DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Stars » 21. aug 2017, 09:41

Tamara skrev:Senest har to forsøg i Storbritannien og Frankrig bekræftet, at Truvada er en effektiv forebyggelsesmetode blandt bøsser og biseksuelle mænd. Mænd, som tog Truvada dagligt som forebyggelse mindskede deres risiko for hiv med 86 pct.


https://www.information.dk/udland/2015/ ... om?lst_rel


Og så det tilsyneladende stadig ingen garanti for ikke at blive smittet med HIV.


Hvis de "kun" beskytter 86%, risikerer man vel, at den samlede smitterisiko for en seksuelt aktiv homoseksuel mand øges?
For hvis han ser det som en "frihedpille" og dermed er mere sløset med kondomet, så har han jo flere samlejer med 14% risiko for at blive smittet (hvis partneren er positiv) end uden pillen.

Hvis nogen skulle have den gratis, skulle det være de handlede piger, der tvinges til usikker sex med kunderne.
Og hvis der ellers er andre, hvor smitterisikoen ikke kan undgås.
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf fisken80 » 21. aug 2017, 09:56

Pølsemix skrev:
fisken80 skrev:
Nu er det jo heller ikke tanken, at det er alle med et sexliv, der skal have pillen, men folk, der er i højrisiko for at blive smittet. Det vil sige homoseksuelle mænd med mange skiftende seksualpartnere. Jeg hørte om det i radioen i går og jeg mindes et tal mellem 100 og 200 personer.

Og jeg synes sådan set godt de kan få den gratis. Hvis det kan forebygge, at de smittes med HIV og skal have dyr medicin resten af livet (som staten jo altså også giver tilskud til) så synes jeg det er en ok investering. Homoseksuelle betaler også skat, så hvorfor ikke.

Måske kan en del blive egenbetaling og en del betalt af staten, det er også en mulighed.

De 200 personer var antallet af danske mænd som deltog i studiet.

"Det er omkring 200 danske homoseksuelle mænd, der deltager i et stort internationalt forsøg, hvor mere end 5000 homoseksuelle mænd fra USA, Canada og fra flere lande i Europa deltager."
http://www.dr.dk/nyheder/indland/danske ... ebygge-hiv


Ah okay, Jeg hørte kun halvt efter og fangede bare tallet 200.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf idunk » 21. aug 2017, 10:24

Stars skrev:Hvis de "kun" beskytter 86%, risikerer man vel, at den samlede smitterisiko for en seksuelt aktiv homoseksuel mand øges?
For hvis han ser det som en "frihedpille" og dermed er mere sløset med kondomet, så har han jo flere samlejer med 14% risiko for at blive smittet (hvis partneren er positiv) end uden pillen.

Hvis nogen skulle have den gratis, skulle det være de handlede piger, der tvinges til usikker sex med kunderne.
Og hvis der ellers er andre, hvor smitterisikoen ikke kan undgås.


Jeg er helt enig. Pillen vil på længere sigt føre til, at færre bruger kondom, og derfor en stigning i kønssygdomme, herunder hiv.
1
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf idunk » 21. aug 2017, 10:27

annella skrev:HPV vaccinen er mod livmoderhalskræft, så mon drenge har brug for den vaccine?

HPV vaccinen beskytter også mod kræft i endetarm og mundhule. Så hvis man gav den til drenge, ville bøsser også være bedre beskyttede.
0
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Zorglup » 21. aug 2017, 10:47

Jeg mener at folk der anser sig i 'risikogruppen', selv må punge ud.
Ellers kan vi også droppe børnepenge og lade staten overtage. Børn er 'risikoen' ved at dyrke ubeskyttet sex.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf vibbsen » 21. aug 2017, 10:54

Nej, det synes jeg faktisk ikke at den skal. Det være sagt, så kan jeg da godt undre mig over at vi snakker om en behandling der koster mere end 4000 kroner om måneden i medicin....Der er vist nogen som tjener gode penge her...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Zoxa » 21. aug 2017, 13:13

Jeg syntes det er en absurd ide.
Man får ikke HIV af at være homosexuel eller af at have mange partnere eller af kombinationen af de 2 ting- man får HIV af at have ubeskyttet sex
3
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Bad Samaritan » 21. aug 2017, 14:08

Jeg synes ikke det kan være Statens problem, og håber virkelig ikke de vil bruge penge på det. i 80erne, hvor homosex stadigvæk var vildt stigmatiseret og unge mænd døde på stribe, kunne det måske have givet mening, selvfølgelig både af rent menneskelige hensyn, men også fordi en pille til 50.000 kr. er way billigere end (for nu at være kynisk) miste en skatteborger OG bekoste en lang, omkostningsfuld behandling.

Men idag er det jo ikke anderledes end alle os andre, der også er nødt til at bruge beskyttelse for at undgå HIV og alt muligt andet stads. Så ser jeg hellere at man bruger (en del af) pengene på oplysningskampagner, så at folk (uanset alder eller seksuel orientering) forstår at man først og fremmest har et personligt ansvar for sit helbred.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2017, 14:55

Jeg synes heller ikke det er statens problem, gider ikke betale 50 K om måneden fordi de ikke gider bruge kondomer.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Seladon » 21. aug 2017, 16:30

i principet er jeg enig med jer, men en overlæge har forklaret i fjernsyn at man alligevel skal finansere pillerne af hensyn til økonomi ( forebyggelse er altid billigere end behandling) og for at undgå spredning i befolkningen.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. aug 2017, 16:56

Dikus skrev:
Seladon skrev:i principet er jeg enig med jer, men en overlæge har forklaret i fjernsyn at man alligevel skal finansere pillerne af hensyn til økonomi ( forebyggelse er altid billigere end behandling) og for at undgå spredning i befolkningen.


Men hvis tallene her holder, så er behandlingen jo faktisk billigere?
Ligeså med mænd der tager på 14-dages sextur til Thailand.
0
Grab them by the pussy
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2017, 20:04

Dikus skrev:
Seladon skrev:i principet er jeg enig med jer, men en overlæge har forklaret i fjernsyn at man alligevel skal finansere pillerne af hensyn til økonomi ( forebyggelse er altid billigere end behandling) og for at undgå spredning i befolkningen.


Men hvis tallene her holder, så er behandlingen jo faktisk billigere?


Der er jo nogen principper der er vigtige, det handler ikke kun om penge.

Det allerbilligste er sikkert bare at skyde dem der får HiV, men der har vi så nogen principper der gør vi ikke bare går efter den billigste løsning hver gang.

Jeg synes en overlæge godt kunne tænke sig lidt mere om, han mener jo ikke en gang selv vi altid bare skal vælge den billigste løsning uanset hvad.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Purple Haze » 21. aug 2017, 21:50

Forstår heller ikke at det overhoved er til diskussion.
Eller dvs jo, kan godt se at prisen pt er et problem, men den kommer forhåbentlig med tiden ned som vaccinen bliver udviklet - og vaccinen bliver ikke udviklet, hvis ikke den bliver brugt.


Det er en vaccine mod HIV, en helt igennem forfærdelig sygdom der potentielt forringer de ramtes livskvalitet betydeligt.
Selvom HIV ikke længere nødvendigvis er en dødsdom, så er det en vaccine... mod HIV... det betyder at sygdommen med tiden kan blive bekæmpet, den kan måske forsvinde helt.

Synes det er vildt at man overhoved kan tænke tanken, at den ikke skal bruges hvis det er muligt.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2017, 22:28

Purple Haze skrev:Forstår heller ikke at det overhoved er til diskussion.
Eller dvs jo, kan godt se at prisen pt er et problem, men den kommer forhåbentlig med tiden ned som vaccinen bliver udviklet - og vaccinen bliver ikke udviklet, hvis ikke den bliver brugt.


Det er en vaccine mod HIV, en helt igennem forfærdelig sygdom der potentielt forringer de ramtes livskvalitet betydeligt.
Selvom HIV ikke længere nødvendigvis er en dødsdom, så er det en vaccine... mod HIV... det betyder at sygdommen med tiden kan blive bekæmpet, den kan måske forsvinde helt.

Synes det er vildt at man overhoved kan tænke tanken, at den ikke skal bruges hvis det er muligt.


Fordi der allerede er et middel til at beskytte sig mod HIV, det hedder et kondom.

Hvis folk ikke gider kondomer og hellere vil ha at staten bruger 10.000 vis af kroner for at man kan have sex uden kondom, så er man ude i at de bare er uansvarlige og så vil have nogen andre til at betale for at de ikke behøver at tage noget ansvar.

De kan selv købe den HIV præventive medicin.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Purple Haze » 21. aug 2017, 22:49

eks-Maupassant skrev:
Purple Haze skrev:Forstår heller ikke at det overhoved er til diskussion.
Eller dvs jo, kan godt se at prisen pt er et problem, men den kommer forhåbentlig med tiden ned som vaccinen bliver udviklet - og vaccinen bliver ikke udviklet, hvis ikke den bliver brugt.


Det er en vaccine mod HIV, en helt igennem forfærdelig sygdom der potentielt forringer de ramtes livskvalitet betydeligt.
Selvom HIV ikke længere nødvendigvis er en dødsdom, så er det en vaccine... mod HIV... det betyder at sygdommen med tiden kan blive bekæmpet, den kan måske forsvinde helt.

Synes det er vildt at man overhoved kan tænke tanken, at den ikke skal bruges hvis det er muligt.


Fordi der allerede er et middel til at beskytte sig mod HIV, det hedder et kondom.

Hvis folk ikke gider kondomer og hellere vil ha at staten bruger 10.000 vis af kroner for at man kan have sex uden kondom, så er man ude i at de bare er uansvarlige og så vil have nogen andre til at betale for at de ikke behøver at tage noget ansvar.

De kan selv købe den HIV præventive medicin.



Og hvis folk lod være med at ryge, kører bil, rejse til udlandet, dyrke sex, spise fed mad, spise slik og en masse andre ting der gør at de kommer i risiko zonen for andre alvorlige sygdomme, så ville "vi" også sparer en masse penge.

De folk synes jeg sjovt nok også vi skal behandle og det skal så vidt muligt forhindres at de får sygdommene - på trods af at de selv har bragt sig i situationen.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"