Vi taler ikke om løn ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2017, 20:08

Vi har fuld åbenhed om løn blandt ikke-chefer på mit arbejde, så der har man konkret viden om tillæg, engangsvederlag, udnævnelser mv.

Ellers diskuterer jeg kun løn med folk, der laver nogenlunde det samme som mig, hvor det kan være relevant at sammenligne og pejle sig ind på et niveau. Ud over det interesserer jeg mig ikke for snak om penge generelt, som flere andre også beskriver set.
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf HerErJeg » 2. maj 2017, 20:25

Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg er næsten underlagt tavshedspligt i forhold til min løn. Det skyldes at nogle er meget interesseret i andres løn og føler det som et kapløb at score mest. Derer almindelig månedsløn (uden bonus eller tillæg) til alle, men det er meget individuelt hvilken stigning der bliver tildelt hvert år.
I år fik jeg en god stigning, andre knapt så meget, men det vil lave ballade hvis det blev offentligt kendt.


Er det en tavshedspligt, du oplever eller som nogen har sagt du har eller hvordan?

Det har jeg faktisk fået, fordi dem der er meget opsatte på mest muligt i forhold til andre, ikke skal gå i koma.
Det er faktisk forfærdeligt at nogen slet og ret har det erklærede mål, at jeg SKAL tjene mere end 'Per og Poul'.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2017, 20:28

HerErJeg skrev:
Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg er næsten underlagt tavshedspligt i forhold til min løn. Det skyldes at nogle er meget interesseret i andres løn og føler det som et kapløb at score mest. Derer almindelig månedsløn (uden bonus eller tillæg) til alle, men det er meget individuelt hvilken stigning der bliver tildelt hvert år.
I år fik jeg en god stigning, andre knapt så meget, men det vil lave ballade hvis det blev offentligt kendt.


Er det en tavshedspligt, du oplever eller som nogen har sagt du har eller hvordan?

Det har jeg faktisk fået, fordi dem der er meget opsatte på mest muligt i forhold til andre, ikke skal gå i koma.
Det er faktisk forfærdeligt at nogen slet og ret har det erklærede mål, at jeg SKAL tjene mere end 'Per og Poul'.


Altså af dine chefer? Det ville jeg bare ignorere. Hvis jeg ønsker at drøfte løn med mine kolleger, så gør jeg det.

Den der "du får et tillæg, men sig det ikke til de andre, for de får ikke noget" er verdens ældste cheftrick til at undgå at skulle hoste op med (større) lønforhøjelse.
3
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2017, 20:58

Jeg oplever ikke, at lønsnak er tabu. Måske fordi jeg er forholdsvis nyuddannet, og min vennekreds alle er blevet færdiguddannede inden for de sidste 5 år - vi har løbende snakket løn i takt med, at folk er blevet færdige og har fået job. Og lønforhandling er også et tema, der har været oppe flere gange.

Jeg har været med til at starte et netværk af nyuddannede i min branche, og der er lønforhandling et fast tilbagevendende tema. Løn er helt åbent, og jeg har ikke oplevet nogen, der har haft problemer med at tale om det.

Til gengæld er det noget, jeg taler om i faglige sammenhænge. Jeg sidder ikke og underholder om min indtægt til familiemiddage, ligesom jeg på ingen (!) måde gider høre om bekendtes løn over en middag. Jeg har faktisk haft en del problemer med det i en del af vennekredsen, hvor alle er advokater. :genert: Jeg ved ikke, om det ligger til juristerne, men i den omgangskreds er det virkelig normalt at tale om, hvor meget man tjener, på sådan en nederen konkurrence-agtig måde. :tie:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf TomKah » 3. maj 2017, 05:39

ajnaM skrev:Jeg oplever ikke, at lønsnak er tabu. Måske fordi jeg er forholdsvis nyuddannet, og min vennekreds alle er blevet færdiguddannede inden for de sidste 5 år - vi har løbende snakket løn i takt med, at folk er blevet færdige og har fået job. Og lønforhandling er også et tema, der har været oppe flere gange.

Jeg har været med til at starte et netværk af nyuddannede i min branche, og der er lønforhandling et fast tilbagevendende tema. Løn er helt åbent, og jeg har ikke oplevet nogen, der har haft problemer med at tale om det.

Til gengæld er det noget, jeg taler om i faglige sammenhænge. Jeg sidder ikke og underholder om min indtægt til familiemiddage, ligesom jeg på ingen (!) måde gider høre om bekendtes løn over en middag. Jeg har faktisk haft en del problemer med det i en del af vennekredsen, hvor alle er advokater. :genert: Jeg ved ikke, om det ligger til juristerne, men i den omgangskreds er det virkelig normalt at tale om, hvor meget man tjener, på sådan en nederen konkurrence-agtig måde. :tie:


Det er præcis den sidste form for infektion som jeg ønsker at undgå, for det spreder sig. Nu er jeg jo ingeniør og i det fag har der været mere prestige i høj faglighed end løn, men der bliver flere og flere lav-faglige højtlønnede projektleder/mellemleder/koordinator jobs, og ja så rykkker målingen af værdi i jobbet over fra faglighed til løn.
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2017, 10:55

TomKah skrev:
Det er præcis den sidste form for infektion som jeg ønsker at undgå, for det spreder sig. Nu er jeg jo ingeniør og i det fag har der været mere prestige i høj faglighed end løn, men der bliver flere og flere lav-faglige højtlønnede projektleder/mellemleder/koordinator jobs, og ja så rykkker målingen af værdi i jobbet over fra faglighed til løn.


Jeg tænker også, det må være det. Altså for nogle af mine advokat-bekendte. At der simpelthen er for lidt spændende faglige diskussioner i jobbet, og at man så ender med at tale om sin løn. Eller også er det bare en afspejling af, hvad der er vigtigt for dem. Jeg ved positivt, at flere af dem har valgt deres job og branche, fordi de gerne vil tjene mange penge - og så er det jo logisk, at det er sådan noget, de snakker med hinanden om.

Det er bare så klichéagtigt, at det skal være advokaterne. :genert: Heldigvis kender jeg også mange jurister, der ikke er sådan!
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 901

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Jydepigen » 3. maj 2017, 10:56

Jeg taler sjælendt løn med andre, da jeg føler at det er en privatsag, hvad jeg får ind på lønkontoen. På min forrige arbejdsplads fik jeg af vide at der var tavshedspligt ang. løn mellem kollegaer. På min nuværende arbejdsplads har jeg fået sporet mig lidt ind på mine afdelings kollegaers løn.

Jeg er arbejder forresten i det private, hvor man som oftest selv forhandler sin løn. Jeg er en af de personer der er dårlig til lønforhandling. Der kan jeg godt være misundelig på medarbejder i det offentlige, hvor der er løntrin osv., som sikre folk en lige løn.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 11:13

ajnaM skrev:
TomKah skrev:
Det er præcis den sidste form for infektion som jeg ønsker at undgå, for det spreder sig. Nu er jeg jo ingeniør og i det fag har der været mere prestige i høj faglighed end løn, men der bliver flere og flere lav-faglige højtlønnede projektleder/mellemleder/koordinator jobs, og ja så rykkker målingen af værdi i jobbet over fra faglighed til løn.


Jeg tænker også, det må være det. Altså for nogle af mine advokat-bekendte. At der simpelthen er for lidt spændende faglige diskussioner i jobbet, og at man så ender med at tale om sin løn. Eller også er det bare en afspejling af, hvad der er vigtigt for dem. Jeg ved positivt, at flere af dem har valgt deres job og branche, fordi de gerne vil tjene mange penge - og så er det jo logisk, at det er sådan noget, de snakker med hinanden om.

Det er bare så klichéagtigt, at det skal være advokaterne. :genert: Heldigvis kender jeg også mange jurister, der ikke er sådan!


Med alle de ansøgere der er til læge- og advokatstudierne, skal det næsten for en stor dels vedkommende handle om status. Hvis jura havde status som tysk historie, hvor mange ville så gide at sidde med næsen begravet i lovsamlinger i 5 år?
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2017, 11:23

abcd skrev:
ajnaM skrev:
TomKah skrev:
Det er præcis den sidste form for infektion som jeg ønsker at undgå, for det spreder sig. Nu er jeg jo ingeniør og i det fag har der været mere prestige i høj faglighed end løn, men der bliver flere og flere lav-faglige højtlønnede projektleder/mellemleder/koordinator jobs, og ja så rykkker målingen af værdi i jobbet over fra faglighed til løn.


Jeg tænker også, det må være det. Altså for nogle af mine advokat-bekendte. At der simpelthen er for lidt spændende faglige diskussioner i jobbet, og at man så ender med at tale om sin løn. Eller også er det bare en afspejling af, hvad der er vigtigt for dem. Jeg ved positivt, at flere af dem har valgt deres job og branche, fordi de gerne vil tjene mange penge - og så er det jo logisk, at det er sådan noget, de snakker med hinanden om.

Det er bare så klichéagtigt, at det skal være advokaterne. :genert: Heldigvis kender jeg også mange jurister, der ikke er sådan!


Med alle de ansøgere der er til læge- og advokatstudierne, skal det næsten for en stor dels vedkommende handle om status. Hvis jura havde status som tysk historie, hvor mange ville så gide at sidde med næsen begravet i lovsamlinger i 5 år?


Det er der da forhåbentlig mange, der vil? Juristerne har jo masser af muligheder for spændende arbejde inden for samfundsvidenskaben og, ja, juraen. Nærmest alle større virksomheder og offentlige instanser har jurister ansat, så jeg tænker, man har gode muligheder for at komme til at arbejde med noget, man synes er virkelig spændende.

Derfor tænker jeg også, det er lidt trist, at mange af mine bekendte, der har været blandt de rigtigt dygtige på jura, umiddelbart ikke har større ambitioner end at komme til at tjene en masse penge.

Men altså... dem om det. At jeg ikke går op i det betyder jo tydeligvis ikke, at andre har det på samme måde.


I øvrigt kender jeg en del læger, men ikke én af dem har det på samme måde. Langt de fleste af dem knokler så også stadig i deres introstillinger til en ikke-prangende løn, og har sådan noget som turnuspladser, pressede arbejdspladser, lange dage og laaaang transporttid, de hellere vil tale om, end deres løn. :P
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 11:33

ajnaM skrev:Det er der da forhåbentlig mange, der vil? Juristerne har jo masser af muligheder for spændende arbejde inden for samfundsvidenskaben og, ja, juraen. Nærmest alle større virksomheder og offentlige instanser har jurister ansat, så jeg tænker, man har gode muligheder for at komme til at arbejde med noget, man synes er virkelig spændende.

Derfor tænker jeg også, det er lidt trist, at mange af mine bekendte, der har været blandt de rigtigt dygtige på jura, umiddelbart ikke har større ambitioner end at komme til at tjene en masse penge.

Men altså... dem om det. At jeg ikke går op i det betyder jo tydeligvis ikke, at andre har det på samme måde.


I øvrigt kender jeg en del læger, men ikke én af dem har det på samme måde. Langt de fleste af dem knokler så også stadig i deres introstillinger til en ikke-prangende løn, og har sådan noget som turnuspladser, pressede arbejdspladser, lange dage og laaaang transporttid, de hellere vil tale om, end deres løn. :P


Der er sikkert spændende muligheder som jurist, men er de så meget mere spændende end så meget andet? Jeg tror en del af interessen har at gøre med status.

Læger er den faggruppe med den højeste forventede livstidsindkomst, så helt håbløst er det ikke at være læge, økonomisk set. Det kan være dine venner kommer til at interessere sig mere for penge når de bliver lidt ældre og opnår status af speciallæge og en månedlig indtægt i 100.000 kroners-klassen.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf cola » 3. maj 2017, 12:09

Lover-Moses skrev:I den virksomhed jer er i nu, er der overenskomstmæssig løn til alle, og alle tjener det samme. Lønforskellen ligger så i genetillæg, hvor nogle har flere end andre, men grundløn og satser for tillæg er ens over hele linjen. Her taler vi om løn, hvis samtalen falder på det, men der er ikke nogen der af sig selv fortæller hvad de tjener.

Omvendt har jeg som automekaniker aldrig oplevet at det var noget man delte i frokostpausen. Hverken på små eller store værksteder har det været et emne der blev taget op. Det synes jeg så er et problem, bla. fordi at ens kolleger ikke arbejder som et team, da det handler om at man selv ser bedst ud på papiret. Laver man f.eks. 3-4 store serviceeftersyn om dagen, så har man ingen interesse i at hjælpe kollegaen ved siden af, med at løfte en gearkasse af/på, eller lige bruge 5 min på at komme med input til en bil der ikke kan starte.

Det er en af årsagerne til at jeg godt kan lide det sådan som jeg har det nu, i min nuværende virksomhed, hvor alle tjener det samme. Ulempen ved den model er så bare, at man kan få fornemmelsen af at man yder mere end ens kolleger, eller at man besidder nogle kompetencer de andre ikke har, og dem bliver man ikke belønnet for.

At der er overenskomstløn til alle betyder ikke at alle får samme løn, det betyder blot at alle får minst den overenskomstnæssige løn, dvs du kan godt få 12.000 for det er overenskomsten på, men din kollega der bare er en haj til forhandling får 24.000 kr, for selv samme arbejde som du laver.

Så har du rent faktisk spurgt folk på dit arbejde hvad de får ?
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2017, 12:57

abcd skrev:
Der er sikkert spændende muligheder som jurist, men er de så meget mere spændende end så meget andet? Jeg tror en del af interessen har at gøre med status.

Læger er den faggruppe med den højeste forventede livstidsindkomst, så helt håbløst er det ikke at være læge, økonomisk set. Det kan være dine venner kommer til at interessere sig mere for penge når de bliver lidt ældre og opnår status af speciallæge og en månedlig indtægt i 100.000 kroners-klassen.


Ja, jeg ved det godt - tror bare alligevel ikke, der er den samme 'hurtige penge'-status i pengene, som der er i juraen. Ikke at det er hurtigt at blive advokat heller, men det tager alligevel maaaange år og et forholdsvis stort slæb, før man (måske) bliver en af de speciallæger, der tjener rigtig godt.

I hvert fald kender jeg ikke nogen, der er blevet læger pga. pengene alene. Mens jeg kender en god håndfuld, der er blevet advokater med det primære formål.


Og jeg synes egentlig, jura er ret interessant. Der er både en masse specifik viden og mange muligheder for forskelligt og indflydelsesrigt arbejde. Men nu har jeg også læst samfundsvidenskab, så det kommer måske lidt derfra. Det er nok rigtigt, at juraen har ry for at være et tørt studie.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Trommedreng » 3. maj 2017, 13:21

Delfin skrev:
Wizzze skrev:
Kom til at tænke på en reklame jeg hørte i radioen i går, hvor FOA har gang i en kampagne omkring løn
http://www.retfærdigløn.dk/

Hvor de spørger om den løn nogle af deres medlemmer får er retfærdig. Jeg blev personligt lidt overrasket, jeg troede faktisk af SOSU og pædagog løn var lavere end hvad de fortæller på siden. Igen nok et udsalg af, at løn er ikke noget man taler om, og derfor hører man heller ikke hvad forskellige folk tjener, og så opstår der gæt og myter, man tror nok at dem og dem tjener helt vildt meget, mens at dem og dem går for lud og koldt vand. :gruble:



Tallet dækker ikke en gennemsnitsløn, men en sosuhjælper på sidste erfaringstrin.


Noget andet er, at mange sosuhjælpere glemmer at tage højde for, at de fleste af dem arbejder deltids, også så tror da pokker, de kan få lønnen til at se lav ud Så altså lønnen er reelt heller ikke så lav, som de selv vil gøre det itl


24.600 kr. brutto/md før pension er heller ikke ligefrem en hæderlig løn for en fuldtidsansat på sidste løntrin. Enig?
1
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Bimmerdyret » 3. maj 2017, 14:19

HerErJeg skrev:
Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg er næsten underlagt tavshedspligt i forhold til min løn. Det skyldes at nogle er meget interesseret i andres løn og føler det som et kapløb at score mest. Derer almindelig månedsløn (uden bonus eller tillæg) til alle, men det er meget individuelt hvilken stigning der bliver tildelt hvert år.
I år fik jeg en god stigning, andre knapt så meget, men det vil lave ballade hvis det blev offentligt kendt.


Er det en tavshedspligt, du oplever eller som nogen har sagt du har eller hvordan?

Det har jeg faktisk fået, fordi dem der er meget opsatte på mest muligt i forhold til andre, ikke skal gå i koma.
Det er faktisk forfærdeligt at nogen slet og ret har det erklærede mål, at jeg SKAL tjene mere end 'Per og Poul'.


Kan ikke se hvad det har med dug at gøre, når løn ikke er hemmelig og de derfor ikke kan hindre nogen i at hente lønoplysninger, hvilket gør st de ikke kan kræve at du holder
Mund.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Vi taler ikke om løn ?

Indlægaf Lover-Moses » 3. maj 2017, 17:17

cola skrev:
Lover-Moses skrev:I den virksomhed jer er i nu, er der overenskomstmæssig løn til alle, og alle tjener det samme. Lønforskellen ligger så i genetillæg, hvor nogle har flere end andre, men grundløn og satser for tillæg er ens over hele linjen. Her taler vi om løn, hvis samtalen falder på det, men der er ikke nogen der af sig selv fortæller hvad de tjener.

Omvendt har jeg som automekaniker aldrig oplevet at det var noget man delte i frokostpausen. Hverken på små eller store værksteder har det været et emne der blev taget op. Det synes jeg så er et problem, bla. fordi at ens kolleger ikke arbejder som et team, da det handler om at man selv ser bedst ud på papiret. Laver man f.eks. 3-4 store serviceeftersyn om dagen, så har man ingen interesse i at hjælpe kollegaen ved siden af, med at løfte en gearkasse af/på, eller lige bruge 5 min på at komme med input til en bil der ikke kan starte.

Det er en af årsagerne til at jeg godt kan lide det sådan som jeg har det nu, i min nuværende virksomhed, hvor alle tjener det samme. Ulempen ved den model er så bare, at man kan få fornemmelsen af at man yder mere end ens kolleger, eller at man besidder nogle kompetencer de andre ikke har, og dem bliver man ikke belønnet for.

At der er overenskomstløn til alle betyder ikke at alle får samme løn, det betyder blot at alle får minst den overenskomstnæssige løn, dvs du kan godt få 12.000 for det er overenskomsten på, men din kollega der bare er en haj til forhandling får 24.000 kr, for selv samme arbejde som du laver.

Så har du rent faktisk spurgt folk på dit arbejde hvad de får ?


Den eneste forskel der er, er anciennitetstillægget. Ellers er grundlønnen den samme, og der kan ikke forhandles mere i lønposen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"