Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. okt 2017, 12:01

TomKah skrev:Men hvad gør vi så?

Jo mere kompleksiteten af vores samfund øges - jo flere hægter vi af. Jeg sad og så en udsendelse om unge hjemløse på TV2 play forleden, og det var slående for mig at de mennesker ikke var i stand til at opsøge ting af egen kraft. NemID, eboks og kommunikation med det offentlige. Det er ikke muligt at få KH udbetalt kontakt/check - det skal være via nemID. Jeg forstår simpelt hen ikke at vi tror vi kan blive ved at øge kompleksiteten uden konsekvenser. Samtidig med at vi har barmhjertighedssyn som byder os at sørge for alle børn uanset hvilke kår de fødes under - det er er det rigtige ud fra et menneskerettighedssynspunkt, men er det sundt for et samfund at man lader de svageste forplante sig uden ansvar for deres egne børn?
Det er også et problem. Jordan Peterson har talt om dette. Den amerikanske hær må ikke tage mænd ind med en IQ under 83. Og det er 10% af befolkningen. Det er personer der er så afhægtede at de stort set ikke kan begå sig i et moderne samfund og der er meget få (og færre og færre) arbejdspladser hvor de kan bidrage med noget og skabe merværdi. Venstrefløjen har ikke noget svar på problemet for det er mennesker der ikke kan undervises eller optrænes til at kunne begå sig i samfundet - tværtimod vil en høj minimumsløs medvirke at en større andel vil blive hægtet af; højrefløjen har ikke noget svar på det for de personer kan ikke bare tage sig sammen - de har ganske enkelt bare ikke forudsætningerne. Måske der bare ikke er nogen løsning på det.

Jeg ved ikke hvad man skal gøre ved det, men som udgangspunkt bør vi i hvertfald lade være med at forøge problemet ved at lade folk komme ind der aldrig vil kunne begå sig i det danske samfund.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf annella » 13. okt 2017, 12:05

Vlad Kalashnikov skrev:
annella skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
icelady skrev:Indtil for et år siden var der en lille gruppe på 4-5 socialrådgivere, som havde de svageste og mest ressiourcesvage i kommunen.
De lavede små projekter på frivillig basis; skaffede møder med feks yoga-trænere, diætister, de fik besøg af folk med styr på rådgivning ang økonomi g andre tiltag.

De ansatte sagde selv, at omkring halvdelen af dem, der deltog "blomtrede." Nogle fik rettet op på maden (dvs organisere indkøb, madplaner osv). Andre fik styr på økonomie (skåret overflødige udgifter væk osv)
Det er udtryk for noget langt dybere. Hvad sker der der har resulteret i at folk er blevet konditioneret i sådan grad at de er helt ude af stand til at håndtere de mest basale områder af deres eget liv uden en voksenmor til at vejlede dem? Hvor er det gået galt i deres opdragelse, uddannelse, etc.

Altså, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det er et resultat af vældfærdsstaten (heriblandt folkeskolen) der infantiliteter folk i stedet for at lede til frie og selvstændige individer, sekundært curlingforældre der ikke giver børn mulighed for at blomstre på egen hånd. Hvorfor mere af det samme blot vil være symptombehandling, og aldrig lede til en egentlig løsning. Der skal ikke mere statslig indgriben, vejledning og kontrol – der skal mindre af alt det, og mindre tidligere i livet.


Det kan man vist ikke sådan generelt sige, der findes nu engang mennesker, der har brug for hjælp til selvhjælp, og det projekt icelady fortæller om, synes jeg er ærgrligt, at sådan et projekt stopper og ikke fortsætter og udbreder sig til alle landets kommuner.


Men undre du dig ikke over hvad det er for mekanismer der bevirker at voksne personer kommer så langt ud, at de ikke kan tage varer på sig selv ud over hvad en 12årig burde kunne forventes? Ligesom hvis man f.eks. ser på narkomaner, så bør man ikke kun se på hvordan man kan få personen ud af narkomani, men også hvad det er der gør at visse personer bliver narkomaner til at starte med.


Nej det undrer jeg mig ikke over, fordi du, mange andre og jeg kan tage vare på os selv, kan vi ikke forudsætte, at alle mennesker kan det, og vi kan heller ikke forudsætte eller forvente, at alle mennesker kan klare alle problemer selv, de bliver konfronteret med, nogle har slet ikke brug for hjælp andre for mere eller mindre hjælp.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Conway » 13. okt 2017, 16:50

Mistermor skrev:
Conway skrev:Helt enig med Falstria og når man ser "fattige" forældre optræde på tv springer kontrasterne i øjnene konstant.
Store tatoveringer, sidste nye iphone, ipad, smøger og kæmpe fladskærm på væggen.
Jeg synes det er påfaldende at en families fattigdom altid kan aflæses på børnene først og ikke på forældrene. Det tyder på at prioriteringerne ikke er i børnenes favør og jeg tror at påstanden om sex i bytte for mad til barnet nok snarere er sex i bytte for en livstil der intet har med børnene at gøre....


Tror du ikke, at man skal tilhøre en særlig type for at vælge at deltage i tv-programmerne. For det tror jeg. De kan jo ikke engang gennemskue, hvordan de stempler sig selv.

Jeg kan sagtens følge dig i de tanker, du har omkring forældrenes prioriteringer. Så er det interessante, hvordan vi forhindrer, at børnene bliver lige sådan.

Efter min mening tager børnene lige så meget skade af forældrenes "offerrollementalitet", som de gør af, at der er råd til cigaretter men ikke ordentlige vinterstøvler.
.....................................

Jeg er lidt nysgerrig efter, hvordan bupl undersøgelsen er foregået. De 38 % , der mangler mad, fodtøj, regntøj, skiftetøj osv , hvordan er det tal opstået? Over hvilket tidsrum foregår det? Er det generelt? I løbet af en uge eller i løbet af et år?... Der er jo stor forskel på, om det er noget 38 % af børnene oplever hver dag, eller det er noget 38% af børnene vil have oplevet, når der er gået et år.

......................................

Jeg tror på, at kontanthjælpsloftet har ramt nogen, og jeg tror især, at det er hårdt, hvis man har været på kontanthjælp i en årrække, fordi der er grænser for, hvor længe man kan leve på et minimum. Det første år eller to kan man slide på sine ting, men efterhånden bliver det sværere og sværere ikke at kunne skifte noget ud.

Jeg tænker bare, at overskriften igen er en overdrivelse, som er med til, at en debat endnu engang bliver polariseret. Der er jo mange mellemting mellem at prostituere sig for at give sine børn en ordentlig tilværelse og ikke at lide nød pga kontanthjælpsloftet.

Det interessante er ikke, om forældrene reelt er fattige eller dumme, men hvordan vi forhindrer børnene i at lide under det.


Enig i at BUPL undersøgelsen er alt for overfladisk.
Det er selvsagt kun forældrene der skal arbejdes med og kontanthjælp i flere år er i sig selv et skråplan der absolut ikke forhøjer chancen for at komme i arbejde.
Jeg tror man i højere grad skal slippe berøringsangsten og fra kommunalt hold hjælpe med at styre prioriteringerne til gavn for børnene.
Før i tiden benyttede kommunerne sig af madkuponer for at sikre at familien fik mad, men ved ikke om det stadig praktiseres.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. okt 2017, 17:52

paint skrev:
Chachacha skrev:Det er hele snakken om penge vs. ressourcer.

En ressourcestærk enlig mor på SU har måske lettere ved at få de få penge til at række, fordi hun kan prioritere, lader være med at ryge og have en kæmpe hund, holder øje med supermarkedstilbud osv. Mens en enlig ressourcesvag mor på kontanthjælp måske gør det modsatte.

Derfor tror jeg personligt at hjælp og støtte til ressourcesvage forældre batter langt mere end at stikke dem 1500 mere om måneden, som bliver brugt forkert.


F.eks et kursus i 'Kunsten at leve, langt under fattigdomsgrænsen'?


Sådan læser jeg ikke indlægget. Jeg læser det som: samfundet kan ikke betale folk for ikke at få sociale problemer.
Jeg er ikke tilhænger af kontanthjælpsloftet, men jeg bilder mig heller ikke ind, at vi kan øge ydelsen til et punkt, hvor der ikke længere findes udsatte familier.
En lærerkollega deltog i går i et møde på kommunen, der blandt meget andet skyldtes indberetninger om fraværet af noget så fundamentalt og, skulle man tro, selvfølgeligt som madpakker, og at forældrene ikke kan finde ud at give deres barn frokost med i skole skyldes ikke, at de ikke har penge at købe ind for.
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Conway » 14. okt 2017, 09:22

Mistermor skrev:
Conway skrev:[

Enig i at BUPL undersøgelsen er alt for overfladisk.
Det er selvsagt kun forældrene der skal arbejdes med og kontanthjælp i flere år er i sig selv et skråplan der absolut ikke forhøjer chancen for at komme i arbejde.
Jeg tror man i højere grad skal slippe berøringsangsten og fra kommunalt hold hjælpe med at styre prioriteringerne til gavn for børnene.
Før i tiden benyttede kommunerne sig af madkuponer for at sikre at familien fik mad, men ved ikke om det stadig praktiseres.


Jeg har ikke hørt om madkuponer i nyere tid. Men jeg ved, at nogle kommuner betaler fritidsaktiviteter for særligt udsatte børn.

Men jeg har selv, når jeg stod med et barn uden flyverdragt, og en mor, der godt kunne ryge, købe hobbyartikler eller ugeblade og gå på bodega, tænkt, om det kunne være en mulighed at indføre "uniformer" børnehaven. Dvs at vi stod for regntøj og skidragter, solcreme .... maden er vist efterhånden indført igen. Men jeg tænker, at det er at fratage alle andre forældre retten til at vælge for deres børn..... Og så er der muligheden for tøjkuponer. - Jeg tænker bare, at de så vil kunne blive en salgsvare og derfor omsat til cigaretter alligevel.

Så den eneste mulighed, jeg kan se, er, at institutionerne kan indberette de ting, som jo egentlig også er en form for omsorgssvigt. Så må en sagsbehandler/hjemmehos´er forholde sig til, om kommunen skal trække pengene af familieydelsen (børnepengene) eller betale et tillæg, og sørge for, at tingene bliver bragt i stand. Dvs. at nogen må sætte sig og se på forælderens økonomi og vurdere, om det er reel pengemangel eller forkert prioritering. I samme arbejdsgang skal der gives økonomisk rådgivning. (f.eks til at prioritere afbetaling på gæld osv)


Helt enig, mere kommunal kontrol med uhensigtsmæssige prioriteringer der går ud over børnene...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Bimmerdyret » 14. okt 2017, 15:45

Falstria skrev:Det er sørgeligt at der findes kvinder der bruger deres børn som undskyldning for at bedrive verdens ældste erhverv.
Jeg kan ikke se hvordan det har noget med børnene at gøre, det er da ikke noget de har bedt om.
Så meget pasta spiser de børn altså ikke.



Enig...
Men tidligere rapporter fra SFI har jo vist at børn kommer fra fattigfamilie når de hos en enlig mor har 10.000 tilbage efter alle faste udgifter.
Den artikel er tvivlsom.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Bimmerdyret » 14. okt 2017, 15:51

Conway skrev:Det ville da være mere interessant med en grundig ekspert undersøgelse hvor alle tal og detaljer kom på bordet fra et antal udvalgte fattige familier.
Derefter kunne man analysere om det kun er prioritering og ressourceoverskud der gør at nogen klarer sig bedre end andre.
Jeg mistænker at fattigdom for nogen ikke anses som fattigdom for andre...


Det er der lavet en del undersøgelser af - for nogle år side (kan ikke huske det eksakte årstal) lavede SFI en undersøgelse om børn der "voksede op med afsavn" - de have interviewet mange familier og der var også budgettal med.
Nogle af de børn der "ikke havde råd til børnefødselsdage" havde mobiltelfon, computer (som deres "rige" kammerater), de gik gerne til 3-4 forskellige sportsgrene osv.

Konklusionen var at det ikke er et spørgsmål om penge, men et spørgsmål om prioritering = behovsudsættelse og misforståelse.
For når ungerne hellere vil komme til fødselsdage end at gå til 2 sportsgrene, så er der noget galt hos forældrene, og det er ikke penge..
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Conway » 14. okt 2017, 16:24

Bimmerdyret skrev:
Conway skrev:Det ville da være mere interessant med en grundig ekspert undersøgelse hvor alle tal og detaljer kom på bordet fra et antal udvalgte fattige familier.
Derefter kunne man analysere om det kun er prioritering og ressourceoverskud der gør at nogen klarer sig bedre end andre.
Jeg mistænker at fattigdom for nogen ikke anses som fattigdom for andre...


Det er der lavet en del undersøgelser af - for nogle år side (kan ikke huske det eksakte årstal) lavede SFI en undersøgelse om børn der "voksede op med afsavn" - de have interviewet mange familier og der var også budgettal med.
Nogle af de børn der "ikke havde råd til børnefødselsdage" havde mobiltelfon, computer (som deres "rige" kammerater), de gik gerne til 3-4 forskellige sportsgrene osv.

Konklusionen var at det ikke er et spørgsmål om penge, men et spørgsmål om prioritering = behovsudsættelse og misforståelse.
For når ungerne hellere vil komme til fødselsdage end at gå til 2 sportsgrene, så er der noget galt hos forældrene, og det er ikke penge..


Nogle har det sværere end andre og der vil sikkert være en del for hvem fattigdom har en væsentlig anden betydning end den gængse der handler om livets opretholdelse...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Bimmerdyret » 14. okt 2017, 16:38

Conway skrev:
Bimmerdyret skrev:
Conway skrev:Det ville da være mere interessant med en grundig ekspert undersøgelse hvor alle tal og detaljer kom på bordet fra et antal udvalgte fattige familier.
Derefter kunne man analysere om det kun er prioritering og ressourceoverskud der gør at nogen klarer sig bedre end andre.
Jeg mistænker at fattigdom for nogen ikke anses som fattigdom for andre...


Det er der lavet en del undersøgelser af - for nogle år side (kan ikke huske det eksakte årstal) lavede SFI en undersøgelse om børn der "voksede op med afsavn" - de have interviewet mange familier og der var også budgettal med.
Nogle af de børn der "ikke havde råd til børnefødselsdage" havde mobiltelfon, computer (som deres "rige" kammerater), de gik gerne til 3-4 forskellige sportsgrene osv.

Konklusionen var at det ikke er et spørgsmål om penge, men et spørgsmål om prioritering = behovsudsættelse og misforståelse.
For når ungerne hellere vil komme til fødselsdage end at gå til 2 sportsgrene, så er der noget galt hos forældrene, og det er ikke penge..


Nogle har det sværere end andre og der vil sikkert være en del for hvem fattigdom har en væsentlig anden betydning end den gængse der handler om livets opretholdelse...



Ja, der vil altid selv i livet være nogle, der har det sværere end andre.
Men når man nu definerer fattigdom udfra økonomi, så er det vel så det man må tage udgangspunkt i :)
Det er korrekt at fattigdom kommer i mange skikkelser - det kan i visse tilfælde fx. være ensomhed
Eller...fattig på evner så som prioritering - hvilket sagtens kan (og er bevist) er uafhængig af hvor mange penge man har.

Bare se Luksusfælden - der kan på bundlinjen være tale om fattigdom i forhold til disponible midler, men faktum er at det er fattigdom på prioritering og behovsudsættelse.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Zombie » 14. okt 2017, 19:09

Jeg har arbejdet som frivillig gennem Mødrehjælpen med denne gruppe borgere under min studietid.

Jeg synes, det er så ubehageligt at læse, at I mener at fattigdom er prioritering og behovsudsættelse.
Min erfaring er, at flere ting spiller ind:

- Geografi
Det er dyrere at bo nogle steder end andre. Hvorfor flytter man så ikke bare? Det kræver penge at flytte. Ofte har mødrene allerede ét indskudslån i kommunen, så de kan ikke låne til et andet indskud hvis de skal flytte. De har ikke råd til flyttemænd eller at leje en bil. Får de anvist en bolig af kommunen, er de tvunget til at sige ja, selv hvis den er dyrere end hvad der egentlig er smartest for dem. Boliger i København er dyre, selv hvis det er i sociale boligbyggeri. Det er forskelligt, hvilke tilskud de er berettiget til og hvor meget af huslejen de får dækket - og der skal bruges min. 500 kroner om måneden på at betale indskudslånet tilbage efter to år, hvor der stadig løber renter på hvis man udsætter.
Samtidig kan der være spørgsmål som netværk, der gør det vanskeligt - hvis man har brug for støtte fra familien eller børnenes fader, kan man ikke bare flytte langt væk.

- Gæld
Rigtig mange af de fattigste mødre har en anseelig gæld. Det er ikke alt sammen brugt på tøj og fornøjelser, selvom det kaldes "forbrugslån". Nogle kvinder er tidligere voldsramte og gældsstiftede sig, da de i huj og hast måtte flytte fra en voldelig partner, og både betale indskud samt inventar til lejligheden. Selv det billige fra IKEA løber op og har man ingen penge, og siger banken nej, så falder de i den hurtige fælde med kreditinstitutter med tårnhøje renter.
Det kan vi sidde og spille smarte over, hvor dumt det var. Men kommunens akuthjælp rækker ikke langt og det, man kan få tilskud til, er ikke altid dækkende - og begrænset i øvrigt, da der er skåret i midlerne, så det kun er de allerværst stillet, der får hjælp... hvad så med de næstværst stillet?
Der spiller også noget social arv ind. Mange af kvinderne kommer selv fra dårlige kår og har aldrig lært fornuftig budgettering hjemmefra. De stifter gæld allerede første gang, de flytter (hjemmefra) og så er den onde cirkel startet.
De kan bruge flere tusind kroner på at betale renter på gæld hver måned, og så er de ikke engang begyndt at betale af endnu.

- Overskud
Hvis man sidder i en dårlig situation, har man ikke overskud. Folk med overskud får samlet et fornuftigt CV sammen ved at læse om det på nettet, og får et eller andet job, der måske er lavtlønnet men trods alt bedre end kontanthjælp. Folk med overskud laver en billig madplan og køber vinterstøvler til børnene om sommeren hvor det er billigere (og måske et par numre for store, så børnene kan vokse til). Folk med overskud sætter sig ind i deres rettigheder og muligheder gennem kommunale tilskud samt tilskud fra private foreninger og fonde. Folk med overskud planlægger større udgifter og sparer op, så de ikke stifter gæld i useriøse kreditinstitutter.

Jeg er selv drænet for overskud pt. og det er en god dag, hvis jeg orker at vaske mit hår i badet. Jeg har svært ved kommunikationen med mit studiested, ved at jeg kan læse op på mine rettigheder fremfor at afvente, men jeg magter det simpelthen ikke - og studiereglerne er relativt simple, sammenlignet med kommunens regler samt diverse.

At mene, disse kvinder skulle have et magisk overskud, er lidt som at mene, det ville være godt for dem at vinde i Lotto og få dækket sig ind økonomisk. Det er en fantasi, der ikke bunder i virkeligheden og det virker, for mig, ligegyldigt at diskutere, hvad kvinderne burde have gjort eller burde gøre. De har ikke ressourcerne til det.



- Opsummeret
Synes jeg mest, sådanne debatter her, fremstiller den almindelige persons mangelfulde viden på området. Hvad fattigdom er, hvem der rammes, hvordan man rammes og hvad man kan/ikke kan.
Det virker så skævt og mærkeligt at læse om en masse priviligeret mennesker, der ikke kan forstå, hvordan mindre priviligeret mennesker ikke kan få tingene til at hænge sammen.
Med priviligeret mener jeg ikke rige eller perfekte. Men det kræver et overskud at sætte sig ind i tingene og have styr på en svær situation. Man skal, som minimum, havde dét - altså overskud.
Med overskud mener jeg ikke, at man ikke er træt og flad og udkørt, eller at livet ikke er hårdt - men kan man rent faktisk sætte sig i førersædet på sit eget liv, så har man et mentalt overskud, andre mennesker ikke nødvendigvis har. Og mange af dem befinder sig i den gruppe, vi her diskuterer.
4
aka Forbies

:gammel:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf TomKah » 14. okt 2017, 20:13

Jeg er egentlig fint klar over at det forholder sig som du beskriver, zombie. Jeg synes bare slet ikke at det bør udløse flere penge at man ikke har lært hjemmefra at behovsudsætte og prioritere, og dermed ender i situationer som dræner en.
Men altså det med kompleksiteten - det er jeg helt enig i.

Hvis man er endt i en situation med gæld og manglende overskud til prioritering, så bør man vel som flere andre er inde på nærmere sættes under administration.
2
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf TomKah » 15. okt 2017, 06:46

Jeg har meget lidt lyst til at sætte mennesker under administration, men når den enkelte har frihed til at vælge hvordan han eller hun lever, så indbefatter det også frihed til at vælge at gå i hundene. Det accepterer vi jo også for det meste med voksne mennesker. De tilbud der er er frivillige, men vi accepterer at folk bryder med samfundet så længe de ikke gør noget kriminelt.

Når der er børn indbefattet så er normerne strammere og accepten af at vælge at være uden for eller ikke kunne være indenfor meget mindre. Frihed til at vælge indbefatter også en erkendelse af at nogle børn vil leve under dårlige kår.
2
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Conway » 15. okt 2017, 09:37

TomKah skrev:Jeg har meget lidt lyst til at sætte mennesker under administration, men når den enkelte har frihed til at vælge hvordan han eller hun lever, så indbefatter det også frihed til at vælge at gå i hundene. Det accepterer vi jo også for det meste med voksne mennesker. De tilbud der er er frivillige, men vi accepterer at folk bryder med samfundet så længe de ikke gør noget kriminelt.

Når der er børn indbefattet så er normerne strammere og accepten af at vælge at være uden for eller ikke kunne være indenfor meget mindre. Frihed til at vælge indbefatter også en erkendelse af at nogle børn vil leve under dårlige kår.


Absolut enig. Men problemerne opstår når nogen stiller op foran kameraet og foregøgler omverden at egen gøren og laden udelukkende er for børnenes skyld.
Fattigdom accepteres kun hvis det ikke omfatter børn. Skoler, institutioner og naboer m.m., skal nok sørge for at råbe vagt i gevær hvis et barn skiller sig ud i flokken.
Grænserne for acceptable børnevilkår har ændret sig fra sygdomstegn, vold og underernæring til nu også at omfatte påklædning og fremtoning hvilket stiller større krav til forældres prioritering.
Dette betyder at en enlig forælder må skære ned på egne behov til fordel for børnenes samfundsskabte behov og at sælge sex er dermed i forældrenes optik gjort udelukkende for børnenes skyld.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Zombie » 15. okt 2017, 10:12

Jeg har ikke noget imod administration per se. Eller at man kan få dækket sine udgifter så man kan leve rimeligt, på betingelse af deltagelse i obligatoriske kurser om budgettering osv.

For mig er velfærd, at vi hjælper folk, der ikke kan selv. Om de så er endt på gaden pga druk eller i endeløs gæld pga deres baggrund.

Jeg siger ikke, vi skal slette gælden. Valg har konsekvenser. Men de var engang selv børn, og vi ved jo, hvordan deres egne børn statistisk set ender - som deres forældre.
1
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2017, 13:32

TomKah skrev:Jeg er egentlig fint klar over at det forholder sig som du beskriver, zombie. Jeg synes bare slet ikke at det bør udløse flere penge at man ikke har lært hjemmefra at behovsudsætte og prioritere, og dermed ender i situationer som dræner en.
Men altså det med kompleksiteten - det er jeg helt enig i.

Hvis man er endt i en situation med gæld og manglende overskud til prioritering, så bør man vel som flere andre er inde på nærmere sættes under administration.


Tænker det ville være godt at tilbyde folk kurser i erm generel livsførelse og behovsudsættelse.

Også bare sådan noget med at lære dem at lave et nogenlunde budget og styre deres økonomi.

Mange ved slet ikke at kviklån er skidt, fordi de ikke forstår et med renterne osv. Ja og for samfundet, der ville det være bedre hvis vi lærte dem det, i stedet for at de lærer det the hard way.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"