Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2017, 13:39

Ja, X-faktor får lige en ekstra tur til og lukker så permanent i Danmark: https://www.b.dk/nationalt/dr-lukker-x- ... ste-saeson

Og forleden blev mangfoldighedskonsulenten fyret.

Er DR ved at varme op til et forvnteligt politisk slagsmå? Der rasles jo med sablerne både i forhold til budget og bestyrelsesformand, så måske er DR ved at positionere sig som leverandør af public service og uden kedelige historier om flyvende nyhedsdirektører og heste og underlødige genudsendelser.

Der er også flere ting at tage fat på efter min mening.

Licenssystemet er helt til grin efterhånden. At licens er en følge af internetadgang i dag gør det absurd at fastholde som noget, man skal betale særskilt og melde sig til - alle er omfattet, så læg det nu ind i skattesystemet på en eller anden fornuftig måde, og få det til at være mere velafbalanceret, så enlige på SU i kollegieværelse ikke betaler det samme som en familie med fire børn og au pair.

Og så skal DR holde op med at planke nyheder fra almindelige betalingssmedier til deres hjemmeside og bruge deres licensfinansierede digitale platform til at underbyde de aviser, der knokler for at få folk til at betale for journalistik. Det undrer mig til stadighed at DR kan få lov at slippe af sted med det.
2
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 14. aug 2017, 14:12

DR udsulter resten af medielandskabet og er med til at ensrette nyhedsformidlingen. Samtidigt er det ikke svært i 2017 at lave en betalingsmodel. Så i den udstrækning at DR overhovedet bør fortsætte, så burde det foregå indenfor en betalingsmodel.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf dgd2007 » 14. aug 2017, 14:30

Altså, jeg mener sådan set, at vi behøver sådan noget som DR - om ikke andet så for at sikre, at en eller anden Rubert Murdoch- eller Berlusconi-type ikke lige pludselig sidder på alle kanalerne.
Men de har tydeligvis svært ved at finde ud af, hvad ben de skal ståm på for tiden.
Og til trådspørgsmål - ja, jeg synes, jeg har hørt, at der et angreb på DR på vej fra politisk side. Kan ikke lige huske hvem.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2017, 14:47

Det her virker egentlig ganske fornuftigt: https://lyhne.blogs.berlingske.dk/2017/ ... 1493819724

"For det første er der ingen, der siger, at bevillingerne behøver at være årlige. De kan for eksempel tildeles for fire år ad gangen – samme tidsmæssige interval som bruges i dag, når rammerne om DR’s økonomi fastlægges. Brede medieforlig fastlægger rammerne om licensen i dag, ligesom brede medieforlig i fremtiden kan fastlægge rammerne om en anden finansieringsmodel."

Det virker virkelig unødigt bureaukratisk at opkræve licens på samme måde som dengang der var radiolicens og sorthvid-licens.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Aspargsen » 14. aug 2017, 22:06

Svaret på det kan vist kun være JA

Selv syntes jeg de skulle være gået amok med 10 års jubilæums udgaven at X-Factor og så have stoppet der
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Aspargsen » 14. aug 2017, 22:13

Akehurst2 skrev:Og så skal DR holde op med at planke nyheder fra almindelige betalingssmedier til deres hjemmeside og bruge deres licensfinansierede digitale platform til at underbyde de aviser, der knokler for at få folk til at betale for journalistik. Det undrer mig til stadighed at DR kan få lov at slippe af sted med det.


Så vidt jeg kan se så kopierer alle fra alle
Hvad er det for almindelige betalingssmedier der omtales ?
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf ajnaM » 15. aug 2017, 06:09

Akehurst2 skrev:Det her virker egentlig ganske fornuftigt: https://lyhne.blogs.berlingske.dk/2017/ ... 1493819724

"For det første er der ingen, der siger, at bevillingerne behøver at være årlige. De kan for eksempel tildeles for fire år ad gangen – samme tidsmæssige interval som bruges i dag, når rammerne om DR’s økonomi fastlægges. Brede medieforlig fastlægger rammerne om licensen i dag, ligesom brede medieforlig i fremtiden kan fastlægge rammerne om en anden finansieringsmodel."

Det virker virkelig unødigt bureaukratisk at opkræve licens på samme måde som dengang der var radiolicens og sorthvid-licens.


I forhold til al den politiske virak, der er - og nærmest altid har været - omkring DR, så er det i mine øjne slet ikke unødigt. Armslængdeprincippet er afgørende for, at politikerne ikke detailstyrer indholdet.

Men for min skyld må det gerne konstrueres på en anden og mere retfærdig måde, så licensen opkræves over skatterne. Det må bare ikke blive en post på finansloven.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
pirken
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. jan 2017, 15:35
Kort karma: 6
Likede indlæg: 61

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf pirken » 16. aug 2017, 20:28

Jeg håber det lukker. Licensen er al for høj og produktet for ringe, og bruger det faktisk ikke af den grund. Der er Netflix bedre. Har desuden afmeldt licensen for nogle måneder siden, da mange bekendte heller ikke betaler.
0
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf JJL » 17. aug 2017, 15:03

Licens er noget vi i den grad giver til hinanden, som Mette Boch kan sige med et stort smil. Til gengæld bliver det svært for hende at deltage i det politiske slagsmål om mastodonten på Amager. Så måske skulle hun overveje at finde sig et andet job. En fratrædende minister får sikkert også en pæn sjat penge, selvom det nok ikke kan måle sig med den fratrædelse man kan få for licensbetalernes penge.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Akehurst2 » 17. aug 2017, 15:08

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:Det her virker egentlig ganske fornuftigt: https://lyhne.blogs.berlingske.dk/2017/ ... 1493819724

"For det første er der ingen, der siger, at bevillingerne behøver at være årlige. De kan for eksempel tildeles for fire år ad gangen – samme tidsmæssige interval som bruges i dag, når rammerne om DR’s økonomi fastlægges. Brede medieforlig fastlægger rammerne om licensen i dag, ligesom brede medieforlig i fremtiden kan fastlægge rammerne om en anden finansieringsmodel."

Det virker virkelig unødigt bureaukratisk at opkræve licens på samme måde som dengang der var radiolicens og sorthvid-licens.


I forhold til al den politiske virak, der er - og nærmest altid har været - omkring DR, så er det i mine øjne slet ikke unødigt. Armslængdeprincippet er afgørende for, at politikerne ikke detailstyrer indholdet.

Men for min skyld må det gerne konstrueres på en anden og mere retfærdig måde, så licensen opkræves over skatterne. Det må bare ikke blive en post på finansloven.


Jeg er ikke uenig. Det fremhævede er egentlig mit væsentligste ønske. Det er for fjollet ikke at opkræve licens hos alle, for som reglerne er i dag er vi jo alle licenspligtige, og det ville samtidig være muligt at gøre det mere afbalanceret.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Slettet bruger » 17. aug 2017, 21:53

Hvorfor kan DK ikke komme på finansloven?

Har aldrig forstået logikken i det.

Domstolene kan være skattefinansieret og alligevel går vi ud fra at de er uafhængige.
Statens Serumistitut ditto
Dronning Margrethe ditto
Universiteterne ditto

Vaffor så ikke også DR?
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Først røg mangfoldighedkonsulenten, så røg X-faktor - forbereder DR sig til politisk slagsmål?

Indlægaf Aspargsen » 18. aug 2017, 12:50

Skat og Finanslov kan ikke adskilles, derfor skal licensen fortsætte,

og eftersom DR og TV2 er de eneste to der ikke afbryder deres udsendelser med reklamer, kan jeg ikke bruge "sendes på andre kanaler også, herunder kommercielle kanaler" til noget som helst, det er simpelt et ubrugeligt argument

og så kan jeg ikke på nogen som helst måde tage en minister alvorligt, når man klager over noget man selv har været en del af

Statens Serumistitut, dem der lige har frasolgt deres vacine produktion til en skummel, muslimsk rigmand, jo mere man kan holde så langt væk som muligt fra politikerne jo bedre
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"