Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Animi » 5. jul 2017, 10:21

Nu er det jo bare det, at selvom man stadigvæk taler om pigernes påklædning, hvilket tøj de havde på da de blev overfaldet osv., så er der stadigvæk ingen beviser på at udfordrende tøj = større chance for overgreb.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf fisken80 » 5. jul 2017, 10:23

Mistermor skrev:Jeg synes, debatten her bliver lige lovlig firkantet.

Det kan jo godt lade sig gøre at synes, at kvinder både skal lade være med at drikke sig så meget i hegnet, at de først opdager halvvejs gennem akten, at nogen har sex med dem, og at de skal sige tydeligt nej OG at mænd skal sikre sig, at kvinden samtykker i forhold til sex.

Samtidig synes jeg, vi er nødt til at forholde os til, hvilke modeller/krav vi stiller op i forhold til mænd og kvinder, for nogen af dem er rimelig modstridende. Rollerne er ikke længere klart defineret. Nogle kvinder er udfarende, scorer for en enkelt aften, andre kvinder forventer initiativ og tåler ikke en mand uden initiativ. På samme måde har mænd præferencer og handlemåder. Det virker bare, som om det er langt mere ok at kritisere mænd end kvinder, og jeg forstår ikke, hvorfor det bliver ved med at være sådan. Tv2´s sang, om vinden der vender igen, er stadig aktuel.

Jeg synes, det virker som om, at en mand skal regne ud, hvad type kvinde han møder, og hvis ikke han kan det, er han virkelig kritisabel (det kan man læse i diverse tråde om dating osv) og jeg oplever ikke, at det samme gælder kvinder.

Hvis henholdsvis en mand og en kvinde lægger an på en af modsatte køn på en bar, og de bliver ved, selvom de har fået høflige afvisninger, så er manden pr definition et værre menneske en kvinden, i al fald i måden man taler om det på. Hvis vi forestiller os, at begge insisterende mennesker trækker i den de lægger an på, fordi de vil have dem med ud at danse, så er manden ved at begå overgreb, mens kvinden bare er desperat..... Og der er noget galt i den måde, at manden bare aldrig kan have ret så.

Jeg vil godt slå fast, at jeg ikke mener, overgreb eller voldtægt skal undskyldes. Jeg taler om debatten omkring det.

For hvis kvinder altid føler sig udsatte, fordi mænd er stærkere fysisk, og det gør, at kvinder har ret til at definere overgreb/truslen i situationen, så får kvinderne jo fordel, så mænd aldrig kan få ret i debatten.

Jeg synes, vi er nået derhen, hvor det lyder, som om kvinder ikke behøver at tage ansvar. F.eks. at kvinder skal kunne klæde sig som de vil; det er klart, at ingen synes, at det er en undskyldning for voldtægt, at kvinden var meget udfordrende påklædt. Men derfor synes jeg ærligt talt godt, at vi kunne erkende, at man udsender nogle bestemte signaler, når man er udfordrende påklædt. (Det er vel det, de fleste forældre lærer deres unge teenagere?) Så cocktailen meget udfordrende tøj og kæmpedruktur er ikke så fornuftig, som en af delene.

Jeg har jo lige været på Tinderbox, og jeg så en del mennesker, der næppe ville være i stand til at huske/vurdere, om de havde haft gensidig sex eller været indladende/afvisende over for nogen. - Så hvis vi skulle have ekstreme forslag til festivaler for at imødegå overgreb, vil jeg da foreslå, at man skippede alkolhol og fokuserede på musik og samvær.


Så hvis rn kvinde på en festival har drukket sig meget fuld og går tilbage til sit telt og lægger sig til at sove, så er det delvist hendes egen skyld, hvis hun senere vågner og opdager en mand i fuld gang med hende? Og det er endnu mere hendes egen skyld, hvis hun havde en nedringet bluse på?

Den tankegang skal vi da ved gud helt væk fra.
10
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf ajnaM » 5. jul 2017, 10:55

Pølsemix skrev:
D.itsen skrev:
Pølsemix skrev:At være principrytter og ikke vil tage et ansvar for de risici man udsætter sig selv for, holder ikke hvis man vil undgå voldtægt. Her er det sund for fornuft at tage nogle forholdsregler.

En del af systemets kritiske tilgang til emnet er jo også for at sikre at retssikkerheden opretholdes, da der har været tilfælde hvor anklager om voldtægt er hævn,chikane eller fordi en kvinde har fortrudt et samleje. Så den tilgang kan ikke være anderledes.

Jeg mener ikke at antallet af falske anmeldelser for voldtægt er højere end for alle mulige andre forbrydelser. Og der ser man ikke den tilgang til anmelderen

Det er jo fordi, den tilgang får sorteret de fleste falske anmeldelser fra.


Den får så også sorteret en masse reelle voldtægter fra. Fordi offeret - der står i en i forvejen tabubelagt og ubehagelig situation, hvor det jo reelt ikke hjælper på forbrydelsen at anmelde - godt er klar over, at sandsynligheden for, at det ender med en dom, er lille.

Jeg synes, du skal læse denne, hvis du ikke allerede har læst den.

http://politiken.dk/kultur/art6016195/D ... er-neglene

»Det var næsten noget af det mest skræmmende. At læse, hvad de påstod, der var sket. Deres forklaringer var meget anderledes end min. De påstod, det var noget, jeg gerne selv ville. Hvilket bare gjorde det endnu sværere. Det fik mig igen til at føle, at det nok var min skyld. Men de kunne jo se, at jeg havde fået hår revet ud af mit hoved. At jeg blødte. At jeg havde mærker fra kvælertag om halsen og rifter i mit underliv, og drengenes hud under neglene. Det er jo ikke naturligt, hvis man har haft frivilligt samleje. Drengenes forklaring var, at jeg kunne lide det lidt hårdt. At jeg selv havde bedt om det. I løbet af sagen kom det frem, at deres forklaringer afveg fra hinanden. Deres historier ændrede sig lidt for hver gang, de afgav forklaring. En af drengene beskrev det, som om jeg selv havde taget mine bukser af. Men jeg havde jo kjole på. De havde ikke styr på løgnen«.

»Drengene blev sigtet for noget forskelligt. En af dem uden for teltet havde taget billeder, så han blev sigtet for krænkelser. Den 17-årige, der havde taget kvælertag, blev sigtet for vold og for at forsøge at slå mig ihjel. Men trods alle beviserne valgte anklagemyndigheden ikke at tage min sag op. Drengenes unge alder spillede ind. Som min advokat sagde, så blev det vurderet som værende en drengestreg«.

»Jeg besluttede mig for ikke at føre sagen videre. Det var en blanding af, at jeg frygtede, at jeg igen ville føle mig skuffet og blive svigtet. Jeg havde ikke lyst til igen at blive mistroet«.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf fisken80 » 5. jul 2017, 11:36

Mistermor skrev:
Miss_no_More skrev:
Og lige præcis den der tankegang, er det, jeg gerne vil væk fra. Hvad er det for signaler man udsender, når man går udfordrende klædt? At man altid er klar på sex? Klar på sex med hvem som helst?
Og med "udfordrende klædt" går jeg ud fra, du mener letpåklædt. Hvilke signaler udsender man så om sommeren, når der er varmt og man går i korte shorts og tanktop - at man er konstant liderlig eller at man har det varmt?

Jeg er enig i, at der selvfølgelig er visse situationer man ikke behøver sætte sig selv i, f.eks som at sætte sig i en bil fyldt med fremmede mænd, ligge sig til at sove døddrukken i en gyde osv. Men det ændrer stadig ikke på, at det ALTID er voldtagerens skyld og ansvar at overgrebet sker. Det er noget, H*N vælger at gøre, fordi H*N er et svin.



Nej letpåklædt er ikke nødvendigvis udfordrende. F.eks. tænker jeg ikke, at shorts og en tanktop er udfordrende. Men jeg så (på Tinderbox)flere kvinder, der var klædt i en "blondetop", som nærmest var en udvidet bh. Dvs den var lavet i blondestof, og gik kun halvt ned mod navlen. Du ved måske, hvad jeg taler om. - Man kan vel i princippet bare gå ind og kigge i en sexshop - hvis ens tøj ligner noget af det, er det nok udfordrende? (jeg kan tage fejl, jeg er jo ikke ung )

Jeg siger STADIG ikke, at det gør overgreb ok! Eller at den påklædning er invitation til sex. MEN man må dog vide, at en sådan påklædning falder i øjnene?? (Ligesom det ville gøre, hvis mænd kom i små svømmebadebukser)

Men som en anden debattør skriver, er der ikke påvist nogen sammenhæng mellem påklædning og overgreb.


Hvis der ikke er nogen sammenhæng og hvis det ikke giver kvinden nogen skyld, hvorfor nævner du det så overhovedet?
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf fisken80 » 5. jul 2017, 11:38

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
Så hvis rn kvinde på en festival har drukket sig meget fuld og går tilbage til sit telt og lægger sig til at sove, så er det delvist hendes egen skyld, hvis hun senere vågner og opdager en mand i fuld gang med hende? Og det er endnu mere hendes egen skyld, hvis hun havde en nedringet bluse på?

Den tankegang skal vi da ved gud helt væk fra.


Selvfølgelig er det ikke hendes SKYLD. Du læser jo mit indlæg, som en vis mand læser biblen!


Men hvad er så din pointe med indlægget? At kvinden har et ansvar? Og hvori består forskellen mellem ansvar og skyld?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sprinter87
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. jul 2017, 11:29
Kort karma: 0
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Sprinter87 » 5. jul 2017, 11:46

Hele den idioti med at man skal sige fra er gammeldags af helveds til, er der ikke et klart JA så skal man fucke af


Well said.

Der er ikke nogen blød mellemvej.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf ajnaM » 5. jul 2017, 12:53

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
Så hvis rn kvinde på en festival har drukket sig meget fuld og går tilbage til sit telt og lægger sig til at sove, så er det delvist hendes egen skyld, hvis hun senere vågner og opdager en mand i fuld gang med hende? Og det er endnu mere hendes egen skyld, hvis hun havde en nedringet bluse på?

Den tankegang skal vi da ved gud helt væk fra.


Selvfølgelig er det ikke hendes SKYLD. Du læser jo mit indlæg, som en vis mand læser biblen!


Men hvad er så din pointe med indlægget? At kvinden har et ansvar? Og hvori består forskellen mellem ansvar og skyld?


Du må jo mene, hvad er pointen med det AFSNIT i mit indlæg?
Pointen er i hele mit indlæg er, at vi skal se mere nuanceret på tingene, og at vi ikke skal være så firkantede i vores kommunikation!

Det er selvfølgelig absurd, at man kan vågne op i sit eget telt ved, at man bliver befamlet af en ukendt person. Det er klart, at lige den situation er der kun overgrebsmanden af bebrejde.

Der er bare masser af situationer, som ikke er helt så enkle. Hvis man har drukket sig helt i hegnet, er man næppe bevidst om, hvilke signaler man udsender, og man er heller ikke i stand til at tolke andres signaler. Hvis man så oveni er klædt som meget udfordrende, går der endnu mere kludder i signalerne.


Hvis vi begynder at vende blikket mod offeret og se på deres ansvar, så fjerner vi blikket fra gerningsmanden. Og vi må aldrig glemme, at det er gerningsmanden, der bærer skylden.

Forestil dig, at man i andre forbrydelser begyndte at tale om offerets ansvar. Man bærer selv ansvaret for, at der bliver begået røveri hos én, for man kunne bare lade være med at have dyre ting eller bo i et dyrt område... Man bærer selv ansvaret for, at man bliver udsat for vold eller mord, for man kunne bare lade være med at være irriterende... ;)

Selvfølgelig er det ikke offerets ansvar. Ligesom alle undersøgelser viser, at det ikke er offerets påklædning, seksuelle udfarenhed eller den slags, der gør, at hun bliver voldtaget.




Jeg synes, i modsætning til dig, at vi taler ALT for meget om kvindens ansvar og skyld. Vi skal tale meget mindre om, hvad kvinder kan gøre for ikke at blive voldtaget - og i stedet vende blikket mod vores drenge og mænd. Lære dem at læse andre mennesker og opføre sig ordentligt.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Akehurst2 » 5. jul 2017, 13:07

Dikus skrev:Mon ikke i taler forbi hinanden i situationer? Jeg er f.eks. vågnet nøgen op hos en fremmed mand engang uden at ane, hvordan jeg var endt der eller hvad der har sket.

Hvis jeg nu havde sagt "voldtægt", så synes jeg faktisk, der er en pointe i, at nogen havde svaret "rod i signalerne" og ikke "ja, hvem skal vi anholde"


Men til gengæld er det i en sagerne her så tale om at vågne nøgen fordi nogen kører deres pik henover ansigtet på dig mens en anden er i gang med at penetrere dig, og politiet svarer her "drengestreger" og blogger på b.dk skriver "sig dog fra".

Der er filme stadig langt igen.
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2017, 13:10

fisken80 skrev:
Hold selv op, du aner ikke hvordan du reagerer før du står i situationen, og det kan nemt være med passivitet udløst af chokket.


Jeg har været i livsfare et par gange, og har altid reageret med det modsatte, jeg får adrenealinboost og bliver ekstremt aktiv og skarp. Jeg har stoppet en ildebrand f.eks. Så det tænker jeg at jeg også ville gøre der.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2017, 13:39

Miss_no_More skrev:
Mistermor skrev:Jeg synes, debatten her bliver lige lovlig firkantet.

Det kan jo godt lade sig gøre at synes, at kvinder både skal lade være med at drikke sig så meget i hegnet, at de først opdager halvvejs gennem akten, at nogen har sex med dem, og at de skal sige tydeligt nej OG at mænd skal sikre sig, at kvinden samtykker i forhold til sex.

Samtidig synes jeg, vi er nødt til at forholde os til, hvilke modeller/krav vi stiller op i forhold til mænd og kvinder, for nogen af dem er rimelig modstridende. Rollerne er ikke længere klart defineret. Nogle kvinder er udfarende, scorer for en enkelt aften, andre kvinder forventer initiativ og tåler ikke en mand uden initiativ. På samme måde har mænd præferencer og handlemåder. Det virker bare, som om det er langt mere ok at kritisere mænd end kvinder, og jeg forstår ikke, hvorfor det bliver ved med at være sådan. Tv2´s sang, om vinden der vender igen, er stadig aktuel.

Jeg synes, det virker som om, at en mand skal regne ud, hvad type kvinde han møder, og hvis ikke han kan det, er han virkelig kritisabel (det kan man læse i diverse tråde om dating osv) og jeg oplever ikke, at det samme gælder kvinder.

Hvis henholdsvis en mand og en kvinde lægger an på en af modsatte køn på en bar, og de bliver ved, selvom de har fået høflige afvisninger, så er manden pr definition et værre menneske en kvinden, i al fald i måden man taler om det på. Hvis vi forestiller os, at begge insisterende mennesker trækker i den de lægger an på, fordi de vil have dem med ud at danse, så er manden ved at begå overgreb, mens kvinden bare er desperat..... Og der er noget galt i den måde, at manden bare aldrig kan have ret så.

Jeg vil godt slå fast, at jeg ikke mener, overgreb eller voldtægt skal undskyldes. Jeg taler om debatten omkring det.

For hvis kvinder altid føler sig udsatte, fordi mænd er stærkere fysisk, og det gør, at kvinder har ret til at definere overgreb/truslen i situationen, så får kvinderne jo fordel, så mænd aldrig kan få ret i debatten.

Jeg synes, vi er nået derhen, hvor det lyder, som om kvinder ikke behøver at tage ansvar. F.eks. at kvinder skal kunne klæde sig som de vil; det er klart, at ingen synes, at det er en undskyldning for voldtægt, at kvinden var meget udfordrende påklædt. Men derfor synes jeg ærligt talt godt, at vi kunne erkende, at man udsender nogle bestemte signaler, når man er udfordrende påklædt. (Det er vel det, de fleste forældre lærer deres unge teenagere?) Så cocktailen meget udfordrende tøj og kæmpedruktur er ikke så fornuftig, som en af delene.

Jeg har jo lige været på Tinderbox, og jeg så en del mennesker, der næppe ville være i stand til at huske/vurdere, om de havde haft gensidig sex eller været indladende/afvisende over for nogen. - Så hvis vi skulle have ekstreme forslag til festivaler for at imødegå overgreb, vil jeg da foreslå, at man skippede alkolhol og fokuserede på musik og samvær.


Og lige præcis den der tankegang, er det, jeg gerne vil væk fra. Hvad er det for signaler man udsender, når man går udfordrende klædt? At man altid er klar på sex? Klar på sex med hvem som helst?
Og med "udfordrende klædt" går jeg ud fra, du mener letpåklædt. Hvilke signaler udsender man så om sommeren, når der er varmt og man går i korte shorts og tanktop - at man er konstant liderlig eller at man har det varmt?

Jeg er enig i, at der selvfølgelig er visse situationer man ikke behøver sætte sig selv i, f.eks som at sætte sig i en bil fyldt med fremmede mænd, ligge sig til at sove døddrukken i en gyde osv. Men det ændrer stadig ikke på, at det ALTID er voldtagerens skyld og ansvar at overgrebet sker. Det er noget, H*N vælger at gøre, fordi H*N er et svin.


Well, det kommer an på modtager.

Alle signaler har en sender og en modtager, og hvad modtager opfatter, ja det kommer an på den måde de er på.

Så for en retard der tror at "kvinder med lidt tøj på vil have sex med mig nu". der vil han opfange. at en kvinde er klar til sex. hvis hun er letpåklædt.

Udfordringen er så at vi tager fat i Mr Retard og forklarer ham at det ikke fungerer på den måde, sådan at vi ændrer den måde han fortolker på.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2017, 14:01

Jeg har lige hørt om fake sexchikaneanklage nr 2 indenfor et par måneder i min dagligdag.

Nr 1, det er et andet firma. En pige der er meget glad for at snakke med cheferne, hun var f.eks. på restaurent med en 70-årig chef, hvilket er voldsomt bizart, givet han er en gammel gnaven mand og INGEN andre er sociale med ham.

Hun hænger også ud med en ung chef, sådan flirtende, de går på restaurent en del gange, hvorefter hun så beskylder ham for sexchikane til kollegaerne, der ikke rigtigt tager det alvorligt (99% af hendes kollegaer er kvinder.). Hun begynder så bagefter igen at snakke og hygge en masse med ham hun påstår har sexchikaneret hende, hvor hun f.eks. SMSertil ham outta nowhere at hun har haft et lækkert one night stand samt "liker" en anden chef på Tinder. Det er jo ikke måde at lægge afstand til folk :) Så er der så firmafest, hvor hun prioritere at danse en masse med ham hun syntes sexchinakenerede hende, for så et par dage efter IGEN at anklage ham for sexchikane, fordi han rager på hende mens de danser.

Det er et eller andet bizart opmærksomhedstrip hun kører. Hun vil altid have alting til at handle om hende, sådan generelt.

Anklage nr 2 har jeg lige hørt om i dag, det er derfor jeg kom i tanke om nr 1. En pige der siger "en ansat" kom og chikanerede hende, på et tidspunkt hvor der så kun var hende og EN ansat på stedet, som er en spagfærdig 20 årig nørdet fyr med kæreste på. Jeg kan SLET ikke forestille mig det om ham.

Der er heldigvis kameraer, så regner med at det bliver nemt at modbevise det, hvis hun kommer med en formel klage. 99% sikker på det er fake, måske fordi hun gerne vil have en betalt sommerferie. Virker heller ikke troværdigt på mig at hun bare siger "en ansat" når der kun er 1 på stedet, som hun udmærket godt ved hvad hedder - hun nævnte ingen specifik person.

Så man kan sige, en debat om hvorfor kvinder gør den slags, det kunne også være godt. Det er jo lidt 2 sider af samme sag.

Det er 2 små grupper i hvert køn der fucker det op, de få kvinder der kommer med fake anklager og så de få mænd der voldtager og sexchikanerer.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2017, 14:44

Dikus skrev:Men vi diskuterer jo ikke, om begivenhederne har fundet sted - men om de i så tilfælde kan kaldes voldtægt.


Ja men det er mere holdningen, hvor det er sådan at man fægter for det ene køn og det andet rager en.

Tror jeg vil holde mig foran kameraerne her, hvis der er kvinder til stede fra det firma hvor hende med den fake sexchikane kommer fra. Hun er fra et firma med nogen udliciterede opgaver - Jeg plejer at være flink og hjælpe dem, hvis de ikke kan finde ud af noget, eller skal vide hvor et eller andet er, men det gider jeg da ikke, når man kan risikere de anklager en for sexchikane, for måske at få en fridag eller noget ferie eller hvad ved jeg.

Har kun halvanden måned tilbage, så det går nok.

Så det er lidt symbolsk for at vi ender med at være i hver lejr hvor vores køns omgange med hinanden bliver fucked op af den her skyttegravsmetalitet.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf ajnaM » 5. jul 2017, 15:35

Dikus skrev:
Mon ikke i taler forbi hinanden i situationer? Jeg er f.eks. vågnet nøgen op hos en fremmed mand engang uden at ane, hvordan jeg var endt der eller hvad der har sket.

Hvis jeg nu havde sagt "voldtægt", så synes jeg faktisk, der er en pointe i, at nogen havde svaret "rod i signalerne" og ikke "ja, hvem skal vi anholde"


Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener. :gruble: Hvis du vågnede op et fremmed sted og ikke kunne huske, hvordan du var kommet derhen, men kunne huske, at du var blevet voldtaget - ville du så mene, at det ville gå ind under 'rod i signalerne'?


Jeg taler generelt om Mistermors indlæg, men det kan sagtens ske, jeg har misforstået hende.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2017, 15:40

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Men vi diskuterer jo ikke, om begivenhederne har fundet sted - men om de i så tilfælde kan kaldes voldtægt.


Ja men det er mere holdningen, hvor det er sådan at man fægter for det ene køn og det andet rager en.

Tror jeg vil holde mig foran kameraerne her, hvis der er kvinder til stede fra det firma hvor hende med den fake sexchikane kommer fra. Hun er fra et firma med nogen udliciterede opgaver - Jeg plejer at være flink og hjælpe dem, hvis de ikke kan finde ud af noget, eller skal vide hvor et eller andet er, men det gider jeg da ikke, når man kan risikere de anklager en for sexchikane, for måske at få en fridag eller noget ferie eller hvad ved jeg.

Har kun halvanden måned tilbage, så det går nok.

Så det er lidt symbolsk for at vi ender med at være i hver lejr hvor vores køns omgange med hinanden bliver fucked op af den her skyttegravsmetalitet.


Det giver fint mening - men der er vel ingen grund til at nægte at diskutere en problemstilling, fordi børnene i afrika har det værre? Så opretter man en særskilt diskussion om børnene i Afrika.


Jamen det er jo samme diskussion?

Hvis man er ude i at sænke barren for bevisførelse til voldtægt, så hæver man automatisk risikoen for at folk dømmes på falske anklager.

Ja og som jeg ser det, der er de fleste kvinder ligeglade med risikoen for uskyldigt dømte, fordi de ved jo at det ikke er en risiko for dem selv.

Der var en tråd herinde hvor folk ville have omvendt bevisbyrde f.eks.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Voldtægtsofre skal bare sige fra...

Indlægaf Akehurst2 » 5. jul 2017, 15:53

eks-Maupassant skrev:
Jamen det er jo samme diskussion?

Hvis man er ude i at sænke barren for bevisførelse til voldtægt, så hæver man automatisk risikoen for at folk dømmes på falske anklager.

Ja og som jeg ser det, der er de fleste kvinder ligeglade med risikoen for uskyldigt dømte, fordi de ved jo at det ikke er en risiko for dem selv.

Der var en tråd herinde hvor folk ville have omvendt bevisbyrde f.eks.


Jeg synes, det er meget vigtig at skelne mellem, hvad der skal bevises og hvem der skal bevise det. Og som jeg husker det, var det også det diskussionen gik på i den tråd, og så gik den i øvrigt rigtig meget på det mere overordnede syn på seksuelle forhold og hvordan sprogbrugen afspejler et bestemt syn, som også går igen i retssystemet.

Generelt ville det jo støtte en mands forklaring om at der var tale om frivillig sex en hel del, hvis han kunne sige "hun kyssede mig over hele kroppen", "hun tog selv tøjet af og lagde sig i sengen", "hun gramsede på mig", "hun sagde "tag mig"" "hun tog selv kondom frem og gav mig det på", og så videre - alle mulige ord og handlinger, der kunne vise, at hun var med på sex.

I stedet beskrives diskussionen fra ganske mange sager alene ud fra "hun sagde ikke, at hun ikke ville".

Det er det syn på seksuelle relationer, der kan undre mig. At der lægges så lidt vægt på gensidighed, og så meget på modstand. Fordi jeg synes, det siger noget om synet på seksualitet.
8

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"