Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf annella » 15. aug 2017, 09:20

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/sygeplejerske-hvad-har-landets-aeldre-gjort-siden-de-skal-straffes-saa-haardt?utm_source=eniro&utm_medium=partner&utm_campaign=nidk

Kunne det ikke tænkes, at politikere som Martin Henriksen (DF) fremover ikke blev ved med at tale danske værdier og danskhed op til himlen, men i stedet arbejdede for de ældre, som rent faktisk har været med til at bygge dette samfund og disse værdier? spørger sygeplejerske.

Asylregler, flygtninge, islam, burka, hijab og frikadeller i børnehaver fylder stort set hele samfundsdebatten. Det er åbenbart vigtigere at debattere, tale og læse om, fordi det er sådan, vi udmåler de såkaldt danske værdier. Men jeg må desværre skuffe dig. Dette indlæg kommer ikke til at handle om islam, men om et emne, som burde få langt mere opmærksomhed.

Hvad med at tale lidt om de ældre, der iført ble tilbringer hele døgnet alene i en seng? Var det ikke noget, du kunne tænke dig at høre lidt om?

De gamle, der i sin tid har kæmpet og været med til at danne de værdier og det samfund, vi i dag er så stolte af.

Hvad har de ældre gjort forkert, siden de skal straffes hver dag?

Hvad nu, hvis vi i stedet for at måle og veje andres danskhed ud fra ”guddommelige” værdier gav fru Hansen og hr. Jensen ude på de danske plejeafsnit mulighed for at sige lidt om de værdier, de har kæmpet for i løbet af deres liv? Hvor mange af de danske værdier, de lægger vægt på, tror du de vil synes er tilbage?


Det er mange spørgsmål i artiklen, som jeg desværre ikke kan svare på, det eneste jeg kan sige som udenlandsdansker er, at jeg i mange år har sagt, hvis jeg skulle overleve min mand, rejser jeg tilbage til Danmark for hele året at bo i mit hus - men den indstilling har jeg for længst taget afstand fra, da jeg netop gennem medierne følger med i, hvordan mange ældre bliver behandlet i og af systemet, så jeg bliver, hvor jeg bor nu, hos os bliver der sørget (ikke kun) for de ældre i alle ender og kanter med den nødvendige hjælp, de har brug for.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 15. aug 2017, 10:01

Landets ældre er landets rigeste befolkningssegment. Og den udvikling er stigende. Samtidigt bliver de ældre og ældre og tilbringer derfor en længere og længere periode uden for arbejdsmarkedet hvor de forventer at blive forsørget af en mindre og mindre andel af unge. Fordi landets ældre ikke har ment det nødvendigt at få et antal børn der kunne opretholde befolkningssammensætningen. Som (forholdsvist) har jeg mere en hel del mere sympati for den yngre del af befolkningen der aldrig har skrevet under på at overtage denne stigende åg af en forsørgelsesbyrde på deres skuldre.

Som udlandsdansker kommer jeg i øvrigt heller ikke hjem.
0
Grab them by the pussy
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf fisken80 » 15. aug 2017, 10:38

Jeg er da ikke i tvivl om, at der er problemer nogen steder, men jeg er lidt træt af, at det hele tiden skal lyde som om der KUN er problemer. Mange steder fungerer det altså fint.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf Zoxa » 15. aug 2017, 12:05

Der har været rigtig mange eksempler på bosteder i ældreplejen hvor de ældre får en behandling som er langt under lavmålet og direkte pinlig - i sær hvis det bliver sat i relief til prisen.

Jeg syntes at det er fint at en sygeplejerske eller andet personale råber op om at tingende ikke fungerer. Men - og det er muligvis helt forkert - men jeg syntes at der i de groveste sager 7-9-13 er tale om grove personale svigt som sagtens kunne være undgået og som ikke handler om penge eller mandetimer.
Min mor har så også hjemmehjælper - og der er også sket svigt. Men i de tilfælde vi har oplevet har det er det helt klart i de fleste tilfælde at det er den enkelte hjemme sygeplejerske eller hjemme hjælper som har valgt at springe over hvor gærdet var lavest. Og det kan nok så store budgetter ikke rette op på
1
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf annella » 15. aug 2017, 12:08

Vlad Kalashnikov skrev:Som (forholdsvist) har jeg mere en hel del mere sympati for den yngre del af befolkningen der aldrig har skrevet under på at overtage denne stigende åg af en forsørgelsesbyrde på deres skuldre.


Den yngre del af befolkningen, du henviser til, er jo den næste generation, der skal forsørges, når de bliver ældre, og generationen efter dem skriver sikkert heller ikke under på, at forsørge den foregående generation, sådan fungerer samfundet bare ikke.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf Hunkat » 15. aug 2017, 12:23

Jeg synes sådan set emnet er spændende nok men det var dog et frygteligt makværk af en artikel/debatindlæg. For det første nævner hun ikke en eneste af de "danske værdier" hun snakker om at vi burde snakke om. Jeg kan da godt udlede et par stykker men jeg aner jo ikke om det var dem hun mente.
Hun baserer sit indlæg på én patient. Jeg går ud fra at hun mener det er en symptomatisk oplevelse men jeg synes det er lidt tyndt.
Palliativ pleje er ikke "kærlig plejer", helt ærlig. Jeg ved godt at debatindlæg ikke skal gå op i fagtermer men jeg synes godt nok det er en uprofessionel 'oversættelse'.

Om selve emnet: Pleje af dem som ikke kan klare sig selv, uanset om det er små børn eller ældre er en svær (nogle gange næsten umuligt) balancekunst mellem det nødvendige, det behagelige og så hænder og penge til rådighed. Og det helt store problem for mange ændre, ensomhed kan jo ikke løses med penge med mindre vi er klar til at betale en fuldtidsbesøgsven per ældre. Jeg siger ikke det er rigtigt eller forkert at familie og venner ikke kan finde plads til at besøge deres ældre men det er jo delvis en konsekvens af hvordan vi har indrettet vores samfund hvor alle skal arbejde 37t eller mere. Hvis en forældre gik hjemme med børnene mens de var små ville der nok også kunne klemmes flere ture ud til bedstemor eller oldefar (som hypotetisk eksempel)
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Sygeplejerske: Hvad har landets ældre gjort, siden de skal straffes så hårdt?

Indlægaf Zoxa » 15. aug 2017, 12:58

annella skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Som (forholdsvist) har jeg mere en hel del mere sympati for den yngre del af befolkningen der aldrig har skrevet under på at overtage denne stigende åg af en forsørgelsesbyrde på deres skuldre.


Den yngre del af befolkningen, du henviser til, er jo den næste generation, der skal forsørges, når de bliver ældre, og generationen efter dem skriver sikkert heller ikke under på, at forsørge den foregående generation, sådan fungerer samfundet bare ikke.


Det har du ret i - og der er ikke noget problem når der skal modtages uddannelse og SU, for ikke at nævne at de yngre generationers børn også modtager lægebistand og uddannelse.

Det er ikke en udgift du betaler til staten når du bliver opkrævet skat - det er en investering i et sammenhængende samfund og en "garanti" for at det ikke er dig selv som må opsige dit arbejde for at tørre din gamle far i røven (groft sagt) - som han selv har betalt oven i din uddannelse og alt det andet
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"