Er der grænser for hvad man må joke med?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf ExCoastal » 23. jul 2017, 06:25

[quote="Delfin]

Det kan da godt tænkes, men kan de så ikke bare holde det derovre i USA og lade være at overføre deres syn på det til Danmark? Jeg bliver sådan lidt irriteret over det, fordi man som hvid dansker, bliver tillagt nogle tanker eller motiver, som er ikke eksisterende.[/quote]

Åh tak. Det er tanker, som jeg ofte har haft her i USA. Nej, jeg er ikke født her, jeg har ingen anelse om, hvor meget det fylder i den amerikanske bevidsthed. Jeg er hvid og dansk, det er stort set, hvad jeg ved. Jeg har haft sorte amerikanske kærester, som aldrig ville date en hvid amerikaner. Så som dansker bliver jeg netop ikke tiltænkt nogle tanker eller motiver. Jeg har ret smukke brune børn...
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf JoyNips » 23. jul 2017, 07:04

Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke de hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf dgd2007 » 23. jul 2017, 07:18

JoyNips skrev:Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke de hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.

Hvad mener du? :gruble:
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf LaScrooge » 23. jul 2017, 07:19

eks-Maupassant skrev:
Logoer er jo normalt karikaturer?

Billede


Men selvom alle tre tegninger er karikaturer, er der en forskel på den historie de fortæller: vikingen er stolt og stunk, en sejrherre med brede skuldre, spyd og rustning. "Negeren" med is på hovedet associerer direkte til slavestatus - han er på vej med is til dig i sit (uciviliserede) lændeklæde og med sit lalleglade negersmil, fra dengang negere ikke var klogere end børn. Den ene kontekst er en stolt historie om et erobrende folk - den anden er historien om et folk der blev erobret. I vores fællesbevidsthed var vikingerne hårdføre, modige berserkergængere der sejlede ud og indtog verden, underlagde sig andre - og historien bliver kun bedre i takt med at man opdager nye ting, fx at kvinderne også var krigere og med på togt. Det var ikke os der blev trynet - vi var de trynende. Den anden historie er om ikke bare ét folk, men om et helt kontinent, hvis befolkning igennem århundrede blev indfanget som dyr, solgt som dyr, lænket, misbrugt og udnyttet, som ikke blev betragtet som mennesker men som noget mindre, og som stadig oplever at noget så arbitrært som deres hudfarve i høj grad har betydning for, hvilke chancer de har i livet.

Disse ting betyder noget, de vækker mindelser og associationer og fastholder fortællinger ved at reproducere dem. Jeg kan godt forstå, at ham manden på billedet er træt af, at dem som ser tegningen husker på, at sorte mennesker engang var slaver, og at den måde, de bliver mindet om det på, ikke problematiserer det faktum.

--edit: jeg blandede nogle logoer sammen. Jeg havde i hovedet et billede af en afrikaner der gik med isen på hovedet og smilede til os. Jeg ved ikke hvor det kom fra. For mig vækker tegningen nu ikke mindelser om slaveri, til gengæld vækker den måde, han er tegnet på, mindelser om mere racistiske tider, fordi den er tegnet i Lille Sorte Sambo-stil.
1
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf JoyNips » 23. jul 2017, 07:32

dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke se hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.

Hvad mener du? :gruble:


Det jeg flere gange har skrevet i tråden: at hvis man har en baggrund hvor slaveriets historie har en personlig betydning for én, så er jokes om slaver nok også mere stødende end hvis man ikke har og et logo med en mørklødet giver måske én associationer til slavetiden.

Så når en hvid uden den kulturelle baggrund hvor slaveri gør personligt ondt siger "jeg forstår ikke hvorfor det er krænkende" bliver det sådan lidt: nej netop. Du forstår det ikke. Men hvad med at respektere at det kan være det?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Aspargsen » 23. jul 2017, 08:54

JoyNips skrev:Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke de hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.

Netop, er der nogen der gider fortælle de danske negre det
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Aspargsen » 23. jul 2017, 10:03

JoyNips skrev:
dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke se hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.

Hvad mener du? :gruble:


Det jeg flere gange har skrevet i tråden: at hvis man har en baggrund hvor slaveriets historie har en personlig betydning for én, så er jokes om slaver nok også mere stødende end hvis man ikke har og et logo med en mørklødet giver måske én associationer til slavetiden.

Så når en hvid uden den kulturelle baggrund hvor slaveri gør personligt ondt siger "jeg forstår ikke hvorfor det er krænkende" bliver det sådan lidt: nej netop. Du forstår det ikke. Men hvad med at respektere at det kan være det?


Hvis man skal respektere alt, kan man få travlt

Hvad med kosmetikfirmaer Kussen ?
http://www.kussen.com.au
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 23. jul 2017, 12:49

JoyNips skrev:
dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke se hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.

Hvad mener du? :gruble:


Det jeg flere gange har skrevet i tråden: at hvis man har en baggrund hvor slaveriets historie har en personlig betydning for én, så er jokes om slaver nok også mere stødende end hvis man ikke har og et logo med en mørklødet giver måske én associationer til slavetiden.

Så når en hvid uden den kulturelle baggrund hvor slaveri gør personligt ondt siger "jeg forstår ikke hvorfor det er krænkende" bliver det sådan lidt: nej netop. Du forstår det ikke. Men hvad med at respektere at det kan være det?


Ligeså vel som vi skal lytte til dem, skal de også lytte til den anden side af bordet. Man har ikke altid ret, blot fordi man råber krænket, sommetider har man og sommetider har man ikke, men der findes en mellemvej, hvis begge parter gider lytte. Der er jo ingen ismand på Ærø, som sidder og tænker, at han da lige vil krænke nogle krigere fra Afrika.
2
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 23. jul 2017, 19:52

JoyNips skrev:Det er ret sjovt, at flere skriver "jeg fatter ikke", "jeg kan ikke de hvorfor" og lignende... det er jo netop hele pointen. Vores kulturelle baggrund er en anden.


Arh, selv tværs kulturelle forskelle er der ting man kan forstå og ting man ikke kan forstå.

Og de ting man ikke kan forstå, det er jo ikke nødvendigvis fordi de har ret i et eller andet man ikke forstår. Det kan også være de bare ikke har tænkt sig om og kører ud af en eller anden tangent.

Som jeg ser det skal man ikke bruge "kulturbarriere-kortet" til at dem fra den anden kultur altid har ret, fordi de nok ved et eller andet vildt som man kun kan se i deres kulturelle bagrund.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 23. jul 2017, 20:01

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:
Logoer er jo normalt karikaturer?

Billede


Men selvom alle tre tegninger er karikaturer, er der en forskel på den historie de fortæller: vikingen er stolt og stunk, en sejrherre med brede skuldre, spyd og rustning. "Negeren" med is på hovedet associerer direkte til slavestatus - han er på vej med is til dig i sit (uciviliserede) lændeklæde og med sit lalleglade negersmil, fra dengang negere ikke var klogere end børn. Den ene kontekst er en stolt historie om et erobrende folk - den anden er historien om et folk der blev erobret. I vores fællesbevidsthed var vikingerne hårdføre, modige berserkergængere der sejlede ud og indtog verden, underlagde sig andre - og historien bliver kun bedre i takt med at man opdager nye ting, fx at kvinderne også var krigere og med på togt. Det var ikke os der blev trynet - vi var de trynende. Den anden historie er om ikke bare ét folk, men om et helt kontinent, hvis befolkning igennem århundrede blev indfanget som dyr, solgt som dyr, lænket, misbrugt og udnyttet, som ikke blev betragtet som mennesker men som noget mindre, og som stadig oplever at noget så arbitrært som deres hudfarve i høj grad har betydning for, hvilke chancer de har i livet.

Disse ting betyder noget, de vækker mindelser og associationer og fastholder fortællinger ved at reproducere dem. Jeg kan godt forstå, at ham manden på billedet er træt af, at dem som ser tegningen husker på, at sorte mennesker engang var slaver, og at den måde, de bliver mindet om det på, ikke problematiserer det faktum.

--edit: jeg blandede nogle logoer sammen. Jeg havde i hovedet et billede af en afrikaner der gik med isen på hovedet og smilede til os. Jeg ved ikke hvor det kom fra. For mig vækker tegningen nu ikke mindelser om slaveri, til gengæld vækker den måde, han er tegnet på, mindelser om mere racistiske tider, fordi den er tegnet i Lille Sorte Sambo-stil.


Altså, det er jo bare en stil? Man tegnede alle så de så ret kiksede ud en overgang :)

Synes det begynder at være lidt sådan, den isfyr skal guddomemig tolkes sådan at logoet er en hån mod hele Afrika, og altså, man kan jo altid finde på noget tilfældigt at sige hvis man vil det.

Det er jo ikke anderledes end min joke, om at jeg tolker Stryhns leverpostej som at de laver leverpostej af danskere, vikingeleverpostej er postej lavet af danskere hvis man siger viking = dansker.

Ja og jeg mener de to tolkninger står på akkurat samme basis. At hvis man VIL læse ting ind i et billede, så finder man altid på noget.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 23. jul 2017, 20:06

Hvis det er tegnestilen der er et problem, så betænkt at danske børn ofte tegnes så de ser deforme ud

Billede

Billede

Billede
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf DenBruneMunk » 12. aug 2017, 10:44

Hvis denne U-båds sag, går hen og bliver til at kvinden tog på en tur til Tyskland, og glemte at ringe hjem. Så er det godt nok et PR stunt der vil noget. Det burde ikke kunne ske men kan ikke lade være med at tænke hvad en Journalist og en U-båds ejer kan finde på for at få lidt PR.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf dgd2007 » 12. aug 2017, 11:24

DenBruneMunk skrev:Hvis denne U-båds sag, går hen og bliver til at kvinden tog på en tur til Tyskland, og glemte at ringe hjem. Så er det godt nok et PR stunt der vil noget. Det burde ikke kunne ske men kan ikke lade være med at tænke hvad en Journalist og en U-båds ejer kan finde på for at få lidt PR.

Det kan selvfølgelig godt være ... jeg kender ganske vist ikke andre ubådsejere end ham der :gruble: :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf DenBruneMunk » 12. aug 2017, 12:31

dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:Hvis denne U-båds sag, går hen og bliver til at kvinden tog på en tur til Tyskland, og glemte at ringe hjem. Så er det godt nok et PR stunt der vil noget. Det burde ikke kunne ske men kan ikke lade være med at tænke hvad en Journalist og en U-båds ejer kan finde på for at få lidt PR.

Det kan selvfølgelig godt være ... jeg kender ganske vist ikke andre ubådsejere end ham der :gruble: :)

Er det nu vi skal sige: Du kender ganske vist ikke andre nu :fløjt:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"