Er "Baby-luger" en god ide' ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Animi » 19. okt 2017, 17:37

(For lige at tage fokus hurtigt fra emnet, er der så andre end mig der slet ikke kan komme over de to stavefejl i underrubrikken? :ninja: Anede ikke at vi havde fået så meget ligestilling, at Christiansborg nu hedder Christinaborg :lol: )
Senest rettet af Animi 19. okt 2017, 17:38, rettet i alt 1 gang.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf paint » 19. okt 2017, 17:38

Flora skrev:
Tamara skrev:Redder næppe mange babyer i Denmark. To luger til hele Danmark? D
Det kræver ressourcer at nå frem til en babyluge som forældre, der vil bruge den.
Har man de ressourcer kan man også finde ud af at efterlade barnet et fornuftigt sted, hvor det vil blive fundet og draget omsorg for uden at sætte dets liv på spil.


Hvor står der, at det kun er to luger, man vil lave? Det fremgår ikke af den artikel, der er linket til i startindlægget.


Det lovforslag, man vil forhandle om i Folketinget, er baseret på 2 luger. En på Riget i København og en på Århus Universitetshospital. Pengene skal tages fra satspuljen, og vil formentlig kunne falde på plads i november. Men dette udelukker ikke, at der med tiden kan oprettes flere af slagsen
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Flora » 19. okt 2017, 17:38

Tamara skrev:
Flora skrev:
Tamara skrev:Redder næppe mange babyer i Denmark. To luger til hele Danmark? D
Det kræver ressourcer at nå frem til en babyluge som forældre, der vil bruge den.
Har man de ressourcer kan man også finde ud af at efterlade barnet et fornuftigt sted, hvor det vil blive fundet og draget omsorg for uden at sætte dets liv på spil.


Hvor står der, at det kun er to luger, man vil lave? Det fremgår ikke af den artikel, der er linket til i startindlægget.


Læs oplægget. Der står:



19. okt 2017, 12:29

''Efter fundet af et babylig i Glostrup er debatten omkring "baby-luger" blusset op igen og der tegner sig nu et politisk flertal for etablering af foreløbig 2 "baby-luger" i Kbh. og Aarhus.''


Jo, men at TS skriver det, gør det jo ikke automatisk sandt. Hvis nogen har udtalt det, må der vel findes en artikel om det, der kan linkes til. Det er bare det jeg efterspørger.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Flora » 19. okt 2017, 17:54

Tamara skrev:
Flora skrev:
Tamara skrev:
Flora skrev:
Tamara skrev:Redder næppe mange babyer i Denmark. To luger til hele Danmark? D
Det kræver ressourcer at nå frem til en babyluge som forældre, der vil bruge den.
Har man de ressourcer kan man også finde ud af at efterlade barnet et fornuftigt sted, hvor det vil blive fundet og draget omsorg for uden at sætte dets liv på spil.


Hvor står der, at det kun er to luger, man vil lave? Det fremgår ikke af den artikel, der er linket til i startindlægget.


Læs oplægget. Der står:



19. okt 2017, 12:29

''Efter fundet af et babylig i Glostrup er debatten omkring "baby-luger" blusset op igen og der tegner sig nu et politisk flertal for etablering af foreløbig 2 "baby-luger" i Kbh. og Aarhus.''


Jo, men at TS skriver det, gør det jo ikke automatisk sandt. Hvis nogen har udtalt det, må der vel findes en artikel om det, der kan linkes til. Det er bare det jeg efterspørger.



Tallet har fremgået mange steder i medierne i dag. Det er bare at gå i gang med at google og læse.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/eksper ... -babyluger


Ja, for der er da ingen grund til at dokumentere ting, man gerne vil diskutere. Vi kan jo allesammen bare google og læse..

Anyway, jeg kan ikke se problemet i at starte med kun to luger. Det er vel som udgangspunkt en forsøgsordning, og så kan man jo udvide, hvis det viser sig at have positiv effekt.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Nicolait » 19. okt 2017, 20:28

Der skal nok lidt flere undersøgelser til at afdække behovet. Umiddelbart er to steder i landet lidt, på den anden side hvis behovet ikke større.

Gad vide om der er en øvre grænse for alderen på babyen, som man kan aflevere. Jeg har en nevø på 13 år, som nogle gange kan være temmelig belastende. :-p
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf ajnaM » 20. okt 2017, 06:08

annella skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte. Lad være at lave dem, og et antal spædbørn vil blive fundet døde. Og så er den vel egentlig ikke længere?


Som jeg forstår Jordemoderforeningen mener de, at det er således: Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte, men måske få flere mødre ned ellers til at skille sig af med deres babyer, fordi det bliver lettere at gøre på en officiel måde. Lad være at lave dem, og flere mødre vil ikke give deres babyer op, men et antal spædbørn vil blive fundet døde.


"Lad være med at lave dem, og flere mødre vil ikke give deres babyer op..." ... men babyerne vil vokse op med mødre, der står i en sandsynligvis meget udsat situation, uden nogen nødvendigvis er opmærksomme på dem.

Jeg synes, jordemoderforeningen mangler et led. Der er jo en grund til, at de her kvinder forsøger at skille sig af med dem. Enten må man hjælpe dem, eller man må hjælpe dem med at komme af med børnene på en okay måde.


Hvordan skal den hjælp foregå til de mødre, der holder deres graviditet hemmelig?



Det ved jeg da ikke. :D Men jeg tænker, der må være flere steder at sætte ind - ikke kun i svangreomsorgen. Antager man, at disse kvinder er fra nogle af de svageste grupper i samfundet, ville det måske være her, man kunne sætte ind. Mange er muligvis udenlandske hjemløse, som har nogle ganske elendige vilkår her i landet - hvis man starter med at give dem adgang til herberg, ville sandsynligheden for, at nogen opdagede graviditeten og kunne tale med kvinden om hendes muligheder, være større. Bare for at give et eksempel.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Conway » 20. okt 2017, 16:57

ajnaM skrev:
annella skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte. Lad være at lave dem, og et antal spædbørn vil blive fundet døde. Og så er den vel egentlig ikke længere?


Som jeg forstår Jordemoderforeningen mener de, at det er således: Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte, men måske få flere mødre ned ellers til at skille sig af med deres babyer, fordi det bliver lettere at gøre på en officiel måde. Lad være at lave dem, og flere mødre vil ikke give deres babyer op, men et antal spædbørn vil blive fundet døde.


"Lad være med at lave dem, og flere mødre vil ikke give deres babyer op..." ... men babyerne vil vokse op med mødre, der står i en sandsynligvis meget udsat situation, uden nogen nødvendigvis er opmærksomme på dem.

Jeg synes, jordemoderforeningen mangler et led. Der er jo en grund til, at de her kvinder forsøger at skille sig af med dem. Enten må man hjælpe dem, eller man må hjælpe dem med at komme af med børnene på en okay måde.


Hvordan skal den hjælp foregå til de mødre, der holder deres graviditet hemmelig?



Det ved jeg da ikke. :D Men jeg tænker, der må være flere steder at sætte ind - ikke kun i svangreomsorgen. Antager man, at disse kvinder er fra nogle af de svageste grupper i samfundet, ville det måske være her, man kunne sætte ind. Mange er muligvis udenlandske hjemløse, som har nogle ganske elendige vilkår her i landet - hvis man starter med at give dem adgang til herberg, ville sandsynligheden for, at nogen opdagede graviditeten og kunne tale med kvinden om hendes muligheder, være større. Bare for at give et eksempel.


Mht. udenlandske kvinder tror jeg ikke lugerne hjælper da sprogproblemer nok betyder at de ikke kommer i kontakt med danskere overhovedet...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Sangius » 20. okt 2017, 17:03

Jeg har svært ved at se, hvorfor det skal diskuteres. Det er en relativ billig og nem løsning. Alt det andet folk snakker om, om at sætte mere ind hos kvinder, fokusere på prævention osv., det er besværlige, dyre løsninger, som sjældent føres ud i livet. I stedet kunne man installere et par babyluger, og måske redde et liv.
Hvis blot ét barn reddes, så var det, det hele værd. Desuden tror jeg det er død svært at hjælpe den slags kvinder, som efterlader et barn der. Og mens vi regner ud, hvordan filan vi skal hjælpe disse kvinder, så synes jeg at babylugen er en rigtig god ide.

Hvordan kan man være imod det? Hvis det kan redde et liv.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf ajnaM » 20. okt 2017, 19:00

Sangius skrev:Jeg har svært ved at se, hvorfor det skal diskuteres. Det er en relativ billig og nem løsning. Alt det andet folk snakker om, om at sætte mere ind hos kvinder, fokusere på prævention osv., det er besværlige, dyre løsninger, som sjældent føres ud i livet. I stedet kunne man installere et par babyluger, og måske redde et liv.
Hvis blot ét barn reddes, så var det, det hele værd. Desuden tror jeg det er død svært at hjælpe den slags kvinder, som efterlader et barn der. Og mens vi regner ud, hvordan filan vi skal hjælpe disse kvinder, så synes jeg at babylugen er en rigtig god ide.

Hvordan kan man være imod det? Hvis det kan redde et liv.


Fordi det kan træde i stedet for den anden slags hjælp. Netop fordi det er den nemme, billige og hurtige løsning.

Den bedste løsning ville være den forebyggende.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Sangius » 20. okt 2017, 19:04

ajnaM skrev:
Sangius skrev:Jeg har svært ved at se, hvorfor det skal diskuteres. Det er en relativ billig og nem løsning. Alt det andet folk snakker om, om at sætte mere ind hos kvinder, fokusere på prævention osv., det er besværlige, dyre løsninger, som sjældent føres ud i livet. I stedet kunne man installere et par babyluger, og måske redde et liv.
Hvis blot ét barn reddes, så var det, det hele værd. Desuden tror jeg det er død svært at hjælpe den slags kvinder, som efterlader et barn der. Og mens vi regner ud, hvordan filan vi skal hjælpe disse kvinder, så synes jeg at babylugen er en rigtig god ide.

Hvordan kan man være imod det? Hvis det kan redde et liv.


Fordi det kan træde i stedet for den anden slags hjælp. Netop fordi det er den nemme, billige og hurtige løsning.

Den bedste løsning ville være den forebyggende.


Præventivt arbejde er altid at fortrække. Men det udelukker bestemt ikke alt andet.
Jeg synes man bør installere disse babyluger, og samtidig arbejde præventivt for at de nogensinde bliver brugt.
Kan ikke se argumentet for kun at gøre en af delene.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"