Er sund mad dyrt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf LadyFox » 29. apr 2017, 15:17

Jeg synes vi spiser relativt sundt herhjemme, med det forbehold at når nu ingen af os er tykke kan vi godt tillade os at spise noget grillmad, svensk pølseret, stegt flæsk og den slags ind i mellem, og så er vi svært glade for sovs. Men altså, i det store billede spiser vi almindelig sundt uden at være på kur, eller have en livstil der kræver specielle og dyre produkter. Vi spiser for en 1500-2000 kroner om måneden to voksne mennesker, inkl. hygiejne og rengørings produkter, og det sker også at madbudgettet betaler for nogle sodavand som det ikke burde, og detsynes jeg er ret billigt.
Vi er især glade for kål, broccoli og frost spinat, som ikke plejer at koste alverdenog om holder til flere end et måltid.
2
...
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Seladon » 29. apr 2017, 16:57

Måske off topic: Man skal også kunne lide hvad man spiser. Folk, der går meget op i hvad andre spiser, glemmer det tit.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Seladon » 30. apr 2017, 09:20

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det giver jo ikke mening mere det her.

Det handler ikke om "billigt" det handler om mere/mindre dyrt.

Korn/ris tæller jeg som usunde.

Løg har for få kalorier.

Du skal have (ca) 2500 kalorier om dagen.

Der er 40 kalorier/100 gram i løg. Så du skal spise (ca) 6,2 kilo løg for at komme igennem en dag.

Det ville koste ca 40 kr.

Pasta: 356 kalorier/100 gram = 700 g pasta om dagen = ca 10 kr om dagen.

Så det er væsentlige dyrere at leve af løg end af pasta.

Samme regnestykke kan man lave med alle de andre ting du nævne, og pasta vil vinde hver gang.


Ja nogen burde da lave en slankekur baseret på løg... i de mængder er det også afførende, så det er en lynkur.

Du kan koge (sund) grød af bygkerner og få dit kalorie indtag dækket for ca. 1 kr. om dagen.
Så fra nu af kan vi sige at det er dyrt at spise pasta.
Det er åbenbart måden at argumentere på.

Er sund mad dyrt, hvis man bruger 40 kr. om dagen på det? Når en dagsløn er 1000 kr. om dagen.


Man kan ikke udelukke at nogen har en politisk agenda her på debatten.net.

Sund kost er varieret kost, og det er ikke billigt uanset hvor mange argumenterer med at rugbrød, havregryn o.l. ikke koster meget.
Personligt kan jeg ikke undværre mine overdådige salater og oksekødsteg, sorry.

og en anden ting: når man snakker om frugt og grøntsager, så er en del der ryger i skraldespanden, for de bliver slatne.
Brød kan blive tørt osv., og regnskabet over madudgifter indeholdet en del tab.
Det ser ikke ud som om noget taget det i betragtning, mystisk.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Seladon » 30. apr 2017, 09:36

FruDulle skrev:
Seladon skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det er jo et spørgsmål om planlægning


Nej, jeg har tit oplevet at mine ny indkøbte frugter elle grøntsager ikke kunne holde sig friske, og har smidt dem ud.
Vi kan jo ikke vide hvordan de er opmagasineret og transporteret VEL?????
Så desværre er jeg nødt til at sige til regnearkfansene : Jeres beregninger/planlægning duer ikke i virkelighedens verden!
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf LadyFox » 30. apr 2017, 09:58

FruDulle skrev:
Seladon skrev:
FruDulle skrev:
Seladon skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det er jo et spørgsmål om planlægning


Nej, jeg har tit oplevet at mine ny indkøbte frugter elle grøntsager ikke kunne holde sig friske, og har smidt dem ud.
Vi kan jo ikke vide hvordan de er opmagasineret og transporteret VEL?????
Så desværre er jeg nødt til at sige til regnearkfansene : Jeres beregninger/planlægning duer ikke i virkelighedens verden!


Du er da rimelig aggresiv på sådan en søndag hvor solen endelig skinner.

Hvis du oplever det tit, skal du måske overveje hvor du handler. Det er sjældent at et æble går fra at være grønt og sprødt, til brunt og halvråddent på et døgn. Der er altså muligheder for at nå at bruge sine fødevarer inden at de skal i kompostbunken.

Ellers kan jeg anbeale Stop spild af mad.

Det synes jeg også er noget pjat. Jeg oplever ikke at mine grønsager bliver for gamle over natten. Eller, det hænder da jeg ender med en single gulerod i bunden af posen, eller en skive af rugbrødet bliver kedeligt fra mig, men der har jeg jo allerede spist en næsten et kilo gulerødder, eller næsten er helt rygbrød - det er altså ikke det der vælter madbudgettet eller gør at det ikke kan betale sig at spise grønt.
Jeg kan da godt se problemet hvis man køber en pose gulerødder spiser er par stykker og så først skal have gulerødder igen engang i næste uge, men det handler jo bare om dårlig planlægning, og ikke dårlige grønsager.

Hvis man oplever ens grønsager rådner fra en konstant, spiser man det vel for langsomt, eller køber for store mængder til at starte med.
2
...
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf hthy » 30. apr 2017, 10:33

Godt råd til gulerødder, Pak dem ind enkeltvis i let fugtet køkkenrulle og kom dem i en lukket plastpose i grøntsagsskuffen i køleskabet, så kan de holde rigtig længe. Hvis man køber hele rugbrød kan det fryses i mindre stykker, skiveskåret i mindre portioner. De fleste har vel min.en skabsfryser.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Slettet bruger » 30. apr 2017, 16:03

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det giver jo ikke mening mere det her.

Det handler ikke om "billigt" det handler om mere/mindre dyrt.

Korn/ris tæller jeg som usunde.

Løg har for få kalorier.

Du skal have (ca) 2500 kalorier om dagen.

Der er 40 kalorier/100 gram i løg. Så du skal spise (ca) 6,2 kilo løg for at komme igennem en dag.

Det ville koste ca 40 kr.

Pasta: 356 kalorier/100 gram = 700 g pasta om dagen = ca 10 kr om dagen.

Så det er væsentlige dyrere at leve af løg end af pasta.

Samme regnestykke kan man lave med alle de andre ting du nævne, og pasta vil vinde hver gang.


Ja nogen burde da lave en slankekur baseret på løg... i de mængder er det også afførende, så det er en lynkur.

Du kan koge (sund) grød af bygkerner og få dit kalorie indtag dækket for ca. 1 kr. om dagen.
Så fra nu af kan vi sige at det er dyrt at spise pasta.
Det er åbenbart måden at argumentere på.

Er sund mad dyrt, hvis man bruger 40 kr. om dagen på det? Når en dagsløn er 1000 kr. om dagen.


Det komme jo an på hvad man mener med "dyrt"!

Men ja 40 kr om dagen burde sådan ca kunne gøre det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er sund mad dyrt?

Indlægaf Slettet bruger » 30. apr 2017, 16:04

Akehurst2 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Korn/ris tæller jeg som usunde.



Ej, nu giver det da slet ikke mnening. Det er muligt, at palæo og LCHF-typer lægger alle kulhydrater for had, men korn er ikke usunde.

Tværtimod er fuldkorn utroligt sunde, mætter godt og længe og er en aldeles glimrende del af sund og billig kost.


Os paleomennesker skyr korn som pesten!

Kulhydrater er fine f.eks. i frugt, men korn er satans værk.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"