Er Europa ved at begå selvmord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Seladon » 31. maj 2017, 17:45

Det påstår i hvert fald Douglas Murray, direktør ved den britiske tænketank The Henry Jackson Society, i en essay:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat ... n-doedsdom

her er et uddrag:

Europa har i dag meget lidt lyst til at reproducere sig selv, kæmpe for sig selv eller blot tage sit eget parti i en debat. Magthaverne synes overbevist om, at det ikke ville betyde ret meget, hvis Europas befolkninger og kulturer blev tabt for verden.

Der findes ikke én enkeltstående årsag til den nuværende sygdom. Den kultur, der blev skabt af borgerne i den jødisk-kristne kultur, af de gamle grækere og af antikkens romere, er ligesom oplysningstidens opdagelser ikke blevet udvisket af ingenting. Men vi er nået til vores sidste akt på grund af to sideløbende udviklinger — to sæt forbundne begivenheder — over hvilke det nu er stort set umuligt at komme sig.

Den første er den store massebevægelse af folkeslag ind i Europa. Denne proces indledtes i alle vesteuropæiske lande efter Anden Verdenskrig og skyldtes dengang mangel på arbejdskraft. Snart blev Europa bidt af indvandring, ude af stand til at stoppe strømmen, selv hvis man havde ønsket at gøre det.

Resultatet var, at det, der engang havde været Europa — hjemsted for de europæiske befolkninger — efterhånden blev et hjem for hele verden. De steder, der havde været europæiske, blev efterhånden til noget andet.

Og hele tiden blev europæerne ved med at opfinde nye måder at overbevise sig selv om, at denne tilstrømning kunne fungere. Man lod for eksempel som om, at en sådan indvandring var normal. Eller at selvom integrationen udeblev for den første generation, så kunne den fortsat komme for dennes børn, børnebørn eller en anden, fremtidig generation. Eller bare at det slet ikke var så vigtigt, hvorvidt folk integrerede sig eller ej.

Og hele tiden affejede vi den altovervejende sandsynlighed for, at det simpelthen bare ikke ville fungere. Dette er en konklusion, der blot er blevet fremskyndet af de senere års migrationskrise.
For end ikke massetilstrømningen af millioner af mennesker til Europa ville have været enden på kontinentet, hvis ikke det var for det faktum, at Europa samtidigt (sammentræf eller ej) havde mistet troen på sine overbevisninger, traditioner og legitimitet.(...)
Mere end noget andet kontinent eller nogen anden kultur i verden i dag er Europa tynget af skyldfølelse over sin fortid. Samtidigt med denne ekstroverte og åbenbare mangel på tillid til sig selv findes der en indadvendt udgave af selvsamme skyldfølelse. For et andet problem i Europa er en eksistentiel træthed — en følelse af, at Europas historie måske er skrevet færdig, og at en ny historie skal have lov til at begynde.

Masseindvandring — udskiftning af store dele af de europæiske befolkninger med andre mennesker — er en måde, hvorpå man har forestillet sig denne nye fortælling: Forandring, syntes vi at tænke, kunne vel være lige så godt som et hvil. En sådan eksistentiel, civilisatorisk træthed er ikke udelukkende et moderne europæisk fænomen — men det faktum, at et samfund føler sig udtjent, på præcis samme tidspunkt, som et andet samfund er begyndt at flytte ind, kan ikke andet end at føre til store, skelsættende forandringer.


Murray maler et dystert billede her, for han overser de mange hundrede tusinde immigranter, som er godt integrerede i de europæiske lande, men han rammer alligevel prikken på i'et, når han beskriver hvilke problematikker vi - gamle europæere - er konfronteret med.
Selv synes jeg at det er en meget uheldig kombination af negative faktorer som gør at Europa finder sig midt i en identitetskrise, imo udløst af kultursammenstød. Den demokratiske dialog, som vi ellers bryster os med, er afhængig af et passende dannelsesniveau og en god kommunikation, som desværre i praksis er blevet nedprioriteret af magthavere (trods mange flotte ord i diskursen).
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 31. maj 2017, 18:04

Ja vi er.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Conway » 31. maj 2017, 18:54

Den gode Murray glemmer at pointere sammenhængen ml. storkapitalen og europæiske ledere der gennem EU målrettet ødelægger Europa.
EU's fundament, de åbne grænser, bærer alene skylden for Europas forfald og viser tydeligt hvor meget storkapitalen betyder for magthaverne.
Utallige terrorangreb, optøjer, vold og voldtægter er blot uvæsentlige bagateller i forhold til at holde gang i pengemaskinen der aldrig kommer menigmand til gavn.
Magteliten og storfinansen hytter sig og sine i skattely under fjerne himmelstrøg langt fra vores miserable hverdag med høje skatter og nedskæringer samt utilpassede indvandreres overgreb.
Flertallet af europæerne tror, ubegribeligt nok, stadig fuldt og fast på at EU's åbne grænser fortsat er vejen frem.
Hvor mange år og hvor mange flere lig skal der på bordet før Europas befolkninger får øjnene op og siger stop for denne landsødelæggende institution kaldet EU....
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Panton » 31. maj 2017, 19:03

Ja, desværre :(
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf fisken80 » 31. maj 2017, 19:12

Og hvad så hvis vi er? Intet er statisk og landområdet, grænser og kultur har altid ændret sig. Det sker så også nu, det kan jeg egentlig ikke hidse mig op over.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Seladon » 31. maj 2017, 20:23

fisken80 skrev:Og hvad så hvis vi er? Intet er statisk og landområdet, grænser og kultur har altid ændret sig. Det sker så også nu, det kan jeg egentlig ikke hidse mig op over.


Korrekt, men nu vil Murray slå alarm mod de alt for mange ændringer der er sket i en kort periode, tror jeg. Hans prognose er ikke særlig opmuntrende.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20486
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43976

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf paint » 31. maj 2017, 20:35

Hans 'analyse', opfatter jeg mere som et essay, der bygger på formodninger og fornemmelser, mere end på begrundede forhold. Hans argumenter, bygger ikke på fakta, men igen på noget han tror/mener.

Der kommer sandsynligvis til at ske større eller mindre ændringer, i løbet af de kommende årtier. Men jeg tror ikke på dét scenarie han stiller op.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2017, 23:59

Jeg har jo ingen krystalkugle, så jeg kan ikke vide, om Europa kan finde sin livsvilje igen, men jeg synes, han har ret i, at den synes mangle lidt i øjeblikket. :gruble:
0
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Bad Samaritan » 1. jun 2017, 02:47

Nej. Men europæiske lande bliver langsomt ædt op indefra af fremmedfrygt og manglende tro på det fællesmenneskelige. Hvor meget det så end kan synes sådan, så er cancer ikke selvmord. Det er resultatet af et svækket immunforsvar...
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf annella » 1. jun 2017, 04:38

Seladon skrev:Det påstår i hvert fald Douglas Murray, direktør ved den britiske tænketank The Henry Jackson Society, i en essay:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat ... n-doedsdom

her er et uddrag:

Europa har i dag meget lidt lyst til at reproducere sig selv, kæmpe for sig selv eller blot tage sit eget parti i en debat. Magthaverne synes overbevist om, at det ikke ville betyde ret meget, hvis Europas befolkninger og kulturer blev tabt for verden.

Der findes ikke én enkeltstående årsag til den nuværende sygdom. Den kultur, der blev skabt af borgerne i den jødisk-kristne kultur, af de gamle grækere og af antikkens romere, er ligesom oplysningstidens opdagelser ikke blevet udvisket af ingenting. Men vi er nået til vores sidste akt på grund af to sideløbende udviklinger — to sæt forbundne begivenheder — over hvilke det nu er stort set umuligt at komme sig.

Den første er den store massebevægelse af folkeslag ind i Europa. Denne proces indledtes i alle vesteuropæiske lande efter Anden Verdenskrig og skyldtes dengang mangel på arbejdskraft. Snart blev Europa bidt af indvandring, ude af stand til at stoppe strømmen, selv hvis man havde ønsket at gøre det.

Resultatet var, at det, der engang havde været Europa — hjemsted for de europæiske befolkninger — efterhånden blev et hjem for hele verden. De steder, der havde været europæiske, blev efterhånden til noget andet.

Og hele tiden blev europæerne ved med at opfinde nye måder at overbevise sig selv om, at denne tilstrømning kunne fungere. Man lod for eksempel som om, at en sådan indvandring var normal. Eller at selvom integrationen udeblev for den første generation, så kunne den fortsat komme for dennes børn, børnebørn eller en anden, fremtidig generation. Eller bare at det slet ikke var så vigtigt, hvorvidt folk integrerede sig eller ej.

Og hele tiden affejede vi den altovervejende sandsynlighed for, at det simpelthen bare ikke ville fungere. Dette er en konklusion, der blot er blevet fremskyndet af de senere års migrationskrise.
For end ikke massetilstrømningen af millioner af mennesker til Europa ville have været enden på kontinentet, hvis ikke det var for det faktum, at Europa samtidigt (sammentræf eller ej) havde mistet troen på sine overbevisninger, traditioner og legitimitet.(...)
Mere end noget andet kontinent eller nogen anden kultur i verden i dag er Europa tynget af skyldfølelse over sin fortid. Samtidigt med denne ekstroverte og åbenbare mangel på tillid til sig selv findes der en indadvendt udgave af selvsamme skyldfølelse. For et andet problem i Europa er en eksistentiel træthed — en følelse af, at Europas historie måske er skrevet færdig, og at en ny historie skal have lov til at begynde.

Masseindvandring — udskiftning af store dele af de europæiske befolkninger med andre mennesker — er en måde, hvorpå man har forestillet sig denne nye fortælling: Forandring, syntes vi at tænke, kunne vel være lige så godt som et hvil. En sådan eksistentiel, civilisatorisk træthed er ikke udelukkende et moderne europæisk fænomen — men det faktum, at et samfund føler sig udtjent, på præcis samme tidspunkt, som et andet samfund er begyndt at flytte ind, kan ikke andet end at føre til store, skelsættende forandringer.


Murray maler et dystert billede her, for han overser de mange hundrede tusinde immigranter, som er godt integrerede i de europæiske lande, men han rammer alligevel prikken på i'et, når han beskriver hvilke problematikker vi - gamle europæere - er konfronteret med.
Selv synes jeg at det er en meget uheldig kombination af negative faktorer som gør at Europa finder sig midt i en identitetskrise, imo udløst af kultursammenstød. Den demokratiske dialog, som vi ellers bryster os med, er afhængig af et passende dannelsesniveau og en god kommunikation, som desværre i praksis er blevet nedprioriteret af magthavere (trods mange flotte ord i diskursen).


Jeg synes, Murray begår en stor fejl, når han taler om Europa, det han beskriver er kun gældende for Vesteuropa og ikke for Østeuropa.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 2. jun 2017, 00:53

Fremtiden tilhører dem der tropper op. En stor del af Europa har besluttet ikke at gide at komme, så de har ikke del i fremtiden. Jeg syntes det er specielt slående at stort set alle store Vesteuropæiske lande i dag ledes af personer uden børn: Merkel (Tyskland), Macron (Frankrig), Theresa May (UK), Paolo Gentiloni (italien).
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf annella » 2. jun 2017, 04:26

Vlad Kalashnikov skrev:Fremtiden tilhører dem der tropper op. En stor del af Europa har besluttet ikke at gide at komme, så de har ikke del i fremtiden. Jeg syntes det er specielt slående at stort set alle store Vesteuropæiske lande i dag ledes af personer uden børn: Merkel (Tyskland), Macron (Frankrig), Theresa May (UK), Paolo Gentiloni (italien).


De har sikkert slet ikke haft tid til børn, de har haft rigeligt at gøre med at fremme deres politiske karriere :) i det mindste har både Merkel og Macron stedbørn.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Seladon » 2. jun 2017, 07:35

annella skrev:
Jeg synes, Murray begår en stor fejl, når han taler om Europa, det han beskriver er kun gældende for Vesteuropa og ikke for Østeuropa.


Korrekt, hans analyse passer mest Vesteuropæiske lande. I Østeuropa er der kun ungarske Orbans stemme som kan høres klart og tydeligt. Tjekkiet og Slovakiet er tavse, Polen er svækket af interne magtkampe ( fx. angrebet mod Tusk) , Rumænien og Bulgarien er gennemtæret af korruption. ( Rusland hører ikke til i Østeurpa imo.)
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Seladon » 2. jun 2017, 07:36

Vlad Kalashnikov skrev:Fremtiden tilhører dem der tropper op. En stor del af Europa har besluttet ikke at gide at komme, så de har ikke del i fremtiden. Jeg syntes det er specielt slående at stort set alle store Vesteuropæiske lande i dag ledes af personer uden børn: Merkel (Tyskland), Macron (Frankrig), Theresa May (UK), Paolo Gentiloni (italien).


Tumpen har 5 børn , men hvad hjælper det, når han er håbløs :klovn:
Senest rettet af Seladon 2. jun 2017, 07:41, rettet i alt 1 gang.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er Europa ved at begå selvmord?

Indlægaf Seladon » 2. jun 2017, 07:40

Seladon skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Fremtiden tilhører dem der tropper op. En stor del af Europa har besluttet ikke at gide at komme, så de har ikke del i fremtiden. Jeg syntes det er specielt slående at stort set alle store Vesteuropæiske lande i dag ledes af personer uden børn: Merkel (Tyskland), Macron (Frankrig), Theresa May (UK), Paolo Gentiloni (italien).


Tumpen har 5 børn , men hvad hjælper det, når han er håbløs :klovn:


Ellers enig med dig : fremtiden tilhører dem der står tidlig op og er proaktive.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"