Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Bimmerdyret » 1. maj 2017, 16:20

Dikus skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dikus skrev:Mht til svømmehal, så er det jo meget normalt, man kører i bus til nærmeste svømmehal?


Jeg bor i en af landets rigeste kommuner. Svømmehallen ligger 5 min gågang fra skolen - en anden skole har 2 min gågang.

Ingen af skolerne har svømmeundervisning. Der er for mange børn i området ( der er flere skoler) til at undervisning kan ske i skoletiden.
Med bus ville der være 20 min max i bassin.



Jeg kan ikke forstå, hvad du skriver. Hvorfor skal man bruge bus, hvis der er 5 min. gang dertil?


Fordi det mange skriver er at man kan tage bus til svømmehal - det giver blot transporttid på skemaet. Mine børns skole kunne fragte dem i bus til anden svømmehal, men det er spildtid


Da jeg gik i skole i Kbh. brugte vi vel ca. 20 min. i bus til svømmehal. Da jeg underviste uden for Odense, brugte vi vel ca. 5 minutter. Jeg må indrømme, jeg ikke ser et kæmpe problem. Ud over at alt kan gøres til et problem, hvis man absolut vil.


Nej, men hvis man vil have svømmeundervisning, så skal der sgu være noget væde inkluderet. Ellers kan man jo bare tørsvømme ;)
Og 20 min i bassinet på 2 lektioner er under al kritik.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Daflo » 1. maj 2017, 23:16

Mistermor skrev:
Dikus skrev:
Ja. Jeg nævnte en bus. Sådan en rn, man lejer.

Den med økonomien var også en yndet brugt undskyldning på min datters gamle skole og dækkede over det, der er et reelt problem: manglende kompetencer i skoleledelsen og forældrebestyrelserne. Et problem, der helt sikkert er områdebestemt, men ikke alene er et problem visse steder i Udkantsdanmark. Og her hjælper flere eller anderledes minimumskrav jo ikke - så sker der bare det, du også peger på: Visse steder ignorerer dem.


Er det noget, du kan dokumentere? At det kun er skoler med dårlig ledelse og inkompetente forældrebestyrelser, der har økonomiske problemer? Eller slutter du det alene ud fra din datters skole?

Hvis skole a og skole b får en lige stor pose penge, vil skole a have problemer med at få dem til at slå til, når de skal leje bus til svømning, hvor skole b kan undervise i svømning, fordi deres elever kan gå til svømmehallen eller tage en bybus.


Nu har jeg set det nævnt flere gange i tråden, er der virkelig nogen skoler der sender eleverne med bybus til svømmehallen? Jeg har aldrig hørt om det før.
Jeg er i øvrigt vokset op i nærheden af København med fine offentlige transportmuligheder, og vi kørte med lejet bus i 20 minutter for at komme til svømmeundervisning.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"