Henrettet på live-tv

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Henrettet på live-tv

Indlægaf Frank » 2. aug 2017, 10:33

http://www.bt.dk/udland/han-voldtog-lil ... -folkefest

Nemt at sidde i den vestlige verden og blive forarget, mener Mellemøsten-korrespondent.

Jeg forstår godt den Mellemøstlige tankegang. Forarget bliver jeg nok ikke, men mere lidt trist til mode.
Verden fungerer lidt anderledes dernede. Ud fra deres moralbegreber giver det mening for dem, men ud fra vores heroppe kan jeg ikke bifalde det.
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Atomic Blonde » 2. aug 2017, 10:40

Min første tanke var at han skulle have haft geværløbet stukket op i røven før de trykkede på aftrækkeren.
Det kan ikke få mit pis i kog.
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. aug 2017, 11:03

Ud over at jeg godt kan have min tvivl angående den dømtes rettergang, er jeg ikke enig i, at henrettelsen nødvendigvis giver mening i "deres" kontekst.
Yemen er fx. et af de lande i verden, hvor flest helt små piger bliver gift væk.

Dertil kommer, at jeg ikke er tilhænger af at sammenkæde en hel befolkning og én bestemt, i dette tilfælde tilbagestående kultur. Mellemøsten har mange borgerrettighedsforkæmpere, systemkritikere og dissidenter, og deres indsats negligeres efter min mening, hvis man bare trækker på skulderen og siger "nåja, sådan tænker de jo dernede". Samtidig er netop sådan en henrettelse et godt udtryk for frygtens betydning og magt i det pågældende samfund, hvilket burde få udenforstående til at overveje, om der ikke også blandt det tavse, umiddelbart samtykkende, flertal kunne være nogen, der ikke er tilfredse med tingenes tilstand, men "bare" ikke tør protestere.

Jeg er egentlig enig med korrespondenten, hvis pointen er, at man skal undlade at dæmonisere og stemple store grupper af mennesker som født primitive, men politisk er jeg tilhænger af universelle menneskerettigheder.
4
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf LaScrooge » 2. aug 2017, 11:21

Se ham ind i øjnene. Hvad ser I?

Billede
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 2. aug 2017, 11:35

Yemen er et land i opløsning. Hovedsageligt pga. en fucked up kultur. Der er borgerkrig, en befolkningstilvækst der er ude af kontrol, hastigt svindende grundvand, næsten tømte oliekilder, og halvdelen af befolkningen høje på khat. Det vil blive en af de næste flygtningestrømme til Europa, og her kan man se noget af hvad de vil bringe med sig. Derudover er artiklen lidt underlig, på den måde det bliver fremhævet at han er dømt for voldtægt, og så nævnt næsten i en bisætning at han også er dømt for at dræbe hende.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Ondemand » 2. aug 2017, 11:38

Jeg har det egentligt fint med dødsstraf for den slags forbrydelser, men der er ingen grund til at gøre det til en cirkusforestilling eller transmittere det live i fjernsynet.
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf dgd2007 » 2. aug 2017, 11:49

DetSorteCirkus skrev:[...]
Jeg er egentlig enig med korrespondenten, hvis pointen er, at man skal undlade at dæmonisere og stemple store grupper af mennesker som født primitive [...]

Det er vel ikke et spørgsmål om at være "født" primitiv, men at være "vokset op" med primitive principper og holdninger.
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Conway » 2. aug 2017, 11:49

Jeg kan slet ikke hidse mig op over henrettelsen som jeg finder helt iorden og faktisk er det på netop det ene punkt at jeg er enig i Sharia som siger liv for liv.
Jeg tvivler dog på at afgørelsen havde været den samme hvis det havde været en kristen pige der var offeret.
Samtidig en god reminder til de optimistiske om hvorfor integrationssucces afhænger af antal muslimske indvandrere...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. aug 2017, 11:53

dgd2007 skrev:Det er vel ikke et spørgsmål om at være "født" primitiv, men at være "vokset op" med primitive principper og holdninger.


Lige præcis, men ikke sjældent bliver der rodet gevaldigt rundt i de to ting i debatten, synes jeg.. Især når der skal kommenteres på artikler som denne på de sociale medier.
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Atomic Blonde » 2. aug 2017, 12:12

LaScrooge skrev:Se ham ind i øjnene. Hvad ser I?
En som har opdaget at hans handlinger har en konsekvens.
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf kidkomb » 2. aug 2017, 12:20

Jeg er kun imod dødsstraf, fordi man aldrig kan være helt hundrede procent sikker.
Hvis man kunne være helt sikker, hvis der ingen tvivl var, så vill jeg gå ind for dødsstraf.
I tilfældet Lundin, der burde han have været henrettet (hvis og såfremt man kunne være sikker).
Det ville være bedre for ham. Bedre for samfundet. Bedre for retsfølelsen. Bedre for ofrene.
Ligeså med Breivik.

Men fordi man ikke kan være sikker, så er jeg imod. Ligesom jeg helt sikkert også er imod en henrettelse på live tv. Eller med tilskuere overhovedet.

Nu er det her Yemen. Og jeg er delvist enig med journalisten om at vi ikke skal sidde her i vores priviligerede samfund og pege fingre.
Det er lidt for nemt.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf JJL » 2. aug 2017, 16:07

Han har næppe været gift med hende, så det har været sex udenfor ægteskab, der kan straffes med stening. At han bliver skudt og får en hurtig død er et udtryk for moderat islam.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Slettet bruger » 2. aug 2017, 16:11

Atomic Blonde skrev:
LaScrooge skrev:Se ham ind i øjnene. Hvad ser I?
En som har opdaget at hans handlinger har en konsekvens.


Du kan jo ikke vide han var den skyldige.

Jeg forestiller mig i hvert fald ikke at Yemens retsvæsen ligger i top.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf fisken80 » 2. aug 2017, 16:22

Conway skrev:Jeg kan slet ikke hidse mig op over henrettelsen som jeg finder helt iorden og faktisk er det på netop det ene punkt at jeg er enig i Sharia som siger liv for liv.
Jeg tvivler dog på at afgørelsen havde været den samme hvis det havde været en kristen pige der var offeret.
Samtidig en god reminder til de optimistiske om hvorfor integrationssucces afhænger af antal muslimske indvandrere...


Sharia siger ikke mere liv for liv end at der kan åbnes for, at gerningsmanden i stedet betaler erstatning til den dræbtes familie, hvis familien er indforstået med det. Sådan lidt ligesom mandbod i middelalderens Danmark....
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Henrettet på live-tv

Indlægaf Sangius » 2. aug 2017, 16:32

:slem: Min primære årsag til at være imod dødsstraf er, at det kræver en bøddel. Hvem skal det så være? Hvem skal have en pose penge og fristes, mod at tage et liv? Vores læger? Eller skal det være en uddannelse? Så kan vi få 9. klasse i praktik der.

Et samfund kan ikke være bekendt at skabe et job, hvor man aktivt tager livet af et menneske.

Så selvfølgelig er jeg imod offentlige henrettelser.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"