Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2017, 21:20

Dikus skrev:Men det er da dejligt, der er så mange, der bilder sig ind, at skolerne i København er bedst... Prøv at kigge på rangordningerne af skoler. Det er altså noget forkvaklet vrøvl:

http://nordicparenting.dk/2017/03/24/li ... -20152016/

Odense har skole nr. 20 og 31.
København har skole nr. 4+5+10+20+31

Gribskov og Middelfart står som de byer med de bedste skoler.


Wait, hvordan kan BÅDE København og Odense have skole nr 31?

Der er ugler i mosen... Nogen burde kigge om det går naturligt for på den skole, jeg tænker de måske har gang i nogen ormehuller.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2017, 21:36

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Men det er da dejligt, der er så mange, der bilder sig ind, at skolerne i København er bedst... Prøv at kigge på rangordningerne af skoler. Det er altså noget forkvaklet vrøvl:

http://nordicparenting.dk/2017/03/24/li ... -20152016/

Odense har skole nr. 20 og 31.
København har skole nr. 4+5+10+20+31

Gribskov og Middelfart står som de byer med de bedste skoler.


Wait, hvordan kan BÅDE København og Odense have skole nr 31?

Der er ugler i mosen... Nogen burde kigge om det går naturligt for på den skole, jeg tænker de måske har gang i nogen ormehuller.



Det er MANGE delte pladser. Og skolerne hopper helt vildt år fra år. Pudsigt nok.


Nah delte pladser. Så skal der jo være straffesparkskonkurrence eller noget.

Det med at de hopper fra år til år tror jeg godt jeg kan forklare. Skoletesterne fornægter at elever performer anderledes mandag morgen kl 7, ondsag middag efter de lige ha fået mad og fredag aften.

Så hoppene vil jeg tro bare skyldes at deres "videnskabelige" test det ene år laves på et tidspunkt hvor eleverne er i hopla, og næste år på et tidspunkt hvor de ikke er.

Skoletests så som PISA egner sig max som toiletpapir, fordi dem der laver dem ikke forstår hvordan tests fungerer. At man skal have styr på A-L-L-E parametre omkring testen f.eks.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2017, 21:46

Hm nej Uddannelseseffekten er ikke en test

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling beregner hvert år de såkaldte socioøkonomiske referencer for de danske skoler. Disse tal sammenstiller elevernes præstationer med et udtryk for elevernes socioøkonomiske baggrund. Den socioøkonomiske baggrund hos afgangseleverne på de enkelte skoler omsættes her til et udtryk for forventede karakterpræstationer ved afgangsprøverne, givet at skolen giver eleverne et gennemsnitsligt fagligt løft set i forhold til et større antal socioøkonomiske karakteristika. På nogle skoler opnår eleverne bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt. På andre skoler gør det modsatte sig gældende.

Jo højere tallet er over nul, jo bedre er skolen til at udvikle eleverne fagligt. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.


Mærkelig tests fordi de 2 tal to hænger sammen?

Men på nogen skoler kan det vel have betydning hvis der bare er 1 superlærer der går på barsel eller sådan noget.

Eller at de har eksamen i nogen rare lokaler hvor eleverne performer bedre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2017, 22:40

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:Hm nej Uddannelseseffekten er ikke en test

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling beregner hvert år de såkaldte socioøkonomiske referencer for de danske skoler. Disse tal sammenstiller elevernes præstationer med et udtryk for elevernes socioøkonomiske baggrund. Den socioøkonomiske baggrund hos afgangseleverne på de enkelte skoler omsættes her til et udtryk for forventede karakterpræstationer ved afgangsprøverne, givet at skolen giver eleverne et gennemsnitsligt fagligt løft set i forhold til et større antal socioøkonomiske karakteristika. På nogle skoler opnår eleverne bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt. På andre skoler gør det modsatte sig gældende.

Jo højere tallet er over nul, jo bedre er skolen til at udvikle eleverne fagligt. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.


Mærkelig tests fordi de 2 tal to hænger sammen?

Men på nogen skoler kan det vel have betydning hvis der bare er 1 superlærer der går på barsel eller sådan noget.

Eller at de har eksamen i nogen rare lokaler hvor eleverne performer bedre.


Eller at de dårlige elever tilvælger eksamen det ene år og ikke det andet...


Ja det kan være hvad som helst.

Har gået arbejdet med naurvidenskabelige tests, og havde så et kort job med uddannelsestests.

Uddannelsestestenes niveau er ... hvis du kom med noget a la Pisa i et laboratorium, og kaldte det en test, så lol. Folk ville tro du lavede sjov eller var syg eller sådan noget. Og hvis du insisterede ville de fyre dig. Dine testresultater ville bare blive smidt ud.

Pisa år så for at være cremen af cremen, så jeg vil ikke en gang tænke på hvordan de andre er. De svarer vel til at man tror man måler temperaturen i hele nordsøen ved at gå ned og dyppe mormors gamle termometer (der virkede fint da hun købte det i 1955) i vandkanten i to sekunder.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2017, 04:28

FruDulle skrev:
DetSorteCirkus skrev:Der er 60 folkeskoler i Københavns Kommune. Fem af dem har egen svømmehal.
Det kan ikke kaldes en tendens.


Altså svømmehal på skolen? Det anede jeg ikke fandtes.


Ja, hvor andre så kan benytte den efter kl. 17.
Jeg kendte heller ikke til det, men der blev jo skrevet i tråden, at mange skoler i storbyerne havde egen svømmehal, så jeg ville lige tjekke op på det, og hvis kun fem har det i landets største by, synes jeg ikke, at det er mange.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Lulu » 30. apr 2017, 06:19

Af hvad hun beskriver bor hun ca 2 km fra mig. Og ja vi bor i udkanten af Odense, men for filan da ikke i udkantsdanmark! Ja det er rigtigt at busstoppestedet ude ved hende er blevet sløjfet og det har vakt stor harme blandt folkene der bor derude fordi der heller ikke kører skolebusser så eleverne kan komme rundt. Endvidere bliver klubberne (de der efter skole tilbud til de større børn) omlagt efter sommerferien således at der er 4 i hele Odense og den nærmest hende ca 6 km væk, men uden mulighed for børnene at komme derhen med mindre de cykler langs landevejen på en af de mest trafikerede veje i Odense.
Men helt ærligt så bliver jeg bare så træt af at læse på hendes bavl, de har tydeligvis ikke gjort deres hjemmearbejde godt nok inden de flyttede, for var det vigtigt at bo tæt på sygehus, i et område hvor forældrene gik med designer sko etc, kunne de for fanden have fundet en lejlighed/ et hus at leje i hunderup kvarteret det har begge dele, og ligger også noget tættere på byen.
Jeg synes det er en latterlig artikel der desværre ikke gør noget godt for at kunne fjerne mange af de fordomme som "udkantsdanskere" har om københavnere.
3
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Sool » 30. apr 2017, 06:37

Altså, er jeg den eneste, der undrer mig over, at det eneste alternativ til "varm, sund, økologisk mad" er 3xleverpostej om dagen? Hvis man vil tages seriøst, så skal man simplethen ikke stille tingene så sort/hvidt op.

Vi bor selv i udkanten af Odense (by, ikke kommune) og vores vuggestue ligger længere ude. Det er et lille børnehus, og for et par måneder siden skulle vi stemme om madordning - det skal vi stemme om hvert andet år, så jeg vil mene, at forældrene i høj grad har medbestemmelse på det punkt.
Vi valgte det fra.
Madordningen er jo stort set forældrefinancieret, og i og med at vi er sådan et lille børnehus, så ville der kun være råd til omkring 14 timers (mener jeg) madmor om ugen. Det er ikke meget når man både skal planlægge, købe ind, sætte varer på plads, lave maden, have mad klar så det passer med forskudte tidspunkter for vuggestuebørn og børnehavebørn OG rydde op. Vi fik meget klart stillet det op: det, madmoren ikke ville kunne nå af oprydning, skulle pædagogerne gøre. Desuden ville budgettet tillade mere leveropstej end "varm, sund, økologisk mad" så vi smører selv madpakker. Det ville da have været skønt, hvis budgettet tillod en ordentlig madordning, men helt ærligt - SÅ svært er det sgu heller ikke at lave noget, der er mere spændenden end "3 tørre med leverpostej om dagen". At sammenligne manglende madordning med næsten ulandslignende tilstande synes jeg godt nok er "café-latte-segment" (for at bruge hendes egne ord)-snobberi.
6
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Bimmerdyret » 30. apr 2017, 07:42

Dikus skrev:Mht til svømmehal, så er det jo meget normalt, man kører i bus til nærmeste svømmehal?


Jeg bor i en af landets rigeste kommuner. Svømmehallen ligger 5 min gågang fra skolen - en anden skole har 2 min gågang.

Ingen af skolerne har svømmeundervisning. Der er for mange børn i området ( der er flere skoler) til at undervisning kan ske i skoletiden.
Med bus ville der være 20 min max i bassin.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Bimmerdyret » 30. apr 2017, 07:50

Mistermor skrev:
Dikus skrev:Men det er da dejligt, der er så mange, der bilder sig ind, at skolerne i København er bedst... Prøv at kigge på rangordningerne af skoler. Det er altså noget forkvaklet vrøvl:

http://nordicparenting.dk/2017/03/24/li ... -20152016/

Odense har skole nr. 20 og 31.
København har skole nr. 4+5+10+20+31

Gribskov og Middelfart står som de byer med de bedste skoler.



Men taler vi så ikke om, hvordan eleverne klarer sig til eksamen? Det handler vel hverken om trivsel eller kulturelle tilbud.


Nej det er undervisningseffekt - bundet op på hvad eleverne burde få til eksamen i enkelte fag.
Hvad de burde er vurderet ud fra køn, forældrenes uddannelse , indkomst, civilstand mv
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Bimmerdyret » 30. apr 2017, 07:53

Dikus skrev:
Det er MANGE delte pladser. Og skolerne hopper helt vildt år fra år. Pudsigt nok.


Logisk - der er jo tale om nye elever hvert år
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12727
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12459

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Guilded_Lily » 30. apr 2017, 08:15

Bimmerdyret skrev:
Dikus skrev:
Det er MANGE delte pladser. Og skolerne hopper helt vildt år fra år. Pudsigt nok.


Logisk - der er jo tale om nye elever hvert år


Jeg hader simpelthen de rangordninger. Min skole ligger meget langt nede på listen, men den tager så heller ikke hensyn til, at vi er den skole i kommunen, der gør mest for at bryde med den negative sociale arv. Vi ligger i et blandet distrikt med meget ressourcesvage og -stærke familier, og mange af de ressourcestærke børn tager på efterskole i 9., hvorfor de svage skal trække det hele op. Det er jo selvsagt enormt svært. Men der er stor tilsøgning til os, netop fordi vi kan rumme de børn/unge, der har problemer.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12727
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12459

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Guilded_Lily » 30. apr 2017, 08:29

FruDulle skrev:Apropos tests
Lars Løkke Rasmussen
28. april kl. 17:27 ·
Jeg bliver altså lidt træt i hovedet... Ingen pisk, ingen gulerod, bare laden stå til... Helt ærligt: Jeg vil ikke acceptere, at ganske almindelige børn forlader folkeskolen uden at kunne læse, stave eller regne!
”Det er en risiko, at skolerne går over til målrettet træning i at klare sig godt til prøverne. Det er ikke sikkert, at eleverne lærer ret meget fagligt, men det vil så hjælpe dem bedre igennem prøverne. Det er, hvad man på engelsk kalder teaching to the test,” siger forskeren. Hallo! Hvis det er en test i at kunne regne, læse og skrive - hvad er så problemet? På dansk ville jeg kalde det: Alle elever skal forlade folkeskolen med de helt fundamentale færdigheder på plads.

http://www.altinget.dk/artikel/professo ... altingetdk


Jeg mangler stadig at se alle de unge, der ikke kan læse, stave og regne. Jeg har i mine 15 år som lærer kun oplevet en enkelt. Og der lå flere diagnoser bag.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf TomKah » 30. apr 2017, 10:07

Hvordan ved man overhovedet hvad de andre forældres sko hedder?
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf vibbsen » 30. apr 2017, 10:48

TomKah skrev:Hvordan ved man overhovedet hvad de andre forældres sko hedder?


Den slags er da død-vigtigt.....Og indikerer at Her Går Det VIRKELIG godt. Vi er så overskudsagtige at vi faktisk ved hvaffor nogen sko de andre forældre har på..... :lol: :lol:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Udkantsdanmark fra en ny vinkel.

Indlægaf Conway » 30. apr 2017, 12:52

Min gamle ven Erik kommer stadig på besøg når han har modtaget breve han ikke forstår. Som den ældste i en flok på syv var skolegang ikke førsteprioritet hos denne landbofamilie.
Han havde dog efter eget udsagn en god barndom præget af sammenhold og har i alle årene ernæret sig som landbrugsmedhjælper indtil en jerndrager ødelagde hans ene ben for 5 år siden i en alder af 68 år.
Han klarer stadig sig selv i sin lejlighed med sin folkepension.

Humlen i dette er at man måske burde give mere plads til de skæve eksistenser fremfor at diagnosticere alt og alle der falder udenfor normen.
Det er vel ikke en naturlov at 12 taller skal vægtes højere end evnen til møde til tiden på sit job.

Land og by har hver sine fordele og ulemper og kan derfor til eller fravælges efter behov, men det er utopisk at forlange samme muligheder begge steder....
2
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"