Første tirsdag i oktober

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Første tirsdag i oktober

Indlægaf Wizzze » 3. okt 2017, 09:48

Det er første tirsdag i oktober og dermed dagen for folketingets åbning, jvf. grundloven.

Betyder det overhovedet noget mere, i disse dage med 24timers online medier, og konstant spin, og altid på politikere? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23805
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 22053

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2017, 09:56

Jeg synes, det har betydning.
Statsministeren fremlægger sit syn på verdenssituationen (eller "rigets tilstand" er det vist kun) og skitserer, hvor regeringen ønsker at trække landet hen. Det er da en god demokratisk tradition, som i princippet giver mulighed for, at man kan diskutere for og imod.
Alternativet er vel sådan noget Donald-agtigt: "Bland jer udenom! Bare se med i næste afsnit, hvad jeg har fundet på ..."
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59575

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. okt 2017, 09:57

Ved anslag mod demokratier er det det folkevalgte parlament, som opløses, så det er rimelig vigtigt, vil jeg mene.
Medier, spin og politikere har man også i diktaturer.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16257
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32482

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf icelady » 3. okt 2017, 10:07

For mig er det mere en tradition end noget, der er vigtigt.

I bund og grund kunne han holde den tale via sin FB. :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23805
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 22053

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2017, 10:09

dgd2007 skrev:Jeg synes, det har betydning.
Statsministeren fremlægger sit syn på verdenssituationen (eller "rigets tilstand" er det vist kun) og skitserer, hvor regeringen ønsker at trække landet hen. Det er da en god demokratisk tradition, som i princippet giver mulighed for, at man kan diskutere for og imod.
Alternativet er vel sådan noget Donald-agtigt: "Bland jer udenom! Bare se med i næste afsnit, hvad jeg har fundet på ..."

Nåhh ja, "rigets almindelige stilling" var det, for at være helt nøjagtig :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23805
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 22053

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2017, 10:13

icelady skrev:For mig er det mere en tradition end noget, der er vigtigt.

I bund og grund kunne han holde den tale via sin FB. :D

Jo, det kunne han. Og det gør han jo også til en vis grad til daglig.
Men i parlamentet er det trods alt noget andet. Han kan blive modsagt eller spurgt ud om nærmere detaljer.
På de sociale outputs slipper de lidt for let ved bare at tale om det, de selv vil, uden rigtig at blive gået på klingen. (Se bare Trumps tweets.)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20515
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 44026

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf paint » 3. okt 2017, 10:33

Der skal åbenbart flyttes endnu flere arbejdspladser ud i provinsen fra København (i december kommer planen) - flere tusinde, ifølge Løkke. Dvs. endnu mere videnstab og erfaring, der går fløjten fordi der skal samles tabte vælgere ind i provinsen.

Og så lidt OT-frustrationer i forbindelse med ovenstående:

Hvor er jeg dog træt af den omsiggribende københavner-bashing, der finder sted. Man tør snart ikke sige ordet København mere. DR og TV2, kappes med hinanden om at alle nyheder og andre tiltag, skal kommenteres af mennesker i Brugsen i Hirtshals. Man tør ikke gå ud på gaden i København, og spørge af skræk for at blive beskyldt for 'Københavneri'

DR, skal skæres ned til sokkeholderne og vejret skal flyttes til Aalborg, og sporten til Århus. Men det er SLET ikke nok i følge flere politikere, der skal flyttes meget mere, for vi har jo allesammen set hvor godt det gik, da man spredte SKAT ud over hele landet, så ingen havde overblik over, hvad der foregik. :stoned: :cuss:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 10:39

paint skrev:DHvor er jeg dog træt af den omsiggribende københavner-bashing, der finder sted. Man tør snart ikke sige ordet København mere. DR og TV2, kappes med hinanden om at alle nyheder og andre tiltag, skal kommenteres af mennesker i Brugsen i Hirtshals. Man tør ikke gå ud på gaden i København, og spørge af skræk for at blive beskyldt for 'Københavneri'

Det er jo ikke sandt, eller så er du ikke bekendt eller ser DR programmer generelt.

Et par eksempler, på at være københavner
Nyhederne - De bringer ofte samtaler med folk på strøget , folk fra amagerbrogade, og dem som vader rundt lige udenfor DR bygningen? Er det ikke københavn?
Alle mod en - Programmet kan ikke være mere københavnsk end det er, de bruger lokationen, de bruger scener fra amager og så foregår det jo på amager?

Det er nok nærmere et ønske om mistro end hvad virkeligheden egentlig afspejler men ok, har intet med andet end 1. tirsdag i oktober og nok ikke særligt meget med folketinget som sådan at gøre.

Peace bro!
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23805
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 22053

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2017, 10:45

DenBruneMunk skrev:Det er jo ikke sandt, eller så er du ikke bekendt eller ser DR programmer generelt.

Et par eksempler, på at være københavner
Nyhederne - De bringer ofte samtaler med folk på strøget , folk fra amagerbrogade, og dem som vader rundt lige udenfor DR bygningen? Er det ikke københavn?
Alle mod en - Programmet kan ikke være mere københavnsk end det er, de bruger lokationen, de bruger scener fra amager og så foregår det jo på amager?

Det er nok nærmere et ønske om mistro end hvad virkeligheden egentlig afspejler men ok, har intet med andet end 1. tirsdag i oktober og nok ikke særligt meget med folketinget som sådan at gøre.

Peace bro!

Paint skrev jo også, at det var lidt OT ... men det er sandt, at "vi" (københavnere) er en forfulgt minoritet for tiden, og at man rutinemæssigt kan udtale sig negativt om alt vedr. Kbh. på en måde, der under ingen omstændigheder ville blive tilgivet, hvis man sagde noget tilsvarende om andre byer i DK :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 10:58

dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:Det er jo ikke sandt, eller så er du ikke bekendt eller ser DR programmer generelt.

Et par eksempler, på at være københavner
Nyhederne - De bringer ofte samtaler med folk på strøget , folk fra amagerbrogade, og dem som vader rundt lige udenfor DR bygningen? Er det ikke københavn?
Alle mod en - Programmet kan ikke være mere københavnsk end det er, de bruger lokationen, de bruger scener fra amager og så foregår det jo på amager?

Det er nok nærmere et ønske om mistro end hvad virkeligheden egentlig afspejler men ok, har intet med andet end 1. tirsdag i oktober og nok ikke særligt meget med folketinget som sådan at gøre.

Peace bro!

Paint skrev jo også, at det var lidt OT ... men det er sandt, at "vi" (københavnere) er en forfulgt minoritet for tiden, og at man rutinemæssigt kan udtale sig negativt om alt vedr. Kbh. på en måde, der under ingen omstændigheder ville blive tilgivet, hvis man sagde noget tilsvarende om andre byer i DK :)

Jeg har så ikke bidt mærke i det , men det kan da godt være at TV2 Lorry personligt i lokal indslag, fortalt sådan en historie men det er og bliver en lokal ting. Tror ikke der findes sådan et problem på national plan.

Hvad jeg har observeret om og af københavere i tv programmer, har ikke været under kritik efterfølgende, udover hende fidusen i vild med dans, som vistnok er københavner, den var da lidt for nederen kommende fra hende fidusen :)

Det er vel også let at blive ramt, når de små byer ude i Danmark på 20-30.000 indbyggere, skal hamle op med københavn og når de siger noget, så kommer københavnere og overfalder dem, bare fordi de føler sig fornærmet. Og det går vel begge veje der.

Tager man nu den med jobs som flyttes ud i regionerne, så har det intet med københavnere at gøre, det har bare været dem som fik jobbet først, da de bor tættere på, og andre ikke gad køre/rejse så langt for at komme på arbejde. Nu vender nogen den tallerken og så kommer københavnere og bliver fornærmet over de mister deres job fordi de ikke gider køre længere til jobbet? Er verden ved at gå nedenom og vi har dommedag på vej? Københavnere er ja, nok ikke anderledes end de regioner ude i Danmark som må bruge 4 timer på at komme på riget , fordi ekspertisen ikke er ude i landet. Man kunne håbe københavnere så også skulle køre 4 timer i fremtiden til odense hospital, så kunne de prøve det som mange andre gør idag fordi koncentrationen af ekspertise har været i København rigtig længe og nu er den ved at splittes lidt op, samme med arbejdspladserne, og ja, der ryger nok nogen med nogle års erfaring, måske var det nogle af dem på skat som alligevel ikke så de mange milliarder flyve ud af lommen på staten, så kan vi godt undvære den type ekspertise og erfaring.

Lad folketinget komme igang, så kan vi håbe at deres plan om at rykke arbejdspladser ud til regionerne også bliver til noget. Og samtidig skaber det nok nye i københavn, ved bare ikke hvordan men ting løser sig normalt. Eller så flytter folk dertil hvor jobbet er, det er ikke nyt.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20515
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 44026

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf paint » 3. okt 2017, 11:01

DenBruneMunk skrev:
paint skrev:DHvor er jeg dog træt af den omsiggribende københavner-bashing, der finder sted. Man tør snart ikke sige ordet København mere. DR og TV2, kappes med hinanden om at alle nyheder og andre tiltag, skal kommenteres af mennesker i Brugsen i Hirtshals. Man tør ikke gå ud på gaden i København, og spørge af skræk for at blive beskyldt for 'Københavneri'

Det er jo ikke sandt, eller så er du ikke bekendt eller ser DR programmer generelt.

Et par eksempler, på at være københavner
Nyhederne - De bringer ofte samtaler med folk på strøget , folk fra amagerbrogade, og dem som vader rundt lige udenfor DR bygningen? Er det ikke københavn?
Alle mod en - Programmet kan ikke være mere københavnsk end det er, de bruger lokationen, de bruger scener fra amager og så foregår det jo på amager?

Det er nok nærmere et ønske om mistro end hvad virkeligheden egentlig afspejler men ok, har intet med andet end 1. tirsdag i oktober og nok ikke særligt meget med folketinget som sådan at gøre.

Peace bro!


DR, har deres hovedkvarter i København. Her har de deres studier, som de naturligvis bruger - formentlig også af økonomiske årsager, når studierne nu ligger hvor de gør. Skulle DR, køre til Boxen i Herning og afvikle programmet dér, bare fordi det ikke må foregå i København, og hvorfor må det egentlig ikke det? Hvad er der galt med København, som åbenbart er SÅ meget ringere end én eller anden by i Jylland? /OT off
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 11:27

paint skrev:
DenBruneMunk skrev:
paint skrev:DHvor er jeg dog træt af den omsiggribende københavner-bashing, der finder sted. Man tør snart ikke sige ordet København mere. DR og TV2, kappes med hinanden om at alle nyheder og andre tiltag, skal kommenteres af mennesker i Brugsen i Hirtshals. Man tør ikke gå ud på gaden i København, og spørge af skræk for at blive beskyldt for 'Københavneri'

Det er jo ikke sandt, eller så er du ikke bekendt eller ser DR programmer generelt.

Et par eksempler, på at være københavner
Nyhederne - De bringer ofte samtaler med folk på strøget , folk fra amagerbrogade, og dem som vader rundt lige udenfor DR bygningen? Er det ikke københavn?
Alle mod en - Programmet kan ikke være mere københavnsk end det er, de bruger lokationen, de bruger scener fra amager og så foregår det jo på amager?

Det er nok nærmere et ønske om mistro end hvad virkeligheden egentlig afspejler men ok, har intet med andet end 1. tirsdag i oktober og nok ikke særligt meget med folketinget som sådan at gøre.

Peace bro!


DR, har deres hovedkvarter i København. Her har de deres studier, som de naturligvis bruger - formentlig også af økonomiske årsager, når studierne nu ligger hvor de gør. Skulle DR, køre til Boxen i Herning og afvikle programmet dér, bare fordi det ikke må foregå i København, og hvorfor må det egentlig ikke det? Hvad er der galt med København, som åbenbart er SÅ meget ringere end én eller anden by i Jylland? /OT off

Som københavner, så mener jeg ikke noget er ringere her eller i en anden by i jylland :) /OT 100% off
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23805
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 22053

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2017, 11:59

Jeg hørte ikke hele talen (kan kun klare Løkke i mindre portioner ... :genert:), men han sagde noget meget interessant i et interview bagefter. Det var i anledning af noget med friskoler, og han sagde, at Folketinget jo havde lavet de love, som de havde, ud fra en underforståethed om, at der var en vis fælles bevidsthed om, hvordan sådan noget skulle fungere. Når man så efterhånden havde en gruppe, der slet ikke havde den samme grundforståelse af den slags, blev man nødt til at kigge målrettet på det. (Citeret/parafraseret efter cirka-hukommelse.)

Det kan altid let blive udråbt som forføægelse af mindretal og racial profiling. Men jeg synes, han har en pointe. Og jeg tror, det er den rigtige vinkel, at man ikke automatisk kan gå ud fra, at alle kan behandles ud fra en tro på, at de "vil det samme". Så hvis man kan finde nogle formler for, at hvis man overtræder de og de regler, så bliver man ikke længere automatisk behandlet på samme måde næste gang. :gruble:
0
ajnaM
Indlæg: 10035
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27465

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf ajnaM » 3. okt 2017, 12:26

Det betyder noget for nyhedsstrømmen på den måde, at der typisk vil komme noget politisk fokus på særlige områder - og dermed også noget vakuum, hvor andre nyheder ikke fylder lige så meget. Men altså, hvor stor indflydelse det har på den almindelige læser/seer/dansker, det ved jeg sg* ikke.

Der sker mange spændende ting i den politiske kommunikation for tiden - jeg synes eksempelvis, det er gået stærkt de seneste år med, at politikerne går uden om de politiske journalister og går direkte på sociale medier. Men det er nok lidt OT. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16257
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32482

Re: Første tirsdag i oktober

Indlægaf icelady » 3. okt 2017, 13:22

dgd2007 skrev:
icelady skrev:For mig er det mere en tradition end noget, der er vigtigt.

I bund og grund kunne han holde den tale via sin FB. :D

Jo, det kunne han. Og det gør han jo også til en vis grad til daglig.
Men i parlamentet er det trods alt noget andet. Han kan blive modsagt eller spurgt ud om nærmere detaljer.
På de sociale outputs slipper de lidt for let ved bare at tale om det, de selv vil, uden rigtig at blive gået på klingen. (Se bare Trumps tweets.)


Normalt kan han modsiges på talerstolen, men netop idag, hvor de åbner Folketinget, står han jo bare og taler og ingen kan sige ham imod.

Derfor skriver jeg, at han kunne lige så godt holde den tale via sociale medier :)
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"