Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf annella » 12. maj 2017, 05:38

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE9574340/psykisk-syge-kan-presses-til-at-opgive-bolig-for-behandling/

Regeringen vil give kommunerne lov til at fratage svært psykisk syge deres oprindelige bolig, når de indlægges på en af de kommende 150 nye pladser i behandlingspsykiatrien.

Forslaget får voldsom kritik fra blandt andet Bedre Psykiatri og Rådet for Socialt Udsatte. Det blev førstebehandlet i Folketinget onsdag.

- Det er at sætte en pistol for panden på meget syge mennesker at sige, at hvis du vil have behandling, så skal du opgive din bolig, siger generalsekretær Thorstein Theilgaard fra pårørendeforeningen Bedre Psykiatri.

Også formand Jann Sjursen fra Rådet for Socialt Udsatte er stærkt kritisk.

- Det er en eklatant forskelsbehandling af en gruppe der har rigeligt at slås med i forvejen. Vi ville jo aldrig stille det samme krav til andre patientgrupper siger han.

Børne- og socialminister Mai Mercado (K) fremhæver, at de psykisk syge aldrig vil ende på gaden. Kommunerne har et ansvar for at finde de rette tilbud til dem, når de bliver udskrevet. Det gælder både hjælp og et nyt botilbud.


For mig er det uhørt, uværdigt og umenneskeligt at fratage psykisk syge mennesker deres boliger pga indlæggelse med det argument, at kommunerne vil finde de rette tilbud, når de bliver udskrevet, og det gælder bl.a. hjælp til at finde et nyt botilbud. Jeg mener ikke, at man kan byde psykisk syge mennesker at skulle finde sig til rette i en ny bolig i måske nye omgivelser, det fremmer helt sikkert ikke deres psykiske sygdom.

Jeg formoder, at forslaget handler om lejeboliger, men hvad med de psykisk syge, der måske bor i ejerlejlighed eller eget hus, hvordan skal det håndteres? det er mig en gåde, skal de syge tvinges til at sælge deres lejligheder/huse?

Shame on You Danmark - sådan behandler man ikke syge mennesker.


Din mening?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf Tux » 12. maj 2017, 05:59

Mon ikke der handle udelukkende om dem der bor i kommunens botilbud, hvad skulle pointen være i at tvinge folk til at opgive deres almindelige lejebolig eller sælge en ejerbolig?
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2017, 09:09

Mistermor skrev:
Tux skrev:Mon ikke der handle udelukkende om dem der bor i kommunens botilbud, hvad skulle pointen være i at tvinge folk til at opgive deres almindelige lejebolig eller sælge en ejerbolig?


Jo. Det står der jo også i artiklen;
"Der er gået lange forhandlinger forud for aftalen om de nye pladser i behandlingspsykiatrien til patienter fra bostederne med de tungeste psykiske lidelser, misbrug og farlig, udadreagerende adfærd."

Personligt synes jeg ikke, det er urimeligt. De kan ikke optage pladser to steder på en gang, når psykiatrien er sådan under pres. Vi taler jo om virkelig hårdt ramte mennesker, så der er næppe tale om 14 dages indlæggelse, det må være længere perioder. - Og når de er færdigbehandlede, skal kommunen jo finde en ny plads til dem, de bliver ikke sendt på gaden.


Hvis det i realiteten handler om en flyting fra et botilbud til et andet og mere velegnet botilbud, saa er jeg helt enig.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf Chichu » 12. maj 2017, 10:20

Jeg læser artiklen sådan, at der er tale om, at man ikke kan opretholde en dyr plads på et midlertidigt botilbud, hvis man overflyttes til et andet botilbud i psykiatrien. Hvilket giver rigtig fin mening, når nu penge ikke gror på træer.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2017, 10:42

Mistermor skrev:
Tux skrev:Mon ikke der handle udelukkende om dem der bor i kommunens botilbud, hvad skulle pointen være i at tvinge folk til at opgive deres almindelige lejebolig eller sælge en ejerbolig?


Jo. Det står der jo også i artiklen;
"Der er gået lange forhandlinger forud for aftalen om de nye pladser i behandlingspsykiatrien til patienter fra bostederne med de tungeste psykiske lidelser, misbrug og farlig, udadreagerende adfærd."

Personligt synes jeg ikke, det er urimeligt. De kan ikke optage pladser to steder på en gang, når psykiatrien er sådan under pres. Vi taler jo om virkelig hårdt ramte mennesker, så der er næppe tale om 14 dages indlæggelse, det må være længere perioder. - Og når de er færdigbehandlede, skal kommunen jo finde en ny plads til dem, de bliver ikke sendt på gaden.


Der er dog det problem at det ikke er sikkert der er en plads på et botilbud efter indlæggelse. Og så kan den syge fylde en plads på psykiatriskafdeling i månedsvis uden reelt at have plads til det.
Det er i hvert fald set en del i ungdoms psykiatrien hvor det ikke er unormalt at de unge flytter på et bosted efter indlæggelse. Der har det sagtens kunne ske at den unge er indlagt i flere måneder efter de kunne udskrives fordi der ventes på en plads på et bosted. Det er jo ikke hensigtmæssigt for den syge der burde udskrives, men heller ikke for alle de mange der sidder på venteliste til en indlæggelse.

Jeg ved ikke hvor meget rift der er om pladserne til voksne.
3
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2017, 12:28

Dikus skrev:Hold da op. Der nåede jeg lige at finde det røde felt og få helt ondt i maven over, jeg var så langt væk, så jeg ville have anset den slags krav for utopi.

Tak for, I hirtigt fik nuanceret det, så jeg kunne finde ro igen :D


Overskriften er også virkelig velegnet til at få en op i det røde felt :-D

Men jeg synes egentlig, det lyder fornuftigt, men kan så samtidig se, at Bedre Psykiatri og Rådet for socialt udsatte er voldsomt imod, og det må de jo også have en grund til, der er mere kvalificeret end min lægmandsholdning. Omend de ikke redegør for den (eller JP bare syntes det var bedre med skandaleoverskrift og manglende nuancer).
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Psykisk syge kan presses til at opgive bolig for behandling

Indlægaf landsbytossen » 12. maj 2017, 13:04

Lovforslaget gælder kun beboere med udadreagerende adfærd og svære psykiske lidelser. Det er for at beskytte andre beboere og personale mod overfald.
Der oprettes 150 pladser i psykiatrien til disse beboere.

Det er et rigtig godt lovforslag.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"