Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2017, 13:34

Findes det egentligt allerede? At det offentlige går ind med kurser el. lign. for at "opgradere" folks kompetencer i at styre deres liv?

Mit indtryk er mere, at man fokuserer på at gi folk penge, når de har brændt deres liv ned.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2017, 21:13

Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:Findes det egentligt allerede? At det offentlige går ind med kurser el. lign. for at "opgradere" folks kompetencer i at styre deres liv?

Mit indtryk er mere, at man fokuserer på at gi folk penge, når de har brændt deres liv ned.


Jeg har ikke hørt om kurser, men jeg ved, at der findes organisationer, der hjælper med økonomisk rådgivning.

Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med at give folk penge, når de har brændt deres liv ned. For så vidt jeg ved, får man ikke ekstra tilskud, fordi man har gæld. Det er mit indtryk, at der er skåret så meget, at sagsbehandlerne ikke engang har mulighed for hjælp til selvhjælp.

F.eks. kunne det give mening at støtte en familie, så de kunne flytte i en billigere lejlighed. Men man kan ikke få lån til indskud, hvis man ikke har betalt det gamle af, og man kan ikke få lån til indskud i private lejeboliger. - Det giver selvfølgelig mening, hvis man kigger på kommunens økonomi, at de ikke skal bruge en bunke penge på at låne til indskud og give tilskud til flytning, men hvis vi kigger på, hvad det måske kunne give familien selv at være med til at ændre situationen ved at flytte, er jeg ikke sikker på, at det er den bedste løsning.

Jeg mødte en person på en daghøjskole, da jeg selv var sygemeldt. Han havde mulighed for et job i Århus, men da han boede på Mols, kunne han ikke komme på job med offentlig transport. Han havde ingen bil, den var sparet væk, og banken ville ikke låne ham penge. Ergo kunne han ikke tage det job. - Måske kunne et kommunalt lån eller en kommunal garanti til banken have hjulpet ham ud af ledighed?

I "gamle dage" kunne man nærmest få tilskud til alt - er mit indtryk. Nu er vi gået i den anden grøft. Men måske kunne det give mening, at vi opererede et sted midt i mellem. Hvor sagsbehandlerne havde råderum til at kigge på hver enkelt og give dem en chance for at ændre deres liv.

Det betyder ikke, at det offentlige skal betale enhver flytning en borger kunne ønske sig (tænk bare på nomadefamilierne) - men hvis borgerens historik gjorde, at det gav mening, kunne man godt træde til med en eller anden form for hjælp.

Jeg kender ikke til andre tilskud end til briller og tandlæge.


Jeg ved ikke så meget om hvordan det offentlige fungerer.

Men jeg tænker bare, at hvis problemet er, at pengene ikke slår til, og folk ikke kan finde ud af at økonomisere, så var det måske en god ide at give dem nogen fifs.

F.eks. kan en gennemsnitlig husstand redde sig 390 kr om året på at have nogen poser man køber ind med og ikke købe plastikposer.

Det er jo nærmest et par børnesko, for nothing.

Den gennemsnitlige pris pr. plastikpose er 2,1 krone. Det svarer til, at en husstand årligt køber plastikposer for omkring 390 kroner
.
https://www.sondagsavisen.dk/test/testo ... r-om-aret/

Folk bruger rigtigt mange penge på at købe mad og smide det ud f.eks.

Årligt madspild per person i forhold til husstandens størrelse:
Husstand med 1 person: 98,8 kilo
Husstand med 2 personer: 65 kilo
Husstand med 3 personer: 67,6 kilo
Husstand med 4 personer: 57,2 kilo
Husstand med 5 personer: 46,8 kilo
Husstand med 6 personer og derudover: 52 kilo
kilder: Politiken og Landbrug & Fødevarer - tal fra 2011

http://www.stopspildafmad.dk/madspildital.html

Så bum, hvis det er mor med 2 børn, så har man 67,6 kilo mad for nothing, samt man slipper for at skulle ned i supermarkederne og købe 67,6 kilo mad som man så skal smide ud, så har man lidt ekstra tid til at slappe af i. Ved ikke hvad man skal sige 67,6 kilo mad koster ;)

Standby er en anden måde danskere smider penge ud for nothing

Eksempler på årligt standby-forbrug (apparaterne står på standby hele året):

– Printer – ældre dato cirka 100 kWh =200 kroner
– Boremaskine – cirka 100 kWh = 200 kroner
– Hifi-anlæg cirka 50 kWh om året = 100 kroner
– TV 32”LED cirka 40 kWh om året = 80 kroner
– Stationær PC cirka 40 kWh om året= 80 kroner
– Mikroovn cirka 35 kWh = 70 kroner
– PC-skærm cirka 20” 30 kWh= 60 kroner.
http://newsbreak.dk/standby-stroem-koster-dig-kassen/

Ja og sådan kan man blive ved, danskere bruger mange penge på at købe stuff og tid på så at smide det ud igen.

De gør så sikkert endnu dummere ting, tænker jeg. Kan huske en fra luksusfælden der brugte al la 1000 kr om måneden på juice, fordi hun havde en vane med at købe juice til 35 kr stykket i deres kantine, og hun blev helt shokeret over at 30 gange 35 kr er 1050 kr.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf Stars » 16. okt 2017, 05:52

Conway skrev:
Mistermor skrev:
Conway skrev:
Enig i at BUPL undersøgelsen er alt for overfladisk.
Det er selvsagt kun forældrene der skal arbejdes med og kontanthjælp i flere år er i sig selv et skråplan der absolut ikke forhøjer chancen for at komme i arbejde.
Jeg tror man i højere grad skal slippe berøringsangsten og fra kommunalt hold hjælpe med at styre prioriteringerne til gavn for børnene.
Før i tiden benyttede kommunerne sig af madkuponer for at sikre at familien fik mad, men ved ikke om det stadig praktiseres.


Jeg har ikke hørt om madkuponer i nyere tid. Men jeg ved, at nogle kommuner betaler fritidsaktiviteter for særligt udsatte børn.

Men jeg har selv, når jeg stod med et barn uden flyverdragt, og en mor, der godt kunne ryge, købe hobbyartikler eller ugeblade og gå på bodega, tænkt, om det kunne være en mulighed at indføre "uniformer" børnehaven. Dvs at vi stod for regntøj og skidragter, solcreme .... maden er vist efterhånden indført igen. Men jeg tænker, at det er at fratage alle andre forældre retten til at vælge for deres børn..... Og så er der muligheden for tøjkuponer. - Jeg tænker bare, at de så vil kunne blive en salgsvare og derfor omsat til cigaretter alligevel.

Så den eneste mulighed, jeg kan se, er, at institutionerne kan indberette de ting, som jo egentlig også er en form for omsorgssvigt. Så må en sagsbehandler/hjemmehos´er forholde sig til, om kommunen skal trække pengene af familieydelsen (børnepengene) eller betale et tillæg, og sørge for, at tingene bliver bragt i stand. Dvs. at nogen må sætte sig og se på forælderens økonomi og vurdere, om det er reel pengemangel eller forkert prioritering. I samme arbejdsgang skal der gives økonomisk rådgivning. (f.eks til at prioritere afbetaling på gæld osv)


Helt enig, mere kommunal kontrol med uhensigtsmæssige prioriteringer der går ud over børnene...



TomKah skrev:Jeg har meget lidt lyst til at sætte mennesker under administration, men når den enkelte har frihed til at vælge hvordan han eller hun lever, så indbefatter det også frihed til at vælge at gå i hundene. Det accepterer vi jo også for det meste med voksne mennesker. De tilbud der er er frivillige, men vi accepterer at folk bryder med samfundet så længe de ikke gør noget kriminelt.

Når der er børn indbefattet så er normerne strammere og accepten af at vælge at være uden for eller ikke kunne være indenfor meget mindre. Frihed til at vælge indbefatter også en erkendelse af at nogle børn vil leve under dårlige kår.


Kontrol og "sætte under administration" er ikke vejen frem (alene).
Forældrene lærer ikke noget af, at de kun får 2.000 udbetalt, og kommunen sørger for huslejen og el-regningen bliver betalt.
Ja, det kan godt være, man skal gøre sådan de første par måneder, men man må sætte sig ned og lære folk at gennemskue deres økonomi.
At få dem til se at, hvordan de prioriterer, og hvad de kan gøre anderledes.
Hvilke udgifter de har, der kan mindskes.
Hjælpe dem med at finde de værktøjer, der virker for netop dem.

Og hvis der stadig ikke er penge nok til 3 fritidsaktiviteter + børnefødselsdage, så må de lære at slippe berøringsangsten og tale med børnene om, hvad der skal prioriteres.

Lidt efter princippet: Giv en mand en fisk, og han er mæt i dag. Lær ham at fiske og han har mad for livet.
Lær folk at forstå og styre deres økonomi. (Og ja - de skal nok guides med hård hånd i starten ;) )
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"