Niels Helveg Petersen er død

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf Guilded_Lily » 3. jun 2017, 08:35

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-06-03-tidligere-udenrigsminister-niels-helveg-petersen-er-dod

Jeg var ikke så politisk interesseret dengang i 90'erne, men jeg syntes, han virkede som en rar mand. Jeg kan ikke lige huske næser og sådan.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. jun 2017, 08:43

Det var trist :( Han kan ikke været blevet, sådan rigtig, gammel.

Jeg havde stor, også politisk, sympati for ham, selvom han tilhørte et parti, jeg aldrig så meget som har overvejet at stemme på.
Eller, måske har jeg faktisk kort overvejet det engang for mange år siden, og det har helt sikkert været pga. folk som ham.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2017, 08:50

Det er selvfølgelig altid trist når et menneske går bort, især for familie og venner.
Men jeg må indrømme at jeg ikke kommer til at græde mange tårer. Han var ikke min kop te politisk. Ingen tvivl om at han var radikal, og han har helt sikkert været sit parti en god mand. Men jeg synes ikke han var Danmark en god mand, på den måde lignede han gamle radikaler som P Munch, Scavenius og Baunsgaard brødrene.

Men da helt sikkert en betydende politikker i årene med Anker, Schlüter og Nyrup (som jo ikke ville være blevet statsminister uden Helvegs kniv i mørket)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf paint » 3. jun 2017, 08:50

Trist. Han var en politiker af den 'gamle skole', med en vis etik, moral og integritet (så det ud til). Han gik selvfølgelig ind for en politik, som ikke var min 'kop te', men derfor kan man jo godt være et udmærket menneske.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 08:59

DetSorteCirkus skrev:Det var trist :( Han kan ikke været blevet, sådan rigtig, gammel.

Jeg havde stor, også politisk, sympati for ham, selvom han tilhørte et parti, jeg aldrig så meget som har overvejet at stemme på.
Eller, måske har jeg faktisk kort overvejet det engang for mange år siden, og det har helt sikkert været pga. folk som ham.

78.
Jo, jeg syntes også, han virkede sympatisk. Men han var selvfølgelig i bund og grund en lumsk radikaler! ;)
Han lokkede mig engang til at stemme på sig ved at gå til valg på et regeringssamarbejde mellem K, RV og S. (Det passer meget godt med mine politiske holdninger, da jeg har ldt af hvert fra de tre partier.) Men efter valget mente han desværre ikke, det kunne lade sig gøre, fordi Svend Auken var formand for S. Jeg var sådan set principielt enig i, at Auken var en type, der aldrig ville blive statsminister - men altså, det var jo kendt allerede under valgkampen, at han var formand for S, så det kan jo ikke være kommet som en overraskelse på Helveg.
Hvad han derefter gjorde, var at tilbyde Schlüter, at R ville gå med i den borgerlige regering hvis de smed Centrumdemokraterne og Kristeligt Folkeparti ud. Og sådan blev det.
Nogle år senere pressede han S til at skifte formand som betaling for, at RV ville gå med i en S-regering.
Så lidt lumsk må man nok sige :-D
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf landsbytossen » 3. jun 2017, 09:06

Han har på tv kaldt Mette Fugl "Dumme kælling". Dog med et glimt i øjet. Jeg husker ikke, hvad hun spurgte om, måske om han nu skulle være statsminister.

Jeg husker ham som en del af fodnotepolitiken, og det er ikke positivt at være en del af den.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. jun 2017, 09:16

dgd2007 skrev:78.
Jo, jeg syntes også, han virkede sympatisk. Men han var selvfølgelig i bund og grund en lumsk radikaler! ;)
Han lokkede mig engang til at stemme på sig ved at gå til valg på et regeringssamarbejde mellem K, RV og S. (Det passer meget godt med mine politiske holdninger, da jeg har ldt af hvert fra de tre partier.) Men efter valget mente han desværre ikke, det kunne lade sig gøre, fordi Svend Auken var formand for S. Jeg var sådan set principielt enig i, at Auken var en type, der aldrig ville blive statsminister - men altså, det var jo kendt allerede under valgkampen, at han var formand for S, så det kan jo ikke være kommet som en overraskelse på Helveg.
Hvad han derefter gjorde, var at tilbyde Schlüter, at R ville gå med i den borgerlige regering hvis de smed Centrumdemokraterne og Kristeligt Folkeparti ud. Og sådan blev det.
Nogle år senere pressede han S til at skifte formand som betaling for, at RV ville gå med i en S-regering.
Så lidt lumsk må man nok sige :-D


Ja, når jeg nævner politisk sympati, handler det bestemt ikke om Kongemordet. Never forget. Never forgive. :cuss:
Det er mere det menneskesyn, fx. i forhold til udlændinge, som jeg forbinder med især hans generation af radikale, som jeg husker som noget positivt.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 3. jun 2017, 09:50

Var aldrig enig med ham, men han var radikal af den gamle skole. Dvs. med åbent sind før der gik speltbrød og intersektionalistisk forbudsfeminisme i den. Han så ikke godt ud i seler.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 09:51

DetSorteCirkus skrev:Ja, når jeg nævner politisk sympati, handler det bestemt ikke om Kongemordet. Never forget. Never forgive. :cuss:
Det er mere det menneskesyn, fx. i forhold til udlændinge, som jeg forbinder med især hans generation af radikale, som jeg husker som noget positivt.

Så vi er enige ... men ud fra modsatte synspunkter :fløjt:
Jeg kan til nød acceptere kongemordet - firserne var forfærdelige, hvis man havde hjertet til venstre. Reagan og Thatcher reigned supreme, og socialdemokrater og centrumvenstrefolk i alle lande havde nærmest tabt håbet om nogensinde kom til magten igen ... og valgte ledere, der heller ikke ville kunne: Michael Foot, Hans-Jochen Vogel, Svend Auken (og det samme med de demokratiske præsidentkandidater i USA). Så det var nødvendigt at komme videre, hvis 90'erne skulle blive anderledes.
Til gengæld må jeg sige, at den radikale humanisme mht. udlændinge lå som en dyne over alting og nok bærer en stor del af ansvaret for, at der skal militærbeskyttelse for at afholde rockkoncerter i 2017. Så det vil jeg nu ikke rose ham for.
Også som landsbytossen nævner, fodnotedagsordenerne, som han drillede den borgerlige regering med (indtil han selv gik ind i den), betragtede jeg også noget pjat.
Så ca. samme karaktergivning - men modsatte begrundelser :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 09:54

Jeg er for øvrigt nok en af de eneste debattører, der kan huske hans far (det er jo et regulært dynasti).
Han var kultur-/undervisningsminister m.m.

    Billede
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2017, 10:19

dgd2007 skrev:Jeg er for øvrigt nok en af de eneste debattører, der kan huske hans far (det er jo et regulært dynasti).
Han var kultur-/undervisningsminister m.m.

    Billede


Dem har vi jo flere af ;) Hækkerupperne, Ellemann-Jensen, Auken klanen osv.

Men ja, du er nok den eneste der har alderen, du er ca. samtidig med Stauning, ´ikk? :devil:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Niels Helveg Petersen er død

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 10:25

Wizzze skrev:Dem har vi jo flere af ;) Hækkerupperne, Ellemann-Jensen, Auken klanen osv.

Men ja, du er nok den eneste der har alderen, du er ca. samtidig med Stauning, ´ikk? :devil:

Arh, lige knap. Men 70'erne kan jeg da (delvist :-D) huske ...
Han var minister under Hilmar Baunsgaards VKR-regering, og afsluttede i Europa-Parlamentet - og til sidst som "landsformand" for RV (men det er vist en titel uden egentlig politisk betydning i RV).
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"