900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2017, 08:57

DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
Håber der er nogen modtagere derude, som har ryggrad nok til at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, når der nu er tale om 900.000 mennesker som har fået denne sms. Det vil være en kæmpe næse og bøde til røde kors, og sikkert også til Geomatic som har hjulpet dem.


Udover at man ikke kan oprette en sag ved FO og at FO ikke kan uddele næser, så er Røde Kors jo altså en velgørende organisation og derfor ikke omfattet af MFL.

https://www.bt.dk/danmark/roede-kors-se ... -undgaa-at

Så skal du da lære noget nyt idag :)

https://minsag.forbrug.dk/FOWeb/CheckCo ... f7f&mode=2
(virker link ikke, så er det Kontakt os -> Klag over spam, eller klag over en sag) Masser af muligheder



Nope.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ko ... over-spam/

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling.(...) Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Og pointen er? At du allerede har givet op, du er vist ikke den rette, så spring du bare over den mulighed. Personligt har jeg anmeldt et par virksomheder ved at henvende mig dertil og sagerne fik da også virksomheder til at ændre praksis eller stoppe med salget og kampagner med det samme. Så det virker.


Pointen er, at man ikke kan "oprette en sag". Man kan klage over spam, men det er ikke det samme, og FO tager ikke alle sager op.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 09:03

JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
Håber der er nogen modtagere derude, som har ryggrad nok til at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, når der nu er tale om 900.000 mennesker som har fået denne sms. Det vil være en kæmpe næse og bøde til røde kors, og sikkert også til Geomatic som har hjulpet dem.


Udover at man ikke kan oprette en sag ved FO og at FO ikke kan uddele næser, så er Røde Kors jo altså en velgørende organisation og derfor ikke omfattet af MFL.

https://www.bt.dk/danmark/roede-kors-se ... -undgaa-at

Så skal du da lære noget nyt idag :)

https://minsag.forbrug.dk/FOWeb/CheckCo ... f7f&mode=2
(virker link ikke, så er det Kontakt os -> Klag over spam, eller klag over en sag) Masser af muligheder



Nope.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ko ... over-spam/

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling.(...) Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Og pointen er? At du allerede har givet op, du er vist ikke den rette, så spring du bare over den mulighed. Personligt har jeg anmeldt et par virksomheder ved at henvende mig dertil og sagerne fik da også virksomheder til at ændre praksis eller stoppe med salget og kampagner med det samme. Så det virker.


Pointen er, at man ikke kan "oprette en sag". Man kan klage over spam, men det er ikke det samme, og FO tager ikke alle sager op.

Hvad har du selv citeret???????

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op


Selvf. er det vurderings spørgsmål men du ved intet før du prøver, og din sag får et nummer når du henvender dig, at den så afvises er jo et andet spørgsmål, så prøv og du bliver klogere og en erfaring rigere , lige nu skriver du og påstår en masse uden at have fakta på plads.

her er fra den sidste henvendelse:

Forbrugerombudsmanden har modtaget din henvendelse.
Henvendelsen har fået det foreløbige løbenummer KXXXXXX og er vedhæftet som PDF fil.

og næste
Din henvendelse til Forbrugerombudsmanden (Sagsnummer yy/xxxxx)
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf annella » 3. okt 2017, 09:09

DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
Håber der er nogen modtagere derude, som har ryggrad nok til at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, når der nu er tale om 900.000 mennesker som har fået denne sms. Det vil være en kæmpe næse og bøde til røde kors, og sikkert også til Geomatic som har hjulpet dem.


Udover at man ikke kan oprette en sag ved FO og at FO ikke kan uddele næser, så er Røde Kors jo altså en velgørende organisation og derfor ikke omfattet af MFL.

https://www.bt.dk/danmark/roede-kors-se ... -undgaa-at

Så skal du da lære noget nyt idag :)

https://minsag.forbrug.dk/FOWeb/CheckCo ... f7f&mode=2
(virker link ikke, så er det Kontakt os -> Klag over spam, eller klag over en sag) Masser af muligheder



Nope.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ko ... over-spam/

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling.(...) Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Og pointen er? At du allerede har givet op, du er vist ikke den rette, så spring du bare over den mulighed. Personligt har jeg anmeldt et par virksomheder ved at henvende mig dertil og sagerne fik da også virksomheder til at ændre praksis eller stoppe med salget og kampagner med det samme. Så det virker.


»Markedsføringsloven omfatter erhvervsdrivende, og velgørende organisationer er ikke erhvervsdrivende. Det samme gælder politiske partier, fagforeninger, A-kasser og andre organisationer, der ikke driver virksomhed,« forklarer Eva Sjøgren, der er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 09:11

annella skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
Håber der er nogen modtagere derude, som har ryggrad nok til at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, når der nu er tale om 900.000 mennesker som har fået denne sms. Det vil være en kæmpe næse og bøde til røde kors, og sikkert også til Geomatic som har hjulpet dem.


Udover at man ikke kan oprette en sag ved FO og at FO ikke kan uddele næser, så er Røde Kors jo altså en velgørende organisation og derfor ikke omfattet af MFL.

https://www.bt.dk/danmark/roede-kors-se ... -undgaa-at

Så skal du da lære noget nyt idag :)

https://minsag.forbrug.dk/FOWeb/CheckCo ... f7f&mode=2
(virker link ikke, så er det Kontakt os -> Klag over spam, eller klag over en sag) Masser af muligheder



Nope.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ko ... over-spam/

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling.(...) Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Og pointen er? At du allerede har givet op, du er vist ikke den rette, så spring du bare over den mulighed. Personligt har jeg anmeldt et par virksomheder ved at henvende mig dertil og sagerne fik da også virksomheder til at ændre praksis eller stoppe med salget og kampagner med det samme. Så det virker.


»Markedsføringsloven omfatter erhvervsdrivende, og velgørende organisationer er ikke erhvervsdrivende. Det samme gælder politiske partier, fagforeninger, A-kasser og andre organisationer, der ikke driver virksomhed,« forklarer Eva Sjøgren, der er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
Og? Jeg skrev da klart og tydeligt GeoMatic , er du helt på vildspor nu eller forsøger at dreje emnet om til noget andet, fordi du ikke ved hvor du nu skal gribe sagen an , når den er tabt?


DenBruneMunk skrev:Røde kors har brugt virksomheder til formålet, og kan de ikke drages til ansvar? Så ryger røde kors og får en næse der samtidig. Og så slipper rigtig mange for at få sådan en sms i fremtiden fra velgørenheds organisationer, som slet ikke skulle kunne spamme folk uberettiget.
Skulle røde kors vælge at gå med et andet firma i fremtiden, så er der vist grundlag for at undersøge, hvor alle de penge kommer til at købe sådanne telefonnummer på folk som aldrig har ønsket at få sms fra røde kors her.

I din link beskriver kommunikations personen for GeoMatic at de indsamler information fra telefonbøger, og der er ingen samtykke indhentet på det grundlag, så GeoMatic overtræder altså loven om henvendelser uden samtykke, og de kan så godt anklages lige meget hvem den endelig køber af produktet er.

Man må elske at en velgørenheds organisations presse chef, udtaler sig ikke om forretnings kritiske informationer, selvom deres virksomhed ikke er en virksomhed og er ren velgørenhed??? Hvordan hænger det så sammen , er denne mand ansat et forkert sted? Hvis han beskriver deres opgave som forretnings drivende, så har røde kors da ændret på deres virke.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 09:25

Jeg gentager lige i korrekt form,
Hvis og så fald nogen har modtaget den famøse sms, og ikke har doneret penge tidligere eller lade sig registrere ved rødekors, så kan man hos forbrugerombudsmanden indgive en klage over GeoMatic A/S , som er ansvarlig for udsendelse af disse SMS på vegne af Røde kors som ikke mener de er dækket af sådan spam begrænsninger, det er GeoMatic derimod.

Så man skriver til forbrugerombudsmanden at man har fået denne sms som 900.000 andre også har fået, og man ikke har givet sit samtykke til GeoMatic om at de må kontakte mig på røde kors vegne. Så får man et sagsnummer og vurderer de at der er en sag imod GeoMatic A/S , så får man løbende opfølgning fra dem om status.

Og skulle man tro det er en service GeoMatic ikke har taget sig af, så har de stadig solgt dine informationer til rødekors, og gjort det muligt for rødekors at udsende den sms, derfor er sagen stadig med GeoMatic og deres metoder. Skulle røde kors så selv have købt udstyr til at sende 900.000 sms ud? Det tror jeg ikke, så kan man jo kalde det en forretnings hemmelighed i en velgørenheds organisation, det er i sig selv mærkeligt.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2017, 09:41

DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
Håber der er nogen modtagere derude, som har ryggrad nok til at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, når der nu er tale om 900.000 mennesker som har fået denne sms. Det vil være en kæmpe næse og bøde til røde kors, og sikkert også til Geomatic som har hjulpet dem.


Udover at man ikke kan oprette en sag ved FO og at FO ikke kan uddele næser, så er Røde Kors jo altså en velgørende organisation og derfor ikke omfattet af MFL.

https://www.bt.dk/danmark/roede-kors-se ... -undgaa-at

Så skal du da lære noget nyt idag :)

https://minsag.forbrug.dk/FOWeb/CheckCo ... f7f&mode=2
(virker link ikke, så er det Kontakt os -> Klag over spam, eller klag over en sag) Masser af muligheder



Nope.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ko ... over-spam/

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling.(...) Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Og pointen er? At du allerede har givet op, du er vist ikke den rette, så spring du bare over den mulighed. Personligt har jeg anmeldt et par virksomheder ved at henvende mig dertil og sagerne fik da også virksomheder til at ændre praksis eller stoppe med salget og kampagner med det samme. Så det virker.


Pointen er, at man ikke kan "oprette en sag". Man kan klage over spam, men det er ikke det samme, og FO tager ikke alle sager op.

Hvad har du selv citeret???????

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op


Selvf. er det vurderings spørgsmål men du ved intet før du prøver, og din sag får et nummer når du henvender dig, at den så afvises er jo et andet spørgsmål, så prøv og du bliver klogere og en erfaring rigere , lige nu skriver du og påstår en masse uden at have fakta på plads.

her er fra den sidste henvendelse:

Forbrugerombudsmanden har modtaget din henvendelse.
Henvendelsen har fået det foreløbige løbenummer KXXXXXX og er vedhæftet som PDF fil.

og næste
Din henvendelse til Forbrugerombudsmanden (Sagsnummer yy/xxxxx)


Vi taler vist forbi hinanden i forståelsen af hvad der ligger i at "oprette en sag".

Jeg tror helt ærligt, jeg faktuelt ved temmelig meget mere om Forbrugerombudsmandens arbejde end du gør. ;)
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 10:26

JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
Håber der er nogen modtagere derude, som har ryggrad nok til at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, når der nu er tale om 900.000 mennesker som har fået denne sms. Det vil være en kæmpe næse og bøde til røde kors, og sikkert også til Geomatic som har hjulpet dem.


Udover at man ikke kan oprette en sag ved FO og at FO ikke kan uddele næser, så er Røde Kors jo altså en velgørende organisation og derfor ikke omfattet af MFL.

https://www.bt.dk/danmark/roede-kors-se ... -undgaa-at

Så skal du da lære noget nyt idag :)

https://minsag.forbrug.dk/FOWeb/CheckCo ... f7f&mode=2
(virker link ikke, så er det Kontakt os -> Klag over spam, eller klag over en sag) Masser af muligheder



Nope.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ko ... over-spam/

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling.(...) Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Og pointen er? At du allerede har givet op, du er vist ikke den rette, så spring du bare over den mulighed. Personligt har jeg anmeldt et par virksomheder ved at henvende mig dertil og sagerne fik da også virksomheder til at ændre praksis eller stoppe med salget og kampagner med det samme. Så det virker.


Pointen er, at man ikke kan "oprette en sag". Man kan klage over spam, men det er ikke det samme, og FO tager ikke alle sager op.

Hvad har du selv citeret???????

Af ressourcemæssige årsager har vi ikke mulighed for at tage alle sager op


Selvf. er det vurderings spørgsmål men du ved intet før du prøver, og din sag får et nummer når du henvender dig, at den så afvises er jo et andet spørgsmål, så prøv og du bliver klogere og en erfaring rigere , lige nu skriver du og påstår en masse uden at have fakta på plads.

her er fra den sidste henvendelse:

Forbrugerombudsmanden har modtaget din henvendelse.
Henvendelsen har fået det foreløbige løbenummer KXXXXXX og er vedhæftet som PDF fil.

og næste
Din henvendelse til Forbrugerombudsmanden (Sagsnummer yy/xxxxx)


Vi taler vist forbi hinanden i forståelsen af hvad der ligger i at "oprette en sag".

Jeg tror helt ærligt, jeg faktuelt ved temmelig meget mere om Forbrugerombudsmandens arbejde end du gør. ;)

Du har lige nu svært ved at overbevise mig, når du ikke kan se forskel på en sag oprettet og en henvendelse som får et sagsnummer eller at du egentlig bare mener at man ikke kan oprette en sag?

Har du forstået emnet eller prøver du nu på at være smartere end politiet tillader, når jeg også er i den position at have haft flere sager hos ombudsmanden, og derved har personligt kendskab til hvordan sager individuelt håndteres og hvornår de kommer videre eller hvem som afviser?

Du må gerne uddybe din "oprette en sag" , når det i ordets forstand er lige præcis det du skriver, alt andet du vil skrive, af afvigelser, ikke relevante for kunden eller hvad du graver frem?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 10:30

JoyNips skrev:Jeg tror helt ærligt, jeg faktuelt ved temmelig meget mere om Forbrugerombudsmandens arbejde end du gør. ;)

Du kan på et forum insinuere at du ved alt om hele verden, men den dag du møder virkeligheden så ved du måske intet, og problemet er her, ingen aner hvad du snakker om, så hvorfor skulle jeg ikke kunne vide mere om det du mener du ved faktuelt mere om, det vil jeg så tvivle på er sandt, når du ikke har præsenteret nogen beviser som engentlig dokumenterer bare en brøkdel af viden om emnet, udover du taler udenom og taler om meget men ikke om indhold.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2017, 11:14

DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:Jeg tror helt ærligt, jeg faktuelt ved temmelig meget mere om Forbrugerombudsmandens arbejde end du gør. ;)

Du kan på et forum insinuere at du ved alt om hele verden, men den dag du møder virkeligheden så ved du måske intet, og problemet er her, ingen aner hvad du snakker om, så hvorfor skulle jeg ikke kunne vide mere om det du mener du ved faktuelt mere om, det vil jeg så tvivle på er sandt, når du ikke har præsenteret nogen beviser som engentlig dokumenterer bare en brøkdel af viden om emnet, udover du taler udenom og taler om meget men ikke om indhold.


Hey, ved du hvad? Jeg skriver til dig i en ordentlig tone og jeg forventer det samme retur. Hvis det er sådan dér, du vil kommunikere, så står jeg af her. :)

Jeg vil altid gerne tale om forbrugerret, for det er faktisk dét, jeg lever af. Det er ingen hemmelighed herinde, og jeg ville fandme være en gennemført troll, hvis jeg havde opretholdt dén løgn gennem flere år og guderne må vide hvor mange tråde med forbrugerretlige emner efterhånden.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 11:30

JoyNips skrev:
DenBruneMunk skrev:
JoyNips skrev:Jeg tror helt ærligt, jeg faktuelt ved temmelig meget mere om Forbrugerombudsmandens arbejde end du gør. ;)

Du kan på et forum insinuere at du ved alt om hele verden, men den dag du møder virkeligheden så ved du måske intet, og problemet er her, ingen aner hvad du snakker om, så hvorfor skulle jeg ikke kunne vide mere om det du mener du ved faktuelt mere om, det vil jeg så tvivle på er sandt, når du ikke har præsenteret nogen beviser som engentlig dokumenterer bare en brøkdel af viden om emnet, udover du taler udenom og taler om meget men ikke om indhold.


Hey, ved du hvad? Jeg skriver til dig i en ordentlig tone og jeg forventer det samme retur. Hvis det er sådan dér, du vil kommunikere, så står jeg af her. :)

Jeg vil altid gerne tale om forbrugerret, for det er faktisk dét, jeg lever af. Det er ingen hemmelighed herinde, og jeg ville fandme være en gennemført troll, hvis jeg havde opretholdt dén løgn gennem flere år og guderne må vide hvor mange tråde med forbrugerretlige emner efterhånden.

hvem ved? Det er ikke første gang lomme jura præsenteres som værende deres ekspert område :)

Jeg aner ikke om du taler sandt men jeg ved du ikke citerer andet end forsiden af forbrugerombuds manden og så siger en sag ikke er en sag, du har ikke præsenteret noget juridisk grundlag for at GeoMatic ikke kan forfølges for at opsamle og udlevere informationer om personer som ikke har givet samtykke til at modtage SMS (endnu)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 4. okt 2017, 09:13

Jeg har gransket GeoMatic nærmere på nettet, og det ser ikke ud til at de sælger telefon numre på folk, eller opsamler nogens data. De tilbyder derimod data behandlingen af disse. Så når presse chefen fortæller de har købt numre af GeoMatic har han altså ikke ret. Røde kors har derimod sendt GeoMatic data til behandling som at checke nummer stadig matcher person, nummer ikke er i robinson lister, eller nummer i det hele taget eksisterer idag osv... Så om man kan komme efter GeoMatic er nok ikke så sikkert som oprindeligt men noget kunne tyde på at røde kors samler data på folk, og de gør det med hensigt på misbrug, som man i markedsføringsloven ville betragte det. Så nu er det vel at gå efter bolden, og få velgørenheds organisationer som betragter dem selv som virksomhed, til at følge disse betingelser som gælder for sådanne forretninger som pressechefen mener røde kors er :)

Loven burde ændres, da røde kors skal ikke omgås dataloven om opbevarelse af følsomme person data. Derefter sende det til 3. part uden en persons accept, det er helt forkert. Data bliver følsom information, når et evt. telefon nummer som er hemmelig, kædes sammen med en adresse, som personen ikke har givet sin samtykke til. Det er ikke markedsføringsloven vi taler om men persondata loven, som røde kors også skal følge.

edit: Nå..... Det holder så ikke stik, iflg. dette: http://geomatic.dk/2017/vedroerende-roe ... -kampagne/
Det ER GeoMatic som har opsnappet informationerne.

Persondatalovens §6 stk.2
En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil.
Det skal nævnes at de så henviser til at man skal følge markedsføringsloven men det er så en efterfølgende bemærkning. Der står jo i persondataloven at INGEN, heriblandt velgørenheds organisationer :)
Er det ikke modstridende love eller er en lov hævet over den anden?
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4534

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf PerXX » 4. okt 2017, 09:50

DenBruneMunk skrev:Persondatalovens §6 stk.2
En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil.
Det skal nævnes at de så henviser til at man skal følge markedsføringsloven men det er så en efterfølgende bemærkning. Der står jo i persondataloven at INGEN, heriblandt velgørenheds organisationer :)
Er det ikke modstridende love eller er en lov hævet over den anden?


Uden at være ekspert på området så tænker jeg at det skal tolkes således:

Hvis du udleverer persondata til virksomhed A, må A ikke videregive denne information til virksomhed B uden din tilladelse.
Når din information er offentlig tilgængelig (f.eks telefonbogen), så virksomhed B selv teoretisk kunne have indsamlet denne data, er der ikke noget i vejen for at de får virksomhed A til at gøre det manuelle arbejde for dem.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 4. okt 2017, 09:56

PerXX skrev:
DenBruneMunk skrev:Persondatalovens §6 stk.2
En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil.
Det skal nævnes at de så henviser til at man skal følge markedsføringsloven men det er så en efterfølgende bemærkning. Der står jo i persondataloven at INGEN, heriblandt velgørenheds organisationer :)
Er det ikke modstridende love eller er en lov hævet over den anden?


Uden at være ekspert på området så tænker jeg at det skal tolkes således:

Hvis du udleverer persondata til virksomhed A, må A ikke videregive denne information til virksomhed B uden din tilladelse.
Når din information er offentlig tilgængelig (f.eks telefonbogen), så virksomhed B selv teoretisk kunne have indsamlet denne data, er der ikke noget i vejen for at de får virksomhed A til at gøre det manuelle arbejde for dem.

Når A selv indsamler denne information fra nettet, så må A nok ikke begynde at dele ud af den, for de har videre behandlet og struktureret og samlet person informationer som gør dem unikke og ikke mere det data de finder i en telefon bog, de ville som beskrevet også sortere robinson personer fra, det har de valgt fra pga. ikke eksisterende forhold til markedsføringsloven men spørgsmålet er om §6 betyder de gjorde det forkert.

Det er ikke noget jeg ved og din fortolkning kan måske være korrekt , vi ved ikke hvordan data håndteres, det må være op til datatilsynet at undersøge hvis de gider :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"