Er der grænser for hvad man må joke med?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 22. jul 2017, 12:25

JoyNips skrev:
Falstria skrev:Når dem der føler sig krænket ikke selv har båret en sæk kaffebønner på hovedet, så forstår jeg ikke at de føler sig krænkede af en tegning af en neger med en sæk kaffebønner på hovedet...


Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Men hvori består det krænkede i at bruge en skildring af en helt normal og stadig benyttet transportmetode fra Afrika? Han er jo tydeligvis ikke slave, når han er i besiddelse af et spyd? Jeg fatter det ikke :gruble:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf JoyNips » 22. jul 2017, 15:59

Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Men hvori består det krænkede i at bruge en skildring af en helt normal og stadig benyttet transportmetode fra Afrika? Han er jo tydeligvis ikke slave, når han er i besiddelse af et spyd? Jeg fatter det ikke :gruble:


Men hvis man er opvokset et sted, hvor brug af slaver på kaffefarme er en meget nærværende del af dit samfunds historie, så giver tegningen måske andre associationer end dem du får.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 22. jul 2017, 16:11

JoyNips skrev:
Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Men hvori består det krænkede i at bruge en skildring af en helt normal og stadig benyttet transportmetode fra Afrika? Han er jo tydeligvis ikke slave, når han er i besiddelse af et spyd? Jeg fatter det ikke :gruble:


Men hvis man er opvokset et sted, hvor brug af slaver på kaffefarme er en meget nærværende del af dit samfunds historie, så giver tegningen måske andre associationer end dem du får.


Det kan da godt tænkes, men kan de så ikke bare holde det derovre i USA og lade være at overføre deres syn på det til Danmark? Jeg bliver sådan lidt irriteret over det, fordi man som hvid dansker, bliver tillagt nogle tanker eller motiver, som er ikke eksisterende.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf JoyNips » 22. jul 2017, 16:31

Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Men hvori består det krænkede i at bruge en skildring af en helt normal og stadig benyttet transportmetode fra Afrika? Han er jo tydeligvis ikke slave, når han er i besiddelse af et spyd? Jeg fatter det ikke :gruble:


Men hvis man er opvokset et sted, hvor brug af slaver på kaffefarme er en meget nærværende del af dit samfunds historie, så giver tegningen måske andre associationer end dem du får.


Det kan da godt tænkes, men kan de så ikke bare holde det derovre i USA og lade være at overføre deres syn på det til Danmark? Jeg bliver sådan lidt irriteret over det, fordi man som hvid dansker, bliver tillagt nogle tanker eller motiver, som er ikke eksisterende.


Jeg tror ikke jeg forstår. Mener du, at man er uvelkommen i Danmark hvis man er mørklødet?!?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 22. jul 2017, 16:51

JoyNips skrev:
Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Men hvori består det krænkede i at bruge en skildring af en helt normal og stadig benyttet transportmetode fra Afrika? Han er jo tydeligvis ikke slave, når han er i besiddelse af et spyd? Jeg fatter det ikke :gruble:


Men hvis man er opvokset et sted, hvor brug af slaver på kaffefarme er en meget nærværende del af dit samfunds historie, så giver tegningen måske andre associationer end dem du får.


Det kan da godt tænkes, men kan de så ikke bare holde det derovre i USA og lade være at overføre deres syn på det til Danmark? Jeg bliver sådan lidt irriteret over det, fordi man som hvid dansker, bliver tillagt nogle tanker eller motiver, som er ikke eksisterende.


Jeg tror ikke jeg forstår. Mener du, at man er uvelkommen i Danmark hvis man er mørklødet?!?


Nej da for pokker. Det er overhovedet ikke det, jeg siger.
Min egen datter er mulat, og eksen afrikaner (fra et af de lande, hvor man udskibede slaver fra i øvrigt, jeg har stået på et af de steder, så jeg har endda en lille bitte personlig del i den historie), men jeg føler mig ikke krænket på min families vegne.

Jeg siger, at de skal lade være at overføre deres krænkede følelser til Danmark. Jeg ved udmærket godt, at vi har en stor andel i slavehandlen, men det er jo helt horribelt at skyde mig/os/ismanden motiver i skoene, når vi bruger et logo som hans, zulu lakridser, ændrer litteratur og titler på bøger, hvad der ellers har været diskuteret i de senere år. Man kan ikke fjerne historien ved at viske mindelser om tiden ud. Jeg mener nærmere, det er krænkende at forsøge på det.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Flora » 22. jul 2017, 19:28

JoyNips skrev:
Delfin skrev:
JoyNips skrev:
Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Men hvori består det krænkede i at bruge en skildring af en helt normal og stadig benyttet transportmetode fra Afrika? Han er jo tydeligvis ikke slave, når han er i besiddelse af et spyd? Jeg fatter det ikke :gruble:


Men hvis man er opvokset et sted, hvor brug af slaver på kaffefarme er en meget nærværende del af dit samfunds historie, så giver tegningen måske andre associationer end dem du får.


Billedet har jo bare intet med en kaffefarm at gøre. Det er is han bærer på hovedet. Det er der formentlig aldrig nogen slaver der har gjort. Jeg kan ikke se hvorfor billedet af en sort mand med is på hovedet er mere krænkende end nedenstående billede af en sort kvinde, der (ganske frivilligt) bærer vand på hovedet.

Billede
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2017, 19:34

Mistermor skrev:
JoyNips skrev:
Men hvis man er opvokset et sted, hvor brug af slaver på kaffefarme er en meget nærværende del af dit samfunds historie, så giver tegningen måske andre associationer end dem du får.


Jeg tror, det er meget relevant, hvad man kommer fra.

Jeg så en meget kort debat i aftenshow/godaften Dk (husker ikke hvad) med Tom Andkjær og en formand for en eller anden forening. De deltog, fordi de begge var mørke i huden, og TA var så for de tumpede vittigheder og at kalde folk negre, og den anden mand (som jeg desværre ikke kan huske, hvem var), var imod.

Tom Andkjær er adopteret fra Brasilien. Den anden mand var af afrikansk afstamning.

Mine tanker er, at Tom Andkjær ganske vist ved, hvordan det er at adskille sig pga hudfarve, men han kender ikke følelserne, der følger med hudfarven i kraft af "historien".

Man bliver præget af sin families historie. F.eks er min familie landarbejdere. Jeg har hørt historier om, hvordan det var for mine bedsteforældre at flytte fra plads til plads. Hvordan de var afhængige af gårdejerens luner. Hvor hårdt et liv det var. Det samme gør sig gældende for min mors søskende. Min far var også landarbejder. Han var smertelig bevidst om, hvilken klasse han tilhørte. At han var ordblind og ikke havde gået så meget i skole. At han ikke tjente så mange penge. Selvom mine forældre klarede sig godt og efterhånden fik råd til alt muligt, f.eks. hus, bil og at rejse flere gange om året, var der stadig noget inde i ham, der sagde, at han ikke var "så fin" som andre. Og den stemme sidder også i mig. Den taler ikke så højt. For jeg har fået uddannelse, og jeg har klaret mig godt i livet, indtil jeg blev syg. Men da jeg blev førtidspensionist, blev stemmen altså lidt højere. For den ligger bare i dvale. - Jeg håber, at det er lykkes mig ikke at give stemmen videre til mine børn.

Sådan tror jeg også, det må være at være af afrikansk afstamning. Hvis man har familiemedlemmer, der har kunnet give videre, hvordan det var at være forment fra restauranter, bestemte sæder i busser osv, så sidder det i kroppen.

Tom Andkjær har ikke forfædre, der har været slaver, hans forældre er to danskere fra Kolding. Så hans valg om gerne at ville kaldes neger giver ikke mening, og jeg synes, han forsøger at score "billige" point på at være sej.

Jeg synes, det er overdrevet at anmelde ejeren af isskiltet, - men jeg fatter sørme ikke, hvem der tænker; "vi skal promovere vores danske cafe, som ligger på Ærø, lad os bruge et logo fra 1950, selvom vi skriver 2003, og det er en karikatur af afrikanere - for det giver mening"

Jeg synes ikke, vi skal ændre i bøger. De er et billede på den tid, der var, da de blev skrevet og kan analyseres ud fra det. Men vi bliver hele tiden klogere - forhåbentlig - derfor synes jeg, vi bør forholde os til, om vi stigmatiserer folk, uanset om det er rødhårede eller mørkhudede, så vi er nødt til at lytte til og anerkende folks oplevelser.


Logoer er jo normalt karikaturer?

Billede
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2017, 19:39

Billede

http://thehappyviking.com/food.php

Jeg ville godt nok synes det var mærkeligt, hvis der var danskere der gik ind der og brokkede sig :)
3
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Yossarian » 22. jul 2017, 20:20

Nu må der da også snart være nogen, der går amok over Atamonkineseren. :panik:

atamon.png


Men østasiater er vel knap så højt placeret i offerhierakiet...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2017, 20:27

Billede

OMG Stryhns underforstår at det er OK at dræbe danskere og lave postej af dem!
4
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 22. jul 2017, 20:34

Vikinger kan ikke helt bruges som eksempel, bortset fra karikaturdelen. Vikinger var ikke den undertrykte, nærmere det modsatte vel
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 22. jul 2017, 20:40

Mistermor skrev:[

Jeg synes, det er overdrevet at anmelde ejeren af isskiltet, - men jeg fatter sørme ikke, hvem der tænker; "vi skal promovere vores danske cafe, som ligger på Ærø, lad os bruge et logo fra 1950, selvom vi skriver 2003, og det er en karikatur af afrikanere - for det giver mening"



I sin samtale med Claus Hattesen skulle forklaringen på logoet angiveligt være, at caféejeren havde en kaffedåse i sit barndomshjem, som stammer fra Tønder Kafferisteri i 1950’erne. På kaffedåsen var billedet af den sorte dreng, og det kunne Claus Hattesen så godt lide, at han gerne ville have det til sin café. https://www.bt.dk/danmark/cafe-ejer-cla ... ldt-for-at
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2017, 22:18

Delfin skrev:Vikinger kan ikke helt bruges som eksempel, bortset fra karikaturdelen. Vikinger var ikke den undertrykte, nærmere det modsatte vel


TBH har du en pointe, men det fik mig til at indse noget jeg ikke helt kunne formulere før.

Jeg tror jeg ikke det med de er undertrykte overhovedet er noget der er inde over i det logo, og det er ikke sådan logoet skal ses.

Man ville jo aldrig lave et logo med nogen undertrykte a la "Gallejslavesmør" eller "Straffefange-skinke" eller "Trælle-pølser".

Af den ret indlysende marketingsmæssige grund, at det sender nogen ret negative signaler, hvis man kalder det "Gallejslavesmør", det associerer til at smørret er dårligt, fordi man giver gallejslaverne det dårligste smør.

Derfor de hellere kalder det Luksuspølser eller Baronpølser eller sådan noget, et eller andet meningsløst der lyser fint og godt, fordi det skal lyde sådan wow omg den her pølse ville en baron godt spise, så det er så nok godt nok.

ja og derfor tænker jeg ikke de sorte der er i logoer er tænkt overhovedet som de er undertrykte.

Mere som eksotiske, glade, frie, har det godt i solen, afslapning, det er mere sådan nogen signaler man vil sende vel.


Kan ikke rigtigt komme på nogen produkter hvor man gerne ville sende nogen signaler om at det her har med undertrykkelse og slaver at gøre. Kan heller ikke finde et logo med en rigtig slave i.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Artem » 22. jul 2017, 22:33

Nej kan ikke kommer på en grænse, og mener heller ikke at der skal være det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jul 2017, 22:40

Ham med isen er jo heller ikke en slave overhovedet, han har jo et spyd i hånden

Billede

Han er en fri stammemand, a la ham her, der har scoret en masse is han skal spise

Billede
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"