Er sund mad dyrt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
admin
Admin
Indlæg: 116
Tilmeldt: 1. dec 2014, 12:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 134

Er sund mad dyrt?

Indlægaf admin » 28. apr 2017, 13:17

(Tråd overtaget af admin, da bruger er slettet)

http://www.avisen.dk/saa-massivt-rammer ... 40704.aspx

Jeg faldt lige over denne artikel, og jeg har set/hørt folk sige det gang på gang. Sund mad er dyrt. Man kan ikke tabe sig, for man har ikke råd til sund mad.
I ovenstående artikel står der dog "stramme husholdningsbudgetter, der betyder, at børnene får ringere kost."

Synes du, at det er tilfældet? Jeg er enig, hvis vi definerer "ringere kost" som statusmæssigt ringere kost; for det er klart, at jo færre penge jo færre røde bøffer eller kaviar :-p .

Men hvis vi taler ernæringsmæssig ringere kost, behøver det da ikke være tilfældet. Man har måske råd til mindre variation, men gulerodssalat og havregryn er både sundt og billigt. Man kan få frosne grønsager i posevis til en 10´er pr stk. I denne uge kan man få 20 økologiske æg for 40 kr eller 15 buræg til 20 kr. Så er der pålæg til mange rugbrødsmadder.

Jeg tænker, at det handler så meget mere om overblik og overskud end om penge. Hvad er din oplevelse?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Sangius » 28. apr 2017, 13:21

Det handler 100% om planlægning og overblik. Man kan jo også bare skære ned på kød, og lave f.eks. linsefrikadeller. Det er super sundt og billigt.

Friske grøntsager kan godt være lidt dyre, hvis man lige skal handle 2-3 forskellige slags til en ret. Men de frosne er jo ernæringsmæssigt fuldstændig lige så sunde, og de er meget billige.

Så det er uvidenhed og dårlige undskyldninger i mine ører. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Zorglup » 28. apr 2017, 13:31

Det syntes jeg ikke man kan sige. Man kan planlægge sig langt hen af vejen. Men jeg faldt så over denne artikel fra sidste år.
http://www.foodculture.dk/marked/foedev ... QNDRMuwe70
Så vi er et forholdsvis dyrt land at leve i. Dyrere end jeg umiddelbart regnede med.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Luffegås » 28. apr 2017, 13:38

mmjaae... Jeg lever Low Carb High Fat, og det har helt klart slået mig hvor billig en kulhydratkost er. Spaghetti og ris kan holde længe, og en pose kartofler et par dage, men et blomkålshoved til 16 kr. er væk på en aften. Alt det kål jeg burde spise koster en del pr. aften og så kommer kød ved siden af. Æg kan så holde et par dage, gudskelov, men der ryger også en del ned. Og jeg spiser ikke økologisk for det har jeg simpelthen ikke råd til på denne diæt som tingene er.

Så igen hvad er sundt, det er jo forskelligt, men jeg vil sige ja, at spise med god samvittighed er dyrt, hvis man skal være sikker på maden er lavet bæredygtigt, økologisk og af velbetalte arbejdere.
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf bralle » 28. apr 2017, 13:50

Luffegås skrev:mmjaae... Jeg lever Low Carb High Fat, og det har helt klart slået mig hvor billig en kulhydratkost er. Spaghetti og ris kan holde længe, og en pose kartofler et par dage, men et blomkålshoved til 16 kr. er væk på en aften. Alt det kål jeg burde spise koster en del pr. aften og så kommer kød ved siden af. Æg kan så holde et par dage, gudskelov, men der ryger også en del ned. Og jeg spiser ikke økologisk for det har jeg simpelthen ikke råd til på denne diæt som tingene er.

Så igen hvad er sundt, det er jo forskelligt, men jeg vil sige ja, at spise med god samvittighed er dyrt, hvis man skal være sikker på maden er lavet bæredygtigt, økologisk og af velbetalte arbejdere.


Til gengæld kan du så købe det billige og fede kød ;)
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf billiebean » 28. apr 2017, 14:08

Hvad er usund mad? For der er givetvis noget usund mad, der er meget billigt fx toastbrød, frysepizza eller røde pølser. Men der er også fx morgenmadsprodukter, slik og fede pålægsprodukter, som er rimelig dyre. Så det må nok komme an på hvad en hhv. usund og sund kost er..
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf zembra1986 » 28. apr 2017, 14:23

Jeg vil sige det som udgangspunkt er dyre.

Et eksempel: En kvinde skal spise ca. 1.800 - 2.000 kalorier om dagen og hun kan vælge at indtage det som sund kost eller usund kost. Uanset hvordan man vender og drejer det så er sund mad som regel mere kaloriefattigt end billigt underlødigt/usundt mad. Derfor skal man man altså købe det mere/de større mængder af sund mad for at nå op på sit kaloriebehov, hvorimod man hurtigere ville kunne nå op på de kalorier med fed usund mad som f.eks. parisertoast til 5 kr (300 kalorier) frysepizza: 3 for 15 kr (ca. 700-800 kalorier pr. pizza) cupnoodles: 3 kr. (250-300 kalorier) osv.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Luffegås » 28. apr 2017, 14:34

Mistermor skrev:
Luffegås skrev:mmjaae... Jeg lever Low Carb High Fat, og det har helt klart slået mig hvor billig en kulhydratkost er. Spaghetti og ris kan holde længe, og en pose kartofler et par dage, men et blomkålshoved til 16 kr. er væk på en aften. Alt det kål jeg burde spise koster en del pr. aften og så kommer kød ved siden af. Æg kan så holde et par dage, gudskelov, men der ryger også en del ned. Og jeg spiser ikke økologisk for det har jeg simpelthen ikke råd til på denne diæt som tingene er.

Så igen hvad er sundt, det er jo forskelligt, men jeg vil sige ja, at spise med god samvittighed er dyrt, hvis man skal være sikker på maden er lavet bæredygtigt, økologisk og af velbetalte arbejdere.


Men du er jo så også på en kur - du spiser ikke almindelig sund mad, vi er ude i ekstremer. - Det er jo til diskussion, om LCHF overhovedet er sundt. http://www.medicin.news/lchf-kuren-sund-eller-usund/
Uanset om vi taler raw food, stenalderkost eller bare kure fra ugeblade, er vi i en helt anden boldgade en almindelig sund og fornuftig mad. Meget ofte er der en masse specialingredienser i kure, som man skal ud og investere i, men det har jo ikke noget med sundhed at gøre, det er bare for nyhed og spændings skyld.

Jeg er ikke på kur.. Dette er min livsstil ;) Jeg gider ikke gå ind i en diskussion men det er ikke sandt alt det han skriver.
og jeg investere ikke i specialingredienser, jeg snakker om ren og skær kål f.eks. og sæsongrøntsager
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. apr 2017, 14:36

Økonomisk er det noget pladder. Det er muligt at leve almindeligt sundt, hvis man har råd til mad.
Til gengæld kan fejlernæring bunde i sociale problemer, hvor det for de involverede sommetider kommer til at virke, som om det er den dårlige økonomi, der skaber grobund for mangelfuld kost.
6
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf FruitFly » 28. apr 2017, 14:46

Luffegås skrev:
Mistermor skrev:
Luffegås skrev:mmjaae... Jeg lever Low Carb High Fat, og det har helt klart slået mig hvor billig en kulhydratkost er. Spaghetti og ris kan holde længe, og en pose kartofler et par dage, men et blomkålshoved til 16 kr. er væk på en aften. Alt det kål jeg burde spise koster en del pr. aften og så kommer kød ved siden af. Æg kan så holde et par dage, gudskelov, men der ryger også en del ned. Og jeg spiser ikke økologisk for det har jeg simpelthen ikke råd til på denne diæt som tingene er.

Så igen hvad er sundt, det er jo forskelligt, men jeg vil sige ja, at spise med god samvittighed er dyrt, hvis man skal være sikker på maden er lavet bæredygtigt, økologisk og af velbetalte arbejdere.


Men du er jo så også på en kur - du spiser ikke almindelig sund mad, vi er ude i ekstremer. - Det er jo til diskussion, om LCHF overhovedet er sundt. http://www.medicin.news/lchf-kuren-sund-eller-usund/
Uanset om vi taler raw food, stenalderkost eller bare kure fra ugeblade, er vi i en helt anden boldgade en almindelig sund og fornuftig mad. Meget ofte er der en masse specialingredienser i kure, som man skal ud og investere i, men det har jo ikke noget med sundhed at gøre, det er bare for nyhed og spændings skyld.

Jeg er ikke på kur.. Dette er min livsstil ;) Jeg gider ikke gå ind i en diskussion men det er ikke sandt alt det han skriver.
og jeg investere ikke i specialingredienser, jeg snakker om ren og skær kål f.eks. og sæsongrøntsager

Men det er dit valg at have en livstil, der øger dine madomkostninger. Det betyder ikke at vi andre ikke kan leve sundt (med de billige og ernærningstætte kulhydrater) på et mindre budget.
0
#Klimatosse
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Lykke » 28. apr 2017, 14:52

Ja hvad er sundt og hvad er usundt? Sådan mener jeg ikke man kan dele det op. Det handler om mængder - og det handler om mæthed.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Wizzze » 28. apr 2017, 14:53

Jeg vil sige at det ikke behøver være dyrt, men det kræver at man bruger meget mere tid på at planlægge, købe ind efter årstiderne, finde de gode tilbud osv. end den gennemsnitlige forbruger. Og det med at køre rundt mellem de forskellige butikker for at handle tilbud, er det jo ikke alle der har mulighed for. I nogen områder er der 1-2 indkøbsmuligheder, og ellers skal man med bus til en anden by eller anden bydel for at handle.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf paint » 28. apr 2017, 14:56

Naturligvis rammer det folks budget, herunder husholdningsbudget, når man skærer f.eks 4.000 kr ned på det månedlige rådighedsbeløb. Det siger vel næsten sig selv.

Og alt det hykleriske sludder om at 'kontanthjælp er ikke noget man skal leve af – det er en midlertidig ydelse', er lodret forkert. Mange af disse mennesker, har ikke haft arbejde i årevis, og kan ikke få et arbejde. En hel del, har diverse problemer af social eller psykisk art. Og det ved politikerne udmærket. Men hver gang, dækker de sig ind under ovennævnte søforklaring.

Endvidere ved politikerne også godt, at den gruppe der er tale om, i det ret stærkt reducerede antal mennesker på langvarig KH, i mange tilfælde lever under kummerlige forhold. Der er ikke råd til at børn kan gå til fodbold (eller noget andet). Der er ikke råd til gaver og lign.

Folk er parkeret på en ydelse, hvor der kun lige er penge til huslejen, og det billigste mad der kan opdrives. Og naturligvis har mennesker i dén situation ikke det overskud der skal til for at være kreative i køkkenet.

Jeg er modstander af kontanthjælpsloftet, fordi det udelukkende er en spareøvelse. Det er hverken motiverende, arbejdsskabende – tværtimod, er det demotiverende for de mennesker, der er ramt af det og er låst fast i reel fattigdom, uden udsigter til noget bedre.
11
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Krølle » 28. apr 2017, 17:06

Angelina skrev:Pasta, kartofler, ris - er nu engang billigere end grøntsager ... og mætter jo ganske fint, og hvis man er lidt på spanden, så giver det jo mening at spare på såvel kød som grønt, de dyre varer - og øse op med de der kulhydrater ... og de er så nemme at spise for mange af og dermed få lidt på sidebenene...


Men der er stadig "kun" 386 kcal i ca 100 g ukogt pasta, hvilket jeg knap spiser til aften. Der er altså langt til at blive tyk af pasta - det afhænger vel mest af, hvad man ellers spiser (og fløde er i den sammenhæng ikke billigt).

Jeg tror egentlig mere på, at "usund" mad er dikteret af, hvad man spiser udover den billige pasta. Ellers skal man godt nok spise nogle vilde mængder, og så er problemet næppe pastaen alene.
0
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Sool » 28. apr 2017, 17:21

Altså, jeg vil sige, at man kan købe rigtig meget spidskål/gulerødder/æbler for det samme som en pose slik og 1,5 liters coca cola koster.
Det er da rigtigt at en gang hakket okse på 3-7% er 4-5 kr dyrere end det på 12-16%, men hvis man er massivt overvægtig tror jeg simpelthen ikke på, at det handler om fedtprocenten i kød. Så er vi nok mere ude i noget med cola i stedet for mælk, chokopops i stedet for havregryn osv.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"