Er "Baby-luger" en god ide' ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Conway » 19. okt 2017, 10:29

Efter fundet af et babylig i Glostrup er debatten omkring "baby-luger" blusset op igen og der tegner sig nu et politisk flertal for etablering af foreløbig 2 "baby-luger" i Kbh. og Aarhus.
Efter etablering af 100 luger er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/politi ... -i-danmark

Jordemoderforeningen er arg modstander af forslaget som de mener vil gøre det for nemt ikke at skulle tage ansvaret for graviditet og barn.
Ligeledes mener de at udenlandske "trafficking" kvinder vil bruge lugen på opfordring af deres bagmænd.

Jeg må indrømme at jeg har et ben i hver lejr i denne sag.
På den ene side er det frygteligt at nyfødte efterlades til den sikre død og der har "lugen" sin berettigelse.
Omvendt kan man frygte at "lugen" vil blive brugt som den ultimative fortrydelsespille fordi man ikke lige orkede at tage stilling inden fristen for svangerskabsafbrydelse udløb.

Hvad mener du om "lugen" - er det en god ide' ?
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf dykkersild » 19. okt 2017, 10:42

Jeg er 100% enige med Jordemoderforeningen.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Rapfisk » 19. okt 2017, 10:44

Jeg er grundlæggende for alt, der måske kan give en baby et bedre liv - eller i det hele taget et liv.

Der er selvfølgelig en hel del juridiske og etiske problemstillinger. Bør man fx undlade at søge efter moren, hvis barnet er afleveret sådan, og frasiger man sig sine rettigheder som (biologisk) mor til barnet, hvis det afleveres sådan. Hvis man gør, har det vidtrækkende konsekvenser for kvinder, der tvinges til at aflevere barnet, hvis ikke, har det vidtrækkende konsekvenser for en pleje-/adoptivfamilie.
6
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Seladon » 19. okt 2017, 11:06

Ja, det er en god ide...
Lugerne redder liv. Uden luger og den mulighed de tilbyder, risikerer vi at mødrene efterlader babyerne på lossepladser, i parker, skoven o.l., og med de lave nattemperaturer vi har på de her breddegrader er det langt fra sikker at babyerne overlever i naturen.
Ansvar og jura er en anden side af sagen, men jeg synes man skal holde tingene adskilt....
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf paint » 19. okt 2017, 11:08

Uanset evt. juridiske problemstillinger, er det efter min mening bedre, at uønskede børn afleveres i en luge på et hospital, end ender i en skraldebøtte eller lign.

Uden at have tænkt det nærmere igennem, forekommer det rimeligt, at man mister retten til barnet, hvis man opgiver det og pålægger andre ansvaret for det.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Code71 » 19. okt 2017, 11:10

Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf JoyNips » 19. okt 2017, 11:57

Nej. I DK har vi rig mulighed for at tage en fortrydelsespille eller få en abort.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf dykkersild » 19. okt 2017, 12:02

På 17 år er der "indleveret" 500 babyer i Tyskland - jeg er helt 100% overbevist om at der ikke ville være fundet 500 døde babyer i Tyskland hvis luge-ordningen ikke var indført.

Jeg ønsker ingen døde babyer - men en lugeordning er ikke vejen frem - det vil efter min bedste overbevisning give flere forældreløse børn.
Jeg er uenig med TS om at "man ikke orker" - der er langt større problemer inde over en uønsket graviditet end at "orke" - men vi skal ikke have luger.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Juki » 19. okt 2017, 12:12

Umiddelbart er jeg for med den begrundelse at det skulle være for barnets skyld.

Det er da at foretrække at barnet bliver afleveret sådan et sted, fremfor at vokse op ved en familie hvor det slet ikke er ønsket og måske til gene. Hvad sker der ellers med børnene til de kvinder der ikke bliver tvunget til det?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Juki » 19. okt 2017, 12:16

Code71 skrev:Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig

Der har været flere sager med hittebørn :)

Jeg ved dog ikke hvor ofte det sker, men det er vel med et par års mellemrum at de bliver fundet, gætter jeg på :gruble: Men derfor kan der jo godt være flere der aldrig bliver fundet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf computermus » 19. okt 2017, 12:17

Code71 skrev:Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig

Der har i følge en opgørelse som tv2 lavede sidste år i forbindelse med fundet af en lille nyfødt pige i en affaldsskakt, været omkring 13 sager af den art på 11 år.
Af disse 13 sager var 8 af spædbørnene i live da de blev fundet.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Code71 » 19. okt 2017, 12:20

computermus skrev:
Code71 skrev:Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig

Der har i følge en opgørelse som tv2 lavede sidste år i forbindelse med fundet af en lille nyfødt pige i en affaldsskakt, været omkring 13 sager af den art på 11 år.
Af disse 13 sager var 8 af spædbørnene i live da de blev fundet.


Hvis det er de reelle tal, så synes jeg ikke at det retfærdiggør baby luger. For det er der med garanti andre der vil benytte sig af. Feks trafikkere osv.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf annella » 19. okt 2017, 12:21

Conway skrev:Efter fundet af et babylig i Glostrup er debatten omkring "baby-luger" blusset op igen og der tegner sig nu et politisk flertal for etablering af foreløbig 2 "baby-luger" i Kbh. og Aarhus.
Efter etablering af 100 luger er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/politi ... -i-danmark

Hvad mener du om "lugen" - er det en god ide' ?


Ja det er en god ide', og som du selv skriver er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000 (tallet er forøvrigt langt over 1000), men tro ikke det forhindrer mødre i at slå deres børn ihjel efter en fødsel, eller at efterlade dem et eller andet sted, der særligt i vintermånederne betyder den sikre død for de nyfødte, der ikke hurtig bliver fundet, og desværre det sidstnævnte tilfælde er der alt for mange af i Tyskland, vi hører ikke om det hver dag, men dog om flere tilfælde hver måned.

En anden mulighed ville også være en anden tysk model: Kvinder kan føde anonymt på hospitaler, de får efter fødslen tilbudt at kunne bo i særlige mor-barn-huse, hvor de får hjælp af fagpersonale til at tage sig af barnet, tilbuddet gælder de anonyme mødre, der ville frasige sig deres nyfødte, over 50% af de anonyme mødre har i årenes løb taget imod tilbuddet og beholdt deres børn.
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Anne Droid » 19. okt 2017, 12:21

Code71 skrev:Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig


Der er ca en sag om året.

Jeg er selv ret splittet i spørgsmålet om det er en god idé. Med to luger i hele landet, er der en ret stor del der ikke har det som en reel mulighed for at benytte sig af dem.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/gaardm ... le-haand-i

Men jeg tænker også at sådan en luge ikke kan være ret dyr at have. Der skal jo ikke sidde en og overvåge den.
0
Klimatosse
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf annella » 19. okt 2017, 12:26

Sådan ser forøvrigt en tysk baby-luge ud:

Billede

Billede
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"