Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf annella » 1. jun 2017, 06:24

https://nordjyske.dk/nyheder/hoejesteret-bremser-udlevering--rumaenske-faengsler-for-daarlige/91a9cbf8-3316-456e-b0e3-6c9baa60e8ba

Forholdene i de rumænske fængsler er så tvivlsomme, at tre kvinder og en mand slipper for at blive udleveret til deres hjemland.

Det fastslår Højesteret onsdag i en principiel afgørelse.

Både Justitsministeriet og Østre Landsret har tidligere sagt god for at sende de fire rumænere afsted. Men landets øverste domstol slår nu bremsen i.

I deres afgørelse påpeger de fem højesteretsdommere, at rumænerne i deres hjemland ville risikere at skulle afsone i celler, hvor de blot ville være sikret et personligt rum på to kvadratmeter.

Det vil ifølge domstolen være i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.

Den siger, at "ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller vanærende behandling eller straf".

De tre kvinder - en mor og hendes to døtre - anklages i Rumænien for organiseret menneskehandel.

Sagen mod dem er rejst som udløber af den store Hvepsebo-sag i Danmark. Den viste, at et stort antal fattige rumænere blev udnyttet til bedragerier og andre former for kriminalitet.

Men mor og døtre har strittet imod udlevering, og det samme gjorde den rumænske mand, der har kørt som chauffør rundt om i Europa.

I hans tilfælde ønsker Rumænien at få ham tilbage til afsoning af en fængselsdom på fire år og seks måneder.

Normalt skal domstolene klappe hælene i, når et EU-land udsteder en europæisk arrestordre, som det er tilfældet her.

Afsoningsforholdene i Rumænien er imidlertid så problematiske, at Højesteret ikke kan være med.

Retten henviser til, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i efteråret har udtalt sig om netop den plads, et frihedsberøvet menneske skal kunne råde over.

I en sag mod Kroatien fastslog domstolen i Strasbourg, at indespærring på mindre end tre kvadratmeter i længere tid udgør nedværdigende behandling, som er i strid med menneskerettighedskonventionens artikel tre.

I Kroatien havde en mand kunnet boltre sig på 2,62 kvadratmeter i 27 dage.


Hvad mener du om Højesterets afgørelse om ikke at udlevere de kriminelle rumænere til afsoning i hjemlandet?

For mig er afgørelsen uforståelig, afsoningsforholdene i Rumæniener vel ikke en mere nedværdigende behandling, end den behandling de dømtes ofre har været udsat for.

Et eksempel selvom jeg selvfølgelig ikke ved om omtalte østeuropæere er rumænere: http://lokalavisen.dk/%C3%B8steuropaeis ... %20seneste
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Pølsemix » 1. jun 2017, 06:49

Hvis afsoningsforholdene strider imod en konvention som vi har tilsluttet os, så er dommen korrekt og helt fair.
5
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf icelady » 1. jun 2017, 07:10

Jeg mener, at du jo så må synes det er helt i orden at blæse på konventioner (Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.), så længe dømte smides ud af DK.


Selvfølgelig kan det virke unfair og måske endda provokerende, at de skal blive her i landet, fordi deres hjemlands fængsler er for dårlige; men det berettiger ikke DK til at skide på konventioner, vi som land har tilsluttet os.
6
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Akehurst2 » 1. jun 2017, 07:20

Pølsemix skrev:Hvis afsoningsforholdene strider imod en konvention som vi har tilsluttet os, så er dommen korrekt og helt fair.


Enig.

Og så er det helt horribelt, at et EU-land kan have så elendige fængsler, at de grundlæggende strider mod Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som de har tilsluttet sig skal overholde som alle andre EU-lande.
8
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Seladon » 1. jun 2017, 07:46

så må Danmark bidrage til en renovering/tilbygning dernede, for det kan ikke være rigtigt at vi skal huse alverdens indsatte herhjemme.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
MAX
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. maj 2017, 08:37
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf MAX » 1. jun 2017, 08:03

Det er en god ting at vi har konventioner. Det betyder så at jeg må leve med at alle røvhullerne også er beskyttet.
Og så kunne EU lave en fælles standard for fængsler. Når man kan standardisere krumningen på agurker, kan de vel også finde ud af det.
3
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf annella » 1. jun 2017, 09:20

icelady skrev:Jeg mener, at du jo så må synes det er helt i orden at blæse på konventioner (Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.), så længe dømte smides ud af DK.


Selvfølgelig kan det virke unfair og måske endda provokerende, at de skal blive her i landet, fordi deres hjemlands fængsler er for dårlige; men det berettiger ikke DK til at skide på konventioner, vi som land har tilsluttet os.


Artikel 3

Ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.

Det er vel relativt, hvad der er umenneskeligt, nedværdigende behandling eller straf?

Du citerer mærkeligt nok Hitler: “I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Akehurst2 » 1. jun 2017, 10:00

annella skrev:
icelady skrev:Jeg mener, at du jo så må synes det er helt i orden at blæse på konventioner (Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.), så længe dømte smides ud af DK.


Selvfølgelig kan det virke unfair og måske endda provokerende, at de skal blive her i landet, fordi deres hjemlands fængsler er for dårlige; men det berettiger ikke DK til at skide på konventioner, vi som land har tilsluttet os.


Artikel 3

Ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.

Det er vel relativt, hvad der er umenneskeligt, nedværdigende behandling eller straf?


Ja, og der har menneskerettighedsdomstolen så blandt andet konstateret, at fængselsophold med helt utilstrækkeligt privat rum, er omfattet af dette.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf thomassneum » 1. jun 2017, 10:06

Vi udleverer ikke til dødsstraf, eller toturlignende forhold. Et princip der er værd at holde fast i.

EU bør dog kræve at de får rettet op på de forhold, hvis de skal være en del af EU. Det manglede bare.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Akehurst2 » 1. jun 2017, 10:10

thomassneum skrev:
EU bør dog kræve at de får rettet op på de forhold, hvis de skal være en del af EU. Det manglede bare.


Ja, det er ikke nogen overraskelse, at fængselsstandardene r meget forskellig i EU, men at det står så slet til overraskede mig faktisk. Der skal virkelig sættes ind på, at de får det bragt i orden.

Og det skal i øvrigt ikke være muligt for Rumænien at spekulere i, at de slipper for at modtage deres egne statsborgere, bare deres fængsler er usle nok.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Slettet bruger » 1. jun 2017, 10:13

Akehurst2 skrev:
Pølsemix skrev:Hvis afsoningsforholdene strider imod en konvention som vi har tilsluttet os, så er dommen korrekt og helt fair.


Enig.

Og så er det helt horribelt, at et EU-land kan have så elendige fængsler, at de grundlæggende strider mod Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som de har tilsluttet sig skal overholde som alle andre EU-lande.


Hvad er mere horribelt er at vores politikere, heriblandt var Anders Fogh jo tovholder på EUs østudvidelse, ikke har styr på hvad for nogen lande de lukker ind.

De sydøstlige lande i Europa er en anden verden end vesteuropa, det kan man se i den her tråd. Man vil have de skal have fængsler på europæisk standard, men de er stadig ikke færdige med at fikse ting som rent drikkevand man ikke bliver syg af (i nogle regioner) og den slags.

Jeg synes det er helt fint de er med i EU, men hvad jeg virkeligt ikke forstår, er hvorfor man ikke har lavet en indsats for at få dem op til minimumsstandarden, heriblandt at deres fængsler opfylder EMK.

Det ødelægger jo også hele ideen med EMK, hvis det er optional om man føler for a opfylde den eller ej. Hvorfor skal vi altid overholde alle konventioner når det også er helt OK at man bare lader være?
3
MAX
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. maj 2017, 08:37
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf MAX » 1. jun 2017, 10:17

Jeg tænker, hvis jeg som rumæner begår et mord i Rumænien og flygter til Danmark og Rumænien forlanger mig udleveret, så må den danske stat ikke sende mig tilbage da jeg derved kan blive fængslet under umenneskelige forhold.

Så er mit spørgsmål nu, kan Danmark retsforfølge en udenlandsk statsborger for en forbrydelse begået i et andet land? Eller må vi bare leve med ham på tålt ophold? :gruble:

Nogen her som har juridisk indsigt om det?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Akehurst2 » 1. jun 2017, 10:19

eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:
Pølsemix skrev:Hvis afsoningsforholdene strider imod en konvention som vi har tilsluttet os, så er dommen korrekt og helt fair.


Enig.

Og så er det helt horribelt, at et EU-land kan have så elendige fængsler, at de grundlæggende strider mod Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som de har tilsluttet sig skal overholde som alle andre EU-lande.


Hvad er mere horribelt er at vores politikere, heriblandt var Anders Fogh jo tovholder på EUs østudvidelse, ikke har styr på hvad for nogen lande de lukker ind.

De sydøstlige lande i Europa er en anden verden end vesteuropa, det kan man se i den her tråd. Man vil have de skal have fængsler på europæisk standard, men de er stadig ikke færdige med at fikse ting som rent drikkevand man ikke bliver syg af (i nogle regioner) og den slags.

Jeg synes det er helt fint de er med i EU, men hvad jeg virkeligt ikke forstår, er hvorfor man ikke har lavet en indsats for at få dem op til minimumsstandarden, heriblandt at deres fængsler opfylder EMK.

Det ødelægger jo også hele ideen med EMK, hvis det er optional om man føler for a opfylde den eller ej. Hvorfor skal vi altid overholde alle konventioner når det også er helt OK at man bare lader være?


Det er altid en diskussion, om man først skal optage medlemmer, når de lever op til hvert et komma i betingelserne, eller om man skal optage på forventet efterbevilling, hvis de gode takter virker tilstrækkeligt solide. Umiddelbart kan jeg godt se ideen i, at hvis et land har været igennem en markant udvikling og virkelig viser at de vil det forpligtende fællesskab, så gennemfører man optagelsen for at vise tillid og give dem et incitament til at forsætte udviklingen snarere end at blive ved med at afvise dem så det til sidst er for demotiverende.

Men her adskillige år efter, at Rumænien er blevet optaget skal der skrides ind for at vise, at EU faktisk mener det rigtig alvorligt, når tilslutning til menneskerettigedskonventionen er en forudsætning for medlemsskab.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf Slettet bruger » 1. jun 2017, 10:23

MAX skrev:Det er en god ting at vi har konventioner. Det betyder så at jeg må leve med at alle røvhullerne også er beskyttet.
Og så kunne EU lave en fælles standard for fængsler. Når man kan standardisere krumningen på agurker, kan de vel også finde ud af det.


Hvorfor skulle de overholde fængselsstandarden, når de nu allerede har opdaget, at det er OK med EU at de ikke overholder dem, samt at det direkte er til deres fordel ikke at overholde den?

Det er lande der ikke en gang har rent drikkevand man ikke bliver syg af nogen steder. Det her er prioritet 362 for dem.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Højesteret bremser udlevering: Rumænske fængsler for dårlige

Indlægaf thomassneum » 1. jun 2017, 10:24

eks-Maupassant skrev:
Hvorfor skulle de overholde fængselsstandarden, når de nu allerede har opdaget, at det er OK med EU at de ikke overholder dem, samt at det direkte er til deres fordel ikke at overholde den?

Det er lande der ikke en gang har rent drikkevand man ikke bliver syg af nogen steder. Det her er prioritet 362 for dem.


EU skal naturligvis fremsætte krav og usdstede bøder i den periode de ikke overholder kravet. Så må man jo overveje deres medlemsskab.
2
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"