Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30015

Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2017, 09:34

piv piv, jeg har .... og nu er der problemer, hvorfor sørgede nogen, kommunen eller staten ikke for at det ikke skete?

Nogen må gøre noget, nogen må løse mine problemer, det kan ikke være mit ansvar :rulle:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-2 ... 000-kroner

I dette tilfælde har en ung mand lånt penge hos et kvicklån selskab, ikke overholdt aftalen og betalt tilbage, og skylder nu mere.
Jeg var ung,,, jeg vidste jo ikke... staten skulle have sørget for ... man skulle være ældre før man kunne låne ...

OK unge mand, hvis du ikke er klar til at tage ansvar for dine handlinger som 18årig, så lad os deponere de rettigheder der følger med den alder også, ingen stemmeret, intet kørekort osv.

Jeg er helt med på at vi alle har forskellige forudsætninger, og nogen har specifikke forhold som selvfølgelig gør at de skal have hjælp og støtte, men langt hovedparten af folk må sgu indse at de har et eget ansvar for ting her i livet.
Jeg sidder også med i bestyrelsen i vores andelsforening, og nærmest hver uge har vi henvendelser ala, "naboen laver meget krydret mad, det lugter, får dem til at holde op!", "Underboen spiller højt musik, få dem til at skrue ned!", "Overboens børn larmer, det lyder som en hel flok elefanter, som de tramper rundt deroppe, få dem til at være stille!" Og spørger man så folk om de har snakket med naboen, underboen eller overboen, om problemerne, så er svaret altid, neeej det må nogle andre tage sig af :rulle:
6
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2424

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Orchidea » 28. maj 2017, 10:00

Jeg tænker også buh-hu... altså, først tager man et dumt lån og derefter overholder man ikke aftalen for tilbagebetaling. Jamen, så ender det jo med at blive en meget dyr historie. Jeg har forståelse for at være ung og dum, men ansvaret kan ikke tørres af andre steder end hos en selv.

Når det er sagt, så mener jeg at en max grænse for renter på lån er en god ide. De her kviklån tiltrækker jo netop mennesker, der i forvejen har en rådden økonomi, hvir kviklån bare er med til at gøre den endnu værre end den var til at starte med. Folk med check på deres økonomi ville jo ikke røre denne type lån med en ildtang.
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Persnikedy » 28. maj 2017, 10:06

Jeg kan godt lide ideen med et loft over kvick lånene - for de renter er jo rablende. Det har de fx i Italien (dog for at stoppe ågerkale).

Men måske der skulle sættes ind et andet sted samtidig. Basis økonomi er noget man får med hjemmefra, men ham i artiklen har jo tydeligvis ikke fået det når han mener at 20.000 da skal lånes i kvicklån. Og jo, selvfølgelig har vi selv et ansvar for at bruge hoved, men der er mange 18årige som ikke er over 14 i hoved når der skal tænkes ansvar. Og ham i artiklen er jo tydeligvis ikke moden i pæren hvis han siger ja til kvicklån på den størrelse.
Om det så skal betyde kredit-check eller aldersloft over det så det i hvert fald ikke kan forkalres med ungdoms-kådhed ved jeg ikke
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
ajnaM
Indlæg: 10114
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27697

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2017, 10:10

Han har selv ansvaret.

Men derudover synes jeg godt, man kan hjælpe andre unge fra at komme i samme situation uden at fratage dem ansvar eller rettigheder. Eksempelvis gennem bedre privatøkonomisk uddannelse - det kunne jo passende være en del af matematikundervisningen i folkeskolen, eventuelt med koblinger til noget samfundsfag.
Jeg ved, at nogle banker giver den slags undervisning, men det burde ikke være bankerne, der står for det.

Og så ser jeg også indgrebene mod kvikudlånerne velkomne. I mine øjne er det rigtig fint, at det skal tage længere tid at låne pengene, og at man evt. sætter et loft over kviklånene. Men derudover tænker jeg også, at der burde være grænser for, hvor høje renter man må tage. Er der egentlig ikke allerede det i begrebet 'åger'? :gruble:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 836
Likede indlæg: 19899

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Animi » 28. maj 2017, 10:11

Ahmen altså.... :rulle:

Men til gengæld synes jeg det kunne være en god idé, hvis man i 8.-9. klasse i folkeskolen indførte fag der omhandlede, økonomi, lån, skat, hvordan man læser en forskudsopgørelse osv.
9
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf paint » 28. maj 2017, 10:12

Persnikedy skrev:Jeg kan godt lide ideen med et loft over kvick lånene - for de renter er jo rablende. Det har de fx i Italien (dog for at stoppe ågerkale).

Men måske der skulle sættes ind et andet sted samtidig. Basis økonomi er noget man får med hjemmefra, men ham i artiklen har jo tydeligvis ikke fået det når han mener at 20.000 da skal lånes i kvicklån. Og jo, selvfølgelig har vi selv et ansvar for at bruge hoved, men der er mange 18årige som ikke er over 14 i hoved når der skal tænkes ansvar. Og ham i artiklen er jo tydeligvis ikke moden i pæren hvis han siger ja til kvicklån på den størrelse.
Om det så skal betyde kredit-check eller aldersloft over det så det i hvert fald ikke kan forkalres med ungdoms-kådhed ved jeg ikke


Han er dog 'moden' nok, til ikke at gå hen og spørge i banken - hvor de sikkert havde sagt rungende nej til hans låneønske. Kort sagt; han ved godt at han er ude på skråplanet, men nu håber han vel på at Staten går ind og betaler hans gæld, fordi det er SÅ uretfærdigt og synd for ham.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf HerErJeg » 28. maj 2017, 10:31

Han har været dum, men nok ikke særlig dum. Jeg tror vi ville blive skræmte over hvor mange unge som ham der uden videre vil låne med kviklån, hvis de manglede penge.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9674
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1360
Likede indlæg: 29333

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Sangius » 28. maj 2017, 10:38

Jeg synes man må tage problemet alvorligt.
De unge skal uddannes bedre inde for økonomi, og et loft på de der kvivklån er da ikke en dårlig ide.

Men jeg synes fandme det er vagt at skyde skylden på andre, når man har handlet så dumt. Så må han sgu lige spænde hjelmen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30015

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2017, 10:53

HerErJeg skrev:Han har været dum, men nok ikke særlig dum. Jeg tror vi ville blive skræmte over hvor mange unge som ham der uden videre vil låne med kviklån, hvis de manglede penge.


Men hvor længe kan man påberåbe sig ungdom og dumhed, ham her har ikke betalt i 10år!!
Så ville alle andre lån jo også eksplodere.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9652
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 27027

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Santa » 28. maj 2017, 11:09

Mange matematiklærere underviser allerede i emnet, i hvert fald renter og renters rente.
Men personligt synes jeg ikke at folkeskolen skal pålægges mere ansvar for at unge menneskers uvidenhed, bliver udnyttet af ågerkarle.
Forældrene må have et ansvar for at opdrage deres børn til at sætte sig ind i økonomi og for at tage ansvar for deres valg. Meget mindre curling, tak!
Hvis det ikke er nok, så kan staten jo passende lovgive sig ud af det, ved at lægge et max loft på renter.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Lurende Peber » 28. maj 2017, 11:25

Åger defineres i praksis ved, om staten får en bid af kagen. Skat på udlåners gevinst. (Hvis ikke de snedigt modregner noget andet)
Der tjenes styrtende med penge på ...(vær nu positiv)....naive mennesker, som ikke forstår, hvorfor alm. banker siger nej.
Nok til at dække evt tab på dem, som helt undlader at betale. Og dette tab kan trækkes fra.
Et loft er en udmærket måde at få disse lovlige lånehajer til at genregne ligningerne og måske folks tilbagebetalingsevne, men det vil nok stadig betale sig.
Lukker man helt for muligheden for kviklån, vil der stadig være privat ågervirksomhed, som er sværere at finde, hvis ikke man kender "nogen". I hvert fald første gang. Derefter kender "nogen" malkekvæget.

Bottom line: Et loft kan begrænse skaderne men ikke fjerne dem.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22029
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2523
Likede indlæg: 59836

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. maj 2017, 11:27

Det, jeg allermest bemærker ved indslaget, er, at det atter engang er lykkes at støve en person op, som ikke har forstand på emnet, og som derfor heller ikke har det noget konstruktivt at bidrage med, men til gengæld er oplagt til at generere clickbait og almindelig forargelse.

Jeg hørte engang, at det generelt er svært for de hurtige, overfladiske medier, hvortil jeg absolut regner TV2s netredaktion, at få "de værdige eksempler" til at stå frem og medvirke, fordi disse mennesker, i kraft af at de faktisk ER i stand til at overskue konsekvenser, har gennemskuet, at uanset hvor rimelig deres historie end er, vil den for opmærksomhedens skyld altid blive vinklet, så de ender med at blive misforstået og svinet til.

Jeg har altid været tilhænger af reguleringer på markedet for kviklån, og når jeg ser en granvoksen mand, der hverken evner at sige noget nogenlunde reflekteret om sine egnefejltagelser eller, tilsyneladende, have et minimum af kendskab til bankvæsen eller politiske processer, bliver jeg kun bestyrket i behovet for indgriben. For mig handler socialpolitik i høj grad om også at være opmærksom på behov hos mennesker, som man ryster på hovedet af.
Senest rettet af DetSorteCirkus 28. maj 2017, 11:28, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Lurende Peber » 28. maj 2017, 11:28

Lurende Peber skrev:Åger defineres i praksis ved, om staten får en bid af kagen. Skat på udlåners gevinst. (Hvis ikke de snedigt modregner noget andet)
Der tjenes styrtende med penge på ...(vær nu positiv)....naive mennesker, som ikke forstår, hvorfor alm. banker siger nej.
Nok til at dække evt tab på dem, som helt undlader at betale. Og dette tab kan trækkes fra.
Et loft er en udmærket måde at få disse lovlige lånehajer til at genregne ligningerne og måske folks tilbagebetalingsevne, men det vil nok stadig betale sig.
Lukker man helt for muligheden for kviklån, vil der stadig være privat ågervirksomhed, som er sværere at finde, hvis ikke man kender "nogen". I hvert fald første gang. Derefter kender "nogen" malkekvæget.

Bottom line: Et loft kan begrænse skaderne men ikke fjerne dem.
Hov? Det var slet ikke det, TS spurgte om :blush:
Folk har eget ansvar, med mindre de er erklærede umyndiggjorte.
Det er bare ofte, at disse folk slet ikke ønsker ansvaret. I hvert fald når der skal betales.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf Bimmerdyret » 28. maj 2017, 11:32

Wizzze skrev:
I dette tilfælde har en ung mand lånt penge hos et kvicklån selskab, ikke overholdt aftalen og betalt tilbage, og skylder nu mere.
Jeg var ung,,, jeg vidste jo ikke... staten skulle have sørget for ... man skulle være ældre før man kunne låne ...



Faktum er at staten har gjort alt for at han ikke endte i den situation, men det var et valg HAN tog.
Gennem sine år i folkeskolen, har han fået undervisning i rentetilskrivning, låneberegninger mv.
Siden sine babyår har han både fra staten (Daginstitioner) samt forældre fået opdragelse i forhold til behovsudsætning.
Samfundet og staten har gjort det muligt for ham at tilgå informationer om hvor dumme kviklån er.

Han valgte selv. = idiot er han for egen regning
1
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Hvorfor har folk aldrig et eget ansvar?

Indlægaf HerErJeg » 28. maj 2017, 11:32

Se sådan en side her:
https://www.fokuslaan.dk/ansog.aspx?cid ... 9497459929
Det er jo ikke fordi den er fyldt til randen med lokkemad og guld og grønne skove. Hvis jeg indstiller til 20.000 kr. over 24 mdr, så giver det et samlet tilbagebetalingsbeløb på 26.000 kr.
Der oplyses jo om alle årlige udgifter, ÅOP mm., så alt kan læses.
Det må være på deres egen evne til at vurdere muligheden for tilbagebetaling at filmen knækker for de unge, og så smækker fælden for alvor.
Det er måske lidt dyrt at låne, men ikke så vildt som jeg troede i første omgang.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"