S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf annella » 4. sep 2017, 09:22

https://www.avisen.dk/s-stop-ikke-tyrkiets-eu-medlemskab_460370.aspx

Tyrkiet er slet ikke klar til EU. Men vi skal holde EU-forhandlingerne i live for at anspore Tyrkiet til at finde vejen tilbage til demokrati og menneskerettigheder.

Det mener Socialdemokratiets udenrigsordfører, Nick Hækkerup.

- Det er svært at se, at Tyrkiet skulle blive medlem af EU med den udvikling, som Tyrkiet går igennem under (præsident) Erdogan. Væk fra demokrati, menneskerettigheder og fængsling af oppositionsfolk, siger Nick Hækkerup.

- Tyrkiet er på en vej, hvor de kommer længere og længere væk fra EU. Betyder det, at Tyrkiet aldrig kan blive medlem? Det er måske så meget sagt.

Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og udfordreren, SPD-leder Martin Schulz, afviste søndag aften tyrkisk EU-medlemskab i den eneste valgdebat på tv, inden tyskerne 24. september stemmer til Forbundsdagen.

- Jeg kan ikke se, at de nogensinde skulle blive medlem, og jeg har aldrig troet, at det vil ske, sagde Angela Merkel ifølge nyhedsbureauet dpa.

Schulz vil have forhandlingerne med Tyrkiet om EU-medlemskab stoppet.



Er det politiskt klogt på nuværende tidspunkt at afbryde EU-forhandlingerne om et EU-medlemsskab?

Det er sikkert ikke klogt alene pga flygtningesituationen i Tyrkiet og Tyrkiets flygtningeaftale med EU, men hvis EU ikke afbryder forhandlingerne, vil Unionen blive utroværdig, da retsningslinjerne for et EU-medlemsskab er skriftligt fastlagt:
EU skrev i 2005 i retningslinjer om, at tiltrædelsesforhandlingerne med Ankara skulle suspenderes, hvis Tyrkiet "alvorligt og vedholdende" overtræder EU's principper inden for områder som frihed, demokrati og retsstatsprincippet.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf paint » 4. sep 2017, 09:32

Med baggrund i det gode gamle ordsprog "hold dine venner tæt på dig, men dine fjender endnu tættere", mener jeg ikke at der er en god ide, helt at udelukke Tyrkiet.

Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'

'Partnerstatus', kunne så ad åre, føre til fuldt medlemskab - i takt med at landet levede op til reglerne i EU (økonomiske, demokratiske mv)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Nicolait » 4. sep 2017, 10:18

Jeg synes, det er fint at man stopper Tyrkiets medlemskab. Jeg har aldrig haft fidus til det.

Jeg ser heller ikke at partnerskabsaftaler er vejen frem. Man skulle allerede været stoppet forlænge siden med at stille Tyrkiet et medlemskab i udsigte.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Aspargsen » 4. sep 2017, 11:12

paint skrev:Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'


WOW !!
det lyder jo helt fornuftigt, det får du aldrig noget politikere med på, de er ikke meget for gode ting der bare et gode
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf paint » 4. sep 2017, 11:22

Aspargsen skrev:
paint skrev:Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'


WOW !!
det lyder jo helt fornuftigt, det får du aldrig noget politikere med på, de er ikke meget for gode ting der bare et gode


Sikkert ikke. Men jeg synes stadig ideen er god nok. Den ville også kunne løse flere af EUs nuværende problemer - f-eks de mange mennesker fra Østeuropæiske medlemslande, som rejser rundt i Europa. Shengen-aftalen, kunne f.eks være forbeholdt medlemslandene (men ikke partner-staterne) - eller måske kun i begrænset omfang.

På dén måde, ville der også være en gulerod for partnerlandene, i at opfylde EUs krav til økonomi, demokrati og de andre fordele.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf thomassneum » 4. sep 2017, 14:29

paint skrev:Med baggrund i det gode gamle ordsprog "hold dine venner tæt på dig, men dine fjender endnu tættere", mener jeg ikke at der er en god ide, helt at udelukke Tyrkiet.

Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'

'Partnerstatus', kunne så ad åre, føre til fuldt medlemskab - i takt med at landet levede op til reglerne i EU (økonomiske, demokratiske mv)


Jeg holder på den her.

Vi har p.t. en række udfordringer med lande som Tyrkiet, Rumænien og Ungarn, som egentligt er næsten lige slemme i min øjne. De spiller sig op imod EU, og absolut ikke interesse i EU´s fortsatte eksistens, hvis da ikke lige de kan vride nogle penge ud af ordningen. De samarbejder ikke på de store linjer, men kræver en masse retur. De er bare de besværlige børn i klassen.. og de må enten komme efter det, eller gå et år om. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf annella » 4. sep 2017, 14:44

thomassneum skrev:
paint skrev:Med baggrund i det gode gamle ordsprog "hold dine venner tæt på dig, men dine fjender endnu tættere", mener jeg ikke at der er en god ide, helt at udelukke Tyrkiet.

Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'

'Partnerstatus', kunne så ad åre, føre til fuldt medlemskab - i takt med at landet levede op til reglerne i EU (økonomiske, demokratiske mv)


Jeg holder på den her.

Vi har p.t. en række udfordringer med lande som Tyrkiet, Rumænien og Ungarn, som egentligt er næsten lige slemme i min øjne. De spiller sig op imod EU, og absolut ikke interesse i EU´s fortsatte eksistens, hvis da ikke lige de kan vride nogle penge ud af ordningen. De samarbejder ikke på de store linjer, men kræver en masse retur. De er bare de besværlige børn i klassen.. og de må enten komme efter det, eller gå et år om. :)


Tyrkiet har da ikke den mindste indlyfelse på EU's eksistens.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf dgd2007 » 4. sep 2017, 15:25

Jeg er så enig med Paint i denne sag, at jeg vist ikke behøver skrive yderligere selv! :-D
0
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf JJL » 4. sep 2017, 16:32

paint skrev:Med baggrund i det gode gamle ordsprog "hold dine venner tæt på dig, men dine fjender endnu tættere", mener jeg ikke at der er en god ide, helt at udelukke Tyrkiet.

Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'

'Partnerstatus', kunne så ad åre, føre til fuldt medlemskab - i takt med at landet levede op til reglerne i EU (økonomiske, demokratiske mv)


Med Danmarks forbehold overfor EU og en regering, der nu igen har dem med det rystende menneskesyn som parlamentarisk grundlag, så er vores omdømme vel dalet til niveauet før Vestager regeringen trådte til. Vi er derfor på niveau med lande, der ikke vil følge EU ved at lade deres befolkninger opleve glæden ved at blive mangfoldiggjorte af folk fra Afrika/Mellemøsten. Som straf burde vi få tildelt status som partner i stedet for medlem, da det er tvivlsomt om et regeringsskifte igen (som i 2011) kan løfte Danmarks omdømme, da Socialdemokratiet lader til at følge dem med det rystende menneskesyn på mangfoldighedsområdet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 18:16

paint skrev:
Aspargsen skrev:
paint skrev:Jeg synes i stedet, man skulle ændre lidt i EUs retningslinjer for medlemskab, og indføre 'partnerskab' - dvs. ikke fuldgyldige medlemmer, men tæt samarbejdende. I dén ombæring, kunne man f.eks også ændre Polens og et par andre Østeuropæiske landes medlemskab til 'EU-partner'


WOW !!
det lyder jo helt fornuftigt, det får du aldrig noget politikere med på, de er ikke meget for gode ting der bare et gode


Sikkert ikke. Men jeg synes stadig ideen er god nok. Den ville også kunne løse flere af EUs nuværende problemer - f-eks de mange mennesker fra Østeuropæiske medlemslande, som rejser rundt i Europa. Shengen-aftalen, kunne f.eks være forbeholdt medlemslandene (men ikke partner-staterne) - eller måske kun i begrænset omfang.

På dén måde, ville der også være en gulerod for partnerlandene, i at opfylde EUs krav til økonomi, demokrati og de andre fordele.


Det kan ikke lade sig gøre, østeuropæerne kan jo bare stemme det ned :) De har mere vægt nu hvor UK er ude.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 18:19

Jeg er rimeligt chokeret over at folk ligestiller Ungarn og Rumænien med Tyrkiet.

Alle de problemer der er mht de ande, det er EU der har fucked op.

Vores egne politikere var for dumme til at checke op på det med romaer før man lukkede dem ind og tog ikke forholdsregler.

Men det er jo VORES politikeres skyld at de selv er dumme, det er ikke ungarernes. Anders Fogh Rasmussen var for doven til at læse op på Ungarns og Rumæniens historie og de sociale forhold, han var sådan "LOL kom frisk, vi lukker dem ind." Det er hans skyld og hans alene.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 18:29

Mht flygtningesituationen, så er det også vestens skyld og ikke østens.

Østeuropa har aldrig på noget tidspunkt overhoveet sagt at de gerne vil have en masse mellemøstlige flygtninge, tværtimid har de kåret det ud i metertykke papsiver at de ikke var interesseet i det; de har forklaret det så tydeligt at selv en chimpanse kunne forstå det, hvilket gør det temmeligt forståeligt at vestlige politikere blev overraskede over at de ikke ville have mellemøstlige flygtninge.

Hele tingen med at vesten er sur på øst pga flygtningene, det svarer til en person der kender en veganer der fortæller ham

JEG SPISER IKKE KØD
JEG GENTAGER JEG SPISER IKKE KØD
VI TAGER DEN LIGE EN GANG TIL: JEG SPISER IKKE KØD
BARE LIGE HVIS DU IKKE HAR FORSTÅET DET ENDNU: JEG SPISER IKKE KØD

Hvorpå personen så serverer kød for veganeren, og bliver fornærmet over at veganeren ikke vil have kød. Så er man jo også bare det der kaldes FATSVAG med et godt gammelt udtryk :)
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf dgd2007 » 4. sep 2017, 18:57

I tv2's fremstilling var Hækkerup enig med Løkke, og det var de Radikale, der syntes, man skulle holde forhandlingerne åbne.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 19:12

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:Mht flygtningesituationen, så er det også vestens skyld og ikke østens.

Østeuropa har aldrig på noget tidspunkt overhoveet sagt at de gerne vil have en masse mellemøstlige flygtninge, tværtimid har de kåret det ud i metertykke papsiver at de ikke var interesseet i det; de har forklaret det så tydeligt at selv en chimpanse kunne forstå det, hvilket gør det temmeligt forståeligt at vestlige politikere blev overraskede over at de ikke ville have mellemøstlige flygtninge.

Hele tingen med at vesten er sur på øst pga flygtningene, det svarer til en person der kender en veganer der fortæller ham

JEG SPISER IKKE KØD
JEG GENTAGER JEG SPISER IKKE KØD
VI TAGER DEN LIGE EN GANG TIL: JEG SPISER IKKE KØD
BARE LIGE HVIS DU IKKE HAR FORSTÅET DET ENDNU: JEG SPISER IKKE KØD

Hvorpå personen så serverer kød for veganeren, og bliver fornærmet over at veganeren ikke vil have kød. Så er man jo også bare det der kaldes FATSVAG med et godt gammelt udtryk :)


Når man er en del af et større projekt, herunder EU, så må man også tage det sure med det søde.

EU har hele tiden været klar over østeuropas modvilje til flygtninge.

Men vi må dele byrderne, og lade de bredeste skuldre (største lande) tage imod flest flygtninge.

EU er IKKE en buffet med et ta'-selv-bord.

Ønsker man ikke den mad der serveres, må man vælge en anden restaurant. Ønsker man ikke at tage imod flygtninge i EU, må man melde sig ud af EU.


Altså, nej, der må man skelne mellem byrder der er fair at dele og byrder som man må bære selv fordi man selv har skabt problemet for sig selv.

Flygtningesituationen, det svarer til hvis Danmark låner 100.000.000 millarder euro på de internationale lånemarkeder og bruger dem på fyrværkeri. Når vi så bagefter går konkurs, så siger vi "vi må dele byrden" og vil have EU til at betale vores gæld.

Der vil svaret også være "nul putte, den der byrde, det er ikke en af de byrder som vi deler, det er en byrde som i selv får lov til at bære fordi i selv har lavet den, vi gider ikke have en union hvor i bare kan dumme her og så får andre til at rydde op efter jer."

Folk har advaret i 15-20 år om, at det ville gå helt galt hvis vesten blev ved med at tage så mange mellemøstlige flygtninge ind.

Hvis man vælger at ignorere advarslerne, så må man også rydde op efter sig selv, i stedet for at prøve at tørre det af på (nogen af) dem, der advarede en.

Og flygtninge, det har ikke noget med EU at gøre, det var ikke en del af dealen da øst meldte sig ind. Flygtningekonventionerne er noget helt andet, det er ikke EU.

Jeg synes det er temmeligt bondefangeragtigt at så komme bagefter og snyde med aftalen og putte flygtninge ind i den.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: S: Stop ikke Tyrkiets EU-medlemskab

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 19:17

Egentlig burde vi give østeuropa en undskyldning for at vi ikke lyttede til dem - for da de sagde at det gik galt med den mellemøstlige ting, der havde de ret og vi tog fejl.

Jeg hader det med at man bare glemmer de dumme ting man selv gjorde og så ser sig om hvem man nu kan tørre det af på. Vi er et kontinent mand, vi skal jo ikke opføre sig som en 7-årig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"