Er det over grænsen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 15:03

Dikus skrev:Men hvordan vil du finansiere en flytning?


Jeg ville bede venner og familie hjælpe mig med selve flytningen, og søge om lån/tilskud til indskuddet hos kommunen.
Hvis man flytter til noget mindre, er der sikkert også møbler/køkkengrej/tøj, man ikke har plads til mere, som kan sælges som tilskud til flytning.

Du får det til at lyde som om kh-modtagere er totalt hjælpeløse og stavsbundet til dyre boliger, som de ikke har råd til.
0
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 16:00

Dikus skrev:Det er, fordi det bestemt ikke er alle, der lige kan få folk til at flytte gratis for sig. Jeg kan f.eks. ikke.

Og nej. Det er altså heller ikke alle, der lige kan sælge noget.

Indskudslån er en mulighed - hvis man kan få det andet op at køre og så kan finde en endnu billigere lejlighed, så man kan afdrage på det også.

Det er virkeligt langt fra så let bare at flytte... Særligt fordi det i sig selv indikerer, man forventer at være på kontanthjælp i længere tid. Og så er der jo andre ting galt. For ja... Så er man pr definotion lidt hjælpeløs - ellers fandt man nok et arbejde.

Jeg har f.eks. Været på kontanthjælp i tre år. Hvor jeg i lange perioder skulle have hjælp til at vende mig i sengen. I andre fint magtede at gå i bad selv. Flytning havde været lige så overskueligt som det er for min bror, der nu er på ressourceydelse (det hedder det jo nu, når man anerkender, en 30-årig er for syg til at arbejde, men man ikke vil give førtidspension, før manden fylder 40 - ydelsen er det samme som kontanthjælp)

Skal min bror flytte, skal andre stå for ALT praktisk. Det kommer ikke til at ske.


Hvis din bror er 30 år så får han 11.143 kr i KH om måneden før skat og uden evt. tillæg. Han har altså ca. 3.000 mere til rådighed efter skat end en ung KH-modtager, som artiklen i avisen.dk omhandler, og som kun havde 2.600 kr. til bolig.

Dvs. din bror skal finde en bolig til ca. 5.600 om måneden. Hvis du her tillægger fx 400 kr i boligstøtte, så har han 6.000 kr. om måneden til en bolig, og så er udvalget af boliger altså noget større.
0
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 16:21

Dikus skrev:Så skal du bare fratrække afdrag til kommunen på den gæld, du vil stifte, løse problemet med atv å pakket ned, flyttet og pakket ud igen. Nåh ja... Og finde den udlejer, der vil vælge at leje ud til ham og ikke en af de ansøgerr, der har atbejde.


6.000 kr til bolig er ekstremt højt for en KH-modtager. Din bror kunne jo finde en bolig til 5.000 kr. og så afdrage med 1.000 om måneden til kommunen. Når han er færdig med at afdrage, har han så 1.000 kr. ekstra til at forsøde tilværelsen med hver måned.

Hele denne tråd handler jo om at sætte tæring efter næring. Er det ok at tigge sig til penge på FB? Det generer ikke mig personligt, da jeg ikke er på FB, men det er lidt som at pisse i bukserne på en vinterdag for at holde varmen. Næste måned skal man tigge om flere penge.

Enhver er nødt til at lægge budget og tilpasse udgifter til indtægter, og hvis huslejen er for høj så skal man flytte til noget billigere, også selv om det giver gæld på den korte bane. Og hvis ikke man kan finde ud af at lægge et budget, så kan man få gratis rådgivning.
0
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 17:16

Dikus skrev:Mrn du mangler stadig at få manden flyttet?


Det er jo det de 1.000 kr skal gå til. Hvis han har gammel gæld, må han betale 500 kr til gammel gæld og 500 kr til ny gæld (=flyttegæld).
Min pointe er: 1. Søg gratis økonomisk hjælp. 2. Flyt til et sted, du har råd til, incl. gældsafvikling. 3. Prøv at se løsninger i stedet for forhindringer.

Det største problem med velfærdssamfundet er efter min mening, at velmenende socialrådgivere passiviserer borgere i stedet for at gøre dem (med)ansvarlige for deres liv.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf Bimmerdyret » 25. jun 2017, 17:24

Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:Jeg synes egentlig, det største problem er, at så mange har så dårligt styr på deres økonomi.


Jeg synes nu også, det er et problem i sig selv, at de åbenbart har svært ved at skelne mellem, hvad der need to have og nice to have. Evnen til behovsudsættelse er en grundforudsætning for at de får styr på deres økonomi.


Hvilket så netop er årsagen til at folk ikke har styr på deres økonomi ?

Sry... men har the urge to say... DUH....
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf Bimmerdyret » 25. jun 2017, 17:29

DenBruneMunk skrev:
Akehurst2 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Wizzze skrev:"Min veninde inviterede mig ind til byen og spise, men mangler til turen hjem og en pakke cigaretter, i alt 64 kroner. Nogen, der vil hjælpe?"

Er det en joke, eller tager de bare røven på folk nu?

Hvis man er så godtroende eller af venlig sjæl og mener disse personer skal hjælpes, så er det vist der man skal have hjælp først.



Altså, lige den der handler da i den grad ikke om at tage røven på nogen. Hun skriver jo fuldstændigt ærligt, hvad pengene skal bruges til, og beder om et beskedent beløb.

Jeg ville aldrig give hende penge, og synes også de er latterligt at bede om penge til det formål, men det handler da ikke om at snyde nogen.

10 x 64kr , det kan gå hen og blive en pæn sum, hvis nogen gør noget uden at skrive om det. Aner ikke om det sker men det kan jo hurtigt blive til en indsamling.



Altså hvis der er folk der giver til dette...så er det jo ikke underligt at:
- den sidste idiot ikke er født igår
- den nigerianske prins stadig får bid
- folk stadig tror de har en mulitmiliardærtrillionær der ikke liiiige har styr på arvereglerne
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf Bimmerdyret » 25. jun 2017, 17:30

DenBruneMunk skrev:
Akehurst2 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Wizzze skrev:"Min veninde inviterede mig ind til byen og spise, men mangler til turen hjem og en pakke cigaretter, i alt 64 kroner. Nogen, der vil hjælpe?"

Er det en joke, eller tager de bare røven på folk nu?

Hvis man er så godtroende eller af venlig sjæl og mener disse personer skal hjælpes, så er det vist der man skal have hjælp først.



Altså, lige den der handler da i den grad ikke om at tage røven på nogen. Hun skriver jo fuldstændigt ærligt, hvad pengene skal bruges til, og beder om et beskedent beløb.

Jeg ville aldrig give hende penge, og synes også de er latterligt at bede om penge til det formål, men det handler da ikke om at snyde nogen.

10 x 64kr , det kan gå hen og blive en pæn sum, hvis nogen gør noget uden at skrive om det. Aner ikke om det sker men det kan jo hurtigt blive til en indsamling.



Altså hvis der er folk der giver til dette...så er det jo ikke underligt at:
- den sidste idiot ikke er født igår
- den nigerianske prins stadig får bid
- folk stadig tror de har en mulitmiliardærtrillionær der ikke liiiige har styr på arvereglerne
0
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 17:42

Dikus skrev:Nej. De skukke gå til afdrag på gæld til indskud og forusbetalt husleje

Så mangler du stadig at få flyttet en syg mand, der ikke selv kan hjælpe særligt til med flytning, og indbo. Jeg antager, man har fjernet muligheden for at yde hjælpntil den slags, fordi man har vurderet, der ikke er go øjonomi i det, selvom du sidder og synes det. For det ER dyrt med sådan en flytning. Jeg har lige selv foretaget den. Det kostede 50 t.kr. Når man ikke kan selv, så koster ting ret mange penge...

Lette løsninger er ikke altid så lette, når de skal ud på papiret.


Jeg ved ikke om jeg er ekstremt dårlig til at forklare dette, eller om du bevidst nægter at forstå, men hvis din bror har 1.000 kr til gældsafvikling, så må han dele de 1.000 kr mellem sine kreditorer. Det kan fx være 500 kr til kommunen for indskud+flytning og 500 kr. til sygehjælper eller hvad der nu skal til for at hjælpe ham med at flytte.

Selvfølgelig kan man flytte en syg borger til en billigere bolig. Jeg vil næsten vædde på, at kommunen er villig til at give flyttehjælp som tilskud og ikke som lån, hvis din bror har det så dårligt.
0
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 17:59

Dikus skrev:500 kr for en flytning? Hvilken verden bor du i?

Jeg har lige betalt 50 t.kr for det. Min bror kunne sikkert fpmp det for noget mindre. Men de penge kan han jo ikke lpne. Det er lallende urealistisk at tro, man får nogen til at hjælpe en kontanthjælpsmodtager ned flytning, hvis bare han lover at betale 500 kr om måneden fremover.

Oige så urealistisk er det at tage det fra det beløb, der skal afdrages til kommunen, da de ikke nedsætter afdrag til dem, fordi man har anden gæld... Hvilket jo så er en god grund til ikke at låne ud til kontanthjælpsmodtagere


500 kr om måneden self. Det koster ikke din bror 50.000 at flytte en 1V-lejl. med mindre han bliver taget godt og grundigt ved næsen.

Det lyder som om din bror må blive boende i sin alt for dyre lejlighed indtil fogeden kommer og smider ham ud, for du vil da i hvert fald ikke hjælpe ham med at gå til en gratis økonomi rådgiver. Stakkels mand.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf Conway » 25. jun 2017, 18:05

Dikus skrev:
idunk skrev:
Dikus skrev:Men hvordan vil du finansiere en flytning?


Jeg ville bede venner og familie hjælpe mig med selve flytningen, og søge om lån/tilskud til indskuddet hos kommunen.
Hvis man flytter til noget mindre, er der sikkert også møbler/køkkengrej/tøj, man ikke har plads til mere, som kan sælges som tilskud til flytning.

Du får det til at lyde som om kh-modtagere er totalt hjælpeløse og stavsbundet til dyre boliger, som de ikke har råd til.


Det er, fordi det bestemt ikke er alle, der lige kan få folk til at flytte gratis for sig. Jeg kan f.eks. ikke.

Og nej. Det er altså heller ikke alle, der lige kan sælge noget.

Indskudslån er en mulighed - hvis man kan få det andet op at køre og så kan finde en endnu billigere lejlighed, så man kan afdrage på det også.

Det er virkeligt langt fra så let bare at flytte... Særligt fordi det i sig selv indikerer, man forventer at være på kontanthjælp i længere tid. Og så er der jo andre ting galt. For ja... Så er man pr definotion lidt hjælpeløs - ellers fandt man nok et arbejde.

Jeg har f.eks. Været på kontanthjælp i tre år. Hvor jeg i lange perioder skulle have hjælp til at vende mig i sengen. I andre fint magtede at gå i bad selv. Flytning havde været lige så overskueligt som det er for min bror, der nu er på ressourceydelse (det hedder det jo nu, når man anerkender, en 30-årig er for syg til at arbejde, men man ikke vil give førtidspension, før manden fylder 40 - ydelsen er det samme som kontanthjælp)

Skal min bror flytte, skal andre stå for ALT praktisk. Det kommer ikke til at ske.


Hvis du og din bror er så syge at i ikke kan flytte og pakke ned selv har man normalt venner og familie der træder til. Hvis det ikke er tilfældet hos jer har i enten verdens dårligste omgangskreds eller ingen overhovedet...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 18:10

Dikus skrev:Men kæreste ven. Det er faktisk den virkelighed, mange står i.


Men din bror har dog trods alt dig. Eller strækker din hjælp sig kun til at brokke sig til fremmede på internettet.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf Conway » 25. jun 2017, 18:38

Dikus skrev:
Conway skrev:
Dikus skrev:
idunk skrev:
Dikus skrev:Men hvordan vil du finansiere en flytning?


Jeg ville bede venner og familie hjælpe mig med selve flytningen, og søge om lån/tilskud til indskuddet hos kommunen.
Hvis man flytter til noget mindre, er der sikkert også møbler/køkkengrej/tøj, man ikke har plads til mere, som kan sælges som tilskud til flytning.

Du får det til at lyde som om kh-modtagere er totalt hjælpeløse og stavsbundet til dyre boliger, som de ikke har råd til.


Det er, fordi det bestemt ikke er alle, der lige kan få folk til at flytte gratis for sig. Jeg kan f.eks. ikke.

Og nej. Det er altså heller ikke alle, der lige kan sælge noget.

Indskudslån er en mulighed - hvis man kan få det andet op at køre og så kan finde en endnu billigere lejlighed, så man kan afdrage på det også.

Det er virkeligt langt fra så let bare at flytte... Særligt fordi det i sig selv indikerer, man forventer at være på kontanthjælp i længere tid. Og så er der jo andre ting galt. For ja... Så er man pr definotion lidt hjælpeløs - ellers fandt man nok et arbejde.

Jeg har f.eks. Været på kontanthjælp i tre år. Hvor jeg i lange perioder skulle have hjælp til at vende mig i sengen. I andre fint magtede at gå i bad selv. Flytning havde været lige så overskueligt som det er for min bror, der nu er på ressourceydelse (det hedder det jo nu, når man anerkender, en 30-årig er for syg til at arbejde, men man ikke vil give førtidspension, før manden fylder 40 - ydelsen er det samme som kontanthjælp)

Skal min bror flytte, skal andre stå for ALT praktisk. Det kommer ikke til at ske.


Hvis du og din bror er så syge at i ikke kan flytte og pakke ned selv har man normalt venner og familie der træder til. Hvis det ikke er tilfældet hos jer har i enten verdens dårligste omgangskreds eller ingen overhovedet...



Men kæreste ven. Det er faktisk den virkelighed, mange står i.


Må man være så indiskret at spørge hvorfor jeres omgangskreds ikke vil hjælpe....
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19704
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46478

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2017, 21:34

idunk skrev:
Dikus skrev:Men hvordan vil du finansiere en flytning?


Jeg ville bede venner og familie hjælpe mig med selve flytningen, og søge om lån/tilskud til indskuddet hos kommunen.
Hvis man flytter til noget mindre, er der sikkert også møbler/køkkengrej/tøj, man ikke har plads til mere, som kan sælges som tilskud til flytning.

Du får det til at lyde som om kh-modtagere er totalt hjælpeløse og stavsbundet til dyre boliger, som de ikke har råd til.

De lejligheder/værelser du linker til er fremleje af privatpersoner, og ikke almene boliger - så kan man ikke få indskudslån af kommunen.
1
...
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf idunk » 25. jun 2017, 22:04

LadyFox skrev:De lejligheder/værelser du linker til er fremleje af privatpersoner, og ikke almene boliger - så kan man ikke få indskudslån af kommunen.

Man kan søge om enkeltydelse. Det dækker også flytning til privat lejebolig. Det kan måske endda gives som tilskud, som ikke skal betales tilbage. Men det kræver at den nye bolig giver en forbedring af borgerens økonomiske vilkår, og at han ikke har pengene selv - altså kommunen sætter et rimeligt rådighedsbeløb.

Hvis man allerede er i en almen bolig, som er for dyr, så er det bedste man kan gøre at kontakte boligselskabet. Mange har økonomisk rådgivning og kan hjælpe med at finde en billigere bolig i en anden afdeling. Medarbejderne i de almene boligselskaber er som regel rigtig søde og hjælpsomme.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er det over grænsen?

Indlægaf Conway » 25. jun 2017, 22:06

Citat slettet

I de flestes verden kan flytning klares i en gratis trailer, malearbejde kan klares på en weekend. Ind og udpakning kan ikke være det store problem hvis man kan bruge arme og ben.
Kontanthjælp er IKKE en sygdom selv om du får det til at lyde sådan...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"