Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryger på

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryger på

Indlægaf annella » 13. okt 2017, 07:02

https://www.b.dk/nationalt/politi-vil-have-billeder-af-eftersoegte-delt-paa-sociale-medier-det-er-kun-et

Politiet får nu en internetside med billeder af eftersøgte personer. Ønsket er at få borgerne til at dele billederne på de sociale medier. Det møder dog kritik fra forsvarsadvokat, der bekymrer sig om risikoen for offentlig hetz.

Fremover håber justitsminister Søren Pape Poulsen, at der også bliver plads til billeder af nogle af landets mest eftersøgte personer mellem de mange opslag på de sociale medier. På en ny internetside vil politiet nemlig fremover dele billeder, der skal hjælpe dem med at finde eftersøgte personer.

Målet er at styrke politiets efterforskning ved aktivt at bruge borgernes eventuelle bidrag, der kan opstå som resultat af, at billederne af de eftersøgte bliver spredt på internettet.

Metoden minder om den, det amerikanske forbundspoliti (FBI) har gjort brug af i mange år, hvor en såkaldt »Most Wanted«-liste har ladet offentligheden få adgang til billeder af de mest eftersøgte personer. På den måde er det sværere for kriminelle at gå under radaren. Men den metode er forsvarsadvokat Jan Schneider mildest talt bekymret over.



Hvad mener du om dette nye initiativ fra politiet?

Jeg synes, det er et godt initiativ, jeg vil dog ikke udelukke, at måske en uskyldig person kan blive hængt ud, det er desværre i medierne sket adskillige gange, og alligevel kan jeg kun bifalde politiets initiativ. Hvis forsvarsadvokat Jan Schneider er bekymret over denne metode, så er jeg mere bekymret for eftersøgte personers mulige ofre.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryge

Indlægaf icelady » 13. okt 2017, 07:10

Hvis billederne på den side lige runder politiet først, og de dermed siger "Ok" for det, så kan jeg ikke se et problem i det.

Men hvis det bliver en side, hvor meningmand bare kan poste billeder, så nej.





Edit: Fandt en artikel på TV2, hvori der står at det er politiet, der vurderer om billeder skal offentliggøres på den side. Så synes jeg det er fint nok.


https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/minister-klar-med-lovlig-maade-dele-overvaagning-paa-nettet
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryge

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. okt 2017, 08:21

Er det ikke bare en dansk udgave af Europol's Most Wanted liste?
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryge

Indlægaf annella » 13. okt 2017, 09:11

Vlad Kalashnikov skrev:Er det ikke bare en dansk udgave af Europol's Most Wanted liste?


Som sådan jo det kan man godt sige, selvom websiden er oprettet af "Enfast Politinetværk" med støtte fra Europol. Politiet i hvert deltagende land kan sætte deres mest eftersøgte mistænkte på deres side.

Jeg ved ikke om Danmark er et af de deltagende lande.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryge

Indlægaf Conway » 14. okt 2017, 09:34

Bare sæt igang, det kan kun gå for langsomt og når en forsvarsadvokat er bekymret ved vi med sikkerhed at det er den helt rigtige vej at gå...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryge

Indlægaf cola » 14. okt 2017, 10:22

Når politikerne gang på gang fjerner mere og mere politi så er det den eneste vej at gå, for i dag skal du frem med den helt store lup for overhovedet at se en betjent i dagligdagen. og du skal være mere end ualmindelig heldig hvis de overhovedet har tid til at tage sig af det indbrud du havde i dit hus i går.
Her går de da i det mindste ind og laver en offentlig form for gabestok for dem som har lavet noget kriminelt, og de kan hurtigere fange forbryderen den vej.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Politi vil have billeder af eftersøgte delt på sociale medier: »Det er kun et spørgsmål om tid, før en uskyldig ryge

Indlægaf Ficus » 14. okt 2017, 10:34

Jeg er skeptisk. Glad for at det er politiet der står bag. Men jeg kan være bange for at endnu flere så synes det er okay at lave opslag med folk som de mistænker for det ene eller andet.
Jeg er pårørende til en der har været delt på FB, for noget han ikke havde gjort. Dog ikke af politiet, men de var længe om at kræve at personen der havde slået det op, fjernede det. Adresse, foto, nummerplade, fuldt navn, børns navne, fødselsdatoer og arbejdsplads blev skrevet så mange steder og jeg ved at der stadig er folk der råber ting efter ham på gaden her 2-3 år senere.

Derfor deler jeg aldrig noget på sociale medier, som jeg ikke personligt kender noget til og aldrig noget i politisager.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"