeg tænker der er ret lidt af den slags i DK.


Jeg oplever i hvert fald her i Bruxelles at den der lange frokostpause og forventningen om at man sidder der til sent gør, at jeg arbejder mindre effektivt end i Danmark.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"