Medicinrådet afviser ny medicin

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf HerErJeg » 23. okt 2017, 11:32

Sådan som det fungerer i vores by er der fællesspisning, lotterier, sponseret løbeture eller cykelture, flaskeindsamling pr. husstand, foredrag med entre og den slags. Desuden påvirkes det hele af radiodækning med fokus på kræft.
Det kan der helt sikkert kun gennemføres 1 gang årligt. Et par gang ekstra om året er der små kirkelige organisationer der stemmer lidt dørklokker, men der er meget et mager udbytte det giver.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Akehurst2 » 23. okt 2017, 11:33

Men alt det der med Kræftens Bekæmpelse og deres indsamlingsstrategi har vel ikke rigtig noget med Medicinrådet at gøre?
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf HerErJeg » 23. okt 2017, 11:36

Akehurst2 skrev:Men alt det der med Kræftens Bekæmpelse og deres indsamlingsstrategi har vel ikke rigtig noget med Medicinrådet at gøre?

Det har det ikke direkte i hvert fald. Men jeg tænker at en stærk organisation med penge til forskning og udvikling måske i højere grad vil være i stand til at påvirke de astronomiske omkostninger til medicin, hvis nu man kan have kontakter langt op i systemet?
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Stars » 23. okt 2017, 11:48

HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke på dette her med den sindsygt dyre medicin, kontra de allestedsnærværende Knæk Cancer shows og indsamlinger i alverdens lokalsamfund.
Vores by går Knæk Cancer bersærk hele denne uge med alverdens mere eller mindre fornuftige tiltag at få selv den sidste håndøre vredet ud af lomnmerne på folk. Jeg tænker ikke at Muskelsvindsfonden ville få noget ud af det, hvis de valgte deres egen uge til at lave events.


De kunne jo lade det komme an på en prøve. Men det gør de ikke, og det gør mange andre organisationer heller ikke. I stedet basher de på Kræftens Bekæmpelse, der virkelig har formået at skabe opmærksomhed og få penge ind gennem deres event. Noget der kræver en ret stor indsats fra bl.a. frivillige.

Men hvem siger, at Muskelsvindfonden ikke kunne skrabe et pænt beløb sammen? Måske ikke lige så meget som KB, men stadig et pænt beløb. De har jo ikke forsøgt.

På min mors efterskole besluttede de i år, at de ville støtte danske hospitalsklovne i deres velgørenhedsuge. Så de arrangerede de samme aktiviteter som sidste år, hvor de samlede ind til Knæk Cancer - og de har fået de samme penge ind i år som sidste år, for folk vil generelt gerne støtte velgørenhed, også selvom det ikke lige er Kræftens Bekæmpelse. Men det kræver altså, at organisationerne selv tager initiativ.


Men så skal der ske et fravalg af Kræftens Bekæmpelse. Det vil aldrig fungere at næste organisation kommer om 10 uger, og laver en ny landsdækkende indsamling. Så tror jeg folk får nok, at dørene vil blive smækket i.
Kræftens Bekæmpelse lever jo godt af, at de er et selvfølgeligt valg at støtte i næsten alle tænkelige sammenhænge.
Nu var der Formel 1 i Texas i går. Jamen det hele er smurt ind i lyserødt, specialfremstillet i lyserøde farver, ethvert team med TV tid vil jo vælge at vise flaget for det handler om eksponering, og når det glade budskab når ud til 500 millioner TV seere, så bliver støtten til kræftbehandling noget helt naturligt, nogle vil måske endda opleve det som mere "rigtigt" at støtte fremfor for alt muligt andet.



Lige Muskelsvindfonden er nok ikke de hårdest ramte i den forbindelse ... de har trods alt Grøn koncert :)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Medicinrådet afviser ny medicin

Indlægaf Zoxa » 24. okt 2017, 15:51

TomKah skrev:Medicinrådet har for første gang afvist ny medicin på baggrund af prisen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/muskel ... et-er-dyrt

Muskelsvindfonden er chokerede. Der er tale om en virkelig forfærdelig sygdom, og der er i dag ingen behandling.

Jeg synes også det er virkelig mange penge. Man får ikke den præcise pris at vide, men det ligger sandsynligvis på 2 mill kr om året pr patient. Det bliver en hård fremtid for vores velfærdssamfund at tage disse diskussioner. 2 mill/kr om året resten af livet til hver patient. Vil vi det? For at forbedre deres livskvalitet?
Der er ikke tale om en kur eller noget som forlænger deres liv (for hovedparten / for 1-2 patienter om året redder det vidst livet men som jeg læser det vil disse få adgang til medicinen).


I det der ikke kan dokumenteres en effekt og prisen taget i betragtning vil jeg mene at det er sund fornuft.

Og der kan for de penge bevilges en hel del hjælpere og hjælpe midler til den patient gruppe som måske oven i købet kan ramme væsentlig bredere.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"