Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf Wizzze » 27. jun 2017, 21:56

En kandidat i dansk fra Syddansk U, har meget bedre chancer for job, end en kandidat i dansk fra Kbh U.

Dataloger fra Ålborg har meget bedre chancer end dataloger fra Roskilde, og der er flere andre eksempler.

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... %C3%A5-job

Er det et problem at der er så meget forskel på universiteterne? eller er det naturligt at der vil være forskel, fordi lektorer og professorer jo er mennesker og dermed er forskellige, og kan have forskellige evner og formidler kvaliteter.

Tænke du over stedets kvalitet / rygte, da du søgte uddannelse, eller var det mere ting som transport, bolig og gennemsnit, som du valgte ud fra?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf Wizzze » 27. jun 2017, 22:04

Ekstrovert skrev:Jeg tror ikke altid det kvalitet, men også fleksibilitet blandt kandidaterne, der gør det eller udbud af de type jobs i området.


Undersøgelsen er korrigeret for den slags.
Siger de ihvertfald.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf Slettet bruger » 27. jun 2017, 22:08

Det er svært at korrigere, for det er forskellige persontyper de forskellige steder.

Om man studerer i Aalborg eller Roskilde på RUC, der er jo kæmpe forskel i folks prioriteter med hvad de vil.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf Slettet bruger » 28. jun 2017, 11:48

Dem der læser i Kbh/Århus, jeg vil tro der er flere af dem der er geografisk kræsne, fordi de vil bo i tæt afstand til fancy cafeer, hvor dem i Aalborg er mere ligeglade med hvor de bor.

Hvis man ikke var parat til at bo hvor som helst, så studerede man sq ikke i Aalborg :)
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf kokkenok » 28. jun 2017, 12:25

Hvis det er kvaliteten af uddannelserne der er et problem, burde det umiddelbart kunne ses på eksamener der har været en ekstern censor på, da de kommer fra et andet universitet. ... Så umiddelbart hælder jeg til at tro, at folk, bosat i københavn bare er u villige til at tage jobs uden for københavn.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf Slettet bruger » 28. jun 2017, 13:34

Ekstrovert skrev:
eks-Maupassant skrev:Dem der læser i Kbh/Århus, jeg vil tro der er flere af dem der er geografisk kræsne, fordi de vil bo i tæt afstand til fancy cafeer, hvor dem i Aalborg er mere ligeglade med hvor de bor.

Hvis man ikke var parat til at bo hvor som helst, så studerede man sq ikke i Aalborg :)


Sorry men det var fandme fordomsfuldt sagt!
Jeg studerer netop i Aalborg og der nu også mange af mine medstuderende der ikke vil bo hvor som helst!
Og mange der slet ikke vil væk fra byen.
Du havde måske ikke overvejet, at der faktisk er nogle der foretrækker Aalborg fremfor andre steder?
Jeg kender faktisk ret mange der pendler Aalborg-Århus for job, fordi de ikke er villig til at flytte fra Aalborg til Århus.


Hæhæ :)

Hvad jeg siger er at %delen af de studerende der er villige til at flytte wherever hen, den må være højere hos Aalborgstuderene end Københavnsstuderende.

Så hvis vi siger at sat 20% af de Aalborgstuderende er i Aalborg, fordi de kun vil studere i Aalborg og ikke andre steder, så er det tilsarende tal for de Københavnsstuderende måske mere 80%.

Jeg er selv fra landet, og er evigt forundret over så glasbobbel-agtige mange Københavnere er. Mange kigger bare mærkeligt på dem hvis man fortæller dem, at hvis de studerede i Esbjerg eller Odense i stedet for, og derved løse deres problem ved at betale husleje ud af den sparsomme SU. "Ja men, man kan jo ikke bo i Esbjerg!!!" svarer de så, som om man foreslog dem at bo i telt på Antarktis.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Svinger kvaliteten i vores uddannelsessteder for meget?

Indlægaf Wizzze » 28. jun 2017, 14:47

Ser man på de nye lister over nyuddannede, arbejde og løn, så ser man at det mere er linjer, end uddannelsessteder der "fejler", hvilket igen kunne tyde på at det mere er den/de gode undervisere og måske institutledelserne der gør udfaldet :gruble:

https://www.b.dk/nationalt/se-listen-he ... nyuddannet

Kemi uddannede fra RUC har således 0% arbejdsløshed, mens datalogerne fra samme sted jo havde problemer i den anden undersøgelse.

Og så skal man virkelig ikke læse om gamle folkefærd eller arkæologi for pengenes skyld :tie:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"