Hvorfor er vi forhadte?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf annella » 25. maj 2017, 06:20

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mortenjensen/ECE9603890/hvorfor-er-vi-forhadte/

Endnu et terrorangreb har berøvet mere end 20 uskyldige europæere livet, mange af dem børn eller helt unge. Og nok engang har vore politiske eliter præsteret at udtale sig så pinligt, at man har svært ved at forstå, at det kan lade sig gøre. De har udtrykt medfølelse med de stakkels ofre og deres familier – det manglede bare – men de udviser ikke nogen evne til at vise modstand mod terroren og anvise veje til, hvordan den kan stort set fjernes, hvilket ikke ville være nær så vanskeligt, som de vil have os til at tro.

Londons muslimske borgmester Sadiq Khan har på kvalmende vis bragt sig selv i fokus ved at sige, at terror er en ”normal” del af det at bo i en storby. Det skulle Sadiq Khan prøve at overbevise central- og østeuropæerne om. De bor nemlig i storbyer som Budapest, Prag og Warszawa, der ikke oplever terror. Hvorfor ikke? Fordi der stort set ikke er nogen muslimske samfund i disse byer.

Vores hjemlige Hans Jørgen Bonnichsen tog nok prisen, da han i kølvandet på den islamiske terror bl.a. sagde dette:

”Vi har længe brugt den knyttede næve, men hvad har det hjulpet? Måske vi skulle prøve med den fremstrakte hånd.”

Bonnichsen synes uvidende om, at han lever i et land, der aldrig har prøvet så meget med den fremstrakte hånd som vores nuværende England, Danmark, Sverige, Frankrig og så videre. Pakken af velfærdsgoder, bekymringssamtaler og generel terapi er uden sidestykke i noget menneskeligt samfund.

Londons borgmester og tidligere operativ chef i PET er således helt galt på den, tydeligvis. Hvad skyldes det så, at vesterlændinge skal dø og deres familier have deres liv ødelagt? Skyldes det alene religionen islam? Svaret er højst et begrænset ja, fordi den primære forklaring snarere skal søges i den taberkultur, som hersker i det meste af verden udenfor Vesten.

Problemet er, at næsten hele Afrika og en ikke lille del af Asien klarer sig elendigt. Derfor ønsker disse landes beboere at flytte sig selv og deres habengut til Vesten. Derfor kommer de hertil i store tal. Europæere skaber de bedste samfund i verden, og derfor kommer den anden hertil, så længe vi tillader det.

Problemet er, at den anden ikke klarer sig godt hos os. I snit naturligvis, men ikke desto mindre stærkt markant. Den anden bliver sur, fordi han er uduelig i forhold til det værtsfolk, der omgiver ham. Den anden kan kun meget sjældent blive læge, advokat, ingeniør, litteraturkritiker, elektriker, murer, smed eller andet nyttigt og vigtigt. Den anden bliver sur for alvor. Den anden kan ikke se, at det er hans egen utilstrækkelighed, men bebrejder i stedet sine værter, at han klarer sig ringe.

Religionen islam spiller uden tvivl en betydelig, men langt fra den eneste rolle, når vi skal forstå, hvorfor vore egne skal myrdes. En markant rolle spiller uden tvivl også forvisningen om at tilhøre en taberkultur, der ikke magter ret meget.



Jeg ved ikke, om det er rigtigt, at tale om taberkultur, problemerne tror jeg mere er overbefolkningen i de lande, mennesker flygter fra forbundet med dårlig eller slet ingen skolegang, deraf er følgerne ingen uddannelse intet arbejede, flugt/indvandring til Vest-Europa i håbet om et bedre liv, om vi er forhadte, det tror jeg ikke, vi generelt er, jeg tror derimod, at vores demokratiske rettigheder og friheder udløser aggressioner hos mange af dem, der kommer til os, ikke har haft eller kender til disse rettigheder og friheder.


Citat: Carl Jensen

Her i Østeuropa har man ikke oplevet muslimsk terrorisme....Og vi kommer heller aldrig til det.

Grunden er den enkle at vi ikke kan lide at nogen dræber og lemlæster os, og handler derefter !

At vesteuropa lukker deres fjender ind og betaler for at de dræber dem til gengæld, er ikke noget som vi mener er værd at kopiere....


Det kan vist med få ord ikke siges bedre, men for Vest-Europa er det allerede for sent at handle som Øst-Europa - desværre.

Din mening?
Senest rettet af annella 25. maj 2017, 17:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf dgd2007 » 25. maj 2017, 06:53

Jeg har ikke kun én mening :)

Men her i hvert fald to:
Historisk og udenrigspolitisk har de en del høner at plukke med Vesten. De blev behandlet som 3. rangs i kolonitiden, Vesten har i vidt omfang støttet Israel på bekostning af palæstinenserne, og så er der jo lige Busk-krigene. Det har Østeuropa ikke.

Indvandringsmæssigt er der nok ingen tvivl om, at Vesteuropa har lullet sig ind i en forestilling om, at fredelige, tolerante samfund var det normale, og har troet, at folk der kom hertil med andre traditioner selvfølgelig hurtigt ville falde ind i stilen. Østeuropa har voldelige, intolerante samfund i meget mere frisk erindring og har derfor måske været mere opmærksomt på faren. (Dertil kommer sevfølgelig, at Vesten økonomisk har været meget mere tillokkende på migranter - men nu må man heller ikke glemme, at fx Rusland har en tilsvarende ting med tjetjenere.)
4
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf Seladon » 25. maj 2017, 07:26

Vi skal ikke glemme at de vestlige samfund er hyperkomplekse, og der kræver en del viden for at forstå kulturen og den måde samfundet fungerer på.
De er nok nemmere/simplere at hade end at gøre en stor indsats og tilegne sig den nødvendige viden.
3
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf FruitFly » 25. maj 2017, 07:36

Det er nemmere at hade det man ikke forstår end at prøve at forstå det. Og så er det bare uhyggeligt at der er et (tros)system klar til at omfavne dit had og give dig våben og ret til at slå ihjel.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf JJL » 25. maj 2017, 08:01

FruitFly skrev:Og så er det bare uhyggeligt at der er et (tros)system klar til at omfavne dit had og give dig våben og ret til at slå ihjel.


Det har været kendt i lang tid. Derfor er det uhyggeligt, at man har tilladt, og fortsat tillader, et stort antal af de folk, der bekender sig til trossystemet, at komme til vore lande. Festen vil fortsætte og intensiveres i takt med stigningen i antallet af muslimer.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf billiebean » 25. maj 2017, 09:15

Jeg synes ikke, det er korrekt at bruge "taberkultur", om de steder immigranter kommer fra. Det er andre kulturer med andre normer, værdier og forståelser. I de kulturer er der rigtig mange mennesker, der har det rigtig godt og har fundet en balance. Men ja, jeg tror også, at det er rigtigt, at den europæiske terror finder sin grundnæring i følelsen af anderledeshed og desperation. Mange kommer til Europa med visioner om hvordan livet skal blive i Europa. Og for mange går det også fint nok, jo. Det er trods alt et mikroskopisk antal mennesker, der ender med at begå terrorhandlinger. Men for nogle går det ikke særlig godt, og i kombination med rigtig mange andre forhold - som jeg personligt ikke tror, har nogen særlig sammenhæng med religion, nok nærmere nogle personlighedsmæssige og sociale forhold - kan det motivere til at gøre noget hadefuldt. Og hér bliver fanatisk islamistisk ideologi så en løsningsmodel.

Hvis man vil dæmme op for den udvikling, er det uddannelse, oplysning, nedbrydning af stereotyper og anerkendelse af at integrationsprocessen ikke er simpel, der er midlerne. Dvs. fuldstændig det modsatte af hvad Støjberg står for. Jeg tror til gengæld ikke det nytter noget at gå efter at udrydde religion/islam. Det er et forkert mål. Det er ineffektivt.
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf Seladon » 25. maj 2017, 09:49

husk at terroristerne som styrtede flyvere ned i tvillingetårnene faktisk var veluddannede mennesker og de ikke manglede penge, vi kan ikke på nogen måde betragte dem som marginaliserede / udstødte. (hvor mange får sig et pilotcertifikat i USA?)
Senest rettet af Seladon 25. maj 2017, 10:37, rettet i alt 2 gange.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf Thomas31 » 25. maj 2017, 10:59

annella skrev:http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mortenjensen/ECE9603890/hvorfor-er-vi-forhadte/

Endnu et terrorangreb har berøvet mere end 20 uskyldige europæere livet, mange af dem børn eller helt unge. Og nok engang har vore politiske eliter præsteret at udtale sig så pinligt, at man har svært ved at forstå, at det kan lade sig gøre. De har udtrykt medfølelse med de stakkels ofre og deres familier – det manglede bare – men de udviser ikke nogen evne til at vise modstand mod terroren og anvise veje til, hvordan den kan stort set fjernes, hvilket ikke ville være nær så vanskeligt, som de vil have os til at tro.

Londons muslimske borgmester Sadiq Khan har på kvalmende vis bragt sig selv i fokus ved at sige, at terror er en ”normal” del af det at bo i en storby. Det skulle Sadiq Khan prøve at overbevise central- og østeuropæerne om. De bor nemlig i storbyer som Budapest, Prag og Warszawa, der ikke oplever terror. Hvorfor ikke? Fordi der stort set ikke er nogen muslimske samfund i disse byer.

Vores hjemlige Hans Jørgen Bonnichsen tog nok prisen, da han i kølvandet på den islamiske terror bl.a. sagde dette:

”Vi har længe brugt den knyttede næve, men hvad har det hjulpet? Måske vi skulle prøve med den fremstrakte hånd.”

Bonnichsen synes uvidende om, at han lever i et land, der aldrig har prøvet så meget med den fremstrakte hånd som vores nuværende England, Danmark, Sverige, Frankrig og så videre. Pakken af velfærdsgoder, bekymringssamtaler og generel terapi er uden sidestykke i noget menneskeligt samfund.

Londons borgmester og tidligere operativ chef i PET er således helt galt på den, tydeligvis. Hvad skyldes det så, at vesterlændinge skal dø og deres familier have deres liv ødelagt? Skyldes det alene religionen islam? Svaret er højst et begrænset ja, fordi den primære forklaring snarere skal søges i den taberkultur, som hersker i det meste af verden udenfor Vesten.

Problemet er, at næsten hele Afrika og en ikke lille del af Asien klarer sig elendigt. Derfor ønsker disse landes beboere at flytte sig selv og deres habengut til Vesten. Derfor kommer de hertil i store tal. Europæere skaber de bedste samfund i verden, og derfor kommer den anden hertil, så længe vi tillader det.

Problemet er, at den anden ikke klarer sig godt hos os. I snit naturligvis, men ikke desto mindre stærkt markant. Den anden bliver sur, fordi han er uduelig i forhold til det værtsfolk, der omgiver ham. Den anden kan kun meget sjældent blive læge, advokat, ingeniør, litteraturkritiker, elektriker, murer, smed eller andet nyttigt og vigtigt. Den anden bliver sur for alvor. Den anden kan ikke se, at det er hans egen utilstrækkelighed, men bebrejder i stedet sine værter, at han klarer sig ringe.

Religionen islam spiller uden tvivl en betydelig, men langt fra den eneste rolle, når vi skal forstå, hvorfor vore egne skal myrdes. En markant rolle spiller uden tvivl også forvisningen om at tilhøre en taberkultur, der ikke magter ret meget.



Jeg ved ikke, om det er rigtigt, at tale om taberkultur, problemerne tror jeg mere er overbefolkningen i de lande, mennesker flygter fra forbundet med dårlig eller slet ingen skolegang, deraf er følgerne ingen uddannelse intet arbejede, flugt/indvandring til Vest-Europa i håbet om et bedre liv, om vi er forhadte, det tror jeg ikke, vi generelt er, jeg tror derimod, at vores demokratiske rettigheder og friheder udløser aggressioner hos mange af dem, der kommer til os, ikke har haft eller kender til disse rettigheder og friheder.


Citat: Carl Jensen

Her i Østeuropa har man ikke oplevet muslimsk terrorisme....Og vi kommer heller aldrig til det.

Grunden er den enkle at vi ikke kan lide at nogen dræber og lemlæster os, og handler derefter !

At vesteuropa lukker deres fjender ind og betaler for at de dræber dem til gengæld, er ikke noget som vi mener er værd at kopiere....


Det kan vist med få ord ikke siges bedre, men for Vest-Europa er det allerede for sent at handle som Øst-Europa - desværre.

Din mening?


Østeuropa tillader ikke samme omfang af muslimsk indvandring. Det gør åbenlyst en forskel. Manchester-angrebet kom fra efterkommer af indvandrere fra libyen i 90erne. Angrebet i københavn på samme, her kom de bare fra palæstina. Var de ikke kommet ind, logisk intet angreb.

Myndigheder kunne også gøre mere på anden mpde. Ham fra københavn var allerede dømt for grov vold eller drabsforsøg men på fri fod fordi whatever.
Ham fra Manchester var også kendt af myndighederne. Måske kunne han ikke overvåges af ressourcespørgsmål. Det er heller ikke nemt med tusindvis af potentielle terrorister. Menneskerettighedsdomstolen gør det svært /umuligt at sende kriminelle/terrorister ud af landet pga deres egne selvbestaltede politiske overfortolkninger af gamle konventioner.

Selvfølgelig er det ikke for sent for vesteuropa. Der er ingen grund til at overdrive. Vesteuropa er trods alt demokratisk, selvom hele det etablerede politiske system foragter demokratiet. Vælgerne bestemmer, og det vil i sidste ende skabe løsninger. UK ser nu ud til at slippe ud af ECHR, hvis ikke der sker reformer indefra som Danmark satser på. Endnu.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf Thomas31 » 25. maj 2017, 11:18

Seladon skrev:husk at terroristerne som styrtede flyvere ned i tvillingetårnene faktisk var veluddannede mennesker og de ikke manglede penge, vi kan ikke på nogen måde betragte dem som marginaliserede / udstødte. (hvor mange får sig et pilotcertifikat i USA?)


Nej 9/11 terroristerne var vel nærmest overklasse. Mange andre er middelklasse. Ved flere af de større angreb kom de fra universiteter. Tilgangen af krigere til ISIS er sket primært fra middelklassen i rigere nordeuropæiske lande.

Men det er jo uendelig meget mere politisk acceptabelt, hvis terroristerne var ensomme arbejdsløse ofre, sådan at terror kannblive vestens egen skyld.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf annella » 25. maj 2017, 12:37

Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvorfor du bruger overskriften, "hvorfor er vi forhadte", hvis du ikke selv mener det?

Du udspreder simpelthen et budskab, du ikke er enig i? Overskriften er alt andet lige det, man ser i oversigten herinde.

Det kunne være en af årsagerne til, at vi kunne blive forhadte. At mange udlændinge føler sig forhadte. Fordi nogle mennesker systematisk deler "nyheder" eller "oplysninger", der mange gange endda ikke har rod i virkeligheden.


Til trådens overskrift - generelt er det sådan, når jeg opretter et tema taget fra et medie, bruger jeg dette medies overskrift og finder ikke selv på en overskrift, overskriften fremgår forøvrigt også af det indsatte link i oplægget.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf FruitFly » 25. maj 2017, 12:44

JJL skrev:
FruitFly skrev:Og så er det bare uhyggeligt at der er et (tros)system klar til at omfavne dit had og give dig våben og ret til at slå ihjel.


Det har været kendt i lang tid. Derfor er det uhyggeligt, at man har tilladt, og fortsat tillader, et stort antal af de folk, der bekender sig til trossystemet, at komme til vore lande. Festen vil fortsætte og intensiveres i takt med stigningen i antallet af muslimer.

Jeg er ked af det, men kæden springer af for dig dér. Det trosystem jeg taler om er ISIS og det, der i mangel af bedre ord kan kaldes "radikal islamisme", og det er decideret uartigt at kæde det sammen med de mennesker som FLYGTER TIL EUROPA FRA DEN TYPE regimer og insinuere at de "i stort antal" er af samme skuffe. Decideret uartigt.
7
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf FruitFly » 25. maj 2017, 12:45

billiebean skrev:Jeg synes ikke, det er korrekt at bruge "taberkultur", om de steder immigranter kommer fra.

Enig. Det er den ENKELTE TERRORIST, der er en taber. Ikke den kultur han eller hun kommer fra.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf FruitFly » 25. maj 2017, 12:46

Thomas31 skrev:Men det er jo uendelig meget mere politisk acceptabelt, hvis terroristerne var ensomme arbejdsløse ofre, sådan at terror kannblive vestens egen skyld.

Ja, dét er for langt ude. "Det er konkurrencestatens skyld at en ung kvinde bliver terrorist". Wtf.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf annella » 25. maj 2017, 13:02

FruitFly skrev:
JJL skrev:
FruitFly skrev:Og så er det bare uhyggeligt at der er et (tros)system klar til at omfavne dit had og give dig våben og ret til at slå ihjel.


Det har været kendt i lang tid. Derfor er det uhyggeligt, at man har tilladt, og fortsat tillader, et stort antal af de folk, der bekender sig til trossystemet, at komme til vore lande. Festen vil fortsætte og intensiveres i takt med stigningen i antallet af muslimer.


Jeg er ked af det, men kæden springer af for dig dér. Det trosystem jeg taler om er ISIS og det, der i mangel af bedre ord kan kaldes "radikal islamisme", og det er decideret uartigt at kæde det sammen med de mennesker som FLYGTER TIL EUROPA FRA DEN TYPE regimer og insinuere at de "i stort antal" er af samme skuffe. Decideret uartigt.


Nej det er ikke uartigt, det er fakta, at så godt som alle der har begået terror i Europa i Islams navn ER af samme skuffe og bekender sig til IS.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvorfor er vi forhadte?

Indlægaf annella » 25. maj 2017, 13:17

Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvorfor du bruger overskriften, "hvorfor er vi forhadte", hvis du ikke selv mener det?

Du udspreder simpelthen et budskab, du ikke er enig i? Overskriften er alt andet lige det, man ser i oversigten herinde.

Det kunne være en af årsagerne til, at vi kunne blive forhadte. At mange udlændinge føler sig forhadte. Fordi nogle mennesker systematisk deler "nyheder" eller "oplysninger", der mange gange endda ikke har rod i virkeligheden.


Jeg er uden videre overbevist om, at ALLE terrorangreb, vi hører om i Europa, HAR rod i virkeligheden - desværre, og at 'nogle mennesker' systematisk deler nyheder eller oplysninger om disse terrorangreb, der sker med kortere og kortere afstande - mener du ikke, det er logisk, at disse angreb bliver diskuteret i medierne?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"