Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf annella » 24. sep 2017, 06:10

https://www.avisen.dk/blachman-min-generation-er-en-af-de-mest-raedselsful_461636.aspx

Kode: Vælg alt

Vi er ved at drukne i overforbrug og forurening og vil gå over i verdenshistorien som en af de værste og mest egoistiske generationer nogensinde, mener Thomas Blachman.

Thomas Blachman skammer sig over det overforbrug, han og hans generation har gjort sig skyldige i, og den forurening, han overlader til sine børn.

X Factor-dommeren opfordrer ligefrem de unge til at skride ind og få stoppet svineriet i tide.

- De unge burde jo stoppe bilerne ude på motorvejen og få bilisterne til at æde deres egne bilnøgler. De burde jo blive miljøaktivister og sætte gang i ting, som kunne forplante sig til hele jorden. Det er jo deres planet mere, end det er vores.

- Vi kan kun undskylde, at vi har raget til os. Vi har tre gange mere, end vi nogensinde havde drømt om, at vi kunne have brug for. Og nu vil vi ikke undvære de sindssyge, materielle ting, siger han i et interview med Avisen.dk.

Det kan godt være, at mor og far er blevet gode forbrugere, men det er de unge, der kommer til at rydde op, påpeger Thomas Blachman.

- Jeg appellerer bare til, at deres lyst til at løse problemerne er større end problemerne selv. For det vil det kræve, siger han.

Politikerne tæller solgte biler og køleskabe som målestok for, hvor godt det går i samfundet, men det er ifølge Thomas Blachman helt misforstået.

- Det er smagløst. Vi vil blive husket for, at vores generation var en af de mest rædselsfulde og egoistiske generationer i verdenshistorien. Og det på trods af, at vi har haft en indbyrdes aftale om at aflevere et bedre samfund til vores børn, end vi selv har overtaget. Der er lang vej igen, mener Thomas Blachman.   



Giver du Blachmann (54 år) ret i, at hans generation vil gå ind i historien som en af de mest rædselsfulde og egoistiske generationer?

Det kan jeg slet ikke give ham ret i, da vi ikke kender til kommende generationers levevis, men et glemmer Blachmann, det er, hvis han kun taler om Danmarks generationer, har han ikke inkluderet f.eks. Afrikas overbefolkning, der bl.a. også er medvirkende til jordens forurening.

Jeg ser ikke noget rædselsfuldt eller egoistiskt i, at hver generation forsøger at få det bedst mulige ud af den momementane tilstand, den generation lever i, ellers ville en generation have stilstand, og hver stilstand er et tilbageskridt, men tiden står ikke stille og teknikken udvikler sig mere og mere, en teknik der har gjort alting lettere i hverdagen som f.eks. både køleskabe, vaskemaskiner, centralvarmeanlæg m.m.

Hvis Blachman ser sådan på egoisme, ja så er jeg sandelig egoistisk, for jeg har stor andel i alle de tekniske goder, min tid byder på, og jeg må ærligt indrømme og det endda uden tanker på fremtiden for samfundsudviklingen.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf HappyPaww » 24. sep 2017, 06:31

Jeg kan godt se hans pointe. Efterkrigsgenerationerne har pga den teknologiske og økonomiske udvikling overforbrugt i stor stil, hvilket jeg tror vi kommer til at se stigende konsekvenser af for de fremtidige generationer.

Her tænker jeg især på miljøet (klimaforandringer), og livsstilssygdomme, som nedarves til de kommende årgange. Det bliver så deres opgave at forhindre de mest vidtrækkende konsekvenser, men i mange tilfælde tror jeg desværre det er for sent.

På den andem side tror jeg dog heller ikke man kunne have gjort meget for at forhindre det...
0
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Bad Samaritan » 24. sep 2017, 06:50

annella skrev:Det kan jeg slet ikke give ham ret i, da vi ikke kender til kommende generationers levevis, men et glemmer Blachmann, det er, hvis han kun taler om Danmarks generationer, har han ikke inkluderet f.eks. Afrikas overbefolkning, der bl.a. også er medvirkende til jordens forurening.


Overbefolkning er ikke jordens egentlige problem - og i forhold til forurening skal en somalisk mor føde mere end 60 børn, før hun bliver den samme belastning for naturen, som du er... :)

Derudover giver jeg Blachmann ret. Hvis den danske ungdom havde mindre travlt med selvdyrkelse, celebrity-kultur og reality-shows a la dem, Blachmann har gjort sig kendt på, ville meget se anderledes ud.
Senest rettet af Bad Samaritan 24. sep 2017, 07:13, rettet i alt 3 gange.
7
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Seladon » 24. sep 2017, 06:54

Hvis jeg var Blachman ville jeg kigge indad.
Se på hjernedøden og den mentale forurening som underholdningsindustrien er ansvarlig for.
Blachman er en af de mest aktive på den led, tænker jeg efter det jeg ser i fjernsyn.
5
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf avdotja » 24. sep 2017, 09:11

Jeg er i hvert fald enig i statementet, om det groteske i at øget forbrug bliver brugt som målestok for hvor godt det går i samfundet. Det giver ingen mening i et rigt samfund som det danske, hvor alle har de basale materielle ting.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 16:40

Det er meget Trump-agtigt hvor alt er det værste eller bedste "in all of history" :)

For at kunne vide hvilken generation der er den værste skulle man jo have dem alle sammen linet op ved siden af hinanden så man kan sammenligne deres rædselsfuldhed, og her tænker jeg at Blachmann ikke har den ringeste anelse what so ever om hvor rædselsfuld generationen 1850-1870 var, eller måske den fra 1620-1640, og jeg tror desværre også at han er så dum at han ikke en gang forstår, at for at kunne kåre den mest rædselsfulde generation er man jo nødt til at vide hvad man snakker om.

Så for mig er hans udtalelse på samme niveau som når et lille barn ser en kalv og råber NØRJ DET ER DET STØRSTE DYR I VERDEN fordi det er et største dyr barnet har set, og barnet ikke er klar over at det jo ikke har set alle dyr i verden.

Og det er jo det niveau det meste foregår på i dag.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 16:54

Kan huske en artikel i en avis hvor en historiker advarede mod "tidsmæssig provinsialisme", altså på samme måde som en hardcore provinsbonderøv tror han kender hele verden, fordi han kender alt indenfor 10 km fra hans hoveddør, så tror historie-analfabeter som Blachmann, at de kender ALLE generationerne, fordi han jo kender sin egen, sine forældre, og sine børns generation, altså WOO JEG KENDER I ALT 3 GENERATIONER, DET ER HELE 3 MERE END INGEN, DERFOR VED JEG ALT!
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Bimmerdyret » 24. sep 2017, 20:30

Problemet er vel, at det er hans generation der primært sidder på magten i samfundet, og derfor har meget svært ved at forstå at det kræver nogle ofre, at få styr på lortet.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Delfin » 24. sep 2017, 22:41

Han ævler. Javist vi er nok den generation, som har levet på en bølge af nye opfindelser, som vi har taget til os, fordi de nu engang gør vores liv lettere på mange områder. Det gør de unge i dag jo også, og mere vil komme til. Ingen af os ønsker os vel tilbage til de gode gamle 50'ere, hvor det meste skulle laves med håndkraft og telefoner var noget, der hang på væggen med en telefondame som mellemled? Det skulle da lige være posten :D
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. sep 2017, 05:13

eks-Maupassant skrev:Kan huske en artikel i en avis hvor en historiker advarede mod "tidsmæssig provinsialisme", altså på samme måde som en hardcore provinsbonderøv tror han kender hele verden, fordi han kender alt indenfor 10 km fra hans hoveddør, så tror historie-analfabeter som Blachmann, at de kender ALLE generationerne, fordi han jo kender sin egen, sine forældre, og sine børns generation, altså WOO JEG KENDER I ALT 3 GENERATIONER, DET ER HELE 3 MERE END INGEN, DERFOR VED JEG ALT!
Det er fordi historieundervisningen i det danske skolevæsen fuldkommen (og bevidst) har forsømt at undervise danske elver i den lange vestelige civilisations røde tråd og tidslinie. Der gives ingen overordnet forståelse af udviklingen fra det Antikke Grækenland til 2017. Det er erstattet af meget detalierede nedslag i forskellige mere eller mindre tilfældige indskrænkede perioder og lokaliteter. Så nu har folk der ikke selv på egen hånd har sørget for deres egen klassiske historieundervisning ikke noget sammenligningsgrundlag. Det eneste de har er tidsmæssig provinsialisme.

Derudover er den slags moral posturing som Blackman gør sig i bare ulideligt. Jeg er også rimelig sikker på at 99% af Blackmans generation ikke har haft samme priviligerede liv som han selv har haft.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf LaScrooge » 26. sep 2017, 06:04

Blachmann kan selvfølgelig ikke udtale sig om fremtidige generationer, eftersom de ikke har eksisteret endnu. Han kan se på nutiden og det gør han, og han ser en generation (i den vestlige verden), som har mere end nogen anden generation har haft, inklusive mere viden om miljø og samfund. Jeg er ikke på Blachmanns alder, men jeg ser stadig mig selv som en del af hans generation, som en der er voksen på samme tid som han er og som har de samme forudsætninger for at lave den analyse, som leder til et hårdt træk i bremsen. Vi ved alle, at det ikke holder som det foregår nu, hverken på individplan eller kollektivt. Og selvfølgelig er der noget galt i at man handler mod bedre vidende. Der er i øvrigt andre bevægelser end fremad i samme tempo eller tilbage, - der er udad, gennem omlægning og omprioritering, en sidelæns bevægelse hvor man gennem opfindsomhed og vilje afsøger alternativer til dét, der smadrer Jorden, så det er muligt at have fremskridt uden at grave hullet dybere.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf paint » 26. sep 2017, 08:35

Jeg synes Blachmann rammer plet med at ramme dén generation, han selv tilhører. Som også er ret unik. Men jeg tror man skal være på hans alder (født 1963 - 54 år gammel), for at følge den skyld han skriver om.

Jeg er selv 10 år yngre end ham. Og jeg synes at kunne huske, at da jeg var barn, talte man om hans generation samt generationen tidligere (sådan ca. mine forældres generation 10-15/20 år tidligere)

Det var i slut-halvtredserne og op gennem tresserne, at svineriet rigtig tog fart, og den vilde Forbrugerisme eller konsumerisme holdt sit indtog.

Havde der ikke været et ungdomsoprør i slut-tresserne, havde det formentlig set endnu værre ud i dag - selvom det er slemt nok. Men ifølge min egen private analyse, er det ikke primært borgernes/befolkningens skyld, men snarere de globale frie markedsmekanismer, som har skabt behov og ikke kun udfyldt behov, og herefter givet fanden i konsekvenserne

Nogle at nutidens største formuer og firmaer, er grundlagt dengang og de styrer stadig hele verdens forbrugsfest, og det bliver (efter min vurdering) værre og værre.
Det er noget Titanic (skibet der ikke kunne synke) over det.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf dgd2007 » 26. sep 2017, 08:42

Han er i hvert fald selv rædselsfuld! :tie:
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf paint » 26. sep 2017, 08:48

Ellin skrev:Ved ikke om jeg er enig med Blachmann, men min oplevelse er, at mange i 50'erne har haft det godt. Mange sidder i gode "sølvbryllupskvarterer" i boliger med en god friværdi.
De har kunne tage uddannelser over flere år og skifte spor, uden at blive straffet for det, som i dag, hvor du umiddelbart kun må tage 1 uddannelse og bruge max x antal år på det.
For manges vedkommende er økonomien god, friværdien høj, de nyder alle goderne og samtidig sidder de og råber op om nutidens "curlingbørn" og hvad pokker ved jeg. "Åh, de unge nu til dags er så forkælede, når de klager over at der bliver skåret i goderne", siger de, alt imens de glemmer at de goder, der bliver frataget de unge nu, er de samme goder de selv har brugt for at nå dertil, hvor de er i dag.


Disclaimer; dette indlæg er baseret på generaliseringer, hvis det ikke passer på dig, så lad være at føle dig ramt. :fløjt:


Blachmann, har aldrig manglet noget. Det har han også selv udtalt. Han kommer fra en yderst velhavende familie. Han har også selv udtalt, at han i realiteten ikke behøver at arbejde mere, nogensinde.

Han er socialdemokrat og har altid stemt S, ved valgene. Men der skal nok lidt mere til at forandre verden.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Blachman: Min generation er en af de mest rædselsfulde i historien

Indlægaf Precaseptica » 28. sep 2017, 08:43

Hans ord er da meget interessante, men jeg har svært ved at se bort fra, at han selv deltager i folkeforførelse i et skodprogram om hånlig og hånbar selvpromovering.

Men han rammer da hovedet på sømmet i forhold til forbrug. Og det til trods, så er vi underlagt en politisk og økonomisk struktur, der konsekvent forventer at mere vækst er en god ting. Dvs mere af den opførsel og adfærd han langer ud imod.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"