Partihoppere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Partihoppere

Indlægaf annella » 28. maj 2017, 06:14

http://www.avisen.dk/pia-k-raser-mod-faenomen-i-dansk-politik-det-er-vae_446443.aspx

Partihoppere, der skifter parti midt i en valgperiode, er ikke alene et demokratisk problem, men også et moralsk.

Det mener Folketingets formand, Pia Kjærsgaard (DF) i en ny kronik i Berlingske.

Dansk Folkeparti er et af de partier, der har oplevet allerflest partiskift. En opgørelse i Berlingske tidligere på måneden viste, at 34 byrådsmedlemmer har forladt Dansk Folkeparti siden kommunalvalget i 2013. Det svarer til omtrent hver ottende DF’er.

- Det hedder meget smukt, at politikere ene er bundet af deres overbevisning. Og hvis det virkelig var store etiske og moralske konflikter, som afstedkom en politikers brud med sit parti, så kunne det også forsvares. Men i 99,9 procent af tilfældene handler det om bristede forventninger, forfængelighed, følelsen af at være forsmået, og almindelig ævl og kævl. Og det straffes noget så eftertrykkeligt af vælgerne og med god grund, skriver Pia Kjærsgaard.



Hvad er din mening om partihoppere?


Det er for mig moralsk set ikke fair over for de vælgere, der har valgt dem ind i det parti, de forlader, hvis de ikke længere er enige med deres parti, mener jeg, de i den valgperiode de er valgt ind ikke burde skifte parti men træde helt ud.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Partihoppere

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2017, 06:23

Jeg tænker, at DF har nogle særlige problemer i den sammenhæng. Det er et ekstremt topstyret parti, som mange byrådsmedlemmer i praksis ikke har det særligt fedt med - og så er det et parti, der er vokset meget hurtigt og har haft problemer med at hverve. Der er jokes om, at hovedparten af DF's byrådsmedlemmer og de laverestående FM'er er koner og kusiner til toppen. :P


Nå, men ellers tænker jeg, at partierne i høj grad selv er ude om, at befolkningen efterhånden tænker, at vi stemmer mere på et parti end på den enkelte kandidat.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Partihoppere

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2017, 06:28

Der står ikke noget om partier i grundloven, man stemmer på en kandidat ikke et parti, det har de fleste danskere bare ikke forstået, inkl. Folketingets forkvinde åbenbart :rulle:

Altså det er jo ikke pænt at se, når politikere på valgnatten skifter til en anden borgmester kandidat mod at få et eller andet politisk ben, men måden man slipper af med det, er at fjerne de politiske ben!
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Partihoppere

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 28. maj 2017, 06:34

Wizzze skrev:Der står ikke noget om partier i grundloven, man stemmer på en kandidat ikke et parti, det har de fleste danskere bare ikke forstået, inkl. Folketingets forkvinde åbenbart :rulle:
Man kan jo godt stemme på partier. Så går stemmen til den højestplacerede, eller den der har fået flest stemmer, eller hvordan partiet nu syntes det skal være.

Men så lad os afskaffe partierne helt. Specielt den del hvor de opstiller kandidater. Og den del hvor de får støttekroner!
0
Grab them by the pussy
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Partihoppere

Indlægaf Modesty Blame » 28. maj 2017, 08:27

Hvis et parti oplever mange afhoppere, skal de måske overveje, om der er noget galt med kulturen i partiet.
6
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Partihoppere

Indlægaf Nicolait » 28. maj 2017, 08:51

Det er næppe realistisk at gennemføre i praksis, men jeg så gerne at man ved partiskift i en valgperiode, alene fik lov til at tage ens personlige stemmer med, og disse skulle kunne være nok til at opnå et mandat, eller må træde ud af forsamlingen, mens partistemmer alene kunne tilfalde partiet.

Det ville sikkert kunne mindske partihopperi, men der kunne være et bagvedliggende logistisk kaos. Jeg synes ikke, det er fair at partistemmer fra et parti bruges til indvalg af et andet partis kandidat.
4
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Partihoppere

Indlægaf paint » 28. maj 2017, 15:06

Modesty Blame skrev:Hvis et parti oplever mange afhoppere, skal de måske overveje, om der er noget galt med kulturen i partiet.


Men det gør de bare ikke, hvis de er topstyrede - så overvejer de måske, om der er noget galt med kulturen, hos partimedlemmerne. Og mener de det, ryger de ud. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Partihoppere

Indlægaf landsbytossen » 28. maj 2017, 15:40

Det er ikke sort/hvidt. Der er forskel på en partihopper under konstitueringen efter et kommunalvalg og en partihopper, som smutter efter en langvarig uenighed.
De, som springer under konstitueringen for at sikre sig selv en plads i et udvalg eller evt. borgmesterposter, laver et vælgerbedrag. Vælger man at skifte parti længe efter valget, kan der være flere årsager. Og det er ikke altid, at partihopperen er en slyngel. F.eks kan partiet have ændret holdning siden valget, hvor partihopperen holder fast i den oprindelige holdning og er det vedkommendes mærkesag, ser jeg intet galt i et partiskifte.

Folketingets formand, fru Pia Mortensen, undskyld Pia Kjærsgaard som hun skiftede til for at komme længere op på stemmesedlen, glemmer vist sin egen fortid, når hun kritiserer partiskift.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Partihoppere

Indlægaf Pølsemix » 28. maj 2017, 15:45

Vælgerne kan straffe/belønne en politiker ved næste valg, så jeg synes systemet er fint som det er.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Partihoppere

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2017, 20:05

landsbytossen skrev:Det er ikke sort/hvidt. Der er forskel på en partihopper under konstitueringen efter et kommunalvalg og en partihopper, som smutter efter en langvarig uenighed.
De, som springer under konstitueringen for at sikre sig selv en plads i et udvalg eller evt. borgmesterposter, laver et vælgerbedrag. Vælger man at skifte parti længe efter valget, kan der være flere årsager. Og det er ikke altid, at partihopperen er en slyngel. F.eks kan partiet have ændret holdning siden valget, hvor partihopperen holder fast i den oprindelige holdning og er det vedkommendes mærkesag, ser jeg intet galt i et partiskifte.

Folketingets formand, fru Pia Mortensen, undskyld Pia Kjærsgaard som hun skiftede til for at komme længere op på stemmesedlen, glemmer vist sin egen fortid, når hun kritiserer partiskift.


Hvorfor?

Det handler vel om, at du vælger en person til at varetage dine interesser bedst muligt. Hvis vedkommende mener, h*n kan få mest muligt af sin politik igennem ved at positionere sig i diverse udvalg eller på borgmesterposten, kan det vel ses som positivt?

Hvis vedkommende ændrer holdninger, stemmer du ikke på personen igen. Derfor burde h*n ikke have nogen interesse i at ændre sin kernepolitik.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Partihoppere

Indlægaf landsbytossen » 28. maj 2017, 20:48

ajnaM skrev:
landsbytossen skrev:Det er ikke sort/hvidt. Der er forskel på en partihopper under konstitueringen efter et kommunalvalg og en partihopper, som smutter efter en langvarig uenighed.
De, som springer under konstitueringen for at sikre sig selv en plads i et udvalg eller evt. borgmesterposter, laver et vælgerbedrag. Vælger man at skifte parti længe efter valget, kan der være flere årsager. Og det er ikke altid, at partihopperen er en slyngel. F.eks kan partiet have ændret holdning siden valget, hvor partihopperen holder fast i den oprindelige holdning og er det vedkommendes mærkesag, ser jeg intet galt i et partiskifte.

Folketingets formand, fru Pia Mortensen, undskyld Pia Kjærsgaard som hun skiftede til for at komme længere op på stemmesedlen, glemmer vist sin egen fortid, når hun kritiserer partiskift.


Hvorfor?

Det handler vel om, at du vælger en person til at varetage dine interesser bedst muligt. Hvis vedkommende mener, h*n kan få mest muligt af sin politik igennem ved at positionere sig i diverse udvalg eller på borgmesterposten, kan det vel ses som positivt?

Hvis vedkommende ændrer holdninger, stemmer du ikke på personen igen. Derfor burde h*n ikke have nogen interesse i at ændre sin kernepolitik.

Fordi det i de tilfælde næsten altid vil være for egen vindings skyld. De færreste partihoppere under en konstituering har fået personlige stemmer nok til et mandat, derfor giver det ingen mening at argumentere for, at man har valgt personen til at varetage sine interesser.

Hvis personen har ændret holdning efter valget og inden konstitueringen er ovre, så er der noget galt. Det kan være et tidsrum på 5-6 timer fra valgstedet lukker, hvis det går stærkt.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"