Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Slettet bruger » 8. jun 2017, 18:12

Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
De er homogene på den måde, at dem, der ikke har råd til efterskole, har det til fælles, at de ikke har råd til efterskole.

Efterskolerne er også homogene på den måde, at dem der er på efterskole, det er dem hvis forældre gerne vil sende deres børn på efterskole. Fordi dem, hvis forældre ikke vil sende dem på efterskole, de er ikke på efterskole, fordi de ikke er blevet sendt på efterskolen.

Det er allerede en del homogenitet.

Men der er jo forskelle mellem folk alligevel. Set udefra ser punkerne i Ungeren rimelig ens, stort sammenfald i interesser og påklædning, men de er jo ikke en flok ens zombie-kloner alligevel :)


Efterskolerne er homogene på den måde, at de hat et tema:

Oure er gymnastik, Brøndby er fodbold, Vejlefjord er kristen og har heste, der er dem med spejder, IT, design osv.
Du vælger skole ud fra dine interesser, DERFOR er der en vis homogenitet blandt eleverne.


Yes, men det er jo en slags bonus-homogenitet, oven i at de allerede har det tilfælles, at de gerne vil på efterskole.

Det er slet ikke sådan jeg har noget imod det, jeg synes det er fint at folk danner mere specifikke fællesskaber. Hvor man så'n popper ind og ud af gruppe alt efter hvor man nu er i livet. Hip hurra for efterskoler!
0
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Tyrfing » 8. jun 2017, 18:34

Og så har efterskoler ofte noget som de unge mennesker ikke møder i folkeskolen – konsekvens!
De seje drenge og piger som vi møder i starten af skoleåret, kommer hurtigt ned på jorden til os andre efter at de opdager at alle handlinger udløser en konsekvens fra enten lærerstaben eller eleverne selv og nogle ting er der bare nul tolerance på.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Bimmerdyret » 8. jun 2017, 19:13

Tyrfing skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tyrfing skrev:God ide.
Hvis vi derved kan højne uddannelsesniveauet hos ressourcesvage unge, så betaler jeg glædeligt et par kroner mere i skat.


Problemet med efterskoler er bare, at det ikke ligefrem højner det faglige niveau.
Efterskoler er de skoler med laveste karaktergennemsnit over hele linjen.

Jeg siger ikke at eleverne ikke kan få noget socialt ud af efterskoler, men fagligt så sker der ikke noget.
Nu er jeg selv en del af efterskolemiljøet og jeg har mødt mange elever som er gået fra en 02 karakter i folkeskolen til et 4 tal hos os. Mange elever på efterskoler er ikke så boglige stærke. Ja, vi brager ikke igennem med topkarakterer, men at gå fra 02 til 4 på et år kalder jeg sgu for at løfte eleven fagligt.


Men set over en kam, iforhold til CEPOS og diverse andre der måler (og uanset hvor uenige man er med den eller ej) så skraber efterskoler over en kam bunden og har gjort det i årevis.
At påstå at efterskoler øger uddannelseniveauet er ud fra de vurderinger - fejlagtig.


Og ja.. det kan man se i diverse skemaer og lister - hvad angår det faglige..
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Bimmerdyret » 8. jun 2017, 19:15

Men bare for at fremhæve efterskoler fra den positive side, så er der (efter min mening) for få efterskoler, der fokuserer på sådan noget som autisme eller ordblindhed.. De efterskoler burde fremhæves og støttes langt mere end de gør i dag
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Slettet bruger » 8. jun 2017, 21:07

Bimmerdyret skrev:
Tyrfing skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tyrfing skrev:God ide.
Hvis vi derved kan højne uddannelsesniveauet hos ressourcesvage unge, så betaler jeg glædeligt et par kroner mere i skat.


Problemet med efterskoler er bare, at det ikke ligefrem højner det faglige niveau.
Efterskoler er de skoler med laveste karaktergennemsnit over hele linjen.

Jeg siger ikke at eleverne ikke kan få noget socialt ud af efterskoler, men fagligt så sker der ikke noget.
Nu er jeg selv en del af efterskolemiljøet og jeg har mødt mange elever som er gået fra en 02 karakter i folkeskolen til et 4 tal hos os. Mange elever på efterskoler er ikke så boglige stærke. Ja, vi brager ikke igennem med topkarakterer, men at gå fra 02 til 4 på et år kalder jeg sgu for at løfte eleven fagligt.


Men set over en kam, iforhold til CEPOS og diverse andre der måler (og uanset hvor uenige man er med den eller ej) så skraber efterskoler over en kam bunden og har gjort det i årevis.
At påstå at efterskoler øger uddannelseniveauet er ud fra de vurderinger - fejlagtig.


Og ja.. det kan man se i diverse skemaer og lister - hvad angår det faglige..


Aldrig stol på målinger af skoler.

Det er umuligt at måle på de satans børn :) De opfører sig ikke som en god sample skal, ligge roligt i kolben og ikke skifte humør hver andet minut.
0
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Tyrfing » 9. jun 2017, 08:55

Bimmerdyret skrev:
Men set over en kam, iforhold til CEPOS og diverse andre der måler (og uanset hvor uenige man er med den eller ej) så skraber efterskoler over en kam bunden og har gjort det i årevis.
At påstå at efterskoler øger uddannelseniveauet er ud fra de vurderinger - fejlagtig.


Og ja.. det kan man se i diverse skemaer og lister - hvad angår det faglige..
Hvis man ser på elevers socioøkonomiske baggrund, så er der ingen tvivl om at privatskolerne løfter mest.
Det kunne så være en årsag til at vi ”skraber bunden”. Men det er fuldstændig ligegyldigt i min bog. Vi sender unge, der ofte har været lidt skoletrætte, ud i den anden ende med en 10 klasses eksamen og tro mig, for mange er det en stor sejr. Det papir og det at de har fået måske lidt mere mod på livet gør altså at de ofte kommer videre i uddannelsessystemet. Det hele er naturligvis ikke kun rosenrødt, men jeg syntes de penge er godt givet ud.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Bimmerdyret » 9. jun 2017, 09:16

Falstria skrev:Og ja.. det kan man se i diverse skemaer og lister - hvad angår det faglige..


Hvis det er en musikefterskole, består det faglige jo også i musikken.
Hvis det er en art idrætsefterskole, består det faglige jo også i idrætten.
Osv.[/quote]

Ja, men det der højner uddannelseniveauet er nu en gang de konkrete fag som dansk, matematik osv.
For et par år siden viste en undersøgelse at hver 4. efterskole faktisk trak eleverne ned rent fagligt.
Så, når eleverne bliver "dummere" rent fagligt (hvor en del jo også tager 9.klasse) så mener jeg ikke man kan sige at efterskoler ligefrem højner uddannelsesniveauet.
0
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Tyrfing » 9. jun 2017, 09:39

Man Sammenligner pærer og bananer.
Vi har eleverne i et år. Der er ikke som i folkeskolen samme mulighed for en uddannelsesplan eller at følge deres udvikling i en længere periode.

Hvorfor har jeg på fornemmelsen at du er folkeskolelærer. :gruble:
0
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Politisk flertal vil hjælpe familier med lav indkomst

Indlægaf Tyrfing » 9. jun 2017, 12:44

Mistermor skrev:
Der er også efterskoler, der har 9. klasse, og det synes jeg forpligter endnu mere.

Jeg ved godt, at ét eksempel ikke giver et billede af hele området, men min bekendtes datter var på efterskole, betalt af kommunen, og hun fik ikke andet end en skitur ud af det. Fagligt rykkede hun sig ikke. Hun begyndte at ryge. Hun var aldrig at se på billederne fra skolens aktiviteter. - Og når hun ikke kom op om morgenen, sendte skolen forældrene en sms, - hvilket er lidt svært at forholde sig til, når man står på jobbet i en helt anden landsdel. Det var spild af samfundets penge.
Jo der er en overlevering. Og naturligvis også en plan.
Hos os er det sådan at vi tager en snak med eleven og også ofte også med forældrene om hvad eleven gerne vil have ud af det år hos os. Der er nogle som bare vil have et pusterum inden de skal beslutte sig til hvad de derefter vil lave. Vi har dog mange som har et ønske om at forbedre et fag og så laver vi en plan ud fra det.
Som med alt andet her i livet, findes der både succeshistorier og det modsatte. Desværre er det ikke alle der oplever et efterskoleophold positivt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"