900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf annella » 2. okt 2017, 06:14

http://www.lokalavisen.dk/900.000-danskere-fik-denne-sms-fra-roede-kors---som-koster-penge-at-afmelde-/20171002/artikler/171009953/1009

Kode: Vælg alt

"Det kan da på ingen måde være rigtig at i sender SMS for at tigge penge uopfordret? Jeg har ikke tilmeldt mig nogen sms-service eller givet min tilladelse til, at i må kontakte mig, og i kan da slet ikke tillade jer det en søndag klokken 22.30."

Sådan skriver en af de mange utilfredse danskere, der har skrevet på Røde Kors Facebook-side søndag aften. Det sker efter nødhjælpsorganisationen sendte 900.000 danskere en SMS i forsøget på at indsamle penge.

"Vi har sendt en SMS til 900.000 telefonnumre. Det er et nyt initiativ vi har taget i forbindelse med vores landsindsamling, og det har vi gjort for at nå ud til flere mennesker ud fra en betragtning om, at vi skal skaffe flest mulige penge til verdens sårbare," siger kommunikationschef, Klaus Nørskov, til BT, og fortsætter:

"Ønsker man ikke at høre fra os igen, kan man let afmelde, og det er til en meget beskeden pris."

[i][b]AKUT: 502.000 børn og voksne er lige nu på flugt fra katastrofen i Myanmar. Og i Syrien og Yemen har millioner brug for akut nødhjælp. Hjælp os med at redde liv og støt Røde-Kors indsamlingen. Besvar med BIDRAG (50 kr.) eller GIV (100 kr.). Tusind tak! Vh Røde Kors (Afmeld: Send AFMELD til 1240)
[/b][/i]
"I skal ikke sende SMSer ud til mig om at støtte jeres formål. Hvis jeg har lyst til at støtte, så åbner jeg døren for jer, hvis i banker på min dør! Jeg har som 900.000 andre danskere fået jeres SMS, og har også afmeldt den igen! Det koster mig så 0,50 kr. Og hvis de samtlige 900.000 andre dansker har gjort det samme som mig, har i samlet godt 450.000 kr ind uden at vi har givet vores sammentykke til det," lyder en anden af kommentarerne på Facebook.



Hvad synes du - er det i orden, at Røde Kors sender SMS i forsøget på at indsamle penge?
(SMS teksen kan læses i det indsatte link.)


Det er sikkert ikke i orden, jeg havde ikke noget problem med, hvis jeg hvade modtget den omtalte SMS, men at skulle betale for at afmelde den, det er absolut ikke i orden, jeg havde bare slettet den, og gået ud fra at det i det mindste ville være gratis.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf HerErJeg » 2. okt 2017, 06:19

Det er vel 1% der kæfter op, men det synliggøres som var det 99%.
Typisk det samfund vi har i dag, vil du frem i verden så brok dig.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf annella » 2. okt 2017, 06:30

HerErJeg skrev:Det er vel 1% der kæfter op, men det synliggøres som var det 99%.
Typisk det samfund vi har i dag, vil du frem i verden så brok dig.


Hvordan kommer 'man' i omtalte tilfælde frem i verden, fordi 'man' er utilfred med en SMS?
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Kattefjæs » 2. okt 2017, 06:35

Hvis jeg er interesseret i sms-service, så tilmelder jeg mig aktivt. Jeg vil ikke kontaktes uopfordret. Og jeg vil slet ikke betale for ikke at blive kontaktet af nogen jeg aldrig har bedt om at blive kontaktet af. Det er upassende. Der er en grund til at jeg har udeladt nummer og ikke giver det ud til hvem som helst.

Men min tiltro til store organisationer er ca. lig nul, så på den måde er jeg ikke specielt overrasket over metoden.
9
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Studsgaard » 2. okt 2017, 07:06

Min mand fik den, og han afmeldte den.
Der stod to ting man kun svare sms'en med og dermed donere med to forskellige beløb.
Nederst stod der at man skulle sende afmeld for ikke at modtage mere fra røde kors - men der stod ikke noget om det kostede penge.

Jeg syntes det er så forkert en måde at få penge ind på.
De kunne sende sms'en, det er jeg sådan set ligeglad med, men at det koster penge at melde dem fra syntes jeg er tåbeligt. De får så meget negativ omtale pga det her.

Jeg har læst et sted at det kun er 50 øre det koster, (det er ikke synligt på mandens mobilregning endnu) så det er ikke beløbets størrelse der har betydning. Det er måden de har gjort det på jeg syntes er forkert.
Og hvis bare en trediedel afmelder så får de alligevel 150.000kr ud af det.
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Ficus » 2. okt 2017, 07:21

Skal de ikke skrive at det koster 50 øre at afmelde :gruble:

Ligesom at alle andre skal oplyse om at det koster xxx + alm SMS takst at deltage i konkurrencer fx
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Juki » 2. okt 2017, 07:21

Jeg synes det er en flabet måde at gøre det på, uanset om det koster penge at afmelde eller ej.

Jeg får i hvert fald ikke mere lyst til at støtte Røde Kors. Jeg støtter gerne hvis de kommer og banker på min dør, men ellers skal jeg nok selv bestemme om og i så fald hvilke organisationer jeg vælger at støtte.

Generelt tror jeg folk er ved at være mættet af den måde der bliver samlet ind på i dag. Se bare på hvordan folk er ved at brække sig over Knæk Cancer ugen, WSPA reklamerne med lidende dyr og aggressive facere på gaden.

Der må nok noget nytænkning til. En sms er en ny måde at gøre det på, men det har så været et fejlslagen forsøg.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Daine » 2. okt 2017, 07:22

Jeg læste, at de havde købt telefonnumrene som de sendte ud til (eller ja, de havde købt rettigheden til at sende ud til dem). Det kan jeg ikke forstå er tilladt, så har man jo ikke selv nogen som helst kontrol over hvem der får adgang til ens nummer?
Jeg har prøvet, til en større IKEA konkurrence, at skulle oplyse mit telefonnr og for at deltage skulle jeg give tilladelse til at "deres samarbejdspartnere" måtte kontakte mig. Det gør jeg aldrig mere, jeg blev kimet ned i tre uger derefter :nerve: Men jeg vidste det var en mulighed (omend måske nok ikke i det omfang) og jeg havde selv givet tilladelse til det. Det er der jo ingen der har her, de er jo blevet 'købt'

Og hvad hvis man står på Robinson-listen :gruble:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 2. okt 2017, 07:22

Troede egentlig spam var forbudt i DK
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf paint » 2. okt 2017, 07:29

Jeg ville være ligeglad med de 50 øre, men princippet i det, er noget betænkeligt - især hvis de 50 øre tilfalder Røde Kors, som derved scorer 450.000 kr (sendt ud til 900.000 mennesker). Men det kan jo tænkes, at de skal have finansieret deres imposante tilbygning til deres hovedkvarter på Blegdamsvej på Østerbro.

Hos mig ringede de på.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Juki » 2. okt 2017, 07:32

Daine skrev:Jeg læste, at de havde købt telefonnumrene som de sendte ud til (eller ja, de havde købt rettigheden til at sende ud til dem). Det kan jeg ikke forstå er tilladt, så har man jo ikke selv nogen som helst kontrol over hvem der får adgang til ens nummer?
Jeg har prøvet, til en større IKEA konkurrence, at skulle oplyse mit telefonnr og for at deltage skulle jeg give tilladelse til at "deres samarbejdspartnere" måtte kontakte mig. Det gør jeg aldrig mere, jeg blev kimet ned i tre uger derefter :nerve: Men jeg vidste det var en mulighed (omend måske nok ikke i det omfang) og jeg havde selv givet tilladelse til det. Det er der jo ingen der har her, de er jo blevet 'købt'

Og hvad hvis man står på Robinson-listen :gruble:

Sær prioritering. Men nu gætter jeg også bare på at sådan et telefonnummer koster mere end de 50 øre de indkasserer ved en afmelding.

Men det er nok noget administrativt og/eller også er pengene ikke taget fra samme kasse :gammel:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Pax Romana » 2. okt 2017, 07:41

Jeg trækker de 50 øre fra på min selvangivelse.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf sigge » 2. okt 2017, 07:56

Daine skrev:Jeg læste, at de havde købt telefonnumrene som de sendte ud til (eller ja, de havde købt rettigheden til at sende ud til dem). Det kan jeg ikke forstå er tilladt, så har man jo ikke selv nogen som helst kontrol over hvem der får adgang til ens nummer?
Jeg har prøvet, til en større IKEA konkurrence, at skulle oplyse mit telefonnr og for at deltage skulle jeg give tilladelse til at "deres samarbejdspartnere" måtte kontakte mig. Det gør jeg aldrig mere, jeg blev kimet ned i tre uger derefter :nerve: Men jeg vidste det var en mulighed (omend måske nok ikke i det omfang) og jeg havde selv givet tilladelse til det. Det er der jo ingen der har her, de er jo blevet 'købt'

Og hvad hvis man står på Robinson-listen :gruble:


Selvom man er på Robinsonlisten, må velgørende organisationer og analysefirmaer godt kontakte én. Så der er ikke rigtigt nogen måde at undgå opkald (og nu også sms'er) fra dem, hvis man ikke vil have udeladt nr.

Min søster har lige haft en mindre diskussion med Dansk Flygtningehjælp, som blev ved med at ringe til hende, selvom hun gentagne gange bad dem om at fjerne hendes nr. fra listen. Et opslag på deres facebookside har dog tilsyneladende resulteret i, at der er kommet hul igennem. De havde så hendes telefonnr., fordi hun tidligere har været indsamler for dem. Jeg synes simpelthen, det er så flabet det der med at plage folk, der allerede har hjulpet dem én gang, om flere penge.

I det aktuelle tilfælde ville jeg nok blive irriteret over sms'en, fordi jeg allerede tidligere har afmeldt sms'er fra Røde Kors og blokeret deres nummer, fordi de blev ved med at kontakte mig. Jeg ville muligvis også brokke mig her på debatten. :D Men så er jeg ikke sikker på, at jeg ville gøre mere ud af det. Jeg synes dog, det er vildt upassende, hvis Røde Kors scorer penge på afmeldings-sms'er, når det ikke er oplyst nogen steder. Det lyder da temmelig ufint, hvis det er tilfældet.

Men jeg har i hvert droppet at støtte noget som helst via sms eller andre metoder, der kræver kontaktoplysninger, for jeg gider ikke de efterfølgende forsøg på at få flere penge. Jeg har haft lyst til det af og til, når jeg ser TV-reklamer for noget, der rører mig, men jeg skimmer hurtigt teksten med småt nederst på skærmen, og der står altid, at man samtidig giver dem lov til at kontakte en fremover, og det gider jeg ikke. Det gør det så også ret svært overhovedet at støtte noget som helst, da det er sjældent jeg lige kommer over en indsamlingsbøsse (og de kommer aldrig forbi, hvor jeg bor, til de der landsindsamlinger) og ovenikøbet har kontanter på mig.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Juki » 2. okt 2017, 08:10

sigge skrev:
Daine skrev:Jeg læste, at de havde købt telefonnumrene som de sendte ud til (eller ja, de havde købt rettigheden til at sende ud til dem). Det kan jeg ikke forstå er tilladt, så har man jo ikke selv nogen som helst kontrol over hvem der får adgang til ens nummer?
Jeg har prøvet, til en større IKEA konkurrence, at skulle oplyse mit telefonnr og for at deltage skulle jeg give tilladelse til at "deres samarbejdspartnere" måtte kontakte mig. Det gør jeg aldrig mere, jeg blev kimet ned i tre uger derefter :nerve: Men jeg vidste det var en mulighed (omend måske nok ikke i det omfang) og jeg havde selv givet tilladelse til det. Det er der jo ingen der har her, de er jo blevet 'købt'

Og hvad hvis man står på Robinson-listen :gruble:


Selvom man er på Robinsonlisten, må velgørende organisationer og analysefirmaer godt kontakte én. Så der er ikke rigtigt nogen måde at undgå opkald (og nu også sms'er) fra dem, hvis man ikke vil have udeladt nr.

Min søster har lige haft en mindre diskussion med Dansk Flygtningehjælp, som blev ved med at ringe til hende, selvom hun gentagne gange bad dem om at fjerne hendes nr. fra listen. Et opslag på deres facebookside har dog tilsyneladende resulteret i, at der er kommet hul igennem. De havde så hendes telefonnr., fordi hun tidligere har været indsamler for dem. Jeg synes simpelthen, det er så flabet det der med at plage folk, der allerede har hjulpet dem én gang, om flere penge.

I det aktuelle tilfælde ville jeg nok blive irriteret over sms'en, fordi jeg allerede tidligere har afmeldt sms'er fra Røde Kors og blokeret deres nummer, fordi de blev ved med at kontakte mig. Jeg ville muligvis også brokke mig her på debatten. :D Men så er jeg ikke sikker på, at jeg ville gøre mere ud af det. Jeg synes dog, det er vildt upassende, hvis Røde Kors scorer penge på afmeldings-sms'er, når det ikke er oplyst nogen steder. Det lyder da temmelig ufint, hvis det er tilfældet.

Men jeg har i hvert droppet at støtte noget som helst via sms eller andre metoder, der kræver kontaktoplysninger, for jeg gider ikke de efterfølgende forsøg på at få flere penge. Jeg har haft lyst til det af og til, når jeg ser TV-reklamer for noget, der rører mig, men jeg skimmer hurtigt teksten med småt nederst på skærmen, og der står altid, at man samtidig giver dem lov til at kontakte en fremover, og det gider jeg ikke. Det gør det så også ret svært overhovedet at støtte noget som helst, da det er sjældent jeg lige kommer over en indsamlingsbøsse (og de kommer aldrig forbi, hvor jeg bor, til de der landsindsamlinger) og ovenikøbet har kontanter på mig.

Dumt spørgsmål, men i forhold til sidste afsnit: risikerer man det samme hvis man betaler med MobilePay? :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf annella » 2. okt 2017, 08:26

Ficus skrev:Skal de ikke skrive at det koster 50 øre at afmelde :gruble:

Ligesom at alle andre skal oplyse om at det koster xxx + alm SMS takst at deltage i konkurrencer fx


Røde Kors skriver: "Ønsker man ikke at høre fra os igen, kan man let afmelde, og det er til en meget beskeden pris."


Men i mellemtiden læste jeg, at Røde Kors nu siger, at det er gratis at afmelde.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"