Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf annella » 28. sep 2017, 05:36

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-09-28-elever-bedt-om-at-medbringe-urtekniv-til-temauge-mor-lader-boern-blive-hjemme

I forbindelse med en temaugepå Jels Skole i Jels i Vejen Kommune skal børn i indskolingen i denne uge medbringe en urtekniv i skolen. Det har fået en mor, Beatrice Trautvetter, til at trække sine børn ud af skolen hele ugen.

- Jeg føler ikke, at jeg bliver taget seriøst. Jeg får at vide, at det jo kun er en urtekniv, men den kan jo være mange forskellige størrelser. Det er forkert, at børn skal gå med en kniv i deres tasker, siger Beatrice Trautvetter til TV SYD.

Børnene går i 0. til 3. klasse og er fra 6 år og opefter. Beatrice Trautvetter har haft kontakt til skolens ledelse og kommunen i Vejen. Begge har sagt god for, at børnene kan medbringe en urtekniv i skolen.

- Jeg er ked af det, hvis det her fører til, at vi ikke kan lave sådanne projekter. Det er jo en urtekniv. Går du til spejder, må du gå med dolk. Børnene er selvfølgelig under opsyn, og det er jo ikke fordi, de render rundt i skolegården med en kniv, siger skoleleder Jakob Ville Jensen til TV SYD.

Det er i forbindelse med en temauge om kartoflen, at børnene fra mandag skulle have en urtekniv med i skole. Fredag skal kniven så med hjem igen. Det er især transporten og det, at børnene skal medbringe en kniv i tasken, når de cykler eller tager bussen i skole, som Beatrice Trautvetter er bekymret for.

Jels Skole har skrevet til forældrene efter, at de har fået henvendelser om sagen. Skolen skriver til forældrene, at når urtekniven skal fragtes hjem, "pakkes knivene ind i noget papir med tape og kommes ned i tasken, så de kan afleveres trygt derhjemme".



Hvad mener du, har moren overreageret med at trække sine børn ud af skolen hele ugen?

Det synes jeg ikke hun har, jeg giver hende ret i, at et barn i 6-årsalderen ikke skal have en kniv med i skoletasken uafhængig af om kniven er pakket ind eller ej.

Måske ville det have været klogere fra skolens side, hvis børnene fik en plastikkniv til brug i temaugen?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Hunkat » 28. sep 2017, 05:43

Jeg er nødt til at spørge (og det er ikke sarkastisk, jeg forstår det simpelthen ikke): hvad er det hun/du/I tænker at der kunne ske ved at en 6-årig har en urtekniv i tasken 30 min mandag morgen og 30 min fredag eftermiddag?

Edit: Du nævner selv transporten, for damen i artiklen må børnene åbenbart slet ikke håndterer en kniv under opsyn af en voksen siden hun trækker dem helt ud i hele ugen, den del behøver du selvfølgelig ikke stå til regnskab for.
Senest rettet af Hunkat 28. sep 2017, 05:47, rettet i alt 1 gang.
10
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf PerXX » 28. sep 2017, 05:46

Ja, det er en ekstrem overreaktion. En kniv er et værktøj - det kan kun være en fordel at børn lærer hvordan man bruger en.
13
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Rapfisk » 28. sep 2017, 05:48

Ja, jeg synes, hun overreagerer.

Derudover er det mig uforståeligt, at skolen ikke har remedier fra madlavnings- og formningslokalerne. Måske ikke til, at hver har sin egen, men nok til, at man kunne udføre opgaverne.
13
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf vibbsen » 28. sep 2017, 05:58

Der er da en overreaktion der vil noget. Men hende om det.

Til gengæld så giver jeg rapfisk ret i at det er yderst besynderligt at børnene selv skal have deres egen urtekniv med hjemmefra....Den slags remedier ville jeg egentlig forvente at skolen kunne stille til rådighed.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Filipai » 28. sep 2017, 06:09

Jeg synes det er en overreaktion. Udover det, har børn så ikke en skuffe, eller er der ikke et sted så knivene kan blive opbevaret, så børnene ikke skal slæbe dem frem og tilbage, hvis det er det problematikken går på.

Min nevø fik sin første dolk som 4-årig til spejder. Børn ved forhåbentligt godt at det ikke er et legetøj.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Sophies-mor » 28. sep 2017, 06:10

Hun er ekstremt overreagerende!!
Jeg er lige ved at sige, - helt uden for pædagogisk rækkevidde og sund fornuft har hun da intet af.

Hun kunne:
1) have pakket kniven ind - som anvist.
2) selv have afleveret den til en lærer og hentet den igen.
3) ladet sine børn komme i skole til emneugen.
4) TÆNKT SIG GODT OG GRUNDIGT OM.

Jeg synes, og det står jeg 100% ved, at hun er en hjernelam tomhjernet gås.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Stars » 28. sep 2017, 06:21

Hun må jo være bange for, at en af klassekammeraterne på vej i skole mandag eller på vej hjem fra skole fredag tager kniven op af tasken, pakker den ud og stikker den i et af hendes børn :panik:

Men hvorfor kan de ikke komme i skole tirsdag-onsdag-torsdag, og hvorfor kan hun ikke følge dem til og fra skole mandag morgen og fredag eftermiddag fremfor helt at holde dem hjemme :forvirret:
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Studsgaard » 28. sep 2017, 06:24

Ville hun mon også ha holdt dem hjemme hvis skolen stillede knive til rådighed? Eller er det kun transportdelen hun er sur over?

For som en anden foreslår, så er der da mange muligheder for at undgå at børnene selv transportere kniven, hvis det virkelig et det der er hendes problem.

Mine drenge har været fdf'er. Der lærte de hurtigt at bruge en dolk og fra 1 klasse havde de deres egen. Dem gik de da med altid når de var aftes uden der på nogen måde har været nogle farlige situationer.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf annella » 28. sep 2017, 06:26

Stars skrev:Hun må jo være bange for, at en af klassekammeraterne på vej i skole mandag eller på vej hjem fra skole fredag tager kniven op af tasken, pakker den ud og stikker den i et af hendes børn :panik:

Men hvorfor kan de ikke komme i skole tirsdag-onsdag-torsdag, og hvorfor kan hun ikke følge dem til og fra skole mandag morgen og fredag eftermiddag fremfor helt at holde dem hjemme :forvirret:


:gogo:
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Frank » 28. sep 2017, 06:32

Ja, hvordan skal det ikke gå de små poder når de engang bliver lukket ud i samfundet?
Der er jo farligt der ude. :ad!:

Hvornår lærer vi at tage børn alvorligt? Børn kan lære at håndtere mangt og meget hvis de får lov og vi giver dem lidt vejledning.
1
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf annella » 28. sep 2017, 06:34

Tamara skrev:Jeg bryder mig faltisk ikke om at give så små børn en kniv med i skoletasken. Pakket ind eller ej.

Vi ville nok finde en løsning. Formentlig selv en af os forældre bringe kniven til skolen og bede skolen om at skaffe den af veje efter undervisning fx gemme de til næste undervisning i faget (der kunne en anden elev sikker bruge den).


Nu ved jeg så ikke om en urtekniv falder ind under knivloven, hvis den gør, så må børnene da helt sikkert ikke have den med i skoletasken.
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf PerXX » 28. sep 2017, 06:40

annella skrev:
Tamara skrev:Jeg bryder mig faltisk ikke om at give så små børn en kniv med i skoletasken. Pakket ind eller ej.

Vi ville nok finde en løsning. Formentlig selv en af os forældre bringe kniven til skolen og bede skolen om at skaffe den af veje efter undervisning fx gemme de til næste undervisning i faget (der kunne en anden elev sikker bruge den).


Nu ved jeg så ikke om en urtekniv falder ind under knivloven, hvis den gør, så må børnene da helt sikkert ikke have den med i skoletasken.


Det gør den ikke - og selvom den gjorde, så går undervisning ind under "anerkendelsesværdigt formål", og dermed er det fuldt lovligt at transportere den frem og tilbage, så længe de kører direkte hjemmefra og i skole.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf Bøtte » 28. sep 2017, 06:41

Rapfisk skrev:Ja, jeg synes, hun overreagerer.

Derudover er det mig uforståeligt, at skolen ikke har remedier fra madlavnings- og formningslokalerne. Måske ikke til, at hver har sin egen, men nok til, at man kunne udføre opgaverne.


Det undrede også mig.

Urteknive i søstrene Grene koster nærmest ingenting, det burde da være muligt at indkøbe lidt flere til lejligheden så.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Elever bedt om at medbringe urtekniv til temauge - mor lader børn blive hjemme

Indlægaf annella » 28. sep 2017, 06:46

PerXX skrev:
annella skrev:
Tamara skrev:Jeg bryder mig faltisk ikke om at give så små børn en kniv med i skoletasken. Pakket ind eller ej.

Vi ville nok finde en løsning. Formentlig selv en af os forældre bringe kniven til skolen og bede skolen om at skaffe den af veje efter undervisning fx gemme de til næste undervisning i faget (der kunne en anden elev sikker bruge den).


Nu ved jeg så ikke om en urtekniv falder ind under knivloven, hvis den gør, så må børnene da helt sikkert ikke have den med i skoletasken.


Det gør den ikke - og selvom den gjorde, så går undervisning ind under "anerkendelsesværdigt formål", og dermed er det fuldt lovligt at transportere den frem og tilbage, så længe de kører direkte hjemmefra og i skole.


OK tak for oplysningen, så blev jeg da det klogere.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"