Soldater i gaderne

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Soldater i gaderne

Indlægaf Wizzze » 8. sep 2017, 10:59

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-09-0 ... ngsopgaver

Er det helt fjong at der skal bevæbnede soldater på gaderne og ved grænsen, eller er det udtryk for en politisk fiasko?

Har man rejst i f.eks. Belgien, Frankrig eller Italien, så vil man se soldater ved alle større pladser og turistmål, er det bare noget vi må vænne os til i DK også?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Atomic Blonde » 8. sep 2017, 11:17

Det er en politisk fiasko af dimensioner.
Uh! Nu skulle vi uddanne en masse politikadetter så de kunne aflaste politiet. Ja godaw min bare røv.
Forsvaret skal ikke løse en politiopgave – det er en ommer!
Senest rettet af Atomic Blonde 8. sep 2017, 11:26, rettet i alt 1 gang.
2
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Frank » 8. sep 2017, 11:25

De eneste faggrupper i forsvaret som umiddelbart kan bruges er militærpolitiet og politihjemmeværnet.
Alle andre er ikke udannet i civil bevogtning. De er udannet i militær objektbeskyttelse og det er ikke det samme.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Lover-Moses » 8. sep 2017, 11:46

Frank skrev:De eneste faggrupper i forsvaret som umiddelbart kan bruges er militærpolitiet og politihjemmeværnet.
Alle andre er ikke udannet i civil bevogtning. De er udannet i militær objektbeskyttelse og det er ikke det samme.


Så du mener ikke at bevogtning og adgangskontrol er en del af HBU´en?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Akehurst2 » 8. sep 2017, 12:00

Wizzze skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-09-08-160-soldater-skal-aflaste-politiet-ved-graensen-og-bevogtningsopgaver

Er det helt fjong at der skal bevæbnede soldater på gaderne og ved grænsen, eller er det udtryk for en politisk fiasko?

Har man rejst i f.eks. Belgien, Frankrig eller Italien, så vil man se soldater ved alle større pladser og turistmål, er det bare noget vi må vænne os til i DK også?


Det kan være, vi kommer til det - det ser jo sådan ud. Men det er et helt forfærdeligt sted, vi er endt, hvis vi skal have soldater gående rundt i gaderne på den måde.

Hader at se soldater alle vegne i Bruxelles. Hvis der er noget, de ikke skaber, så er det tryghed.
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Frank » 8. sep 2017, 12:17

Lover-Moses skrev:
Frank skrev:De eneste faggrupper i forsvaret som umiddelbart kan bruges er militærpolitiet og politihjemmeværnet.
Alle andre er ikke udannet i civil bevogtning. De er udannet i militær objektbeskyttelse og det er ikke det samme.


Så du mener ikke at bevogtning og adgangskontrol er en del af HBU´en?
Jeg har selv en uddannelse som reserveofficer i hæren bag mig (var godt nok i ruder konges tid) og jeg har også i mange år været politimand. At stå vagt ved et civilt sted hvor du har kontakt med civile borger er en helt anden opgave. Jesper K. Hansen fra Centralforeningen for stampersonel har i øvrigt samme holdning som min.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Wizzze » 8. sep 2017, 12:26

Forhåbentlig kommer det aldrig til at soldaterne skal skyde, men hvis nu, så er jeg lidt bekymret for de kraftigere våben og ammunition i militæret i forhold til politiets. Den militære ammunition kunne meget nemt fortsætte gennem/forbi det der skydes mod, og ramme civile mål :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf HappyPaww » 8. sep 2017, 12:47

Hellere det end bruge værdifulde politiressourcer på grænsekontrol. Der er så massive problemer med kriminalitet, og ikke-tilgængeligt politi, der ikke kan prioritere fx. indbrud, simpel vold osv.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. sep 2017, 12:52

Hvis den sikkerhedsmæssige situation krævede militær i gaderne, ville jeg ikke have et problem med det, men som jeg forstår det er grunden, at debatten om rammerne for politikadet-ordningen er gået i hårdknude, og i så fald hører det ingen steder hjemme.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf paint » 8. sep 2017, 13:04

Frank skrev:
Lover-Moses skrev:
Frank skrev:De eneste faggrupper i forsvaret som umiddelbart kan bruges er militærpolitiet og politihjemmeværnet.
Alle andre er ikke udannet i civil bevogtning. De er udannet i militær objektbeskyttelse og det er ikke det samme.


Så du mener ikke at bevogtning og adgangskontrol er en del af HBU´en?
Jeg har selv en uddannelse som reserveofficer i hæren bag mig (var godt nok i ruder konges tid) og jeg har også i mange år været politimand. At stå vagt ved et civilt sted hvor du har kontakt med civile borger er en helt anden opgave. Jesper K. Hansen fra Centralforeningen for stampersonel har i øvrigt samme holdning som min.


De soldater vi har i dag, er også trænet i konflikthåndtering og kontakt med civilbefolkningen. Det er et vigtigt led i uddannelsen, når de udsendes til andre lande - så det er ikke dér problemet ligger.

Billede

Billede
Senest rettet af paint 8. sep 2017, 13:22, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf paint » 8. sep 2017, 13:12

Jeg synes ellers politikerne plejer at elske at slynge om sig, med hedengangne Hr. Mærsk-Møllers motto om 'rettidig omhu'. Men hvor meget 'rettidig omhu', er der lige i, at vi mangler så mange politifolk som tilfældet er? Det er jo ikke en situation, som er opstået fra den éne dag til den anden. Og det tager 3-4 år at uddanne en politibetjent.
Hvorfor er man ikke startet noget før, på noget man har kunnet regne ud ved at sætte sig ned med et papir og en blyant (hvis ikke man har andet), og regne på antal af politifolk, deres alder og pensionsdag, hvilket behov der er og hvor mange man så har til rådighed osv.

Så vidt jeg husker, har der være talt om politifolks overarbejdspukkel i årevis. I hvert fald Lige siden rydningen af Jagtvej 69 (og sikkert også før dét)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Artem » 8. sep 2017, 14:13

DetSorteCirkus skrev:Hvis den sikkerhedsmæssige situation krævede militær i gaderne, ville jeg ikke have et problem med det, men som jeg forstår det er grunden, at debatten om rammerne for politikadet-ordningen er gået i hårdknude, og i så fald hører det ingen steder hjemme.

Ja det er lidt latterlig, og når det er en så lille ting de er uenige om.

For dem som ikke ved det, handler det om hvem der skal træde til hvis politikadetterne strejker, som de i teorien kan, da de ikke er ansat som tjenestemænd som rigtig betjente er, og som derfor ikke har ret til at strejke. Det siger vil lidt sig selv at det er de tjenestemænd ansatte betjente der skal træde til hvis det skete.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 16:59

Lol det er 3 eller 4 år siden jeg skrev på jubii det ville ende med militær i gaderne, og da gik folk helt agurk og "det her er Danmark og det kan aldrig ske" og sådan noget.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Lurende Peber » 8. sep 2017, 18:08

Fint med mig. Ser det i mange andre byer, og for mig giver det en tryghed, at der kan reageres hurtigt. Som f.eks i London. Var det 8 minutter, så var truslen elimineret? Flot gået, når nu vi ikke kan forvente, at der ingenting sker.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Soldater i gaderne

Indlægaf Seladon » 8. sep 2017, 18:42

ISIS planlægger flere angreb i Europa, derfor har jeg ikke se noget problem med soldater på gader. Better safe than sorry.

https://www.bt.dk/udland/eu-og-nato-adv ... b-i-europa
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"