Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Wizzze » 24. maj 2017, 09:36

Eller ja, der er jo ingen posthuse tilbage, men det er så slut med at gå i supermarkedet og betale regninger :tie:

http://finans.borsen.dk/artikel/1/34574 ... orten.html

Den sidste rest af det gamle postgiro og girobank er ikke mere ... Endnu et søm i kisten til det der var postvæsenet.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2017, 09:45

Det var da på tide.

Og inden der kommer en masse jammer om, at det jo er helt umuligt for ældre mennesker, hvis de ikke kan komme på posthuset, så har jeg mere tiltro til dem. Ellers kan man jo stadig betale ved at sende det udfyldte girokort med posten - det er både lettere og billigere.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 09:48

Hm. Kunne man betale regninger på posthuset?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf LadyFox » 24. maj 2017, 09:48

Det er jeg tæmmelig træt af!
0
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2017, 09:51

LadyFox skrev:Det er jeg tæmmelig træt af!


For du elsker bare at betale 40 kr. oveni regningen?
0
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Tiger » 24. maj 2017, 09:58

^^Jeg betaler aldrig regninger på posthuset. Men har jeg fået kontanter af en eller anden grund, så sætter jeg ind via posthuset. Så det er pænt træls at jeg fremover skal til at køre 10 km væk for dette.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 10:00

Tiger skrev:^^Jeg betaler aldrig regninger på posthuset. Men har jeg fået kontanter af en eller anden grund, så sætter jeg ind via posthuset. Så det er pænt træls at jeg fremover skal til at køre 10 km væk for dette.


Jeg har ikke haft kontanter i hænderne i årevis. Hvor finder du sådan nogle henne? Og kan det ikke erstattes af MobilePay/Swipp?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf LadyFox » 24. maj 2017, 10:03

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Det er jeg tæmmelig træt af!


For du elsker bare at betale 40 kr. oveni regningen?

Jeg bryder mig bedre om det end en rykker, f.eks.
F.eks. har jeg flere gange i mit liv været uden adresse/hjem i længere perioder, og derfor uden mulighed for at få et hævekort, jeg er også mester i at smide mit kort væk - men regningerne skal jo stadig betales, og så er det da rart at kunne gå ned at gøre det fysisk.
Jeg har altid kontanter, men jeg har ikke altid penge på kortet, og hvis der dukker en regning op så kan jeg jo betale den kontant, jeg kan selvfølgelig også bare sætte penge ind på min konto for derefter at betale regningen, men det koster mig også 40 kroner.

Jeg betaler ikke alle mine regninger fysisk efter jeg har fået en lejlighed, hævekort og netbank - men ind i mellem gør jeg. Hvis jeg ikke havde haft den mulighed da jeg var på røven i flere år, så ville jeg havde været langt mere afhængig af andre mennesker.

Men jeg håber at man forsat kan sætte penge ind på posthusene.
1
...
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Tiger » 24. maj 2017, 10:03

Sangius skrev:Jeg har ikke haft kontanter i hænderne i årevis. Hvor finder du sådan nogle henne? Og kan det ikke erstattes af MobilePay/Swipp?


Jeg HADER kontanter og bruger altid Mobilepay osv. Men primært pengegaver til vores husstand ifm. Fødselsdage, jul osv. Og lige i den situation, synes jeg ikke at vi vil frabede os det, hvis vores ældre familiemedlemmer gerne vil gøre sådan. Engang imellem sælger vi også timg på den blå avis, hvor køber ikke har Mobilepay osv.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2017, 10:04

Sangius skrev:
Tiger skrev:^^Jeg betaler aldrig regninger på posthuset. Men har jeg fået kontanter af en eller anden grund, så sætter jeg ind via posthuset. Så det er pænt træls at jeg fremover skal til at køre 10 km væk for dette.


Jeg har ikke haft kontanter i hænderne i årevis. Hvor finder du sådan nogle henne? Og kan det ikke erstattes af MobilePay/Swipp?


Man finder dem i hvert fald ikke i bankerne. Prøvede for nyligt at skaffe nogle mønter (som jeg skulle bruge i en bestemt automat), hvilket decideret ikke findes i nogle banker på østerbro. De slog nærmest en høj latter op, da jeg spurgte.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2017, 10:08

LadyFox skrev:
Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Det er jeg tæmmelig træt af!


For du elsker bare at betale 40 kr. oveni regningen?

Jeg bryder mig bedre om det end en rykker, f.eks.
F.eks. har jeg flere gange i mit liv været uden adresse/hjem i længere perioder, og derfor uden mulighed for at få et hævekort, jeg er også mester i at smide mit kort væk - men regningerne skal jo stadig betales, og så er det da rart at kunne gå ned at gøre det fysisk.
Jeg har altid kontanter, men jeg har ikke altid penge på kortet, og hvis der dukker en regning op så kan jeg jo betale den kontant, jeg kan selvfølgelig også bare sætte penge ind på min konto for derefter at betale regningen, men det koster mig også 40 kroner.

Jeg betaler ikke alle mine regninger fysisk efter jeg har fået en lejlighed, hævekort og netbank - men ind i mellem gør jeg. Hvis jeg ikke havde haft den mulighed da jeg var på røven i flere år, så ville jeg havde været langt mere afhængig af andre mennesker.



Hvis du har en bankkonto (og det har man som udgangspunkt krav på at få) kan man betale girokort ved at sende dem med posten. Det er ikke nødvendigt at skulle på posthuset og det koster langt mindre end 40 kr.

Jeg anerkender selvfølgelig, at nogle passer dårligt ind i vores meget digitaliserede samfund og at der kan være brug for hjælp til dem, men ikke i form af at man opretholder noget så omkostningsfyldt som at betale regninger på posthuset. Det er tiden altså løbet fra.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Sangius » 24. maj 2017, 10:08

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:
Tiger skrev:^^Jeg betaler aldrig regninger på posthuset. Men har jeg fået kontanter af en eller anden grund, så sætter jeg ind via posthuset. Så det er pænt træls at jeg fremover skal til at køre 10 km væk for dette.


Jeg har ikke haft kontanter i hænderne i årevis. Hvor finder du sådan nogle henne? Og kan det ikke erstattes af MobilePay/Swipp?


Man finder dem i hvert fald ikke i bankerne. Prøvede for nyligt at skaffe nogle mønter (som jeg skulle bruge i en bestemt automat), hvilket decideret ikke findes i nogle banker på østerbro. De slog nærmest en høj latter op, da jeg spurgte.


Nej, det kan man vist ikke mere!
Mønter kan man få i supermarkeder, er min erfaring. :D

Jeg hævede faktisk 1500 kroner forleden, fordi en skadedyrsbekæmper ville betales up front. Så har faktisk for nylig været i kontakt med kontanter. Havde jeg lige glemt :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf LadyFox » 24. maj 2017, 10:13

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:
Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Det er jeg tæmmelig træt af!


For du elsker bare at betale 40 kr. oveni regningen?

Jeg bryder mig bedre om det end en rykker, f.eks.
F.eks. har jeg flere gange i mit liv været uden adresse/hjem i længere perioder, og derfor uden mulighed for at få et hævekort, jeg er også mester i at smide mit kort væk - men regningerne skal jo stadig betales, og så er det da rart at kunne gå ned at gøre det fysisk.
Jeg har altid kontanter, men jeg har ikke altid penge på kortet, og hvis der dukker en regning op så kan jeg jo betale den kontant, jeg kan selvfølgelig også bare sætte penge ind på min konto for derefter at betale regningen, men det koster mig også 40 kroner.

Jeg betaler ikke alle mine regninger fysisk efter jeg har fået en lejlighed, hævekort og netbank - men ind i mellem gør jeg. Hvis jeg ikke havde haft den mulighed da jeg var på røven i flere år, så ville jeg havde været langt mere afhængig af andre mennesker.



Hvis du har en bankkonto (og det har man som udgangspunkt krav på at få) kan man betale girokort ved at sende dem med posten. Det er ikke nødvendigt at skulle på posthuset og det koster langt mindre end 40 kr.

Jeg anerkender selvfølgelig, at nogle passer dårligt ind i vores meget digitaliserede samfund og at der kan være brug for hjælp til dem, men ikke i form af at man opretholder noget så omkostningsfyldt som at betale regninger på posthuset. Det er tiden altså løbet fra.


Jeg mener heller ikke at de skal holde det kørende udelukkende for min skyld. Men jeg er stadig træt af ikke at have muligheden, især nu hvor alle banker filialer i min bank (eller den ene der er tilbage) i mit lokal område er blevet pengeløs under påskud af at man bare kan gå i Føtex.
Det er jo bare sådan det er, jeg synes dog stadig det er træls at skulle på en halv-lang cykeltur for at bruge banken.
0
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. maj 2017, 10:15

jeg er helt med på at teknologien er så langt fremme, at det i post og banksystem giver mening at lukke ned for forskellige services.

Men jobmæssigt oplever jeg at det kan udgøre en stor udfodring, og at man f.x. ifht. mennesker der er psykisk syge, eller udviklingshæmmede, fratager dem nogle handlemuligheder, noget ansvar, fordi de nye måder at gøre tingene på er for krævende, for komplekse. Og derfor gør vi dem mere og mere hjælpeløse. Fordi kravene bliver for store, for komplekse.

Det er en kæmpe stor udfordring for denne gruppe af mennesker, at penge er blevet digitale.
Og min klare oplevelse er at banker, post etc. glemmer at tænke i løsninger for denne gruppe af mennesker.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Nu er det slut med at betale regninger på posthuset

Indlægaf Lurende Peber » 24. maj 2017, 10:23

Det, troede jeg faktisk, var slut for år tilbage :gruble:
Men det giver god mening for banken.
Hvis aftalen byggede på 500 lokaliteter, som nu er reduceret til 150.
1
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"