Afskaffelse af skat på fri telefon

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Artem » 23. aug 2017, 20:52

Det er på tale at regeringen vil afskaffe beskatningen af fri telefon.
Modstanderne mener at det kun vil gavne de rige som denne artikel er inde på.
http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-08-2 ... at-paa-fri

Som ordningen er i dag bliver man beskattet af 2700 kr om året hvis man har fri mobil.


For mig at se misforstår de helt problemstillingen.
De har naturligvis ret i tallet med at det er 480.000 lønmodtagere som har fri mobil. Men langt de fleste lønmodtagere har en arbejdsmobil. Der er bare en rigtig stor gruppe som synes beskatningen er for høj i forhold til mobil abonnementer man kan få i dag, og hvis man ikke lige går op i at have en top mobil.
Så de vælger det fra for at spare penge og render i stedet rundt med 2 mobiler.
Det har jeg også selv tidligere haft gjort, og det var heller ikke det store problem inden vi alle fik en smartphone. Men er træls at rende rundt med to store smartphones, sammen med at man har så mange ting på sin mobil i dag, er det virker dumt at køre dobbelt på den måde.
Så de sidste par år inden jeg skiftede job i foråret og gik over at til blive beskattet af fri mobil. Der havde jeg mobiler med dual sim. Som virksomheden betalte, men som jeg også kunne have mit eget simkort i.

Jeg er på den baggrund stor fortaler for at få afskaffet denne beskatning, som jeg mener er alt for høj i forhold til mobil omkostningerne i dag. For ved at langt de fleste der vælger det fra gør det for at spare penge. Så selv om det rundt regnet kun er en halv mio danskere der vil få gavn af at man fjerner den beskatning i dag. Så vil det være 1,5 mio danskere som vil have gavn af det næste år. Da jeg tror på at der er 1 mio flere der vil have fri mobil næste år hvis man fjerner beskatningen.
4
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14186
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2017, 16:05

Jeg holdt ganske længe på ikke at ville have fri telefon, fordi jeg grundlæggende er imod at jeg skal beskattes af noget, der selvfølgelig på sin vis er et gode, men for mig at se mest af alt handler om at arbejdsgivere gerne vil have medarbejdere, der er til rådighed hele tiden. Og jeg synes, det er helt galt at skulle beskattes af flid, fleksibilitet og ulemper - uanset, at jeg får stillet en telefon til rådighed.

Jeg gav dog op til sidst, for det var for besværligt (når man ikke vil beskattes af fri telefon på mit arbejde får man ikke udleveret en smartphone, men en gammeldags Nokia og jeg kunne simpelthen ikke finde ud af at bruge den, især ikke til sms), men jeg har beholdt min private telefon, for jeg vil have muligheden for at efterlade arbejdstelefonen slukket i en skuffe, når jeg har fri.

I øvrigt er telefoni jo ikke specielt dyrt i dag. Det med at beskatte det er i den grad et levn fra dengang telefoni var meget dyrere og det med at få tilbudt fri telefon var noget for særligt betroede eller ledende medarbejdere. I dag er der så mange, der får det tilbudt, at det nærmest en skat på at have et arbejde. Og det er for dumt, uanset beløbet.

Og som jeg også skrev i den anden tråd: Alt, der forenkler skattesystemet er godt. Når jeg tænker på, hvordan man uden fri telefon skulle sidde der med tro og love-erklæringer, der skulle udfyldes og kontrolleres og arkiveres på arbejdspladsen, og så efterfølgende kontrolleres af Skat. Vorherrebevares.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 16:26

Jeg synes helt principielt at alt man får fra arbejdsgiveren til privat brug, skal beskattes. Det er ikke rimeligt at jeg skal kunne tale skattefrit i telefon med min mor.

Jeg beskattes af telefon, beløbet er så lavt at jeg ikke et sekund ville overveje at køre med 2 telefoner for at spare den skat.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 16:37

2700 kr/året er jo peanuts, så jeg ser sq ikke vigtigheden af det økonomiske i det for folk :)

Men hvis det ender med at folk har 2 telefoner så vil jeg gerne afskaffe bekatningen for at undgå dette unødvendige CO2-udladende miljøsvineri med at folk har 2 telefoner.

Så jeg stemmer for at fjerne fritelefonskatten!
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Tux » 24. aug 2017, 16:40

Jeg er splittet..

På den ene side synes jeg at det er en selvfølge, at når man får fri telefon stillet til rådighed, som man må benytte privat, skal man salelvfølgelig beskattes af det. Det er immervæk noget af en udgift man sparer, hvis man ikke kvit og frit får udleveret den nyeste iPhone hvert år..

På den anden side synes jeg også det er småpenge i det store regnskab, og noget der ikke rigtig giver mening at beskatte - når man tænker på hvor meget bøvl og administration det skaber.

I sidste ende er jeg nok på holdet der synes det er en god ide, vores skattesystem må og skal forenkles, og dette er en god, omen lille, start..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 16:41

En alternativ løsning som jeg kunne støtte, var at man gjorde det muligt at trække telefon fra i skat for alle, op til et vist beløb, så ville alle få skattefordelen.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf ajnaM » 24. aug 2017, 16:48

abcd skrev:Jeg synes helt principielt at alt man får fra arbejdsgiveren til privat brug, skal beskattes. Det er ikke rimeligt at jeg skal kunne tale skattefrit i telefon med min mor.

Jeg beskattes af telefon, beløbet er så lavt at jeg ikke et sekund ville overveje at køre med 2 telefoner for at spare den skat.


Det handler jo ikke kun om at spare penge.

Jeg har to telefoner i øjeblikket. Har tidligere bare kørt med én, og det havde fordele og ulemper. En ting var beskatningen, men det er jo også en faktor, at man så kun har én telefon og principielt altid er tilgængelig. Når nogen ringer fra skjult nummer, ved man aldrig, om det er arbejdsrelateret eller privat.

Og så er det arbejdsnummeret, der skulle blive mit private... og hvad så bagefter.

Jeg overvejer stadig, om jeg igen bare skal have en. Det er praktisk, ja, men så alligevel...
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 16:51

Artem skrev:Jeg er på den baggrund stor fortaler for at få afskaffet denne beskatning, som jeg mener er alt for høj i forhold til mobil omkostningerne i dag.


Har de fleste med mobil ikke også betalt internet? For det er jo også omfattet af ordningen og til samme samlede beskatning. Jeg har internet til 300,- om måneden og fri mobil, og for det betaler jeg skat af 2700,- om året. Det er svært at slå hvis jeg skal ud at købe det for beskattede kroner.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Artem » 24. aug 2017, 16:51

abcd skrev:Jeg synes helt principielt at alt man får fra arbejdsgiveren til privat brug, skal beskattes. Det er ikke rimeligt at jeg skal kunne tale skattefrit i telefon med min mor.

Jeg beskattes af telefon, beløbet er så lavt at jeg ikke et sekund ville overveje at køre med 2 telefoner for at spare den skat.

Men er det ikke meget administrativt bøvl for noget der har en meget lille værdi i dag?
Som Akehurst2 skriver forventes det også i mange jobs i dag at man netop står til en vis grad af rådighed i sin fritid, med at tjekke mails der, svare på arbejdsopkald osv.

For det er noget jeg selv synes der har ændret sig meget bare inden for de sidste 5-10 år. For hvis jeg tænker tilbage til 2010 hvor jeg også var offentlig bygherre, men inden vi fik smartphone osv. Der havde jeg også en arbejdsmobil, men den tog jeg aldrig med hjem. Når jeg kom på job lagde jeg min private på skrivebordet, og tog arbejds mobilen i lommen, og når jeg fik fri var det byttede jeg igen. Det gav god mening den gang.

I dag er det bare helt anderledes med arbejds mail på mobilen, kalender osv, og hvor det lidt forventes at man altid kan få fat i mig. Der er jeg jo nødt til at have den mobil med hjem, også fordi jeg ikke altid starter og slutter min dag på kontoret. Det er på ingen måde en luksus ting at jeg har min arbejdsmobil med hjem. Men altså en nødvendighed for at passe mit arbejde.
Men ja jeg kan tale privat i den som jeg nok gør omkring 1 time om måneden. Ja og bruger da også data til private ting, men det er nu oftest når jeg er hjemme og den kører på WIFI. Det sammen med de abonnenter man har i dag med fri tale og data, så koster det faktisk ikke virksomheden noget som helst at jeg har fri telefon. Hvorfor jeg burde beskattes af 0 kr.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 16:51

ajnaM skrev:
abcd skrev:Jeg synes helt principielt at alt man får fra arbejdsgiveren til privat brug, skal beskattes. Det er ikke rimeligt at jeg skal kunne tale skattefrit i telefon med min mor.

Jeg beskattes af telefon, beløbet er så lavt at jeg ikke et sekund ville overveje at køre med 2 telefoner for at spare den skat.


Det handler jo ikke kun om at spare penge.

Jeg har to telefoner i øjeblikket. Har tidligere bare kørt med én, og det havde fordele og ulemper. En ting var beskatningen, men det er jo også en faktor, at man så kun har én telefon og principielt altid er tilgængelig. Når nogen ringer fra skjult nummer, ved man aldrig, om det er arbejdsrelateret eller privat.

Og så er det arbejdsnummeret, der skulle blive mit private... og hvad så bagefter.

Jeg overvejer stadig, om jeg igen bare skal have en. Det er praktisk, ja, men så alligevel...


Kan man ikke ha 2 simkort i en telefon, og så kan du se hvilket nummer der ringes op?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 16:57

Artem skrev:
abcd skrev:Jeg synes helt principielt at alt man får fra arbejdsgiveren til privat brug, skal beskattes. Det er ikke rimeligt at jeg skal kunne tale skattefrit i telefon med min mor.

Jeg beskattes af telefon, beløbet er så lavt at jeg ikke et sekund ville overveje at køre med 2 telefoner for at spare den skat.

Men er det ikke meget administrativt bøvl for noget der har en meget lille værdi i dag?


Det er det måske, men det er et sted hvor jeg synes principperne er vigtigere end lidt højere omkostninger til administration. Jeg synes ikke det er rimeligt at man kan slippe for at betale skat af de penge man bruger på telefon bare fordi man har et arbejde der betaler telefonen. Hvis telefon skal være skattefri, skal den efter min mening være skattefri for alle. Jeg vil gerne have en helt konsekvent regel: Når arbejdsgiveren giver medarbejderen noget til privat brug, skal det beskattes. Derfor er jeg også imod skattefri julegaver, jeg synes det er en mærkelig ordning.

Men det kan som sagt være fint nok at gøre noget skattefrit for alle.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Artem » 24. aug 2017, 17:01

abcd skrev:
Artem skrev:Jeg er på den baggrund stor fortaler for at få afskaffet denne beskatning, som jeg mener er alt for høj i forhold til mobil omkostningerne i dag.


Har de fleste med mobil ikke også betalt internet? For det er jo også omfattet af ordningen og til samme samlede beskatning. Jeg har internet til 300,- om måneden og fri mobil, og for det betaler jeg skat af 2700,- om året. Det er svært at slå hvis jeg skal ud at købe det for beskattede kroner.

Ja hvis man også har fri internet er det en god forretning for den ansatte.
Men nej det er nu ikke mit indtryk at alle der har fri telefon også har fri internet.
I det kommunale hvor jeg arbejder er det kun sektionsledere og højere som har mulighed for at få fri internet.
I den mellemstore entreprenørvirksomhed jeg var ansat i tidligere var det nu ikke normalt med fri internet. De to ejere havde det sikkert, var ikke et tilbud som galt os andre. Dog kunne man nærmest forhandle alt individuelt. Så kunne måske godt have fået det der.

Mit bud er at det måske er halvdelen af dem som bliver beskattet af fri telefon som også har fri internet.
Men det er jo også en skæv ting ved ordningen, med at os der kun har fri telefon bliver beskattet af det samme som jer der både har fri telefon og internet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 17:03

Artem skrev:Mit bud er at det måske er halvdelen af dem som bliver beskattet af fri telefon som også har fri internet.
Men det er jo også en skæv ting ved ordningen, med at os der kun har fri telefon bliver beskattet af det samme som jer der både har fri telefon og internet.


Enig, det er lidt mærkeligt, hver ting burde blive beskattet for sig.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf ajnaM » 24. aug 2017, 17:06

eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:Jeg synes helt principielt at alt man får fra arbejdsgiveren til privat brug, skal beskattes. Det er ikke rimeligt at jeg skal kunne tale skattefrit i telefon med min mor.

Jeg beskattes af telefon, beløbet er så lavt at jeg ikke et sekund ville overveje at køre med 2 telefoner for at spare den skat.


Det handler jo ikke kun om at spare penge.

Jeg har to telefoner i øjeblikket. Har tidligere bare kørt med én, og det havde fordele og ulemper. En ting var beskatningen, men det er jo også en faktor, at man så kun har én telefon og principielt altid er tilgængelig. Når nogen ringer fra skjult nummer, ved man aldrig, om det er arbejdsrelateret eller privat.

Og så er det arbejdsnummeret, der skulle blive mit private... og hvad så bagefter.

Jeg overvejer stadig, om jeg igen bare skal have en. Det er praktisk, ja, men så alligevel...


Kan man ikke ha 2 simkort i en telefon, og så kan du se hvilket nummer der ringes op?



Det har jeg aldrig overvejet? :gruble: Kan man det? :genert:

Der ville stadig være ulempen med, at man ikke bare kan lægge telefonen i eksempelvis en ferie, men det var måske til at leve med. Og ellers kunne man måske bare pille sim-kortet ud i den periode.


EDIT: Og det kan jeg så se, at man ikke kan på iPhonen. Det er faktisk første gang, jeg oplever, at min iPhone mangler en feature. Kunne være, jeg skulle se mig om efter et nyt mærke efter +10 års tro tjeneste.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Artem » 24. aug 2017, 17:12

abcd skrev:
Artem skrev:Mit bud er at det måske er halvdelen af dem som bliver beskattet af fri telefon som også har fri internet.
Men det er jo også en skæv ting ved ordningen, med at os der kun har fri telefon bliver beskattet af det samme som jer der både har fri telefon og internet.


Enig, det er lidt mærkeligt, hver ting burde blive beskattet for sig.

Ja eller bare droppe den beskatning da den er forældet.

Nu skriver de jo faktisk kun om fri beskatning af telefon. Jeg har faktisk meget større forståelse for beskatning af fri internet. Hvor jeg ikke er helt klar over om de også vil droppe det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"