Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. maj 2017, 11:33

ajnaM skrev:Eksempelvis gennem bedre privatøkonomisk uddannelse - det kunne jo passende være en del af matematikundervisningen i folkeskolen



Det har det altså været i matematikundervisningen i mere end 30 år, så ærlig talt...
Selv i 2. klasse har elever i den periode lært sådan noget så banalt med "du har 10 kr, en is koster 15 kr".hvor mange is kan du købe.


Dertil kommer - hvornår begynder man at mene at ungdomsuddannelserne ikke gør deres arbejde godt nok?
Det er sgu da der de unge bliver gamle nok til at kunne tage de pågældende lån, så hvorfor klandre grundskolen for at folk i 20'erne ikke kan behovsudsætte??
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19704
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46478

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf LadyFox » 28. maj 2017, 11:41

Jeg faldt i samme fælde som Mads da jeg blev myndig. Jeg kunne ikke drømme om at give andre folk skylden for det, eller bede andre folk om at hjælpe mig ud af den kattepine jeg har sat mig selv i. Det var mega dumt gjort og sådan er det.
Jeg var psykisk syg med en alvorlig og kronisk diagnose, jeg havde brugt alle mine teenage-år på at få af vide af fagpersoner at jeg altid ville være syg, jeg ikke skulle regne med nogensinde at få et job, en økonomi, en familie, eje noget - jeg skulle forberede mig på at leve et helt liv på kontanthjælp, hvis jeg var meget heldig en førtidspension, udover konstant at få sådanne ting af vide så havde jeg helt enormt ondt i sjælen, så det var ikke svært for mig at forstille mig at jeg ikke havde en chance i det her liv. I den tid udviklede jeg mig også et ret heftigt blandings-misbrug som bestemt heller ikke gjorde min situation lettere.
Så jeg stod der og havde det skidt, med meget få midler, et dyrt forbrug, ingen tro på fremtiden - men med et "godt hjerte", der ikke ønskede at skade andre mennesker. Så for mig virkede et som en let og rimelig konsekvensfri løsning at tage et sådan lån.
Jeg ved ikke hvordan det fungerer nu, men den gang kunne jeg dukke op med stortset kun mit pas, en eftermiddag godt bedugget og vinderskæv og 10 minutter senere have fået et ja til at låne til en værdi af 10.000 kroner. Selvom det er 100% min egen skyld og jeg selv må æde lorten - så synes jeg godt nok at det var alt for nemt, især taget i betragtning af at der da ikke er nogen mennesker ved sine fulde fem der kunne finde på at tage et forbrugslån med så dårlige vilkår.
Så for min skyld vil det bestemt ikke gøre noget at gøre det mere vanskeligt for andre at tage sådan en dårlig beslutning.

^ Dette indlæg er nok det mest grænseoverskridende jeg nogensinde har skrevet, og jeg forventer ikke at det er noget alle kan forstå hvis man ikke slev har været der.
10
...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4915
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Stars » 28. maj 2017, 11:41

Santa skrev:Mange matematiklærere underviser allerede i emnet, i hvert fald renter og renters rente.
Men personligt synes jeg ikke at folkeskolen skal pålægges mere ansvar for at unge menneskers uvidenhed, bliver udnyttet af ågerkarle.
Forældrene må have et ansvar for at opdrage deres børn til at sætte sig ind i økonomi og for at tage ansvar for deres valg. Meget mindre curling, tak!
Hvis det ikke er nok, så kan staten jo passende lovgive sig ud af det, ved at lægge et max loft på renter.


Men når nu så mange mennesker IKKE lærer det hjemmefra ... og når konsekvenserne ikke kun rammer den enkelte låner, men også deres børn og samfundet som helhed, synes jeg egentlig, det giver god mening, at "samfundet" underviser. Der er jo også sexualundervisning, det kunne de unge også bare lære hjemme.

Men det er næppe nok at undervise i 8. og 9. klasse. Der er de unge ... 14-15-16 år?
Det glemmer de alt om igen, fordi de ikke skal bruge det endnu.
Så det skal gentages (årligt) på ungdomsuddannelserne.


Og ja tak til renteloft, så lånevirksomhederne er nødt til at sortere i deres kunder, hvis de vil have deres virksomhed til at løbe rundt.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4915
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Stars » 28. maj 2017, 11:46

Markedsføringsmæssigt så jeg også gerne samme restriktioner for pengeudlån som for tobak.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9605
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26886

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Santa » 28. maj 2017, 11:53

Stars skrev:
Santa skrev:Mange matematiklærere underviser allerede i emnet, i hvert fald renter og renters rente.
Men personligt synes jeg ikke at folkeskolen skal pålægges mere ansvar for at unge menneskers uvidenhed, bliver udnyttet af ågerkarle.
Forældrene må have et ansvar for at opdrage deres børn til at sætte sig ind i økonomi og for at tage ansvar for deres valg. Meget mindre curling, tak!
Hvis det ikke er nok, så kan staten jo passende lovgive sig ud af det, ved at lægge et max loft på renter.


Men når nu så mange mennesker IKKE lærer det hjemmefra ... og når konsekvenserne ikke kun rammer den enkelte låner, men også deres børn og samfundet som helhed, synes jeg egentlig, det giver god mening, at "samfundet" underviser. Der er jo også sexualundervisning, det kunne de unge også bare lære hjemme.

Men det er næppe nok at undervise i 8. og 9. klasse. Der er de unge ... 14-15-16 år?
Det glemmer de alt om igen, fordi de ikke skal bruge det endnu.
Så det skal gentages (årligt) på ungdomsuddannelserne.


Og ja tak til renteloft, så lånevirksomhederne er nødt til at sortere i deres kunder, hvis de vil have deres virksomhed til at løbe rundt.

Læs Bimmerdyrets svar, det passer fint med min mening.
Og så handler det her om meget andet end ren undervisning i låntagning, det handler om behovsudsættelse, at arbejde for et mål, at udvikle modenhed og ansvarlighed, at kunne prioritere - alt sammen noget, som man bestemt arbejder med i folkeskolen, men som aller-allerbedst læres af forældrene igennem de første 14-15-16-17 år af ens liv.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30013

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2017, 12:13

Nu var linket en henvisning til en historie om lån, men der er jo masser af andre situationer hvor folk mener ansvaret ligger et andet sted end hos dem selv.

Nu her med det gode vejr flyder masser af parker og grønne områder med skrald og efterladenskaber, fordi folk ikke mener de er ansvarlige for at rydde op, de betaler jo deres skat, så det må nogle andre tage sig af :tie: :rulle:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-2 ... sidste-aar

http://www.bt.dk/kendte/lisbeth-oesterg ... -ikke-okay

Eller også er det bare dårlig opdragelse? :gruble:
https://www.tv2lorry.dk/artikel/isbutik ... en-au-pair

Selv politiet er gode til at flytte ansvar for problemer over på andre, fremfor at gøre festdeltagerne ansvarlige for deres opførsel :tie:
http://www.bt.dk/krimi/koebenhavns-poli ... gaa-i-byen
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4915
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Stars » 28. maj 2017, 12:18

Santa skrev:
Stars skrev:
Santa skrev:Mange matematiklærere underviser allerede i emnet, i hvert fald renter og renters rente.
Men personligt synes jeg ikke at folkeskolen skal pålægges mere ansvar for at unge menneskers uvidenhed, bliver udnyttet af ågerkarle.
Forældrene må have et ansvar for at opdrage deres børn til at sætte sig ind i økonomi og for at tage ansvar for deres valg. Meget mindre curling, tak!
Hvis det ikke er nok, så kan staten jo passende lovgive sig ud af det, ved at lægge et max loft på renter.


Men når nu så mange mennesker IKKE lærer det hjemmefra ... og når konsekvenserne ikke kun rammer den enkelte låner, men også deres børn og samfundet som helhed, synes jeg egentlig, det giver god mening, at "samfundet" underviser. Der er jo også sexualundervisning, det kunne de unge også bare lære hjemme.

Men det er næppe nok at undervise i 8. og 9. klasse. Der er de unge ... 14-15-16 år?
Det glemmer de alt om igen, fordi de ikke skal bruge det endnu.
Så det skal gentages (årligt) på ungdomsuddannelserne.


Og ja tak til renteloft, så lånevirksomhederne er nødt til at sortere i deres kunder, hvis de vil have deres virksomhed til at løbe rundt.

Læs Bimmerdyrets svar, det passer fint med min mening.
Og så handler det her om meget andet end ren undervisning i låntagning, det handler om behovsudsættelse, at arbejde for et mål, at udvikle modenhed og ansvarlighed, at kunne prioritere - alt sammen noget, som man bestemt arbejder med i folkeskolen, men som aller-allerbedst læres af forældrene igennem de første 14-15-16-17 år af ens liv.


Jeg er bestemt enig i, at forståelse af konsekvenser og behovsudsættelse er super-vigtige elementer i problematikken om kviklån.
Jeg mener bare, at vi OGSÅ er nødt til at hjælpe dem, der ikke evner at lære det.

Min nu 17-årige ... jeg har fra hun var 12 og indtil for et halvt år siden hevet mig fortvivlet i håret overbevist om, at hun risikerede at være "Luksusfælden-kandidat" inden hun fyldte 19. Nu er der heldigvis sket noget i hovedet på hende (formodentlig i forbindelse med job og løn og hvor hurtigt, den kan forsvinde), så NU tror jeg på, hun har fattet lidt af det med økonomi, og hun ikke render ud og tager lån bare fordi hun kan, det sekund hun fylder 18.

Hendes søster er helt modsat: "Mor, du skal lære mig det om husleje og regninger og økonomi, inden jeg flytter hjemmefra" og "Mor, jeg synes altså ikke, du skulle have købt sommerhus, før du havde sparet op til det. Lån er dumt"
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Tux » 28. maj 2017, 13:39

Ekstrovert skrev:Jeg er enig i at der skal strammere lovgivning omkring kviklån fx synes jeg det forrygt at man må reklamere på offentlig steder såsom busser.

Hvis noget er lovligt, må man selvfølgelig også reklamere for det på busser hvis der er et man kan vil..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Tux » 28. maj 2017, 14:00

Ekstrovert skrev:
Tux skrev:
Ekstrovert skrev:Jeg er enig i at der skal strammere lovgivning omkring kviklån fx synes jeg det forrygt at man må reklamere på offentlig steder såsom busser.

Hvis noget er lovligt, må man selvfølgelig også reklamere for det på busser hvis der er et man kan vil..

Alkohol og smøger er også lovlige derfor er der stadig restriktioner på hvordan de må reklamere.

Alholhol og smøger er selvsagt i en kategori for sig selv, på samme måde som reklamer rettet mod børn er det..

Trods alt er kviklån ikke sundhedsskadelige..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Slettet bruger » 28. maj 2017, 14:11

Endnu en clickbait-galning. Jeg er træt at af medierne viderebringer alle mulige freaks holdninger.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Slettet bruger » 28. maj 2017, 15:19

Jeg læste en artikel i Jyllands-Posten om en russer der var blevet milliardær på kviklån hvor kun halvdelen betaler tilbage rettidigt. Han ejede vist blandt andet Vivus. Det var ret tydeligt at forretningsmodellen var at folk skulle betale for sent så man kunne plukke dem i morarenter. Det er klart at det kun virker så længe der er folk der tager lånene, men så længe der findes så beregnende og kyniske typer, synes jeg det er fint at beskytte befolkningen imod dem når det nu ikke er alle der kan beskytte sig selv. Hvilken glæde har vi som samfund af at man kan udbyde sådan nogle lån og sende resursesvage i armod og en masse milliarder til en eller anden russer?
4
ajnaM
Indlæg: 10075
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27582

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2017, 20:02

Bimmerdyret skrev:
ajnaM skrev:Eksempelvis gennem bedre privatøkonomisk uddannelse - det kunne jo passende være en del af matematikundervisningen i folkeskolen



Det har det altså været i matematikundervisningen i mere end 30 år, så ærlig talt...
Selv i 2. klasse har elever i den periode lært sådan noget så banalt med "du har 10 kr, en is koster 15 kr".hvor mange is kan du købe.



Jeg mener ikke basal matematikundervisning, eller renters rente for den sags skyld, som man har haft om i folkeskolen i 100 år, men reel privatøkonomisk undervisning - i personlige skatteforhold, budgetplanlægning og den slags.

Privatøkonomi er på skemaet i den forstand, at det er i Fælles Mål, men hvordan skolerne tilrettelægger undervisningen er vidt forskelligt. Nogle steder inviterer man som sagt bankerne ud at undervise - andre steder kan man se et afsnit af Luksusfælden eller tale om kviklån. Og det er fint, men i mine øjne er det ikke nok (og bankerne skal ikke have ansvaret for det, men det er en anden snak).
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Guru » 30. maj 2017, 17:26

Ja, jeg går ind for en reguleringen.

Problemet er at du ikke behøver være særlig dum for at falde i fælden. Det kan være dumt ja, men det afhænger jo helt af din betalingsevne, og hvad du vil acceptere at betale ekstra for at få dit fjernsyn NU. Det kan jo godt være, at man kan acceptere at betale 9000 kr. istedet for 5000, mod at betale afdrag på fx. 250 kr. om måneden i fx. 3 år , som man ved man har råd til, hvis man til gengæld skærer ned på det generelle forbrug. Det er jo en helt fair prioritering, og hvis man ellers kan finde de 250 kr. I budgettet, så kan man få det fjernsyn man så længe har ønsket sig. Som ung og uerfaren, er det jo meget let at sige: "jamen jeg bruger da bare 250 kr. mindre." Uden rigtig at vide hvor meget 250 kr. reelt betyder i det private budget. Min pointe er at nogle folk måske har handlet ud fra et gennemtænkt grundlag, men i sidste ende ikke har kunne styre det, fordi de ikke kendte sig selv godt nok.


Der er dem som har lært hjemmefra, at det af princip er dumt at låne penge, og derfor altid vil være meget tilbageholdende overfor især kvicklån. De er ikke mere intelligente eller smartere. De har bare fået sig en sund vane.

Regnskabs undervisningen i skolen, er omend ikke ubrugelig, så i hvert fald utilstrækkelig. Jeg kendte udmærket til renters rente Osv. da jeg selv blev voksen, men jeg var stadig lang tid om at lære, hvor hurtigt man kan sjatte sine penge væk, og hvor mange økonomiske faldgruber man kan falde i, hvis man ikke passer på, og som jeg aldrig havde hørt om. Penge er et stort ansvar at have, og langt fra alle ved nok om det, eller bekymrer sig nok om det, når de bliver 18.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"