De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Aragorn » 25. jul 2017, 18:38

Det er let at være idealistisk - det er noget mere vanskeligt at få tingene til at gå op i den virkelige verden.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf fisken80 » 25. jul 2017, 18:55

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
Jeg har kridtet min definition af de rige op tidligere idag. Jeg gentager gerne:

1. Er kommet til pengene ved arv eller forrentning/udbytte (eller gave/gevinst).
2. Formuen er stor nok til at de kan læne sig tilbage og gøre ingenting, hvis de vil, og fortsat have et sted at bo og få mad, vand, el, internet, telefon og medicin/sundhedsydelser - resten af livet.
3. At de er uafhængige af offentlig forsørgelse medmindre det offentlige er noget de har et decideret grundlovssikret krav på uden modydelser tilgengæld (f.eks. kongehusets medlemmer).



Og hvad i alverden skulle der være i vejen med det? Rationel begrundelse søges.

Det ligner bare misundelse. At det svarer til at hade folk der er høje, fordi man er sur over at man selv er lav.


Jeg ville ikke være misundelig, hvis selvsamme mennesker afholdt sig fra at udtale sig negativt om dem der er på offentlig forsørgelse.

De heldige er ikke på offentlig forsørgelse, men behøver alligevel ikke arbejde. Alligevel har de det med at se ned på dem på offentlig forsørgelse, for ikke at arbejde, eller beder dem der allerede er i arbejde, om at arbejde mere (forhøjelse af pensionsalderen).


Hvis mig venligst et eksempel på, at en af dem du kalder rige, altså en som har arvet det hele, taler grimt om de dårligt stillede. Det er jo for pokker ikke dem, der gør det. Det er folk som Joakim B. Olsen og hende der Karina Pedersen med Helt ude i hampen, der gør det. Og så er det helt almindelige middelklasse-danskere. De har godt nok ondt i røven over den smule ekstra hjælp de dårligst stillede kan søge om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Purple Haze » 25. jul 2017, 18:58

*mavesurt indlæg slettet*
Senest rettet af Purple Haze 25. jul 2017, 19:25, rettet i alt 4 gange.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 18:59

Tror gnostic har alle de ting fra avisen.dk

Kiggede derind for at se hvad det var, og bare på forsiden er der en masse med "de rige", hvor de får det til at lyde som om de er en slags onde aliens :)
1
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf fisken80 » 25. jul 2017, 19:03

gnostic skrev:
Aragorn skrev:
gnostic skrev:
Men så forstår jeg ikke hvorfor vi skal være så taknemlig over for Mærsk og andre store firmaer.

De tjener jo penge og skaber arbejdspladser til os, uagtet om vi værdsætter dem for det eller ej. Det er slet ikke værdsættelsen de lever på, det er deres egen grådighed der tæller som Nr. 1. Så kommer os andres velbefindende omkring pk. 100 ud af 100 punkter. Og det endda kun for at de kan sælge lidt flere varer til os, for at de kan opfylde deres Nr. 1-mål.



Når folk siger, man skal være taknemmelig over, at en eller anden virksomhed er i Danmark, så mener de ikke at vi skal føle en dybfølt taknemmelighed i hjertet. Det er der næppe nogen der føler.

Det er mere en form for politik, hvor dem, der siger vi skal være taknemmelige prøver at sige 'hvis ikke den virksomhed var her, og skabte de arbejdspladser og tjente de penge som den gør, så ville I være kede af det, fordi I ville miste meget ved det. Så hold op med at brokke jer'. Det lyder bare ikke så pænt i politik, og kan skræmme vælgere væk, så det hele bliver sagt mellem linierne.


Det var ikke sådan jeg forstod Angelina's kommentar.

Jeg forstod den som at jeg skulle føle en dybfølt taknemmelighed over Mærsk.


Ikke over Mærsk, men over, at der er virksomheder og mennesker, der skaber arbejdspladser. Du er vel også glad for, at der findes butikker, hvor du kan købe rugbrød, men derfor behøves du ikke være specifikt glad for lige præcia Netto eller Fakta eller Lidl.
Men det ER jo rigtigt, at uden virksomheder ingen arbejdspladser, ingen vækst og dermed et fattigere samfund.
Jeg har været i Afrika, og alene den uges ferie gav mig et indblik i, hvor vigtigt det faktisk er, at der er arbejdspladser.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke synes man kunne gøre meget mere for de dårligt stillede. At man kunne kræve mere i skat fra dem der har mest. At man kunne skrue lidt ned for væksten og ned for forbruget. Heck jeg overvejer at stemme på Alternativet...
Men jeg er altså ikke mere naiv end at jeg godt ved, at et samfund intet kan udrette uden arbejdspladser og iværksætteri.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 19:53

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:Tror gnostic har alle de ting fra avisen.dk

Kiggede derind for at se hvad det var, og bare på forsiden er der en masse med "de rige", hvor de får det til at lyde som om de er en slags onde aliens :)


Hvad angår nedskæringer i velfærden står de rige måske direkte for 10 % af skylden.

90 % tilfalder mennesker fra laverestående kår, som ser sig sure på hinanden, dem som kan klare sig selv men er fattige ser sig sure på dem der ikke kan klare sig selv.

Men jeg vil påstå, at det er de rige som har pisket den stemning op iblandt de mindrebemidlede i samfundet, for at det ikke skal gå ud over dem selv.

Det borgerlige Danmark kan ikke få flertallet alene med de riges stemmer. Der må være en hel del fra de fattige kår, som stemmer f.eks. Liberal Alliance og Venstre/Nye Borgerlige (når de kommer på stemmesedlen).

Jeg ville ellers med min fornuft sige, at Liberal Alliance og Venstre/Nye Borgerlige er for de rige, og kun for de rige. At stemme på Liberal Alliance som fattig, giver ingen mening.


Næ skylden er den måde vores demografi er på (mange gamle) og den globale økonomi.

Globalisering, globalisering, globalisering.

Igen, jeg forstår ikke hvorfor man hele tiden skal sige det til det?

Det er like 2 sider siden jeg fortalte dig at Maersk kan flytte, og nu har du glemt det allerede.

Hvis du ikke har styr på globaliseringen, så kan du glemme ALT om at forstå NOGET SOM HELST af det de danske regeringer har lavte de sidste 20 år.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 19:57

gnostic skrev:Dengang i gamle dage, da velfærdsstaten blev bygget op, var der en social bevidsthed blandt arbejderklassen. Arbejderklassen vidste, hvem der holdt med dem, og arbejdsgiverne vidste hvem der holdt med arbejdsgiverne.

Idag har arbejdsgiver-partierne fået held til at vende deres ulykke mod samfundets svageste. Det gjorde de ved at få de fattige til at hade de svage.

Det var et utilgiveligt modbydeligt træk, som jeg ALDRIG tilgiver dem for. Det skete i 00'erne:

De kunne lige så godt have sagt "Hey, arbejdsløse og arbejdere, gæt hvem der er skyld i jeres problemer? Førtidspensionisterne, fleksjobberne og sygedagpengemodtagerne! Hvis i arbejdsløse mangler penge, så er det fordi jeres skattekroner går til samfundsnasserne, og arbejdere, jeres løn kunne være markant højere til lavere skat, hvis jeres skattekroner ikke gik til velfærdsydelserne!"

Det var faktisk dét der skete.


Arbejdsklassen har bare tabt bolden af sig selv, fordi folk blev selvtilfredse, og tænke at de andre nok fiksede det hele.

Arbejdsgiverne har ALTID været på den præcis samme måde de altid er på, nemlig at de vil tjene penge og that's it. Det har ikke ændret sig overhovedet de sidste 1000 år :)

I din avisen, der kan du se direkte hvordan de har tabt bolden.

For at komme igennem med noget skal men SELVKLART sætte sig ind i de allermest grundlæggende ting.

Heriblandt GLOBALISERING; globalisering,

Gider man ikke sætte sig ind i det = man kan ikke komme igennem med noget = man er for doven fordi man ikke gider gøre det nødvendige arbejde = man har tabt bolden.


Karl Marx sagde sq ikke bare "hej det de for galt" og begyndte at hate, han brugte 10-20-30 år på at forstå økonomi.

Hvor dem på avisen, hvis de bruger 10-20-30 sekunder, så skak man nok være glad for det :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 20:02

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:Dengang i gamle dage, da velfærdsstaten blev bygget op, var der en social bevidsthed blandt arbejderklassen. Arbejderklassen vidste, hvem der holdt med dem, og arbejdsgiverne vidste hvem der holdt med arbejdsgiverne.

Idag har arbejdsgiver-partierne fået held til at vende deres ulykke mod samfundets svageste. Det gjorde de ved at få de fattige til at hade de svage.

Det var et utilgiveligt modbydeligt træk, som jeg ALDRIG tilgiver dem for. Det skete i 00'erne:

De kunne lige så godt have sagt "Hey, arbejdsløse og arbejdere, gæt hvem der er skyld i jeres problemer? Førtidspensionisterne, fleksjobberne og sygedagpengemodtagerne! Hvis i arbejdsløse mangler penge, så er det fordi jeres skattekroner går til samfundsnasserne, og arbejdere, jeres løn kunne være markant højere til lavere skat, hvis jeres skattekroner ikke gik til velfærdsydelserne!"

Det var faktisk dét der skete.


Arbejdsklassen har bare tabt bolden af sig selv, fordi folk blev selvtilfredse, og tænke at de andre nok fiksede det hele.

Arbejdsgiverne har ALTID været på den præcis samme måde de altid er på, nemlig at de vil tjene penge og that's it. Det har ikke ændret sig overhovedet de sidste 1000 år :)

I din avisen, der kan du se direkte hvordan de har tabt bolden.

For at komme igennem med noget skal men SELVKLART sætte sig ind i de allermest grundlæggende ting.

Heriblandt GLOBALISERING; globalisering,

Gider man ikke sætte sig ind i det = man kan ikke komme igennem med noget = man er for doven fordi man ikke gider gøre det nødvendige arbejde = man har tabt bolden.


Karl Marx sagde sq ikke bare "hej det de for galt" og begyndte at hate, han brugte 10-20-30 år på at forstå økonomi.

Hvor dem på avisen, hvis de bruger 10-20-30 sekunder, så skak man nok være glad for det :)


Globalisering eller ej, så er det ikke særlig pænt at piske en stemning op i befolkningen mod de svageste.

Det oplever jeg, når jeg har læst på f.eks. 180grader.dk (Avisen.dk's modpart, ejet af Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance).


Ja og hvad så?

Tror du Karl Marx lagde sig ned og græd hvis folk talte hårdt om ham?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Aragorn » 25. jul 2017, 20:04

gnostic skrev:Dengang i gamle dage, da velfærdsstaten blev bygget op, var der en social bevidsthed blandt arbejderklassen. Arbejderklassen vidste, hvem der holdt med dem, og arbejdsgiverne vidste hvem der holdt med arbejdsgiverne.

Idag har arbejdsgiver-partierne fået held til at vende deres ulykke mod samfundets svageste. Det gjorde de ved at få de fattige til at hade de svage.

Det var et utilgiveligt modbydeligt træk, som jeg ALDRIG tilgiver dem for. Det skete i 00'erne:

De kunne lige så godt have sagt "Hey, arbejdsløse og arbejdere, gæt hvem der er skyld i jeres problemer? Førtidspensionisterne, fleksjobberne og sygedagpengemodtagerne! Hvis i arbejdsløse mangler penge, så er det fordi jeres skattekroner går til samfundsnasserne, og arbejdere, jeres løn kunne være markant højere til lavere skat, hvis jeres skattekroner ikke gik til velfærdsydelserne!"

Det var faktisk dét der skete.


Nej, det var ikke det der skete. Virkeligheden er mere nuanceret.

Hvad der skete var, at den danske arbejder havde udviklet sig markant siden 'gamle dage'. Fra at være ufaglært eller faglært arbejder i en lejlighed i byen, med meget lidt plads og kummerlige forhold, blev arbejderen til en person med hus og to biler. Rigdommen steg, og samtidigt kom der en stor vandren op gennem de sociale lag. Pludseligt kunne en arbejder strengt taget også være ansat i departementet. Det skabte helt nye forhold for sammensætningen i befolkningen. Samtidigt med dét, voksede problemerne med flygtninge og invandrere.

Mange af de kulturkonservative og lavtlønnede socialdemokratiske vælgere følte, at S og især Det Radikale Venstre (som S har måttet føje talrige gange) var ude af trit med virkeligheden, og forlod S til fordel for DF, som de mente havde en legitim eksistensberretigelse, og rejste vigtige spørgsmål om samfundets fortsatte sammenhængskraft, hvis man blev ved med at tage indvandrere ind i samme tempo som hidtil. Disse mennesker var også meget lidt begejstrerede for EU, og brød sig absolut ikke om den stigende indflydelse i danske forhold som fremmede stater fik.

De mere liberalt orienterede socialdemokratiske vælgere rettede deres fokus mod skatter og afgifter. S og RV blev ved med at skrue afgifterne i vejret, så selvstændige og små fimaer blev kvalt under både skatter, alverdens skatter forklædt som afgifter, og også de administrative opgaver de blev pålagt i form af dokumentation for at tusindvis af forskellige regler blev overholdt. De forlod partiet til især Venstres fordel.

Sidst var der en del der forlod S fordi de følte sig røvrendt af Nyrup i forhold til spørgsmålet om efterløn.

S var ALT for lang tid om at forstå dette skifte i dansk politk. De fattede ikke, hvad der skete, og ville køre videre som hidtil, selvom enhver kunne se, der var et problem med indvandring, som kunne være altødelæggende for samfundet, hvis det ikke kom under kontrol. I mange år havde S ikke anden politik end at overgå V på velfærdsspørgsmålet - giver V en milliard kroner til velfærd, giver S to milliarder. De var visionsløse og kom ikke med reelle svar på, hvordan man skulle håndtere spørgsmål om EU eller indvandring. De var virkelighedsfjerne.

I dag har piben en helt anden lyd, og S har med Sass Larsen i front banket RV på plads, og sagt der ikke bliver ændret overhovedet på indvandringspolitikken, hvis S kommer til magten, og at S har intentioner om at blive ved med at føre politik med det faktuelle flertal i befolkningen der har det ønske, fordelt ud over navnligt S, V og DF. Samtidigt har du så RV og ALT. som vil føre en politik med åbne grænser, kultur relativisme og kødfrie dage. De mennesker, der er i RV og ALT. er præcist den type, som flertallet vendte ryggen i 0'erne.

Det var ikke de svage, det var ikke de fattige, der blev vendt ryggen af arbejderne - det var de højtuddannede, der lever i deres bobler, ikke kommer i de grimme kvarterer i byen, bruger privathospitaler, etc etc. Dem der har en forestilling om, at vi her i vesten kan leve i fred, side om side med mennesker der sympatiserer med Islamisk Stat. Dem som mener at mere uddannelse er svaret på alt, selv om mennesker med en IQ under 90 ikke forstår skrevne instruktioner.

De danske arbejdere ledte efter et nyt arbejderparti, og nogle fandt dem i DF, andre i V - det var, hvad der skete i 0'erne. Sidste valg blev tabt af V, og vundet af DF. Det er vigtigt at huske på - Løkke sidder, på trods af, at han tabte valget.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"