Skal kirker være åbne eller låste?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf annella » 3. aug 2017, 05:50

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/kirken-skal-hvermands-hjemhus-vaere?utm_source=eniro&utm_medium=partner&utm_campaign=nidk

Mange kirker rundtom i landet er aflåste, og derfor går mange besøgende forgæves, ikke mindst her i sommerperioden. Biskop i Roskilde Stift Peter Fischer-Møller er bevidst om problemet og opfordrer til at holde kirkerne åbne og låse de kostbare værdier inde.

Har man i sin sommerferie fået den idé at besøge en lokal kirke for at kigge på kalkmalerier eller blot nyde et øjebliks stilhed, er man muligvis blevet skuffet. Flere kirker rundtom i landet er nemlig aflåste uden for tidspunkter med kirkelige handlinger.



Hvad mener du, skal kirker være åbne (eller aflåste)?

Jeg går ind for åbne kirker, men har fuld forståelse for, hvis en kirke er aflåst særligt de kirker, der har oplevet hærværk og tyveri, og det nytter heller at lade en kirke være åben og låse kostbare værdier inde, da det ikke forhindrer, at der begås hærværk.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf annella » 3. aug 2017, 06:17

Angelina skrev:Jeg tænker det er noget der kan ordnes med videoovervågning? Kirken er åben, men videoovervåget udenfor kirkelige handlinger for at undgå hærværk og deslige... hvis altså hærværk er et reelt problem i kirker? (synes ikke lige jeg kan huske nogle sager?)


https://www.google.dk/search?site=&sour ... e7plJ45ua0
0
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf Modesty Blame » 3. aug 2017, 06:24

Antallet af hærværkssager ifm kirker er absolut et fåtal. De får bare langt mere omtale end hvis det er fx. et S-tog, der er blevet overmalet med grafitti.

Jeg synes, at kirker skal være åbne. Alt andet er en uskik.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf Aspargsen » 3. aug 2017, 08:34

og her gik jeg og troede af alle kirker var aflåste når der ikke foregik noget
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf annella » 3. aug 2017, 08:54

Aspargsen skrev:og her gik jeg og troede af alle kirker var aflåste når der ikke foregik noget


:gogo: :)
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf computermus » 3. aug 2017, 12:44

Altså, de 2 kirker hvor jeg har arbejdet, har haft åbent fra ca. kl.7.00- 16.00 ( sommer) og fra kl. 8.00-16.00 ( vinter) . Hvis der ikke foregik noget i weekenden, så var de naturligvis låst.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf ajnaM » 3. aug 2017, 12:54

Jeg har svært ved at forestille mig, at man kunne have kirkerne i mit område stående åbent, uden at de hurtigt ville blive indtaget af hjemløse og tiggere.

Det kan man så måske mene, kirken burde være åben overfor, men de, der opfandt kristendommen i sin tid, har nok ikke været helt obs på boligsituationen i Indre Kbh i 2017.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf Seladon » 3. aug 2017, 13:46

På Sjælland har der været en række indbrud i kirker. Tyvene gik især efter sølvtøj (til nadver )og kunstværker. Nogle ting var ret kostbare, og jeg ved ikke om politiet nogensinde fandt dem .
hvis kirken er åben kræver at det er ( lønnet ?) personale til stedet, eller pålidelige frivillige . Det er ikke særlig nemt at planlægge vagter, derfor er der kirker som er lukkede om dagen
Men i hver by findes der dog nogle vejkirker, som holder åbent om dagen.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf vibbsen » 3. aug 2017, 15:43

Altså når jeg i kraft af mit job som skadebehandler hos et forsikringsselskab, ser på hvad folk får stjålet af professionelle tyve i deres private hjem, som er aflåst vel og mærke, ved højlys dag. Ja, så tænker jeg at det måske ikke imiddelbart er nogen voldsomt god ide at lade landets kirker stå åbne. Jeg tænker at Ivan Indbrudstyv og hans muntre vil kunne finde ret mange ting de kan bruge i sådan en kirke...
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf fisken80 » 4. aug 2017, 05:24

Står de fleste kirker på landet ikke åbent i dagtimerne? Det er da min erfaring. Jeg er ret vild med kirker og kommer jeg forbi en kirke går jeg ofte ind i den og kigger, og jeg er stødt på ret få lukkede døre.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf Seladon » 4. aug 2017, 07:37

0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf computermus » 4. aug 2017, 07:43

vibbsen skrev:Altså når jeg i kraft af mit job som skadebehandler hos et forsikringsselskab, ser på hvad folk får stjålet af professionelle tyve i deres private hjem, som er aflåst vel og mærke, ved højlys dag. Ja, så tænker jeg at det måske ikke imiddelbart er nogen voldsomt god ide at lade landets kirker stå åbne. Jeg tænker at Ivan Indbrudstyv og hans muntre vil kunne finde ret mange ting de kan bruge i sådan en kirke...

Så vidt jeg husker ,så var tingene i de 2 kirker , hvor jeg arbejdede , mærkede,så de ville stort set være umulige at omsætte for tyve.
En gang havde vi indbrud i den ene kirke, og det var absolut ikke sølvtøj eller dyre ting der blev stjålet. Nej, det var såmænd.. toiletpapir,frimærker,kaffe, en gulvspand ,køkkenruller, rengøringsmiddel og 50,- samt 2 flasker altervin.
Jeg og mine to kollegaer var fuldstændig færdige af grin.
Her til historien hører også at politiet slet ikke var i tvivl om hvem de skulle have fat i, så ca. 2 dage senere dukkede de op med de 2 flasker altervin.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf dgd2007 » 8. aug 2017, 14:26

Det er ok med mig, at de er lukkede, når der ikke er bemandig på.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf Kattefjæs » 8. aug 2017, 16:32

Jeg ville være mest bekymret for bykirker hvor der er risiko for at åbne døre uden bemanding leder til at hjemløse "flytter ind". Med nat-bemanding er risikoen at personalet oplever vold, trusler og overfald. Det virker forkert på en måde hvis kirken skal afvise hjemløse, men på samme tid er det ikke for sarte sjæle at huse mennesker i krise, med misbrug osv. Det vil betyde at kirker i udsatte områder skal bemandes som herberger. Det bliver dyrt. Det kan en kordegn, præst eller kirketjener ikke nødvendigvis klare. Og de kan jo heller ikke stå til rådighed 24/7.

Det må være op til den enkelte kirke at vurdere risici ved at holde dørene åbne, og handle derefter - det tror jeg de enkelte kirkers personale er ret gode til at vurdere. De kender deres sogn.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal kirker være åbne eller låste?

Indlægaf Bimmerdyret » 9. aug 2017, 07:53

I "gamle"" dage var kirker altid åbne.
Så vidt jeg lige ved er kirker i USA åbne.
Så vidt jeg ved så har kirker i USA ikke lige så mange værdigenstande.
Kirker+ værdigenstande = dårlig ide

Når pandemien rammer - så ved enhver fra Pesten...Kirker er det dummeste sted at gå hen.
Selv ateister ved at tro er noget som ikke afhænger af bygninger, så kirker er faktisk overflødige for troende
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"