Medicinrådet afviser ny medicin

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 20:24

Medicinrådet har for første gang afvist ny medicin på baggrund af prisen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/muskel ... et-er-dyrt

Muskelsvindfonden er chokerede. Der er tale om en virkelig forfærdelig sygdom, og der er i dag ingen behandling.

Jeg synes også det er virkelig mange penge. Man får ikke den præcise pris at vide, men det ligger sandsynligvis på 2 mill kr om året pr patient. Det bliver en hård fremtid for vores velfærdssamfund at tage disse diskussioner. 2 mill/kr om året resten af livet til hver patient. Vil vi det? For at forbedre deres livskvalitet?
Der er ikke tale om en kur eller noget som forlænger deres liv (for hovedparten / for 1-2 patienter om året redder det vidst livet men som jeg læser det vil disse få adgang til medicinen).
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf ajnaM » 14. okt 2017, 20:28

Der er en pose penge. Giver man penge ét sted, tager man pengene et andet sted fra. Det er ikke nyt, at man skal prioritere - det har man gjort længe. Det har bare ikke været så 'aktivt', hvis man kan sige det sådan.

De seneste år har man taget fra personalet og givet til medicin og udstyr. Samtidig har man givet til kræftpatienterne og taget fra andre patientgrupper.

Det har alt sammen været meget politisk og, hvis jeg selv skal sige det, uden de helt store refleksioner. Politikerne går efter det, der kommer til deres opmærksomhed, og det, der giver genklang hos de store vælgergrupper. Derfor synes jeg, det er på tide, der kommer et råd, der har faglighed til at prioritere, mandat til at agere og pondus til at forhandle.

Og det sidstnævnte er vigtigt, for det er jo blandt andet det, det handler om... Medicinalindustrien har godt vidst, at man ikke har måttet sige nej, så de har jo reelt kunnet sætte priserne, som de ville. Det giver en helt ny situation, når sygehusvæsenet kan tage fælles beslutninger på denne her måde. Så best case scenario ville jo være, at priserne kom ned i et mere rimeligt niveau.
10
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf paint » 14. okt 2017, 20:33

TomKah skrev:Medicinrådet har for første gang afvist ny medicin på baggrund af prisen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/muskel ... et-er-dyrt

Muskelsvindfonden er chokerede. Der er tale om en virkelig forfærdelig sygdom, og der er i dag ingen behandling.

Jeg synes også det er virkelig mange penge. Man får ikke den præcise pris at vide, men det ligger sandsynligvis på 2 mill kr om året pr patient. Det bliver en hård fremtid for vores velfærdssamfund at tage disse diskussioner. 2 mill/kr om året resten af livet til hver patient. Vil vi det? For at forbedre deres livskvalitet?
Der er ikke tale om en kur eller noget som forlænger deres liv (for hovedparten / for 1-2 patienter om året redder det vidst livet men som jeg læser det vil disse få adgang til medicinen).


4 mio kr om året, for begge patienter, er en voldsom pris - især, hvis medicinalfirmaet ikke kan dokumentere virkningen, på netop den kategori af sygdommen, som drengene har. Det sidstnævnte udtalt af en af lægerne i 'Medicinalrådet'
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Hunkat » 14. okt 2017, 20:34

Uden at vide om det er en del af begrundelsen så kan jeg godt se at der kan være en logik i det. Altså, hvis man accepterer en meget høj pris så er der jo ringe/intet incitament til at lave et billigere produkt som kan det sammen.

Om det er forsvarligt at bruge den type argumenter i de her situationer skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til. Men det går jeg da ud fra at medlemmerne af rådet gør.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf paint » 14. okt 2017, 20:39

Hunkat skrev:Uden at vide om det er en del af begrundelsen så kan jeg godt se at der kan være en logik i det. Altså, hvis man accepterer en meget høj pris så er der jo ringe/intet incitament til at lave et billigere produkt som kan det sammen.

Om det er forsvarligt at bruge den type argumenter i de her situationer skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til. Men det går jeg da ud fra at medlemmerne af rådet gør.


Den overlæge fra 'Rådet', som udtalte sig i går, sagde at medicinalfirmaet ikke har kunnet dokumentere en effekt, af dette nye præparat, som adskiller sig væsentligt fra den nuværende behandling.

Havde drengene haft det i en sværere grad (hvor vejrtrækning er ramt), hvor der er dokumenteret en effekt, havde man formentlig bevilget medicinen.
Det lyder som om, der er et vist rationale bag deres afgørelse (Rådets)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf ajnaM » 14. okt 2017, 20:40

Hunkat skrev:Uden at vide om det er en del af begrundelsen så kan jeg godt se at der kan være en logik i det. Altså, hvis man accepterer en meget høj pris så er der jo ringe/intet incitament til at lave et billigere produkt som kan det sammen.

Om det er forsvarligt at bruge den type argumenter i de her situationer skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til. Men det går jeg da ud fra at medlemmerne af rådet gør.


Alle sundhedsøkonomer, jeg har hørt om, argumenterer for det her. Faktisk har jeg ikke rigtig hørt nogen inden for sundhedsvæsenet, der argumenterer imod. Lægerne, sygeplejerskerne mv. har længe bedt om (faglige) prioriteringer, netop fordi der allerede bliver prioriteret pga. nedskæringer.

Så vidt jeg har forstået har den primære kritik sjovt nok været fra lægemiddelindustrien. Og fra patientforeningen, forståeligt nok et eller andet sted, selvom man kunne tænke, at de også har en langsigtet interesse i at få forhandlet medicinpriserne ned.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 20:41

Prisen på produktet har intet med fremstillingen at gøre - jeg tror det er forholdsvis billigt at fremstille og patienten skal ikke have en ret stor dosis ift hvor meget man kan lave af gangen. Det er udelukkende forskning der forsøges dækket ind her, hvilket firmaet også beskriver.

Der er tale om det man kalder orphan-drug så det er usandsynligt der bliver konkurrence.

Jeg er helt enig i det med pose med penge, men det betyder i sidste ende at man også bliver nødt til at sætte pris på menneskeliv på et tidspunkt.
1
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 20:42

Man kan sige når patentet udløber vil man kunne få det billigere.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Hunkat » 14. okt 2017, 20:48

paint skrev:
Hunkat skrev:Uden at vide om det er en del af begrundelsen så kan jeg godt se at der kan være en logik i det. Altså, hvis man accepterer en meget høj pris så er der jo ringe/intet incitament til at lave et billigere produkt som kan det sammen.

Om det er forsvarligt at bruge den type argumenter i de her situationer skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til. Men det går jeg da ud fra at medlemmerne af rådet gør.


Den overlæge fra 'Rådet', som udtalte sig i går, sagde at medicinalfirmaet ikke har kunnet dokumentere en effekt, af dette nye præparat, som adskiller sig væsentligt fra den nuværende behandling.

Havde drengene haft det i en sværere grad (hvor vejrtrækning er ramt), hvor der er dokumenteret en effekt, havde man formentlig bevilget medicinen.
Det lyder som om, der er et vist rationale bag deres afgørelse (Rådets)


Ja det virker jo umiddelbart også som et udemærket argument at præparatet reelt ikke har en forbedret effekt. :gruble:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 20:52

ajnaM skrev:
Hunkat skrev:Uden at vide om det er en del af begrundelsen så kan jeg godt se at der kan være en logik i det. Altså, hvis man accepterer en meget høj pris så er der jo ringe/intet incitament til at lave et billigere produkt som kan det sammen.

Om det er forsvarligt at bruge den type argumenter i de her situationer skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til. Men det går jeg da ud fra at medlemmerne af rådet gør.


Alle sundhedsøkonomer, jeg har hørt om, argumenterer for det her. Faktisk har jeg ikke rigtig hørt nogen inden for sundhedsvæsenet, der argumenterer imod. Lægerne, sygeplejerskerne mv. har længe bedt om (faglige) prioriteringer, netop fordi der allerede bliver prioriteret pga. nedskæringer.

Så vidt jeg har forstået har den primære kritik sjovt nok været fra lægemiddelindustrien. Og fra patientforeningen, forståeligt nok et eller andet sted, selvom man kunne tænke, at de også har en langsigtet interesse i at få forhandlet medicinpriserne ned.


Det er jo en balance for vi ønsker også at medicinalfirmaerne har penge til at udvikle ny medicin. Altså jeg synes medicinalindustrien er mega forkælet og mange af virksomhedernes vækstmål helt absurde, specielt når de er baseret på prisstigninger, som feks Novo i USA. Men det kommer til at koste penge - mange penge - at udvikle medicin til neurologiske sygdomme (som SMA er en forsmag på).
2
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 20:54

Hunkat skrev:
paint skrev:
Hunkat skrev:Uden at vide om det er en del af begrundelsen så kan jeg godt se at der kan være en logik i det. Altså, hvis man accepterer en meget høj pris så er der jo ringe/intet incitament til at lave et billigere produkt som kan det sammen.

Om det er forsvarligt at bruge den type argumenter i de her situationer skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til. Men det går jeg da ud fra at medlemmerne af rådet gør.


Den overlæge fra 'Rådet', som udtalte sig i går, sagde at medicinalfirmaet ikke har kunnet dokumentere en effekt, af dette nye præparat, som adskiller sig væsentligt fra den nuværende behandling.

Havde drengene haft det i en sværere grad (hvor vejrtrækning er ramt), hvor der er dokumenteret en effekt, havde man formentlig bevilget medicinen.
Det lyder som om, der er et vist rationale bag deres afgørelse (Rådets)


Ja det virker jo umiddelbart også som et udemærket argument at præparatet reelt ikke har en forbedret effekt. :gruble:


Jeg synes faktisk også det er lidt vildt at patientforeningen reagerer som den gør, men de er sikkert desperate.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Myresluger » 14. okt 2017, 20:55

Jeg kender ikke detaljerne omkring det produkt. Men jeg har tidligere arbejdet i et medicinal firma, hvor vi havde udviklet et produkt til behandling af et syndrom der ikke var andre behandlinger for og kunne redde mange menneske liv på. Her kunne man ikke forhandle en pris der var høj nok til at det kunne betale sig at producere det. Det var et dyrt produkt, men produktionen var dyrere. Det skulle have været solgt med underskud de første 3-5 år indtil en billigere fremstillingsmetode var udviklet. Man valgte ikke at sælge produktet, da det ikke kunne sælges for fremstillingsprisen. Så at påstå at det sikkert er billigt, er der altså stor usikkerhed om. De biologiske produkter der kommer frem i disse år er generelt meget dyre at fremstille.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Myresluger » 14. okt 2017, 20:58

Men vi er også i en situation at vi ikke har råd til alt. Der er nødt til at blive prioriteret - vil vi behandle mange med billig medicin eller få med dyr medicin. Man kunne jo også stille spørgsmålstegn ved om vi har råd til f.eks. Hjerte transplantationer - de koster kassen og patienterne skal i imunundertrykkende behandling resten af livet..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Slettet bruger » 14. okt 2017, 20:59

Citat:

"- Er kroner og øre mere værd end menneskeliv? Skal vi holde op med at redde liv, bare fordi det er dyrt? Det er faktisk konsekvensen af denne beslutning. Som patienter bliver vi taget som gidsler i et økonomisk spil, siger formand Lisbeth Koed Doktor."

Ja, selvfølgelig skal vi holde op med at redde liv "bare" fordi det er dyrt. Det kan enhver idiot sgu da sige sig selv. Ligegyldigt hvor mange penge vi bruger på at redde liv, ville der altid kunne bruges flere penge og reddes flere liv.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 21:09

Myresluger skrev:Men vi er også i en situation at vi ikke har råd til alt. Der er nødt til at blive prioriteret - vil vi behandle mange med billig medicin eller få med dyr medicin. Man kunne jo også stille spørgsmålstegn ved om vi har råd til f.eks. Hjerte transplantationer - de koster kassen og patienterne skal i imunundertrykkende behandling resten af livet..


Der tror jeg der går noget tid før vi når hen. Netop fordi det er et spørgsmål om liv og død. Og så bliver der pludselig sæt et meget konkret prismærke på et menneskeliv. Der tror jeg simpelt hen ikke der er flertal for at man begrænser behandling i det nuværende klima. Det er derfor det bliver en hård diskussion, tror jeg.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"