Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 14:17

Bogen er skrevet sammen med journalist og forfatter Stig Matthiesen, og de to strides om ansvaret.

I en mail til Weekendavisen skriver Naser Khader, at han er "meget rystet" over dokumentationen, som han kalder "klokkeklart plagiat".

Den forklaring afviser Stig Matthiesen overfor avisen.

- Jeg har ikke oversat ét ord fra engelsk til dansk. Alt, hvad der er kommet i "Hjertet Bløder", kommer fra Naser. Enten har jeg hørt ham holde foredrag, han har skypet fra Washington, eller han har sendt mig tekster på dansk.


Det er jo ikke smart Nasser, at beskylde ham den anden for det, når han har emails med teksterne :)

http://jyllands-posten.dk/kultur/litter ... t-plagiat/
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf POCKETKITTEN » 5. maj 2017, 14:19

Det er så kikset. Især i de tilfælde, hvor det er "personlige beretninger" som den om brødkulturen.

Et eksempel er kapitlet 'Arabisk brødkultur', hvori det beskrives, hvordan araberne opfatter brød som en guddommelig gave fra gud. Der er også en personlig anekdote fra Naser Khader:

- Jeg så det ske i min barndoms Syrien, når min mormor tabte et stykke brød på gulvet og ikke tillod, at det blev smidt ud sammen med affaldet.

Passagen minder dog temmelig meget om et afsnit, der er skrevet af den canadiske kogebogsforfatter Habeeb Salloum på hjemmesiden backwoodshome.com. Anekdoten lyder:

- I used to see this happen at home when my mother dropped a piece of bread on the floor, not allowing it to be thrown away with the garbage.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Animi » 5. maj 2017, 14:22

Nej nej nej hvor er det pinligt!
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 14:23

Det, der især fik folk til at indse der var noget galt, er det kapitel, hvor han beskriver sin tid som barn på Hogwarts i Syrien.
7
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 14:27

Jeg tror halvdelen af Danmarks kendte er trolls, der bare opfinder alt muligt for at gøre sig interessante.

Lige som hende der trollede sin mor og sin ganme skoleklasse og kaldte dem for fattig kontanthjælpsnarkomantaber. Eller hende Lina von Bale, der er storfusker og bare bliver citeret af et hav af godtroende journalister for alle mulige udtalelser om brudekjolebranchen :)
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Nicolait » 5. maj 2017, 16:18

Indtilvidere er det svært at vide, hvad der er op og ned i sagen, indtil der kommer nogle beviser på bordet.

Men man undrer sig over, at man lægger navn til noget, som man ikke selv har gennemlæst.

Når jeg ser forsiden, så får jeg dog indtrykket af at det er Khaders bog, som han er ophavsmand bag bogen, og han har fået hjælp til at skrive den af journalisten.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 16:22

Her er de kopierede ting http://www.weekendavisen.dk/sites/defau ... l__der.pdf

Grineren han også har kopieret fra wikipedia-artiklen "arabian horse :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf paint » 5. maj 2017, 16:30

Nicolait skrev:Indtilvidere er det svært at vide, hvad der er op og ned i sagen, indtil der kommer nogle beviser på bordet.

Men man undrer sig over, at man lægger navn til noget, som man ikke selv har gennemlæst.

Når jeg ser forsiden, så får jeg dog indtrykket af at det er Khaders bog, som han er ophavsmand bag bogen, og han har fået hjælp til at skrive den af journalisten.


Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.
Senest rettet af paint 5. maj 2017, 16:35, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf JJL » 5. maj 2017, 16:33

Det er ikke første gang, at Khader lader sig kraftigt inspirere af andre uden at gøre opmærksom på det.

http://politiken.dk/kultur/art5678667/N ... -kritikere
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 16:37

Nicolait skrev:Indtilvidere er det svært at vide, hvad der er op og ned i sagen, indtil der kommer nogle beviser på bordet.

Men man undrer sig over, at man lægger navn til noget, som man ikke selv har gennemlæst.

Når jeg ser forsiden, så får jeg dog indtrykket af at det er Khaders bog, som han er ophavsmand bag bogen, og han har fået hjælp til at skrive den af journalisten.


Det kan jo aldrig være andre end Khader selv der laver plagiat når det handler om hans egen barndom.

Det skulle så være hvis journalisten opfinder fake ting om hans barndom, og Khader så aldrig læser hvad journalisten skriver i bogen.

Det virker bare temmeligt usandsynligt på mig :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf paint » 5. maj 2017, 16:38

JJL skrev:Det er ikke første gang, at Khader lader sig kraftigt inspirere af andre uden at gøre opmærksom på det.

http://politiken.dk/kultur/art5678667/N ... -kritikere


Det er heller ikke første gang, at journalister stjæler med arme og ben fra andre medier (bøger, tidsskrifter mv)

Der har jo været en række sager med danske journalister, der som korrespondenter, har skrevet af efter engelske og amerikanske aviser.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Pølsemix » 5. maj 2017, 16:44

paint skrev:
Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.

Hvis Khader har sendt litteraturhenvisninger til journalisten burde en gennemlæsning vel få ham til at studse over de afsnit der ikke var dækket af disse..
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Hunkat » 5. maj 2017, 16:50

Den der med at lægge navn til noget og udgive det som en delvis personlig beretning, og så åbenbart lade en journalist opdigte som han har lyst til (antaget at det ikke var Nashers egen ide).... jamen... hvor fanden er din selvkritik menneske?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf JJL » 5. maj 2017, 16:57

paint skrev:
JJL skrev:Det er ikke første gang, at Khader lader sig kraftigt inspirere af andre uden at gøre opmærksom på det.

http://politiken.dk/kultur/art5678667/N ... -kritikere


Det er heller ikke første gang, at journalister stjæler med arme og ben fra andre medier (bøger, tidsskrifter mv)

Der har jo været en række sager med danske journalister, der som korrespondenter, har skrevet af efter engelske og amerikanske aviser.


Korrekt. Det kunne også være journalisten. Man må så formode, at journalisten vil dokumentere følgende:

"Alt, hvad der er kommet i 'Hjertet bløder', kommer fra Naser" http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-0 ... age-af-den

Det burde han vel kunne i form af mails eller andet som Khader har sendt til ham.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf paint » 5. maj 2017, 16:59

Pølsemix skrev:
paint skrev:
Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.

Hvis Khader har sendt litteraturhenvisninger til journalisten burde en gennemlæsning vel få ham til at studse over de afsnit der ikke var dækket af disse..


Jeg ved af gode grunde ikke, hvad der er foregået. Men det er vist en relativt kendt sag, at disse 'interview-bøger', ofte bare bygger på nogle få interviews samt et par henvisninger fra hovedpersonen, som journalisten så fylder lidt 'kød' på, og det 'kød/fyld' kommer fra journalistens research på området.
Når der er tale om systematisk plagiat, lugter det lidt af professionelt arbejde, udført af en der er uddannet i netop research. Jeg tvivler sgu ærlig talt på, at Khader har gidet sidde og pløje Wikipedia og andre bøger igennem efter materiale til bogen. Det er jo netop dét, som journalisten får sin del af kagen for.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"