Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf annella » 19. okt 2017, 07:02

http://politiken.dk/udland/art6165565/Frankrig-vil-straffe-piften-og-tilr%C3%A5b-efter-kvinder-med-b%C3%B8de

Kode: Vælg alt

Et ny fransk lovforslag vil gøre det forbudt at pifte efter kvinder på gaden og forbyde tilråb, som kan opfattes som sexchikane, og overtrædelser af de nye regler skal kunne takseres med en bøde på stedet. Det siger Frankrigs ligestillingsminister.

Loven, der er udarbejdet under ledelse af den 34-årige minister Marlene Schiappa, som er feminist og en af præsident Emmanuel Macrons nære allierede, er rettet mod liderlig og aggressiv adfærd i det offentlige rum.

»Det er absolut nødvendigt med en lov på dette område, fordi gadechikane er ikke omfattet af lovgivningen«, siger hun til radiostationen RTL om loven, der ventes at blive vedtaget næste år.

Lovforslaget har fået særlig opmærksomhed i forbindelse med den eskalerende skandale omkring Hollywoodproduceren Harvey Weinsteins påståede seksuelle overgreb på en række kvindelige skuespillere.

Schiappa siger, at der er klare skillelinjer mellem chikane og flirt.

»Vi ved, hvornår vi når dette punkt, hvor vi føler os intimideret, usikre eller chikaneret på gaden, siger hun.

Hun nævner eksempler, hvor en mand invaderer en kvindes personlige rum ved at tale til hende i kun '10 eller 20 centimeters afstand - eller gå efter hende på gaden i længere tid og spørge efter hendes telefonnummer 17 gange.'


Hvad mener du om lovforslaget (som forventes at blive vedtaget i 2018)?

Jeg ved ikke, om det i Frankrig er nødvendigt med sådan en lov, på mig virker den latterlig, men da Schiappa er feminist, undrer lovforslaget mig som ikke, måske har hun bare et deficit med at ikke en eneste mand nogensinde har piftet efter hende? og nu vil hun hævne sig på mænd, der pifter efter 'andre kvinder' :fløjt:
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf Daine » 19. okt 2017, 07:48

Forslaget synes jeg egentlig fint nok om, men medmindre Frankrig har en enorm politikstyrke der ikke har andet at lave end at stå med 20-30 meters mellemrum og holde øje (og øre) med folk, så bliver det lidt som at slå i en dyne. Tungt og uden nævneværdigt resultat.

Edit: og din sidste kommentar gør mig bare træt ...
6
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf annella » 19. okt 2017, 09:11

Daine skrev:Forslaget synes jeg egentlig fint nok om, men medmindre Frankrig har en enorm politikstyrke der ikke har andet at lave end at stå med 20-30 meters mellemrum og holde øje (og øre) med folk, så bliver det lidt som at slå i en dyne. Tungt og uden nævneværdigt resultat.

Edit: og din sidste kommentar gør mig bare træt ...


Så mår du hvile dig til trætheden er gået over.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf Ado » 19. okt 2017, 09:20

Jeg kan simpelthen ikke tage dit indlæg alvorligt med den kommentar. Hvad er det du vil debattere? Lovforslaget i al almindelighed eller lægger du mere op til en bashing af Schiappa?
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf annella » 19. okt 2017, 09:27

Ado skrev:Jeg kan simpelthen ikke tage dit indlæg alvorligt med den kommentar. Hvad er det du vil debattere? Lovforslaget i al almindelighed eller lægger du mere op til en bashing af Schiappa?


Jeg synes nu ellers mit spørgsmål til trådens tema er klart nok og let forståeligt. At du ikke forstår ironi, hvad min egen kommentar angår, er så dit problem.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf Ado » 19. okt 2017, 09:28

annella skrev:
Ado skrev:Jeg kan simpelthen ikke tage dit indlæg alvorligt med den kommentar. Hvad er det du vil debattere? Lovforslaget i al almindelighed eller lægger du mere op til en bashing af Schiappa?


Jeg synes nu ellers mit spørgsmål til trådens tema er klart nok og let forståeligt. At du ikke forstår ironi, hvad min egen kommentar angår, er så dit problem.

Oh, I get it. Du er en af dem, der dækker en sviner bag "ironi" eller "kan du ikke tage en joke"? Nope, i så fald forstår jeg ikke din form for ironi. Det har du fanget helt korrekt.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf Annione » 19. okt 2017, 09:31

Jeg hader når mænd pifter af andre, men ikke af mig. Så ja, det burde klart være ulovligt.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf paint » 19. okt 2017, 09:39

Det virker lidt uklart, hvad dén lov egentlig går ud på. "liderlig og aggressiv adfærd i det offentlige rum.", nævnes. Det samme gør "invadering af kvinders privatsfære til en afstand 10-20 cm, hvor der bedes om tlf.nummer 117 gange"

Jeg ville have gættet på, at dette var en overtrædelse af politivedtægten i forvejen. Lyder det ikke mest som 'symbolpolitik'?

Skulle der sidde en murer oppe på et stillads og pifte, hvis der går en smuk kvinde forbi - har jeg svært ved at se noget intimiderende i. Det virker ret harmløst.(sålænge det ikke udarter sig til noget af ovennævnte)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frankrig vil straffe piften og tilråb efter kvinder med bøde

Indlægaf Slettet bruger » 19. okt 2017, 14:14

Det bliver jo umuligt at løfte bevisbyrden, mændene kan jo bare sige de øvede sig i at pifte og ikke havde set hende? Eller at de troede hun var en de kendte og de piftede til deres veninde.

Men OK at være op 20 cm afstand og spørge efter nr 117 gange, fair nok det gir en bøde. Hvis der er vidner kan det vel godt bevises.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"